Aankoopoverwegingen... meedenken is welkom!

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
2.371
Hoi allemaal!

Zoals alle werkenden weten; het vakantiegeld komt er aan. Een deel gaat voor mij naar de studio. Ik heb strikt genomen ongeveer 1600 euro te spenderen. Maar er is een marge om tot 1800/1900 te gaan, maar dan is het geen nieuwe spijkerbroek of schoenen voor mij, voorlopig, deze zomer.

Qua gear heb ik momenteel een eMac waarmee ik kan opnemen en waarop ik soms wat experimenteel midi-sequence met Numerology, een heel basic dotcom modular systeem van 18 modules ongeveer, en een Yamaha mg 12/4 mixer plus Roland SSD delay effectenbak.
Dingen die ik in de nieuwe aanschaf(fen) wil vinden is sampling en (experimentele) sequencing, en als het kan een beetje geluidskwaliteit en toffe mogelijkheden, niet alleen op shaping maar zeker dus ook op sequencing vlak. (het begint nu een vacature te lijken :))
Mijn muziek bevindt zich vaak aan de experimentele/IDM/ambient kant. Je kunt zelfs wel zeggen dat er niet meer echt muziek uit komt de laatste tijd. Mijn streven is ook niet om iets op te nemen en naar buiten te brengen, maar om mezelf te verliezen in geluidenland en een reis te maken in m'n cockpit vol knoppen.
Omdat ik al de hele dag achter een scherm zit te programmeren ben ik niet zo heel geinteresseerd in Max/msp/Monome etc...

Na een hoop overweeg-werk staan nu bovenaan in de lijst:
1. Combinatie MPC-1000 en Tenori-on
2. Machinedrum UW

Waarbij ik niet kan zeggen, vandaar deze post, dat de combinatie MPC-1000 en Tenori-on alle wensen dekt. Maar ik denk dat deze combinatie het beste bij me past. Tenori-on lijkt me een mobiele "beleving" die als een sketchpad kan werken, en op de MPC-1000 kan ik lekker vage omgevingssamples ombouwen tot loops. De gebreken van de Tenori-on lijken me duidelijk; qua sequencer zal hij alleen note-on/off info versturen met velocity 100, en heeft ie maar 1 stereo uitgang. En daar komt ook bij dat er niet echt een "song" mode is. Als dat geen beperkingen zijn, wat dan wel. Aan de andere kant zal hij veel nieuwe melodieen en inspiratie geven, denk ik, en kun je er prachtig mee "wegdromen", en dat was toch het doel. Ook kan ik als work-around stukken midi/geluid ervan opnemen met de MPC en daarin de songs opbouwen. Dus daar valt nog een mouw aan te passen.
Bovendien is het programmeren van patterns met verschillende lengtes een soort eigen aan het ding, en dat vind ik te gek om te doen.
Dan de MPC-1000. Ik heb er ooit even eentje gehad. Ik vond de pads erg tegenvallen, en hij is toen niet lang gebleven. Maar de nieuwe generatie heeft nieuwe, betere, pads. Wat ik tof vind is dat je er gewoon lange samples in kan stoppen. Wat ik beperkend vind is de hoeveelheid editting die je op een sample los kan laten. AR, geeneens ADSR, trimmen en reversen en loopen... dat is alles, toch? En een digitaal filter, nouja. Wat me wel weer tof lijkt is het directe ervan; direct samplen van elke source, en de pads. Maar qua sound-shaping denk ik ook wel 's terug aan m'n Yamaha A3000... dat was toch bijna net zo veel synth als sampler. Aan de andere kant; hoe vaak gebruikte ik dat nu werkelijk, en droeg zoiets bij aan het flowen in de studio? De beperkte sample-shaping is misschien ook wel goed; je moet dan creatief zijn met wat er wel is, ipv te verzanden in parameter-schermpjes.
Wel kan de MPC maar 1 maatsoort/patternlengte tegelijk aan, waar alle patterns/tracks aan moeten conformeren. (toch?)

Gisteren ook 's wat youtube gedaan op de Machinedrum UW. Natuurlijk ook erg interessant. Vooral de sequencer, die alle shaping op kan nemen, en het gecombineerde van step-edit en grid-programming. De hoeveelheid vrijheid die je krijgt lijkt me fantastisch. Ik huiver wel een beetje vanwege de verhalen over de knoppen, je ziet zelfs in de SOS review van de MD een exemplaar met een scheve knop (voor review naar SOS stuur je toch een extra goed exemplaar?!) en ook vanwege de als "kil/clinisch" bestempelde klank. Maarja, met zoveel LFO's ligt het iig aan jezelf als je loops variatie missen.
Ook het feit dat je via de computer moet samplen vind ik een beetje vervelend; dan raak je toch compleet uit je flow als je ff een nieuwe sample wilt trekken? Welke samples werken is voor mij toch pas duidelijk als ik ermee ga sequencen en pitchen enzo, vooral omdat ik alles zo'n beetje wel als samplebron zie. Traditioneel werk ik graag met allemaal geluidsbronnen om me heen (cd's, platen, microfoon) en neem dan net zo lang samples tot ik wat grappigs vind waaromheen ik iets ga opbouwen. Volgens mij is dat UW meer een uitbreiding van het Machinedrum concept dan dat je de machinedrum als sampler moet gaan zien. Dus dan zou 1 deel van de behoefte, de sequencing, voor jaren gedekt zijn, maar de sampling zou zwaar achtergesteld worden.

Uit overweging geraakte bakken zijn:
Jomox Xbase 888 (goeie sound, maar volgens het web brakke bouwkwaliteit en te weinig shapingmogelijkheden; geen melodie-sequencing en sampling via computer)
Doepfer Maq 16/3 (ipv Tenori-on naast de MPC. Lekker experimenteren, goed passend bij modular, maar geen eigen geluiden en maar 3 rows... mij lijkt het vet om b.v. cc data naar m'n fx bak te sturen, en step-length of transpose op een lagere snelheid naar de 1e row sturen waar een melodie speelt, maar dan heb je alle 3 de rijen al in gebruik terwijl je alleen een melodie en reverb-lengte ofzo sequence't voor 650 euro... al weet ik hoe fantastisch het is om patterns met verschillende lengtes elkaar te laten beinvloeden door Numerology... al is een muzikaal resultaat bereiken hierbij wel vaak lastig.. vooral als je pitch gaat optellen) Waarom hebben ze er niet voor gekozen om 16 patterns uit te kunnen sturen, met een pattern-selectie dial ofzoiets!? 3 rows vind ik niet precies niks in midi-land als je niet alleen pitch wilt sequencen. Maarrr dezelfde mouw als bij de Tenori-on past hier; ik kan een pattern met alle CC data opnemen in m'n MPC-1000... soort van bouncen, om weer plek te maken voor 3 nieuwe rows. (alhoewel ik de manual van de MPC hier nog wel op moet nalezen eerlijk gezegd)

De Maq is toch nog eigenlijk best wel serieus in de running om de Tenori-on te vervangen, nu ik er zo over schrijf. Ik wil gewoon op 1 bak gekke dingen kunnen sequencen. Want een MPC kan dit gewoon niet. En mijn angst bij de Tenori-on is toch dat je na 2 maanden op zijn truuks uitgekeken bent.

Ik heb ook naar de P3 gekeken, maar die wordt niet meer gemaakt. Op de Linndrum II wil ik niet wachten. Een schrittmacher lijkt me ook tof, maar godsamme, wat is dat ding duur; dan is het hele budget erdoor en kan ik alleen schritten maken voor m'n dotcom en fx bak. Dat schiet niet op. Evolver heb ik ook ooit gehad en dat is zeker een klein fijn bakje, maar ik vond het sequencen toch niet zo lekker werken; miste de visuele feedback en het dedicated knopje voor elke stap. Dan is er nog, natuurlijk, de Spectralis, deze heeft veel potentie, maar daarvoor geldt ook weer het indirecte van sampling via de computer, en het ding werkt met een outdated opslagmedium... hoe dat is weet ik uit ervaring met een S-700 sampler. (zwaar kl*te)

Welke opties -in het hardware domein- zie ik over het hoofd?

Voel me wel verwend hoor... ik heb nog nooit zo veel geld te besteden gehad voor muziekapparatuur.
Ennuh sorrie voor het lange verhaal, ik vraag me af of er iemand reageert :D
 
Laatst gewijzigd:
Ooit al eens gedacht aan een mono-machine?

Trouwens.

Je budget hoeft niet op he. ;)
 
Voor sequencing madness moet je gewoon een analogue systems scale programmer kopen.
En een wavetable module in je dotcom geeft je ook wel leuke vooruitzichten.
 
@Fuse
Jawel!! Mijn "crave" zegt iig van wel :D
Monomachine kan toch maar 6 patterns tegelijk sequencen? Heb er wel ook aan gedacht hoor. Maarja, dan is er helemaaaaal niks te samplen.
Heb jij er een?

@M/P
Cool, zo'n scale programmer/generator. Hoe integreert AS met dotcom wat betreft voeding en afmetingen? Jammer dat je met zo'n ding geen samples of andere midi spullen kan aansturen.
Een Tenori-on kan ook ingesteld worden op een vaste scale. Nog sterker; het moet. Als je dan random mode neemt (rare naam trouwens, want deze mode doet niks random) en een flinke draaizwengel aan je pattern geeft krijg je denk ik erg vergelijkbare resultaten. Zij het digitaal, natuurlijk.
 
Je zou de module kunnen omkatten naar dotcom formaaat.
Of anders even een paar minijacks naar normale.
Voor de rest is alleen ghet formaat en aansluiting niet compatible.
 
Ok. Toch wat gedoe dus. Wat ik normaal doe is wat kabeltjes maken van minijack naar jack.

Niemand verder meer tips? Heb ik dan echt alle opties bekeken?
Hoe is het met de sound van de MD UW? Ik heb wel 's gepoogd hier in Utrecht naar een shop te gaan om te gaan luisteren naar een MD, maar toen heb ik een half uur in de wacht wat rondgelopen en toen bleek dat ze hem niet hadden...
 
luisteren naar een MD, ...

ik vind hem behoorlijk metaalachtig klinken net als die monomachine toestanden,na een uur met headphones kreeg ik letterlijk pijn aan men hoofd.

enfin,met wat eq door een goede (oude) analoge tafel istie mischien wel te gebruiken.

de tien-oren-on zouk ik echt nu niet kopen ,dit ding gaat droppen in prijs,net zolaag je je broek laat zakken wanneer je schijten gaat.,tenzij ze de productie volledig stilleggen en er geen nieuwe komt...
 
ik vind hem behoorlijk metaalachtig klinken net als die monomachine toestanden,na een uur met headphones kreeg ik letterlijk pijn aan men hoofd.
Ben daar dus ook bevreesd voor. Je kunt er qua sequencer precies mee wat je wil, maar het geluid.... tja.

En over de tien-oren-op, tja, ook dat lijkt me wat er gaat gebeuren. Ze veranderen wat design-specs zodat ie goed in massa's is te maken, en dan gaat de prijs omlaag. Of ze stoppen ermee.
 
voor het 'live' programmeren en alles laten doorlopen terwijl je eender welke functie uitvoert (kits veranderen, saven, etc) is er in mijn ogen weinig dat op kan tegen Monomachine / Machinedrum.
Op al mn andere bakken (XL7, RS7000) moet ik de sequence stilleggen als ik bvb de sequence van 1 naar twee maten wil veranderen , saven, etc etc
Het geluid van Elektron, tja, dat kan niemand voor jou uitmaken maar dat maak je zo warm/koud als je wil...maar als ik de woorden 'experimenteel' en 'IDM' zie zoek je toch niet echt naar het allerwarmste, toch ? Ik denk dat er héél veel IDMers Elektron gear gebruiken (bvb Autechre)

Wat het samplen op de UW betreft, inderdaad, samples inladen neemt tijd...maar je kan via zn inputs ook 'real live' samplen en direct sequencen..je propt er in wat je wil eigenlijk. Als je blij bent met wat je gesampled hebt, kan je de sample dan wegschrijven in de UW zodat je'm permanent ter beschikking hebt.
Echt editten van samples kan je er niet op.
 
Ben daar dus ook bevreesd voor. Je kunt er qua sequencer precies mee wat je wil, maar het geluid.... tja.

En over de tien-oren-op, tja, ook dat lijkt me wat er gaat gebeuren. Ze veranderen wat design-specs zodat ie goed in massa's is te maken, en dan gaat de prijs omlaag. Of ze stoppen ermee.

Tijdje geleden naar Autechre geweest en die doen hun livesets qua synth/beats met een Machinedrum, Monomachine, MPC1000 en G2 Engine. Geen moment last van gehad dat het te digitaal of scherp zou zijn. Ik heb sinds een tijdje een Machinedrum UW en ben er tot nu toe erg tevreden over. Het is wel een sound op zich en zou ik zeker eerst even checken voor je tot aankoop over gaat. De Monomachine wordt m'n volgende aanschaf in ieder geval.
 
Ik heb de Spectralis toch maar gewoon gehaald. Zaterdag opgepikt, voor een erg scherp prijsje..

En ik ben er HEEL blij mee!!
Nu nog wat geheugenkaartjes scoren :)
 
Dus jij had zin te wachten tot Sint Juttemis?
Dan schijnt het OS klaar te zijn. ;)
 
Hoezo wachten? Alsof ie nog niet diep genoeg is zoals ie nu is.
Het vervelende, hetgeen wat mensen frustreert, is dat Joerg wel 's wat beloofd dat hij/Radikal niet kunnen waar maken. Geloof ik. Hij wil zelf wel graag, maar soms werken de financiën of andere bedrijfsfactoren niet mee. Hij werkt zich volgens mij te pleuris om alles in orde te krijgen; als je hem ziet op Youtube en weet dat hij de grote drijvende kracht is achter het moois dat Spectralis heet, dan kun je toch niet anders dan van hem houden?! Geef me die vent maar 100 keer liever dan een of ander grote fabrikant met een helpdesk. Hij is ZWAAR persoonlijk betrokken, en zo hoort het.

Dus ik geloof echt dat Joerg en z'n team het OS momenteel aan het voltooien zijn. Er was weer wat geld en er ligt een planning; de programmeur(s) zijn ingehuurd en aan de slag. Zo is iig nu de situatie. Hij spreekt ook regelmatig over beta's waarin een aangehaald probleem al opgelost is. Dus er is van alles aan de gang momenteel.

Maar mocht het niet zo zijn lig ik er niet bepaald wakker van :mexico:
Ik heb hem gekocht "as is" qua firmware, en vind het nu al een prachtbak voor het geld.
 
Ter info; de Spectralis is weer het huis uit, en van 't geld is een tweede dotcom kabinet onderweg met de 960 sequencer :)

Behalve analoog modulair schijnt de laatste tijd alles gewoon tegen te vallen en niet te beklijven in m'n studio.
Van de MPC-1000 vond ik de pads eigenlijk ruk. De Spectralis bleek het ook niet te zijn. Van Machinedrum is de klank (waarschijnlijk voor mijn oren) niet best. En van de aankomende Linndrum 2 is het afwachten... zullen de potmeters ok zijn?
Ik bedoel het is toch eigenlijk geen wonder dat ik analoog/modulair verkies? Duurzaam en nooit problemen mee. Waardevast.
Er is altijd wel iets niet goed aan die moderne bakken, of ben ik gewoon een oude lul van 31 aan het worden :D
Hoe moet dat nu verder, he?

Zijn er eigenlijk ook analoge bakken die je een analoge trigger geeft met b.v. 5 sporen v. 8 of 16 steps trigger on/offs?
Dat plus een Vermona drm ofzo zou misschien wel iets kunnen zijn wat mij kan bekoren.
 
je bent gewoon verwend dob. ;)

ken het van mezelf ook hoor, ben niet snel tevreden meer met gear en de tekortkomingen gaan me steeds sneller tegenstaan. alles moet gewoon simpel hands-on zijn en goed klinken.

heb je trouwens de xbase 888/999 nou weleens gecheckt? lijkt mij qua drums nog een redelijke kandidaat. die andere apparaten die je noemt zijn bij mij ook al afgevallen. ik merk dat ik meer plezier heb van m'n gemodde 606 als dat ik ooit van bijv. een machinedrum zou hebben. de 888 staat al een tijdje op m'n verlanglijst maar ik kom er maar niet aan toe om'm te kopen.
 
je bent gewoon verwend dob. ;)

Ja misschien wel he.... ach valt wel mee. Ben gewoon kritisch op waar ik m'n centjes aan uit geef :)

heb je trouwens de xbase 888/999 nou weleens gecheckt? lijkt mij qua drums nog een redelijke kandidaat.

888/999 weet ik niet, niet speciaal gechecked de laatste tijd. Zal nog weer 's wat mp3's luisteren. Heb jij ze wel 's gechecked/gehad?
 
zojuist de 888 gekocht. echt een aanrader eerste klas. weet alleen niet of hij alles doet wat jij wilt.

hij kan overigens wel 4 monofone kanalen of 1 polyfoon kanaal extern sequencen dus weet niet waar je het vandaan hebt dat hij geen melodieeen kan sequencen. ook intern kun je vrij makkelijk een melodietje maken omdat je op elke step de pitch kan aanpassen.

ik heb'm 2dehands van ebay maar hij is als nieuw dus de bouwkwaliteit moet zich nog een beetje bewijzen. ik zou'm echter verre van brak willen noemen. alles voelt behoorlijk solide aan. zelfs de pots zijn okee (ze voelen zo ongeveer tussen dave smith en nord aan qua soliditeit).

je hebt inderdaad minder shaping mogelijkheden als bij de machinedrum maar je kan alle beschikbare parameters per geluid per step aanpassen. tevens vind ik de klank een wereld van verschil in vergelijking met de machinedrum. mijns inziens veel fijnere klank maar dat is uiteraard een kwestie van persoonlijke smaak.

nou ja, je merkt het, ik ben enthousiast. :)
 
Back
Top