MOTU 828 MKIII en Windows

Bob123

Sandgarden Rec. Studios
Lid sinds
30 Maart 2007
Berichten
384
Locatie
Sandgarden
Ik wou dit even meedelen: op diverse forums wordt nogal grof uitgehaald naar MOTU en de ondersteuning naar Windows drivers...misschien terecht, alhoewel, 't is ome Bill die 99% van de schuld draagt. Er zijn inderdaad nogal wat gebruikers die aardig wat problemen hebben met de MOTU op een pc...

Ik heb onlangs de MOTU op mijn muziek PC geïnstalleerd, het was letterlijk een plug en play operatie. OS is Windows XP SP3. Vista is een ander verhaal.

Wie onderstaande richtlijnen volgt en de aanwijzingen in onderstaande link nauwkeurig opvolgt zal weinig last hebben om dit mooi apparaat op een Windows machine te installeren en te gebruiken:

http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/330010-motu-828-mk3-problem.html

Scrol door naar post 6, maar installeer en configureer eerst je firewire met TI chipset (Belkin heeft er eentje) alvorens enige MOTU driver te installeren. Ik heb de instructies op Gearslutz opgevolgd en dat verliep heel vlot. Herstart je computer na elke ingreep, hoe klein ook...en controleer of de wijzigingen die je hebt aangebracht niet zijn overschreven door ome Bill.
Je firewire wordt door Windows als een netwerkkaart behandeld, dus schakel alle vinkjes uit in de netwerkconfiguratie van je 1394 adapter om firewall beperkingen en dergelijke te vermijden.
Verder moet je de firewire poort opschroeven naar maximum snelheid, in service pack 2 en 3 zitten een paar lelijke bugs (dank u Bill G), die moet je wegwerken door ofwel de hotfix van MS te downloaden (Google = vriend), maar het gaat even makkelijk handmatig. Probleem is dat de firewire poort onder SP2 en SP3 draait op 100 ipv 400 of 800. Kijk verder in je apparaat beheer of er geen driver conflicten zijn, los die EERST op alvorens de 828 drivers te installeren, maar deze regel is standaard...

Installeer tenslotte de drivers, ik heb de laatste van de MOTU site gebruikt en sluit je pc af, zelfs als hij er niet om vraagt. Sluit de firewire kabel aan en schakel de 828 aan, start de pc, de rest is bekend.

Check ook je DPC latency met dit kleine tooltje:

http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

't Is een klein exe bestandje dus niks te installeren en ook niks te vrezen. Als er geen driver conflicten zijn blijft je latency netjes onder of rond de 10µs in rust. Heb je spikes, dan moet je beginnen tweaken, eventueel nutteloze services uitschakelen en wat rommelen in je msconfig om opstartservices en programma's uit te schakelen.

LET OP, als je hier geen ervaring mee hebt, begin er dan aub niet aan ! Heb je ergens nog een werkloze of nutteloze PC van je grote broer staan, ga dan daar eerst wat op knoeien maar doe dit niet op je high end muziekbak. Google is your friend.

Verder gelden de normale regels, geen andere netwerken, wifi, bluetooth of andere herrieschoppers en scanners op je pc ! Keep it clean ! Het kan helpen.

Knock on wood !
 
Ik wou dit even meedelen: op diverse forums wordt nogal grof uitgehaald naar MOTU en de ondersteuning naar Windows drivers...

Toch schijnt RME met Firewire lang niet zo'n gezeur te hebben (al is de TI chipset natuurlijk sowieso bijna een vereiste) ;).
 
't Is een klein exe bestandje dus niks te installeren en ook niks te vrezen. Als er geen driver conflicten zijn blijft je latency netjes onder of rond de 10µs in rust.

Je bedoeld tock zeker ms? 10µs lijken me zo weinig...
Ik heb eigenlijk nooit echt veel problemen met mijn 828 (MK11, xp).
Vista lijkt mij ook niet echt geschikt voor dit soort toepassingen.
Wel heb ik eens in de paar weken dat mijn pc ineens zomaar opnieuw opstart. Maar das off topic
 
Het gaat hier om DPC latency en wel degelijk uitgedrukt in microseconden, heeft te maken met de toegang tot het geheugen, niks met audio latency...
 
Hier een screenshot van de latency checker op een gezond systeem.

Als je systeem pieken vertoont, bvb als je met de muis beweegt, dan is de kans reëel dat je systeem minder presteert op audio gebied. Let op, dit is geen garantie maar het geeft wel een idee van wat je mag verwachten.

Probeer die checker maar eens op een Vista machine, dan ziet het grafiekje eruit als een berglandschap.

'Njoy
 

Attachments

  • DPC_check.JPG
    DPC_check.JPG
    44,9 KB · Bekeken: 125
Hoi wou even snel reageren,
ik heb een hele poos windows xp sp nul
gehad samen met een motu 828 mk2
& had nul de botten problemen ... echt vlekkeloze
multitrack opnames, tot ik besloot om
te upgraden naar sp2, via /integrate operatie & plots waren mn
drivers ineens weg of hernoemd & herkende ie mn motu niet meer ...
ik upgrade (voltooid verleden tijd) enkel en alleen om mn ander usb 0202 emu kaartje, die ik net als sunny pedaal, bij m'n abonnement voor de interface ooit kreeg,
operatief te maken, die deed het namelijk niet onder win XP sp0, nu wel onder sp2
maar héél brak, na een tijd valt het geluid weg en zie ik de cpu van mijn
sequencer naar 78% tot 120% gaan, echt niet goed, mademoiselle EMU !

als ik hier op het forum, andere motu mk2, als ook mk3's in combi met vista/xp sp 2/3 windows dus, verhalen lees ...
vraag ik me af of ik niet beter gewoon bij sp0 was gebleven, toch voor de motu ...
...
heeft er iemand eiglijk ervaring met TINYXP & audio interfaces ...
het zou een zwaar afgeslankte perfect functionerende versie zijn van win xp
oorspronkelijk bedoeld voor gamers ...
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb hier een MOTU828mk3 aangesloten op een Windows XP SP3 machine via een onboard VIA Firewire controller. Moederbord is Asrock P45XE-R met een Q6600 geinstalleerd. Dit werkt tot op heden probleemloos.

Ik zal wel de tip hierboven eens volgen om de snelheid van Firewire op te schroeven naar 400 ipv de 100 die hij nu zou hebben. Ik heb nu nergens last van, maar ik ga er straks nog een ADAT interface op aan sluiten en dan is veel meer bandbreedte nodig.
 
Back
Top