Dreadbox Abyss

Van deze, op Namm aangekondigde nieuwe analoge poly van Dreadbox, was nog geen draadje hier geloof ik...
abyss-top.jpg

Er is net wat meer bekend over geworden (via Synthopia)

Is als het goed is vanaf april beschikbaar en moet 1099,- gaan kosten (beetje prijzig als je het mij vraagt voor 'slechts' 1 osc). Toch leuk bakkie wellicht.

http://www.dreadbox-fx.com/abyss/

Features:

4 Voice Analog Synthesizer
All Analog Discrete Components
4 playing modes :
– Unison
– Polyphony
– Chords (+ user chords)
– Multi channel (multitimbral over selected controls)
1 VCO + 1 Sub Oscillator per Voice
White Noise Generator
Independent Wave shaping Modulator
Polyphonic Glide function
4 independent LFOs (1 for each voice) to control Vibrato
Variable Speed Depth and Delay
Vibratos and Glide can be set out of phase via the Detune (Vibrato) control
VCO autotune function
24 dB/oct 4-pole Resonating Low Pass Filter (based on the Murmux series)
Dedicated ADSR Envelope Generator to the Filter
Velocity sensitivity over the EG Attack Rate or the EG Level
Dedicated ADSR Envelope Generator to the VCA
OTA Drive circuit
Reflector: 1024 BBD Delay for Chorus/Flanger or Static Flangers
Hybrid Delay Circuit as found on the Erebus
4-stage Analog Phase Shifter
2 Analog LFOs with 4 waves each to control the Filter, Reflector, Delay, Phaser
4 Modulation Wheel Choices
Fine Tune Control
CV Control over Filter, Phaser, Delay and Reflector
Dry output (without effects)
Signal Input ( at the effect stage)
Midi In / Midi Through
Aluminum Case
 
Je bent vast een aardig & goed mens, maar je interpretatie van parafoon lijkt meer op een mening dan op een feit; (klok, klepel, etc).
Even een quote van Gordon Reid (SoS) dat MI een volledig beeld geeft :

"You should never call an instrument "polyphonic" simply because it can play several notes simultaneously. To earn this description, it must be able to shape each note independently, and without deference to any notes that may already be sounding. There are two ways to accomplish this. Firstly, you can use one or more envelope generators, amplifiers and filters for each note on the keyboard. This is the approach used in the Korg 'PS' series. Alternatively, you can restrict the number of notes that will sound simultaneously, and assign a more limited number of oscillators, filters, amplifiers and envelopes to them as notes are played. This is the approach used in almost every other analogue polysynth.

Both these methods were very expensive to implement in the 1970s, and a more affordable approach combined a multi-note sound-generation system (essentially, an organ) with a single signal path comprising just one VCF and one VCA whose responses were shaped by one (or two) contour generators. Roland coined the name 'Paraphonic' for this architecture when launching the RS505 Paraphonic Strings, although it was used by many famous keyboards, both before and after. These include the Solina, the ARP Omnis, the Moog Opus 3, the Korg Trident, the Poly800 and, of course, the Mono/Poly."

bron:
http://www.soundonsound.com/reviews/korg-monopoly-legacy-edition

PS: er bestaat ook nog zoiets als plurifoon; kom ik later mischien nog eens op terug.


Paraphonic is iets anders en werkt ook heel anders. Het is sowieso een rare en ietwat verwarrende term eigenlijk. 4 tonen spelen is namelijk ook polyphony ook al doe je dat op een mono synth met 4 oscs.

Anyway, 'paraphonic' noemt men de functie op een monophonic synth waarbij elke oscillator los van elkaar getuned wordt door de toetsen. Dit gaat dan om meestal 3+ oscillatoren op 1 voice. Dit houdt in, bijvoorbeeld bij een 3 osc mono synth, dat er altijd 3 oscillatoren spelen, of je nu 1, 2, of 3 noten speelt. Dit heeft ook een zeer hoorbaar effect op de envelope(s). Je kunt niet 1 noot indrukken met een lange release laten uitklinken en dan een tweede noot daaroverheen.

Bij 4 voices werkt dit dus anders. Wanneer je 1 noot indrukt, speelt in dit geval 1 osc en een sub osc. Bij 2 noten 2 osc en 2 sub osc etc. Bij een envelope met een lange release kun je 1 noot uit laten klinkem terwijl je een tweede speelt, en een derde, Etc. Tot het aantal voices op is, dan pas krijg je Voice stealing.

Er wordt vaak gezegd dat als alles door 1 vcf en 1 vca gaat dat het geen True Poly synth is, maar dat is het mijn insziens dus zeker wel, omdat de Voice structuur dit gewoon bepaald.
 
Ja joh,
Zo houden we elkaar hier lekker scherp.

Staat nog meer leuks in die link van jou:
AG: "I can't believe I defied Gordon Reid and the internet didn't fall on me"

Aanvullend leermonent voor mij is dat er dus ook weer meer dan één soort parafonie is.

Wat ik zelf erg inzichtelijk vond:
Zelf proberen een 4-voice poly/para-synth op een modular te patchen.

A. 4 VCO's + 4 VCF's + 4 VCA's + 4 EG's
A2. 4 VCO's + 4 LPG's + 4 EG's
B. 4 VCO's + 4 VCA's + 4 EG's + 1 VCF
C. 4 VCO's + 1 VCF+ 1 VCA + 1 EG

En dan laat ik alle mogelijke bijpassende LFO allocaties nog maar even weg.
 
Zie ik wel zitten ...
En m'n vriendin vind em mooi ^^
De P8 en rev2 hebben toch dikwijls een irritant randje,
P6 te duur voor een amateur lawaaimaker.
 
Back
Top