Hulp nodig bij kiezen Groovebox/oid

Ohmarinus

Ingeburgerd
Lid sinds
14 januari 2008
Berichten
81
Hi guys, zo, inmiddels alweer flink wat meer geleerd in de wereld van muziek.
Daarbij ook geleerd dat de Roland MC303 niet is wat ik ervan verwachtte (gelukkig was 'ie errug goedkoop dus goed leergeld :)).

Gezien ik straks naar de kunstacademie ga kan ik niet teveel geld uitgeven. Maar ik heb nog een heel klein beetje spaargeld over en dat zou ik graag willen stoppen in een leuk instrument.

Ik heb nu al bij elkaar gesprokkeld:
- MPK25
- APC20
- MC303
- Ableton Live
- Alesis IO|2 (al oud apparaatje maar werkt fijn en heeft 48v fantoomvoeding)
- Goede microfoon met XLR aansluiting

Die MPK25 en APC20 gebruik ik nu voor Ableton Live en de MC303 (stiekem het leukste apparaat) gebruik ik gewoon om een beetje te leren improviseren en muziek te 'schetsen'.

Ben een liefhebber van oude housemuziek, en ik zou graag een beetje willen namaken wat ik zelf erg fijn vind.
Hier wat voorbeelden:

Mijn huidige favoriete nummer:











(Ja Aad Klaris is gewoon een HELD. Klaar :))

En een lekkere sextrack:


Wat ik nu wil weten, mijn oog is gevallen op de Electribes, die zijn redelijk goedkoop voor mijn doen en ik begrijp heus wel dat ik hier geen top-of-the-line product kies ofzo, maar welk model van de Electribes heeft deze sounds een beetje die hierboven voorkomen?

Mijn oog viel aanvankelijk op de Korg Electribe EM-1
Misschien klinkt 'ie wat te modern alleen..

Voor de duidelijkheid, het gaat mij er om dat ik én synth-partijen kan inspelen én drums.
De MC303 heeft een lekkere sound, maar hij is gewoon écht niet gebruiksvriendelijk en hij zuigt, en toch blijft 'ie te gek.. :P

Anyhoe, ik kan me voorstellen dat de EM-1 niet in het juiste segment valt, al zie ik ze hier verkocht worden voor 130 euro... Ik kan wel ietsjes meer uitgeven dan 130 euro, maar niet echt 'veel meer'.

Alle tips zijn welkom, dan kan ik op youtube de sounds gaan checken en dank ik u hartelijk voor het meedenken! :)

//Edit:
Net nog even zitten kijken en mijn oog is wel duidelijk gevallen op de EMX-1 heb begrepen dat dit echt wel een hele grote stap bovenop de EM-1 is?
De EMX-1 is eigenlijk wel te prijzig voor mij.. Ik zie ze tweedehands voor 400 euro op MP staan.

Nog even een extra vraag:
EMX-1 vs EMX-1SD?

De EMX-1 kaartjes zijn 'SmartMedia' en gaan tot max 128mb.
De EMX-1SD kaartjes zijn dus 'SD' en kunnen tot 32gb.

Dat is nogal een <<groot>> verschil, is die 32gb wel nodig?
 
Laatst gewijzigd:
(kan niet meer editten dus in een nieuwe reply)

Heb na een goede nachtrust weer even verder gekeken, ik denk dat de Electribe MX-1SD (of EMX-1SD) wel een goede kanshebber is.

Heb nu puur naar Korg gekeken en misschien zijn er nog andere merken die dit soort apparatuur maken?

Vind overigens wel dat al die youtube kids op de EMX erg cheesy shit maken, komt dat door het apparaat of ook door de kids die ermee klooien?
Het klinkt ook allemaal zo ontzettend 'flets' en niet diep genoeg. De MC-303 hier klinkt een stuk dieper.
En als ik zo'n video zie van de EMX dan lijkt het alsof het hoog allemaal een beetje slordig door elkaar mixt.

Wat is jullie mening over de EMX-1SD?
Denk dat ik mijn spaarrekening ga verkrachten :$
 
ZELF zou ik voor de ESX-1SD gaan: dan kan je (ook) gaan klooien met samples!! :)

De MC-303 via je koptelefoon/boxen is gen vergelijk met de Korg via Youtube, geloof me.
De Korg gaat echt wel diep. Ligt echt aan de gebruiker + de opname.

Ga een keer naar een muziekzaak en test 'm eerst uit!!!!!!!!!!! Filmpjes van anderen versus zelf in 't echt gebruiken scheelt echt VEEEEL!
 
ZELF zou ik voor de ESX-1SD gaan: dan kan je (ook) gaan klooien met samples!! :)

De MC-303 via je koptelefoon/boxen is gen vergelijk met de Korg via Youtube, geloof me.
De Korg gaat echt wel diep. Ligt echt aan de gebruiker + de opname.

Ga een keer naar een muziekzaak en test 'm eerst uit!!!!!!!!!!! Filmpjes van anderen versus zelf in 't echt gebruiken scheelt echt VEEEEL!

Ja precies, ik heb weleens een Korg EM-1 gebruikt, maar das al zo'n zes jaar geleden denk ik..
Die ging ook best wel diep.

Bovendien haat ik Dubstep (sorry daar heb ik gewoon een sterke mening over) en al die kids proberen óf Justice, óf Dubstep na- te maken, huilen is dat.

Die ESX-1SD, die kan ook samplen, maar waarom hebben ze de EMX dan nog? Ik bedoel, wat mist de ESX dan zodat 'ie kan samplen?
(Van wat ik lees is de ESX een sampler en geen 'Production Groovebox' maar komt 'ie helemaal leeg en zonder samples, kan je samples helemaal zelf maken, hoe krijg je ze in je apparaat zonder noise, etc, ik begrijp het niet zo :))


Is bij de ESX een SD-versie aan- te raden?
Ik heb voor 250 euro een oudere ESX gevonden en nog in mijn eigen stad ook, maar als die SD zoveel meer biedt voor opslagmogelijkheden dan ben ik wel bereid meer te betalen.
 
Laatst gewijzigd:
Meer info gevonden:
Electribe SD has the same ram of 50 mb!!! So anyway you are limited, cause you can use just 50 mb at one time and just 100(mono) + 50(stereo) sample! If you want more samples you need to loaded again!!! Why don't they make it read directly from the memory? SP-404 do that from a few years now... So that you don't have any memory limit (just the sd memory limit). They lost a lot with this move!!!

Dus ehm, op zich maakt het niet uit of je de ESX-1 of ESX-1 SD koopt?
Iemand het verlossende antwoord voor me? (die hier meer van weet?)
En je kan dus niet via USB de samples laden naar de ESX?


Korg heeft zelfs alleen nog maar de SD erop staan en het is echt moeilijk om goede info te vinden over de voorloper.
 
HELAAAS geen USB idd... echt een gemis, anders vond ik 'm helemaal de moeite...

Voordeel van de SD versie tov de non-SD versie is dat ie dus de makkelijker te verkrijgen SD kaartjes aankan (SmartMedia is ZOEKEN en/of veels te duur inmiddels....) en de presets zijn geüpdate..

Voor de ESX zou ik altijd voor de SD versie gaan - samples inladen/opslaan etc.
Voor de EMX zie ik ZELF het nut niet zo van in,,..ja of je wil echt al je patterns, etc. bewaren..maar volgens mij kan je er wel enigen kwijt in 't interne geheugen..MAAR dat kan je beter even aan een gebruiker vragen!

De ESX heeft overigens wel presets hoor, zover ik weet: hij is niet leeg als je 'm koopt.
 
Juist, maar ik heb gevonden dat de ESX en EMX 50mb maximaal intern geheugen hebben dus als je gewoon van die SmartMedia kaart wat data overzet dan kan je hem toch nooit vol krijgen als je een 64Mb kaart hebt toch?

Denk wel dat je gelijk hebt hoor verder, misschien is het wel erg handig om een grotere kaart (Lees: SD) te nemen want dan kan ik op het SD-kaartje kiezen uit meerdere dingen.. Hmm ik ga nog eens op Marktplaats kijken :)
 
EMX-1SD voor 330e gevonden!

Ga ik doen.

(Beste idee van de eeuw, niet op y00t00b kijken maar op soundcloud :))
 
Laatst gewijzigd:
Het werkt wat omslachtig, maar zo superfijn dat je bij de EMX1SD gewoon de preset patterns kan wissen :D
 
kmoet ook snel mn esx eens ophaluh ..best leuk ..sample machientje ...voor on tha road;-]
 
de korg emx1 is bijna perfect voor het maken van tracks.
als hij polyfoon zou zijn zou die perfect zijn :)

je kan on the fly arpegioos aanzetten en meteen opnemen of realtime, parts muten en unmuten a la mmt8 en er zit een tr909 stijl pattern programmer op... je hebt dus 9 drumparts en 5 synthparts met elk hun eigen midikanaal, als je de juiste sounds gebruikt is dat vaak al voldoende, helaas is hij dus niet polyfoon dat is het enige minpunt :(
 
de korg emx1 is bijna perfect voor het maken van tracks.
als hij polyfoon zou zijn zou die perfect zijn :)

je kan on the fly arpegioos aanzetten en meteen opnemen of realtime, parts muten en unmuten a la mmt8 en er zit een tr909 stijl pattern programmer op... je hebt dus 9 drumparts en 5 synthparts met elk hun eigen midikanaal, als je de juiste sounds gebruikt is dat vaak al voldoende, helaas is hij dus niet polyfoon dat is het enige minpunt :(

Hey thanks, ja inderdaad ik mis dat polyfone echt wel heel erg.. Maaaaar de drumsounds en synthsounds moet je nog best wel aanpassen hoor, de gate enzo moet je wel de peak en decay aanpassen (EG TIME) want anders overstemmen ze heel erg vind ik.

Heb nu twee keer echt even tijd gehad om te klooien, maar heb de manual nog niet helemaal uit en ben nog aan het ontdekken.

Hier twee patterns die ik heb gemaakt, let wel: ik ben nog VOLLEDIG een beginner ;)

Beetje techno


En een iets rustigere deun


Ik gebruik de mute knop nu nog om delen van de drums en synths weg- te laten, wil nu gaan leren om de motion-sequence te gaan gebruiken en daarna eens kijken hoe de 'song' functie werkt.

btw: als je staand met de drumcomputer werkt, maak je makkelijker en sneller een beat omdat je dan een beetje kan meespringen op de maat, als je zit ga je al snel teveel in 1 sampletje met je gedachten
btw 2: de tubes vervangen met 'JJ ECC83' matched pair! klinkt nu mooi vol als je de gain opengooit op de tubes, die oude tubes zijn echt superfakkingnoisy
 
Laatst gewijzigd:
ik gebruik de interne sounds eigenlijk niet, ik gebruik hem als midi sequencer om mn synths aan te sturen
 
met wat je nu hebt kun je al gewoon toffe dingen maken wat je eigen smaak ook is. Ik zou zeggen probeer eens of dat lukt. (tot nu toe is het nog niet echt gelukt vind ik...)
Volgens mij ben je veel te veel gefocust op gear kopen terwijl je niet weet wat je eigenlijk wil. Ik zal hier de mc-303 niet de hemel in prijzen maar als beginner zoals je zelf aangeeft het apparaat binnen een weekje afschrijven is echt nonsens.
En waarom heb je een MPK25 én een APC20 (twee akai controllers toch?)
 
met wat je nu hebt kun je al gewoon toffe dingen maken wat je eigen smaak ook is. Ik zou zeggen probeer eens of dat lukt. (tot nu toe is het nog niet echt gelukt vind ik...)
Volgens mij ben je veel te veel gefocust op gear kopen terwijl je niet weet wat je eigenlijk wil. Ik zal hier de mc-303 niet de hemel in prijzen maar als beginner zoals je zelf aangeeft het apparaat binnen een weekje afschrijven is echt nonsens.
En waarom heb je een MPK25 én een APC20 (twee akai controllers toch?)

Jeps, ik ben aan het ontdekken ;)
Die MC-303 werkt eigenlijk niet meer naar hedendaagse standaarden, heeft erg veel bugs en loopt soms opeens op een lager tempo als hij de sounds niet meer aankan. Dus ik moest echt verder omdat ik me er aan ergerde en de MC-303 was ook gekocht om te kijken of ik het wat vond.

De MPK25 en APC20 zijn om Ableton aan- te sturen, de MPK25 speciaal gekocht zodat ik ook een aanslaggevoelige klavier heb en de APC20 vooral om clips te lanceren en te mixer is erg fijn om daarvan te gebruiken. Nu moet ik eerlijk toegeven dat sinds ik met de EMX1SD werk, ik Ableton niet meer heb aangeraakt. Dit zal wel weer komen, maar ik wil eerst gewoon wat beter beats in elkaar leren zetten en het muzikaal 'denken' een beetje op- gang brengen.

Werkt erg fijn. Ga morgen een tafeltje bouwen waar ik de EMX in- kan hangen en zo staand kan mixen, dat geeft veel meer activiteit in denken en doen als je staat heb ik ontdekt.
 
Back
Top