Welk irritant fx zit er op moderne vocals?

Nouja, dit klinkt toch best lekker.. dikke beat er onder en hoppa, hij kan zo de top 40 in...

 
Wil inderdaad niet veel zeggen maar zo klinken toch de meeste autotune nummers tegenwoordig !
Hond inhuren de volgende keer dus. Stuk goedkoper dan die omhoog gevallen diva's.
 
Ah ja..weet je nog toen muziek een soort expressie van creativiteit was? Het leek wel of je er een soort gave voor moest hebben.. je moest in ieder geval IETS kunnen.. zingen, of een instrument bespelen. Muziek werd gemaakt in een ruimte waar een soort van magisch proces zich voltrok, en waar mensen met een gave hun muziek opnamen, gebruik makend van instrumenten en apparatuur waar de gewone sterveling alleen van kon dromen.

Muziek opnemen was dus DUUR, en voorbehouden aan mensen die voldeden aan de vorige beschrijving. Ook toen beoogden veel artiesten een hit te scoren, en om dat te doen moest je met iets komen wat aansloeg bij het publiek. En daarvoor was, naast muzikale skills, ook CREATIVITEIT nodig.

fast forward naar 2017, waarin popmuziek een formuletje is geworden. Of beter gezegd: een product dat aan een jong publiek moet worden verkocht. Platenmatschappijen hebben geen zin om op zoek te gaan naar dure acts, en spelen liever op safe. De songs worden steeds door dezelfde 2 schrijvers gemaakt (Max Martin en Lukas Gottwald), en vervolgens wordt de muziek door alle mogelijke kanalen gepusht zodat je er bijna niet aan kan ontkomen. Jeugd die er gevoelig voor is om bij een bepaalde sociale groepering te horen pikt datgene op wat hun ID bevestigd, en vervolgens rinse and repeat.

Natuurlijk zitten alle elementen die veel sales bijna garanderen in die muziek, en 1 daarvan is autotune. Als je Funx aan zet, dan hoor je het ene na het andere kastraatje voorbij komen en door de autotune heen toeteren. En natuurlijk hoort er zo'n 808 trap beatje bij. Als er een plaatje is met een gimmick die het goed doet, dan kan er zeker van zijn dat er nog een miljoen copycats volgen met datzelfde gimmickje.

Popmuziek heeft niet zo veel met muziek te maken meer, maar vooral met commercialiteit. Als je Funx aan zet, dan hoor je eigenlijk continu commercials voor acts.

Anyway.. het moge duidelijk zijn dat ik er niet gecharmeerd van ben.

Deze gast zegt het veel beter dan ik kan.. ga er ff lekker voor zetten en geniet:

 
Haha die drumbreak is al sinds de 80's in. Die kerel ut 't filmpje zijn wenkbrauw, zou dat altijd zo zijn? Ik ben telkens ie in beeld komt afgeleid
 
dit vond ik toendertijd een tof plaatje, werd vaak gedraaid bij MTV's Alternative Nation..

 
***lang verhaal over vroeger***

Zoals Stock, Aitken and Waterman in de jaren '80. Synthesizertje, drumcomputertje, harmonizertje, 20 takes voor één regel en/of een real Milli Vanilli. Het waren toen al steeeeeeds de zelfde mensen.
 
Ah ja..weet je nog toen muziek een soort expressie van creativiteit was? .....

...fast forward naar 2017, waarin popmuziek een formuletje is geworden. Of beter gezegd: een product dat aan een jong publiek moet worden verkocht...

...Popmuziek heeft niet zo veel met muziek te maken meer, maar vooral met commercialiteit...


Sterker nog, het lijkt erop dat muziek niet eens een volwaardig product meer is, maar slechts de verpakking voor een of ander product.
 
Sterker nog, het lijkt erop dat muziek niet eens een volwaardig product meer is, maar slechts de verpakking voor een of ander product.


Ja, een product om reklame mee te maken. Luister maar hoeveel van dit soort er in reklames zitten.
 
Zoals Stock, Aitken and Waterman in de jaren '80. Synthesizertje, drumcomputertje, harmonizertje, 20 takes voor één regel en/of een real Milli Vanilli. Het waren toen al steeeeeeds de zelfde mensen.

Precies, het gebeurde in de seventies ook al met Frank farian en daarvoor met Phil Spector natuurlijk en vergis je niet; ook de bekende soul labels in de sixties zoals motown en stax hadden hun eigen studio muzikanten en songwriters en alleen de poppetjes waren anders.
Dat wil niet zeggen dat ze niet talentvol waren want als je beweert dat iemand als Marvin Gaye talentloos was dan moet je toch echt je laten nakijken.
Acht het is van alle tijden want je had in die tijd ook bekende schrijvers in the Brill Building zoals Goffin en King en Bacharach en David die hun songs door ik weet wel niet hoeveel artiesten gebruikt zijn.
En dat zoals verteld werd dat vroeger alleen diegene met echt talent een kontrakt kregen is ook niet waar want de Beatles zijn na hun auditie bij Decca afgewezen waarna ze van EMI wel een kontrakt kregen.
En om nou te zeggen dat de beatles geen talent hadden en daardoor afgewezen werden bij Decca gaat toch iets te ver denk ik.
Maar in dat clippie zitten ook wel dingen in die waar zijn want zoals al best wat jaren veel muziek net als in de reclame opgepompt wordt door compressie is zeker zo en dat gaat je gewoon tegenstaan want het wordt zo opdringerig vind ik.
Dus ik begrijp niet zo goed dat hij vertelt dat ze net zolang de singles draaien tot je gebrainwashed bent en het koopt; dat klinkt alsof jezelf totaal niet kritisch bent en dat gaat toch wat ver vind ik, je bepaalt toch zelf wat je lekker vindt klinken.
Misschien heb ik daardoor ook geen muziek van de artiesten die van de 2 genoemde songwriters (Martin en Gottwald) allemaal hun materiaal krijgen
 
Dus ik begrijp niet zo goed dat hij vertelt dat ze net zolang de singles draaien tot je gebrainwashed bent en het koopt; dat klinkt alsof jezelf totaal niet kritisch bent en dat gaat toch wat ver vind ik, je bepaalt toch zelf wat je lekker vindt klinken.


Radiozender draaien platen in rotatie, ze willen je de hits laten horen op elke moment dat jij de radio aan zet. Ik geloof dat de commerciele zenders uitgaan van blokken van 2 uur. Ze pushen de plaatjes en als je die maar vaak genoeg hoort ga je ze onbewust leuk vinden...

Ik denk dat de top40 altijd een soort afgevlakte zoutloze pop heeft geserveerd net zoals dat nu nog steeds het geval is. Maar als je jong bent valt dat nog niet zo op, dan ben je nog niet zo kritisch. Ook ik luisterde vroeger de top 40, en keek Avro’s Toppop, luisterde naar Hilversum 3. Toendertijd waren dat ook al niet de edgy platen.. Maar af en toe hoorde je iets nieuws op de zender, rap muziek bij de VPRO bijvoorbeeld.. iets dat anders was, iets dat je prikkelde. En zodoende duik je die richtig in en ontdek je de muziek die je nooit in de top40 zou horen…

Tegenwoordig hoor je in de top 40 nog steeds dezelfde formule-popmuziek.. maar daar luisteren nog steeds de schapen naar en de kids. Maar door internet heb je vanaag de dag zoveel keuze in echt goede muziekkanalen en zenders, meer dan ooit het geval is geweest. Vroeger had je op de fm radio mss 5 leuke programma’s van een uur per week en moest je bij piratenradio zijn voor importmuziek: hiphop en dance. Nu heb je via internet 100en radiozenders per genre, wereldwijd. Je moet wel gek zijn als je Kate Perry, Beyonce of Justin Bieberttt blijft luisteren die de hele dag in rotatie worden gedraaid…
 
Maar door internet heb je vanaag de dag zoveel keuze in echt goede muziekkanalen en zenders, meer dan ooit het geval is geweest. Vroeger had je op de fm radio mss 5 leuke programma’s van een uur per week

Precies ja, toen ik een jaar of 15 a 16 was irriteerde ik me vaak omdat je toch veelal dezelfde deuntjes hoorde en de programma's waar je de interessante muziek op hoorde waren in mijn tijd bijv popreconstruktie, superclean dreammachine en the perfumed garden om maar een paar programma's te noemen.
Daarnaast hadden radio Luxemburg, Caroline en Noordzee ook leuke uurtjes maar het waren vooral programma's in de avonduren.
Een programma als superclean dreammachine kwam 's middags van 5 tot 6, dat kan je je nou niet meer voorstellen.
Wat een weelde nu met internetradio, je kan echt van alles luisteren.
 
Radiozender draaien platen in rotatie, ze willen je de hits laten horen op elke moment dat jij de radio aan zet. Ik geloof dat de commerciele zenders uitgaan van blokken van 2 uur. Ze pushen de plaatjes en als je die maar vaak genoeg hoort ga je ze onbewust leuk vinden...


Sinds de etherfrequenties verkocht zijn (soms voor miljoenen), zijn eigenlijk alle zenders commercieel. Die willen wel hun geld terug verdienen. Daarbij hebben de grote labels het heft in handen en zorgen ervoor dat er niets anders gepushed wordt. Stations zoals 3fm kunnen/willen dan niet achterblijven en zetten ook in op 'jongerenmuziek'. Het zelf opstarten van een (illegaal)station zit er ook niet in, daar krijg je een boete voor van €4500 per overtreding. Je kan nog beter iemand z'n auto slopen, dan een paar plaatjes draaien.

Tegenwoordig hoor je in de top 40 nog steeds dezelfde formule-popmuziek.. maar daar luisteren nog steeds de schapen naar en de kids. Maar door internet heb je vanaag de dag zoveel keuze in echt goede muziekkanalen en zenders, meer dan ooit het geval is geweest. Vroeger had je op de fm radio mss 5 leuke programma’s van een uur per week en moest je bij piratenradio zijn voor importmuziek: hiphop en dance. Nu heb je via internet 100en radiozenders per genre, wereldwijd. Je moet wel gek zijn als je Kate Perry, Beyonce of Justin Bieberttt blijft luisteren die de hele dag in rotatie worden gedraaid…


Dan moet je wel ---weten--- dat er iets anders is en actief op zoek gaan. Vroeger dacht men ook dat de aarde plat was, totdat men ontdekte dat het niet zo is.
 
Ik heb nog goede herinneringen aan VPRO's Villa 65.
Zeker op de vrijdag avond.
En natuurlijk For those you like to groove.....
Maar ook een Duitse zender op zondag avond met Raum und Zeit.
 
Als popmuziek met het jaar slechter wordt vraag ik mij af:
Wanneer is de bodem bereikt?
Kan het nog slechter?
Hoe ziet de toekomst van Popmuziek er uit?

..of is dit weer typisch "vroeger was alles beter" gezever?

Toen de synthesizer zijn intrede in de populaire muziek deed moesten de zogenaamde kenners daar daar ook niets van weten. Het stond zelfs op de hoes van Queen albums "No synths!"

share-from-pixlr.jpg


Later gingen ze toch ook maar synthesizers gebruiken omdat ze er niet omheen konden.

Dus let op de wijze woorden van deze ouwe rot:
"Autotune is here to stay!" wen er maar aan :beard:
 
Back
Top