Waldorf Quantum - 8 Voice Hybrid Poly Synth

Waldorf Quantum - 8 Voice Hybrid Poly Synth

 

Attachments

  • Quantum_straight.jpg
    Quantum_straight.jpg
    109,6 KB · Bekeken: 785
Last edited by a moderator:
dit is rechtstreeks overgenomen vanuit waldorf Nave, serieus als je een iPad hebt dan is dit echt een app die je heel veel gaat geven wat de waldorf quantum je ook gaat brengen, waldorf nave kan zo enorm veel op dat gebied, het is echt een kwestie van een wav file of even iets opnemen in Nave en vervolgens kun je op allerlei manieren door die geimporteerde fingerprint van die wav file heenlopen om je sound vorm te geven.

Het is waar wat je zegt.Er is altijd een verband hoor.Goedkoopste(lees overleven) is in dezelfde structuur,dezelfde elementen te gebruiken,en toch vernieuwend verder te gaan.Stilstaan is achteruitgaan.Ben niet de technische man hier over een synth te praten,praat liever over het spelen en klank van een synth.En een totaal koerswijziging neigt naar zelfverloochening van een produkt dat al jaren bestaat.
SuperNatural sound van Roland bv.zit in tal van nieuw produkten.Nu nog na jaren.
Het is niet vernieuwend maar toch,er zullen tal van nieuwe mensen een stap zetten naar waldorf nu.
 
Misschien moet je een onderscheid maken tussen positief/negatief en kritisch zijn.
Stel jezelf om te beginnen de vraag of voor een identieke synth die 'Cheapo' had genoemd, door DAP Audio was gemaakt en slechts 499€ had gekost, er net zoveel animo was geweest ?

Een full size full keys keyboard synthesizer met zo'n berg knoppen, een touchscreen, analoge filters en de rest van de hele rimram? Dat krijgt zelfs Behringer nog niet voor €1200 voor elkaar, dus ik ga er van uit dat ze dan niet aan te slepen zouden zijn.

Het is al wel langer duidelijk dat zodra er bepaalde merknamen opkleven, er vooral door een roze bril positieve meningen worden geventileerd. En dat zodra er ook maar enige vorm van kritiek komt, dit niet in dank wordt afgenomen. Gearfucker mentaliteit dus. Sorry, maar de Quantum ziet er mooi uit -voor zover dat belangrijk is - maar onder de motorkap zit niet echt iets dat wereldschokkend is.

Er zijn de afgelopen 20 jaar geen synths meer uitgekomen die nog iets schokkends onder de motorkap hadden, tenzij er hier ineens een miniatuur orkest met dwergen in blijkt te zitten.
 
dit is rechtstreeks overgenomen vanuit waldorf Nave, serieus als je een iPad hebt dan is dit echt een app die je heel veel gaat geven wat de waldorf quantum je ook gaat brengen, waldorf nave kan zo enorm veel op dat gebied, het is echt een kwestie van een wav file of even iets opnemen in Nave en vervolgens kun je op allerlei manieren door die geimporteerde fingerprint van die wav file heenlopen om je sound vorm te geven.

En inmiddels ook verkrijgbaar als zeer prettige VST plugin voor uw favoriete DAW (wel wat duurder dan de iPad versie).
 
En inmiddels ook verkrijgbaar als zeer prettige VST plugin voor uw favoriete DAW (wel wat duurder dan de iPad versie).

Hmmm Nave Quantum,interessant,maar hoeveel mensen weten over deze alternatieven?Zo is er een softsynth dat bijna perfect de JD klanken van Roland kan nabootsen voor een habbekrats.(Staat op de JD forums dat ik heb geplaatst).In deze wereld heb je voor alles een alternatief,niet exact hetzelfde in klank maar het scoort.Als je alleen welbepaalde klanken zoekt is dit soort van softsynth een uitkomst,zonder je blauw te betalen.
 
Dat weten veel mensen wel. Zeker als je, lijkt mij, 3k wil uitgeven aan een instrument, dan verdiep je je er in...

Een softsynth vergelijken met hardware ervaring slaat echter nergens op. Ik heb enorm lang puur itb gewerkt, en je kunt er enorm veel mee. Alleen al een softsynth als Absynth bijvoorbeeld.
Neemt niet weg dat A. De combinatie van ingrediënten in de quantum (de verschillende osc soorten, vrije routing mogelijkheden door/om de filters, 40 mod slots, enorm veel knoppen, 0 latency directheid etc etc.) get Een eigen instrument maakt. En B. Je een compleet andere ervaringen hebt met een hardware synth als met een softsynth en een muis. En C. Analoge filters (ook al beweren sommigen dat het niet meer uitmaakt tegenwoordig, wat onzin is, tenzij ze hele karige filters gebruiken.)
 
Dat weten veel mensen wel. Zeker als je, lijkt mij, 3k wil uitgeven aan een instrument, dan verdiep je je er in...

Een softsynth vergelijken met hardware ervaring slaat echter nergens op. Ik heb enorm lang puur itb gewerkt, en je kunt er enorm veel mee. Alleen al een softsynth als Absynth bijvoorbeeld.
Neemt niet weg dat A. De combinatie van ingrediënten in de quantum (de verschillende osc soorten, vrije routing mogelijkheden door/om de filters, 40 mod slots, enorm veel knoppen, 0 latency directheid etc etc.) get Een eigen instrument maakt. En B. Je een compleet andere ervaringen hebt met een hardware synth als met een softsynth en een muis. En C. Analoge filters (ook al beweren sommigen dat het niet meer uitmaakt tegenwoordig, wat onzin is, tenzij ze hele karige filters gebruiken.)

Dat klopt.Wat ik wil zeggen dat je best soundmatig, een benaderde software versie kan vinden tegenwoordig van je hardware versie.Tweaken,het,gevoel,de bouw,de hardware synth dat het zo leuk maakt stop je niet zomaar in een soft.
 
Laatst gewijzigd:
True. Al kan ik alsnog wel uitzonderingen op die regel noemen. Bepaalde rauwheid uit een pure analoge mono (met een combi van fm/rm/feedback) , boots ik met geen mogelijkheid na in the box. Nog niet. Maar het komt wel echt steeds dichter in de buurt en ooit zal het gewoon niet te onderscheiden zijn. Buiten dat, kun je met alles, soft- of hardware, toffe muziek maken en daar draait het uiteraard uiteindelijk om. :D
 
Dat klopt.Wat ik wil zeggen dat je best soundmatig, een benaderde software versie kan vinden tegenwoordig van je hardware versie.Tweaken,het,gevoel,de bouw,de hardware synth dat het zo leuk maakt stop je niet zomaar in een soft.

Ook zet je deze met een beetje mazzel over 40 jaar gewoon aan en kun je aan de slag. Computers daar heb je een bepaalde combinatie van soft- en hardware nodig die op dat moment helemaal niet vanzelfsprekend is, nog los van alle verplichte koppelingen naar allerlei servers die allang met pensioen zijn. Een iPad met iOS10 die de hele dag loopt te mekkeren dat iCloud niet bereikbaar is in 2057.
 
Hmmm Nave Quantum,interessant,maar hoeveel mensen weten over deze alternatieven?Zo is er een softsynth dat bijna perfect de JD klanken van Roland kan nabootsen voor een habbekrats.(Staat op de JD forums dat ik heb geplaatst).

Daarvoor heb ik interesse. Heb je een link ? Dank u.
 
Dat weten veel mensen wel. Zeker als je, lijkt mij, 3k wil uitgeven aan een instrument, dan verdiep je je er in...

Een softsynth vergelijken met hardware ervaring slaat echter nergens op. Ik heb enorm lang puur itb gewerkt, en je kunt er enorm veel mee. Alleen al een softsynth als Absynth bijvoorbeeld.
Neemt niet weg dat A. De combinatie van ingrediënten in de quantum (de verschillende osc soorten, vrije routing mogelijkheden door/om de filters, 40 mod slots, enorm veel knoppen, 0 latency directheid etc etc.) get Een eigen instrument maakt. En B. Je een compleet andere ervaringen hebt met een hardware synth als met een softsynth en een muis. En C. Analoge filters (ook al beweren sommigen dat het niet meer uitmaakt tegenwoordig, wat onzin is, tenzij ze hele karige filters gebruiken.)
ik vind het wel grappig eigenlijk, alle voorbeelden die je zo'n beetje noemt van de quantum komt puur doordat het eigenlijk een softsynth met een hardware jasje eromheen is, waardoor dit mogelijk is.

De Waldorf Quantum is naar mijn mening als je het uitkleed gewoon een computer waar nave opdraait met een touch screen en wat filters er aan toegevoegd. Ik heb tijdens de demo echt helemaal niets gezien wat ik niet nu ook al kan met een ipad met nave erop geintegreerd met een NI Kontrol en Push. Ik kan me wel goed voorstellen dat mensen meer geinspireerd raken door de hardware variant, mede door de kleurtjes in de knoppen en het feit dat je een touchscreen hebt en een paar drukknopjes kan dat meer dan genoeg zijn om geinspireerd te raken. Maar de midi controllers van tegenwoordig hebben dat ook allemaal, van touchscreens tot oleds, led pads, gekoppelde parameter knoppen en ga zo maar door, dus waarom zou je daar dan niet geinspireerd van kunnen raken?
 
Laatst gewijzigd:
Dat is zo ongeveer het standaard argument tegenover vrijwel elke synth ooit gemaakt. Dat en "de luisteraar gaat het verschil niet horen".

Als ik met een iPad en een midi keyboard piano ga spelen, ervaar ik dan hetzelfde als dat ik het op een vleugel doe?;)
Ben het deels met je eens hoor. Met iets als Reaktor kun je ook enorm ver gaan. Absynth kan ook veel van wat deze synth biedt. Heb heel wat jaren volledig itb gewerkt. Maar ik merk dat je met hardware gewoon een andere ervaring krijgt. Het inspireert mij op andere manieren.
 
Dat is zo ongeveer het standaard argument tegenover vrijwel elke synth ooit gemaakt.

Als ik met een iPad en een midi keyboard piano ga spelen, ervaar ik het dan hetzelfde als dat ik het op een vleugel doe?;)
Ben deels met je eens hoor. Heb heel wat jaren volledig itb gewerkt. Maar ik merk dat je met hardware gewoon een andere ervaring krijgt. Het inspireert mij op andere manieren.
Nou met name voor synths als een quantum gaat dit argument wel op.

als het geen akoestische piano is, dan is het antwoord ja, bij digitale vleugels vind ik dat de ervaring overeenkomt. Er zijn zat professionele 88 weighted keys die hetzelfde gevoel geven als een digitale piano als je die koppelt aan een goede pianolibrary (waarvan er meer dan genoeg zijn tegenwoordig),

Akoestisch niet, dan is het gevoel van de resonantie van de snaren die via de toetsen overgebracht worden een onderdeel van de beleving en dat kan enorm inspirerend werken.

Ik snap ook wel dat hardware synths inspirerend kunnen werken doordat bijvoorbeeld een adsr en lfo net even op een andere plek op je synth zit waardoor je even uit je comfort zone wordt gehaald, maar in een NKS based controller setup is er eerlijk gezegd maar weinig verschil, dan heb je ook heel veel knoppen, kleurtjes, touchpads, verlichte keys, oled schermen, draaiknoppen, pads die alle kleuren van de regenboog kunnen weergeven en ga zo maar door. En je kunt het ook nog eens toepassen voor praktisch alle softsynths en je hebt voor 90 procent geen muis meer nodig, in ieder geval voor normaal gebruik niet meer. Dus ik snap dan niet zo goed dat dat geen inspiratie op kan wekken.

Maar goed, bij mij is het ook meer dat de sound zelf de inspiratie opwekt en niet de vormgeving van het instrument, dus dat zou inderdaad voor anderen compleet anders kunnen werken.
 
Nou met name voor synths als een quantum gaat dit argument wel op.

als het geen akoestische piano is, dan is het antwoord ja, bij digitale vleugels vind ik dat de ervaring overeenkomt. Er zijn zat professionele 88 weighted keys die hetzelfde gevoel geven als een digitale piano als je die koppelt aan een goede pianolibrary (waarvan er meer dan genoeg zijn tegenwoordig),

Akoestisch niet, dan is het gevoel van de resonantie van de snaren die via de toetsen overgebracht worden een onderdeel van de beleving en dat kan enorm inspirerend werken.

Ik snap ook wel dat hardware synths inspirerend kunnen werken doordat bijvoorbeeld een adsr en lfo net even op een andere plek op je synth zit waardoor je even uit je comfort zone wordt gehaald, maar in een NKS based controller setup is er eerlijk gezegd maar weinig verschil, dan heb je ook heel veel knoppen, kleurtjes, touchpads, verlichte keys, oled schermen, draaiknoppen, pads die alle kleuren van de regenboog kunnen weergeven en ga zo maar door. En je kunt het ook nog eens toepassen voor praktisch alle softsynths en je hebt voor 90 procent geen muis meer nodig, in ieder geval voor normaal gebruik niet meer. Dus ik snap dan niet zo goed dat dat geen inspiratie op kan wekken.

Maar goed, bij mij is het ook meer dat de sound zelf de inspiratie opwekt en niet de vormgeving van het instrument, dus dat zou inderdaad voor anderen compleet anders kunnen werken.

Mja dat is wel heel zwart/wit. Ten eerste kunnen lichtjes en blij gekleurde Pads Etc. Mij gestolen worden. Ik heb het echt puur over workflow en het gevoel van een apparaat. En dat is een totaalplaatje.

Zoals ik al zei, erg lang volledig in te box gewerkt dus ik weet dat je met software net zulke mooie dingen kunt maken. Het is niet het een of het ander. Het heeft allebei z'n plaats. Sterker nog, het beste van beide werelden gebruiken is helemaal mooi.

Een ding though: met software kun je vaak niet 100% mappen. Je haalt er dan vaak niet het volledige uit van wat er mogelijk is. Een muis ontkom je gewoon niet aan als je complexere routings of mod paths op wil zetten (op wellicht een paar uitzonderingen na). Nogmaals, dit maakt niet uit, en kan ook tot te gekke resultaten leiden. Het is gewoon anders.

Dus ik blijf er bij, de quantum en soortgelijke synths afdoen als een vst in een box met knoppen is gewoon overdreven. Dat is een deel van de ervaring pakken en het daarop afschieten terwijl het meer is dan dat. De analoge filters horen hier ook gewoon bij. En de limieten van midi buiten beschouwing laten gaat ook wat ver. En ik spreek daarin echt uit ervaring. Live met allerlei setups gewerkt, push en vele andere controllers incluis.
 
Dit is nu net het soort dure, onverkoopbare, megasynths waardoor ze destijds door failliet gegaan zijn... Alleen Moog e.d. geraken hier mee weg... Ze hadden beter een Blofeld XT gemaakt voor 999€, weinig extra R&D investering en instant hit... :stupid

Daar ben ik het best wel 100% mee eens.
 
Ow,wat was het stil geweest omtrent deze synth.
Benieuwd naar het prijskaartje.
 
Back
Top