Help! Word gek van Motu 828 mk3

Ophidian

Ouwe rot
Lid sinds
27 november 2002
Berichten
864
Locatie
Arnhem
Beste mede-forumleden,

Wie kan mij advies bieden voordat ik al m'n haar uit m'n hoofd heb getrokken?!
Sorry bij voorbaat voor de lange post, maar ik wilde gedetailleerd uitleggen hoe de problemen zich voor hebben gedaan.

Ik heb vorige week een Motu 828 mk3 nieuw aangeschaft (de firewire versie) en heb sindsdien (bijna) alleen maar ellende met het ding gehad.

Ik sluit hem aan op mijn PC met Windows XP SP3. In eerste instantie had ik niet beter dan een VIA firewire chip en de originele kabel en dat was vanaf het begin af aan een ramp. Alle software installeerde netjes (nieuwe drivers van de website gehaald) en alles zag er prima uit, totdat ik probeerde geluid uit het ding te halen... niets dus.

Het vreemde was dat ik na enige keren opnieuw installeren, andere FW drivers zoeken en de PCI kaart letterlijk van slot veranderen ik er enigszins geluid uit kreeg in Renoise (met name door steeds maar weer het ASIO controle paneel op te roepen en aan de instellingen te rommelen). Het ging niet soepel, maar soms werkte het. Zodra ik Adobe Audition of Cubase startte was het voorbij met de pret. Op een bepaald moment had ik het geluid in Renoise werkende en heb ik er een uur of wat prettig mee gewerkt voordat hij er mee kapte. Daarna heb ik 'm niet meer aan de praat gekregen.

Vandaag heb ik het anders aangepakt. Ik heb alles gedeinstalleerd en ben bij Feedback een Belkin kaart met Texas Instruments chip en een hoogwaardige firewire kabel gaan halen. Even sleutelen en afstellen en voila! De Motu deed het perfect, in alle programma's. Wat een geluid! Ik was er super gelukkig mee.
Ik heb daarna uren lang zonder problemen in Renoise aan een project gewerkt en al die tijd heeft alles naar behoren gewerkt... Totdat ik vannacht Cubase weer aanzwengelde. Sindsdien is er niks meer uit te krijgen.

De conclusie is: ik heb nu absoluut geen geluid meer. Niks te zien in de cuemix software, geen uitslaande lampjes op de hardware interface, geen klik, geen zoem, niks. Het lijkt erop dat er tussen de pc en de Motu nul communicatie is wat audio betreft. De eerder geprobeerde 'trucjes' met herinstalleren, andere poorten etc. werken allemaal niet meer. Het blijft stil.

Wie heeft en de gouden tip om mij van de ellende te ontdoen?! Mijn eeuwige dank zal voor altijd de jouwe zijn.

PS. Ik weet dat het apparaat het in principe doet, want als ik er een mic in prik heb ik gewoon geluid. Ook als in in de software de sample rate verander, dan zie ik het apparaat reageren en de lampjes op de voorkant verspringen naar de nieuwe stand.
 
Raar verhaal, ik heb de mk2 jaren gehad en heb de mk3 ook al vanaf de release.
Altijd gewoon de standaard firewire poort op mijn moederbord gebruikt en nooit een probleem mee gehad.
Hoe dan ook, dt ruikt echt naar een software probleem... Heb je al 's overwogen om je 10 jaar oude besturingssysteem in te ruilen voor bijv windows 7? Heb ik persoonlijk alleen maar positieve ervaringen mee (voor zover mogelijk met windows).

Ken je iemand in je omgeving met cubase? Kun je het daar niet reconstrueren?
 
- clean install van je systeem (of i.d.d. upgraden naar Win7)
- kan je de driver wel selecteren in cubase?
- hoeveel soundscards op systeem geinstalleerd?
- mixer al gereset?
- wel geluid bij VSTi's?
 
ben je er zeker van dat je je monitoring correct hebt ingesteld? ik weet dat ik er aanvankelijk (ultralite mk3) ook geen geluid uit kreeg, en toen een enorme boel (ik weet niet wat er uit komt aan signaal, 10V ofzo...) en me mijn boxen bijna om de oren vlogen. Check dus de monitoringsectie in cuemix. Ik vind de sound super maar de bediening van cuemix is "beyond me" (ik ben zelf softwareontwikkelaar voor engineering-simulaties....)
 
Heeft het misschien iets met je IRQ's te maken? Zou kunnen dat bijvoorbeeld je grafische kaart een IRQ deelt met je Firewire kaart. Grafisch zwaardere programma's zouden dan voor problemen kunnen zorgen (omdat je het bij Cubase fout gaat, en Renoise niet). Dit laatste is mijn eigen theorie (dat Cubase grafisch zwaarder is dan Renoise), maar het probleem met IRQ's komt vaker voor (tip van Ferox).

http://www.helpwithpcs.com/upgrading/change-irq-settings.htm
 
Kijk anders even of je je Motu op een andere pc kunt testen.
Dan sluit je de geluidskaart zelf in ieder geval uit.
Misschien is de Motu zelf kapot....
 
Stop die FW kaart eens in een andere PCI gleuf.
 
Nooit meer MOTU voor mij... Wat een kutbedrijf. Enorme problemen gehad met mijn mkI, heb ze gebeld, gemailed, gesmeekt... Uiteindelijk kreeg ik een dikke vette fuck you van ze... Fuck em! :duivels:


Ik ga voor RME... :mexico:
 
Inderdaad, de helpdesk van Motu laat te wensen over..
 
Jongens, bedankt voor de hulp en ideeën. Ik kon een hele tijd niet inloggen om een of andere reden, dus vandaar de hele late reactie.

Ik ben uiteindelijk toch maar overgestapt op Windows 7, en dat ging meteen beter. Het was nog even stoeien om alles voor elkaar te krijgen, maar het is grotendeels wel gelukt uiteindelijk. Het geluid is in ieder geval super.

Het enige wat nog niet helemaal lekker is is dat die een paar keer per dag eventjes de sync kwijt lijkt te raken en dan protesteert met een aantal trommelvlies versplinterende pieptoontjes. Soms duurt het maar 2/3 seconden, soms wat langer. Meestal herpakken de kaart en mijn DAW zich daarna weer en is het alsof er niks gebeurd is. Heel soms helaas niet, want dan hang mijn systeem meteen helemaal. Geen muis/toetsenbord meer te gebruiken. Enige redmiddel is dan de hard reset.

Nogmaals bedankt mensen voor het meedenken en als iemand nog iets weet over dit laatst overgebleven dingetje dan hoor ik het graag.
 
Alle slechte zaken van een bedrijf lees je op internet.....alle goede niet!

Alle goede zaken hoor je in de winkel...... alle slechte niet!
 
Het enige wat nog niet helemaal lekker is is dat die een paar keer per dag eventjes de sync kwijt lijkt te raken en dan protesteert met een aantal trommelvlies versplinterende pieptoontjes. Soms duurt het maar 2/3 seconden, soms wat langer. Meestal herpakken de kaart en mijn DAW zich daarna weer en is het alsof er niks gebeurd is. Heel soms helaas niet, want dan hang mijn systeem meteen helemaal. Geen muis/toetsenbord meer te gebruiken. Enige redmiddel is dan de hard reset.

Klinkt alsof je gebruikt maakt van illegale software:smeris:

Maar ik geloof niet dat jij zoiets doet.

enkele dingetjes die je nog kan proberen:
Ligt de Firewire kabel naast een voedingskabel of in de buurt van een andere audio-kabel?
Verplaats deze dan ergens anders naartoe.

Zeker ervan dat je de laatste nieuwste driver hebt?
update dan de driver naar de laatste versie, als dit wel het geval is downdate hem dan naar een eerdere. (dit was bij mijn geluidskaart ook het geval geweest.)

gebruik je een I7 systeem kan het zijn dat je moederbord drivers moeten worden geupdate(of processor drivers) ik weet niet precies hoe en wat, maar er zijn meerdere problemen die hiermee worden opgelost
 
Back
Top