Vraagje over opamp decoupling (Soundcraft k1 mods / suggesties)

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.136
Locatie
HybriDe L!Fe
Ik ben mijn Soundcraft K1 aan het modden.
Heb de unit volledig gerecapped met nichicon gold caps.

En heb begrepen dat 100nf op de + en - power rails van de 072' en 5532's naar ground een verbetering kan vormen.
Nu zijn alle opamps met 100nF decoupled tussen de + en - lijn.
Als ik dat doe moet ik dan de 100nF tussen de + - weghalen?

1643994648421.png


- Ground
Er is ook een suggestie om een ground bar te maken en alle modules via die bar te grounden.
Heb ze nu allemaal met ground kabel dat naar 1 punt in de case gaat maar volgens een ex Soundcraft engineer zou de bar nog meer verbeteren.

- Opamps
Jim Williams van audio upgrades doet upgrades voor de ghost (OPA2134's, OP275's and LME49860) maar de pcb is erg fragile heb heel veel patches moeten maken. Dus opamps skip ik. ook aangezien je dan ook de caps moet aanpassen etc.... en ik niet de knowhow heb. wellicht in een later stadium
De mixer klinkt al erg fijn. alleen 1 stereo kanaal moet ik fixen. 100% zeker een gebroken soldeer pad....

- PSU
Ik heb ook nog een Sigma22 psu en heb een 15 pin connector bestelt zodat ik via de PSU 4x 18V+- naar de console kan brengen.
ik heb 2x 4 mono kanalen en 1 master sectie met nog 2 stereo kanalen.

- Returns
De k1 is oorspronkelijk een live / theater mixer en heeft geen return. Dat is ook nog een optie om 1 stereo kanaal 2x 3 return op te maken.

- EQ
Voor het hoog (12KHZ) een switch voor 10, 12 en 14KHZ
Voor de mid band een swich voor 3 vershillende Q settings. Het schema van de ghost eq als inspiratie.
Voor de highpass een switch 40, 100, 120HZ

DIt is deels ter eigen documentatie maar die vraag over de decoupling caps zou wel tof zijn als iemand die kan beantwoorden.

Cheers

T
 

Attachments

  • soundcraft_k1_sch.pdf
    1 MB · Bekeken: 127
  • soundcraft_k1_sch.pdf
    1 MB · Bekeken: 117
Ik zou zeggen die .1uf weg tussen de power rails.
Dan .1uf tussen de rails en gnd alsook 2.2uf erbij om respectievelijk de Mhz en Khz rimpeltje glad te strijken op de supply rails.

Alle grounds naar 1 punt met even lange kabeltjes lijkt me prima, tja een bar zou een nog kortere weg naar Star-grounding kunnen zijn maar lijkt me overkill ?

jm2c
 
Nou volgens mij kun je ze prima laten zitten, en als ik de grote van de caps zo zie om wat ruis/rimpel van de voedingslijnen te halen en als je dat hebt toegevoegd aan de ic’s om zo nog iets meer te filteren/bufferen,, prima
 
C16 en c47 filteren niets, ze schuiven de rimpel van de ene rail naar de andere. Lekker goedkoop, pfff
De opamps maken zelf de rimpel op de voedings rails, daarom ontkoppelen naar GND zo dicht mogelijk bij de ic zelf.

Dus 8stuks van 100nf voor de 4 ic's.
Op de solder side van de pcb direct op de ic pinnetjes is de beste plaats.

:biertje:
 
Soundcraft met fragiele PCB's, dat ken ik van mijn Spirit Studio.

Verder kan ik je niet echt helpen met je vraag, beperkte kennis. Alleen denk ik dat je bij TL072 niet al te erg moet doorslaan in al het omliggende optimaliseren; op een gegeven moment zal de kwaliteit van de opamp te zeer limiteren. Maar dat moet je er natuurlijk niet van weerhouden om hem tot een zeker niveau te verbeteren!
 
C16 en c47 filteren niets, ze schuiven de rimpel van de ene rail naar de andere. Lekker goedkoop, pfff
De opamps maken zelf de rimpel op de voedings rails, daarom ontkoppelen naar GND zo dicht mogelijk bij de ic zelf.

Dus 8stuks van 100nf voor de 4 ic's.
Op de solder side van de pcb direct op de ic pinnetjes is de beste plaats.

:biertje:
cool thanks, dat was ik ook van plan gewoon op het ic solderen.
De pcb is echt een hel maar hij zit weer in elkaar.
Slechste kwaliteit pcb die ik ooit heb gezien. je trekt zo de pads eraf. de pcb lijkt wel papier.
Maar waar doe ik de 2.2nf dan?
4 opamps? was dat maar waar. 1 stereo kanaal heeft er 16 en de monokanalen 12, de master ook nog eens een hoop. dus 32 + 8x 12 + ..22 x 2 = een hoop

Ja wat jij zegt heb ik ook zo begrepen. maar is het niet dat ze in 2002 dachten dat dat de goede manier is? of is het puur omdat het goedkoop is?

@Nicolas 2000 de 072 en 5532 zijn prima opamps.
heel goed eigenlijk. mits goed uitgevoerd natuurlijk.
Denk dus niet dat een tl072 een slechte opamp is. want dat denkt het internet wel. Maar het internet denk wel meer foute dingen :)
 
4 opamps? was dat maar waar. 1 stereo kanaal heeft er 16 en de monokanalen 12, de master ook nog eens een hoop. dus 32 + 8x 12 + ..22 x 2 = een hoop
Ah, dacht dat je er maar 4 wilde doen per broodje zoals op het tekeningetje in post 1.

Zou die oude maar laten zitten dan, gezien de pcb zo fragiel is, zoals @Vonmir aangeeft het kan wat extra helpen, het gevaar zit in zelf oscillatie maar dat kan ik niet voorspellen, is buiten mn kennis, kans is super klein.

Op de schemas even gekeken, is het zo dat er op de voedings bus per broodje 2 van 47uf zitten ?
Daar zou ik er 2 bijzetten van 2.2uf

Als je een goeie scoop hebt kan je die op de voedings bus zetten en eens kijken of het effectief is voor en na de installatie van de 2,2uf.
Moderne cheap china led verlichting en zo kunnen nogal wat ripple veroorzaken, zet die maar aan in huis als je meet.
 
Ah, dacht dat je er maar 4 wilde doen per broodje zoals op het tekeningetje in post 1.

Zou die oude maar laten zitten dan, gezien de pcb zo fragiel is, zoals @Vonmir aangeeft het kan wat extra helpen, het gevaar zit in zelf oscillatie maar dat kan ik niet voorspellen, is buiten mn kennis, kans is super klein.

Op de schemas even gekeken, is het zo dat er op de voedings bus per broodje 2 van 47uf zitten ?
Daar zou ik er 2 bijzetten van 2.2uf

Als je een goeie scoop hebt kan je die op de voedings bus zetten en eens kijken of het effectief is voor en na de installatie van de 2,2uf.
Moderne cheap china led verlichting en zo kunnen nogal wat ripple veroorzaken, zet die maar aan in huis als je meet.
Mee eens, en ook het stukje wat die Chinese adapters kunnen doen idd 😂, een cap toevoegen aan de opams is niet verkeerd en kan zeker werken, anders idd met de scoop even verder kijken wat er gebeurd op je voedingrails, omdat strakker te krijgen. Idd oscillatie na voltageragulars is vaak waar ze de kleinere caps voor gebruiken, en wat filterwerk. Die engineers kunnen echt wel mooie dingen bouwen hoor en/of van hogere kwaliteit wellicht, maar als ze t product gereed hebben moeten ze altijd nog langs het laatste kantoortje wat “finance” genoemd word 😅
 
ik heb echt een hele simpele 1 kanaals scope.
maar idd ga het proberen.
ben nu de psu aan het upgraden. met een sigma22 bordje en een line filter.
ik gebruik alleen de trafo en case.
De travo heeft ook 55v ac voor phantom maar denk dat ik die eruit laat. geen plek en de mic pre's zijn niet zo tof. daar heb ik andere voor.
 
Voeding is klaar. had hem op 18.7+- gecalibreerd maar kreeg rare ticken in de audio. voltage op 17.8 gezet en nu is het goed. erg goed zelfs.
De tl072 heeft een max van 18v+- denk dus dat het hier door komt.

met de nieuwe psu is de sound een stuk verbeterd. maar jammer want ik wil graag op een hoger voltage kunnen draaien. voor betere dynamiek en transients.
1 optie is de tle2072... dat kost 150 euro of meer aan 50 opamps.

Heb de ripple van de psu gemeten en krijg 1mv ac onder load. maar mijn scope is erg cheap dus dat kan ook zijn eigen noise zijn. 50hz hum niet te zien.
ik wil de voeding ook nog aan mijn soundcard hangen om met fft het spectrum te kunnen zien.

De voeding is van ebay, sigma22 en heb ook de single rail sigma11 versie voor mijn riaaa / headphone amp.
Heb wel de caps vervangen met nichicons.
 

Attachments

  • IMG_20220131_135706.jpg
    IMG_20220131_135706.jpg
    167,9 KB · Bekeken: 124
  • IMG_20220205_173245.jpg
    IMG_20220205_173245.jpg
    125,7 KB · Bekeken: 125
  • IMG_20220206_092716.jpg
    IMG_20220206_092716.jpg
    111,7 KB · Bekeken: 124
1 optie is de tle2072... dat kost 150 euro of meer aan 50 opamps.

Weet niet of je daar echt veel mee opschiet. Het is in de markt gezet door TI als een upgrade voor de TL072, maar het is vrij duur met toch wel wat tegenvallende specs. Ik lees dat de max. supply +/- 19V is, dat maakt niet zo'n groot verschil. En misschien kom je juist in de problemen, de hogere slew rate kan leiden tot instabiliteit als je het zo gaat vervangen op een PCB (die kennelijk al niet zo goed is) bedacht voor de TL072.
 
ja idd niet echt een goed idee. ik ben wat aan het luisteren en kom er achter dat ik vaak juist iets in de opname hoor ipv van de mixer.
Hoe meer ik luister hoe beter hij klinkt.
Opamps laat ik varen. heel misschien wat in de eq sectie veranderen / verbeteren.
ik vind het vooral leuk om met een scope te gaan kijken en te leren over opamps.
Dus nog de 100nf naar ground. Er is ook nog plek voor een transformer op de mono kanalen.
 
ik vind het vooral leuk om met een scope te gaan kijken en te leren over opamps.

Kijk 'ns naar wat ontwerpen van (eenvoudige) effectpedaaltjes, dat is een speeltuin om naar hartelust ermee te experimenteren en dat kan ook nog nuttig zijn om echt te gebruiken met gitaar of synth! :okdan:
 
zie net dat een aantal maanden geleden de tl072H is uitgekomen. Das precies wat ik zoek hogere slew rate en hoger voltage.
Dan gaat 19v +- zeker werken.
is wel toevallig...

love your avatar btw :)

ik moet zeggen ik houd van de tl072 die heeft een aangename distortion als je de boel hard aanduwd.
 
Hmmm de voeding maakt een hoog buzz geluid.
Hard genoeg om in opnames te horen.

In mijn voeding zit een filter (EMI/RFI) op de 230v.
Die heb ik er tussen gehaald maar het buzzen blijft.
Als je je hand op de voeding legt voel je de voeding 'stromen'

Ga proberen de transformer vast lijmen maar las ook ergens dat de transformer wellicht gemaakt moet worden met vernis.
 
@flyweight ; moest nog even aan je denken toen ik dit tegenkwam. Op de website van Rod Elliott:


Misschien niet deze specifieke discrete opamp, of voor dit project van jou, maar in situaties waarbij je wil werken met bijvoorbeeld een hogere spanning kan zo'n discrete opamp wellicht een oplossing zijn. Deze doet het trouwens behoorlijk goed voor zo'n eenvoudig ontwerp met slechts zes transistoren.
 
Hey thanks ja vet, in mijn mixer gaat het hem niet worden omdat er geen plaats is en descrete op-amps rete heet worden.

Bv ook de 990 is een hele mooie descrete opamp.


Of de API 2520:

Je ziet deze terug in high-end mic pre's, mixers, eq etc.

Mijn mixer is inmiddels klaar. Hij heeft wat tijd nodig gehad na de recap. Maar klinkt nu erg fijn met de nieuwe PSU.
Ga er verder niets aan doen.
 
@flyweight ; moest nog even aan je denken toen ik dit tegenkwam. Op de website van Rod Elliott:


Misschien niet deze specifieke discrete opamp, of voor dit project van jou, maar in situaties waarbij je wil werken met bijvoorbeeld een hogere spanning kan zo'n discrete opamp wellicht een oplossing zijn. Deze doet het trouwens behoorlijk goed voor zo'n eenvoudig ontwerp met slechts zes transistoren.

Dank voor de trigger, weer even vergeten om de ESP site weer eens te bezoeken voor nieuwe artikelen.

Leuk dat die discrete opamp van Project 31 symmetrische topologie heeft.

Even denken, hoe zat het ook alweer met complementaire ingangsparen:
zeer geschikt als je een rail-to-rail ingangsspanning moet kunnen verwerken, bijv. als de opamp als een 1x niet-inverterende buffer wordt gebruikt.
Voor de meeste andere opamp-toepassingen heeft het dubbele ingangspaar minder/geen voordelen, en zou je mogelijk wat nadeel kunnen hebben van wat er bij het overnamepunt gebeurt.

Waarmee ik deze opamp van Project 231 niet wil dissen uiteraard :halleluja
 
Back
Top