Kleine mixer

CoenX50

The sun smells too loud
Lid sinds
29 oktober 2008
Berichten
499
Locatie
Groningen
Hallo,

Ik ben op zoek naar een kleine mixer, voor live in een band.
Ik zoek een niet al te prijzige.
Mijn oog is gevallen op de volgende drie:
Soundcraft Compact10
Phonic MM1202A
Tapco Mix 120

Deze drie staan nu allemaal voor weinig te koop op het forum, en het zijn allemaal vergelijkbare mixers. Heeft iemand voor-nadelen over de mixers, of alternatieven? (Ik zoek dus een 12-kanaals mixer, 10 kan ook nog wel)
 
Persoonlijk zou ik niet voor Phonic gaan, maar tussen Soundcraft en Tapco is het mijns inziens lastig kiezen.

Gebruik je externe effecten?
Want de Soundcraft heeft geen AUX, de Tapco wel.
En de Tapco heeft een schuif voor het main volume, de Soundcraft een draaiknop.
Daarnaast heeft de Tapco een tape-to-mix, handig voor in de pauze als de band aan een biertje zit...

Ik zou waarschijnlijk voor de Tapco gaan...
 
Oh, dat er geen aux op de Soundcraft zit heb ik niet gezien, dom!
Ik heb momenteel geen externe effecten, maar het is/zijn de eerste aanko(o)p(en) die na de mixer volgt, dus aux heb ik wel nodig.

Waarom niet de Phonic?
 
@Coen: je kunt naast de andere mixers die je noemde gerust de Phonic als goede optie houden hoor. Mensen keuren het vaak af op de naam zonder er mee gewerkt te hebben. En nee ik ga hier niet per se Phonic lopen verdedigen maar heb meerdere Phonic producten in mijn handen gehad en mee gewerkt en de kwaliteit loopt voor op die van concurenten in dezelfde prijsklasse en soms zelfs dan die in de prijsklasse erboven. Zijn meestal ook completer en veelzijdiger. Helemaal als het je niet zozeer om de mic-preamps gaat maar om lijnsignalen zou ik eens goed tussen de Phonic zooi kijken. Er komen veel onderdelen voor andere merken van dezelfde lopendeband als Phonic...en net als bij muziekmaken geldt: beter niet gaan zoeken naar iets origineels, je bent het of niet, ene beter goed gejat dan zelf het wiel weer opnieuw uitvinden LOL (jongens he niet te serieus reageren he allemaal nu!!)
 
Op m'n werk staat een grote phonic in een hoekje, beetje een Tascam m2524 rip off. Dat ding moet nu toch ook al dik 10 of 15 jaar oud zijn. Ik heb 'm tot 2 jaar geleden wel een paar keer gebruikt en het is absoluut geen verkeerd ding. Maar of 'ie het zou lang zou uithouden in een live set? Ik zou dan toch eerder voor iets van Soundcraft of Mackie gaan... Ik denk dat je bij dit soort mixers en toepassing misschien nog wel meer moet letten op bouwkwaliteit dan op geluidskwaliteit en features.
 
Ik heb eeN compact10 te koop. Degelijk ding, maar ik vraag me af of hij kan wat je wilt..
 
Oke, Phonic is wel een optie dus. Bouwkwaliteit moet inderdaad redelijk zijn, daar ik hem constant mee ga slepen. En verder, tja, niet te veel ruis, hoewel dat in zo'n prijsklasse natuurlijk niet helemaal te vermijden is.

@tumult, ik heb je advertentie al gezien, vandaar ook mijn interesse in die mixer ;) Maar ik denk inderdaad dat deze niet aan mijn eisen voldoet, ik heb een aux nodig.
 
Hij heeft wel inserts op de eerste 4 kanalen...
 
Oke, Phonic is wel een optie dus. Bouwkwaliteit moet inderdaad redelijk zijn, daar ik hem constant mee ga slepen. En verder, tja, niet te veel ruis, hoewel dat in zo'n prijsklasse natuurlijk niet helemaal te vermijden is.

@tumult, ik heb je advertentie al gezien, vandaar ook mijn interesse in die mixer ;) Maar ik denk inderdaad dat deze niet aan mijn eisen voldoet, ik heb een aux nodig.

Ruis-level is acceptabel hoor en bouw is goed, niet slechter dan sommige anderen. En je hebt niet de overspraak die de Mackie'tjes vaak hebben. Nogmaals voor line signalen, dus niet de micpre's dan kan het best, en is het zeker een reeele optie voor binnen het budget.
 
Is de Soundcraft Notepad 124 niks?

Ik zoek zelf ook een compact mixertje met 4 stereo inputs and 2 phantom powered Mix inputs. Die Tapco Mix 100 leek wel aardig, maar nergens te koop en mic pre-amps twijfelachtig volgens diverse fora :-(
 
Tapco is robust en heeft weinig ruis.
er zit wel iets overspraak in de aux (wat mackie eigenlijk altijd heeft), maar dit is eigenlijk alleen bij extreem hoge volumes.
Zoizo zijn de Mic ingangen natuurlijk erg goed, aangezien deze direct van mackie afkomen.
 
En als ik mijn budget iets verkoop om een Yamaha MG 102C aan te schaffen, in hoeverre levert dat mij voordeel op t.o.v. de Tapco/Phonic?
 
hm niet echt ervaring mee.
zo te zien is t enige wat je ermee wint een algemene compressor.
Als je hoger in je buget zou gaan zou ik persoonlijk eerder een mixer met effecten nemen. om bv de zang wat galm te geven.

Maar hoe wil je de mixer live precies gebruiken? als eindtrap of als podium mixer? moet er een PA op aangesloten worden? of speel je met een aanwezige geluidsman?
 
Ik steek al mijn keys erin, en vervolgens gaat de stereo out naar de geluidsman, enerzijds om het aantal kanalen in te perken omdat er soms te weinig kanalen op het aanwezige mengpaneel zitten, anderzijds om effecten via de aux over al mijn spul te kunnen gebruiken.
 
...anderzijds om effecten via de aux over al mijn spul te kunnen gebruiken...

Wat voor spullen ga je er in prikken en wat wil je aan effecten gebruiken? Erg oppassen hoor met algemene effecten voor je volledige setup als het gaat om spelen in een band. Probeer zoveel mogelijk je sounds te editten en af te stellen op de apparaten zelf, daar de balans/EQ/en wat er NODIG is aan effecten op regelen en check daarbij goed dat je reverb levels ok zijn ook. Bij Korg en Yamaha moet je meestal, ook al gebruik je presets, heel veel galm weg halen of zoals ik vaak je master reverb uitzetten.

Probeer een sub-keys mixer zoveel mogelijk te gebruiken puur als summing, dus verschillende kanalen naar een stereo mix duwen, en blijf voor zover mogelijk van je eq en effecten af. Gebruik die ter compensatie als er iets mis gaat, je geluidsman een bepaald gebied niet lekker binnen krijgt en net ff iets meer laag of hoog wil hebben maar voornamelijk alleen maar heel goed gainen and that's it!!
 
Sluit mij aan bij Manu.
Daarnaast heb je voor dit gebruik niet echt een gecompliceerde mixer nodig.
Ruis is meestal niet zo'n issue Live. Dat is er altijd wel.
Een tapco zou daarom een goeie keus zijn, maar zelfs een phonic zou hiervoor voldoende kunnen zijn.
Ik zou zeggen, geef niet teveel uit voor een dergelijke mixer. Vooral als het alleen voor het samenvoegen van je keys is naar een stereo signaal.
 
Ik zou als ik jou was ook lekker naar een goedgeprijsde 2e hands Mackie 1402VLZ Pro...ga niet de mist mee in, heb je een flexibele mixer die veeeeeeeeeeeeeeeeeeul gebruikt wordt door grote namen als submixertje in hun setups. Je hebt faders ipv draaipotjes wat er fijn is voor live en je hebt kanalen over wat altijd prettig is bij uitbreiding van je set, je hebt redelijk tot goede mic-pre's ivm opnametjes in je studiootje en ze zijn cheap en worden vaak aangeboden. Qua formaat en gewicht neem je m makkelijk los mee, geen externe voeding maar gewoon een euro-kabel en eventueel een goede set rack-oren voor te krijgen. Ik zeg doen...en nee, ik heb er geen te koop hoor hahaha
 
Ik zou als ik jou was ook lekker naar een goedgeprijsde 2e hands Mackie 1402VLZ Pro...

ja maar dies wel beetje groot :O.
maargoed hangt ook weer af van de hoeveelheid synths die je hebt :P
(en neem aan da Manu dr aardig wa heeft ;))
 
Oppassen hoor...de TS zoekt wel 12 kanalen, of 10 die Mackie heeft er 14. Zit zo vol, altijd rekening houden met een kanaal dat kapot gaat en dat je om moet prikken. Misschien een extra lijntje van iemand anders in de band, extra synth of out van je soundcard, stereo kanaal om een extern effect op terug te laten komen ipv via je AUX Return ivm EQ'n van je FX-signaal etc etc
 
Back
Top