Dreadbox Abyss

Van deze, op Namm aangekondigde nieuwe analoge poly van Dreadbox, was nog geen draadje hier geloof ik...
abyss-top.jpg

Er is net wat meer bekend over geworden (via Synthopia)

Is als het goed is vanaf april beschikbaar en moet 1099,- gaan kosten (beetje prijzig als je het mij vraagt voor 'slechts' 1 osc). Toch leuk bakkie wellicht.

http://www.dreadbox-fx.com/abyss/

Features:

4 Voice Analog Synthesizer
All Analog Discrete Components
4 playing modes :
– Unison
– Polyphony
– Chords (+ user chords)
– Multi channel (multitimbral over selected controls)
1 VCO + 1 Sub Oscillator per Voice
White Noise Generator
Independent Wave shaping Modulator
Polyphonic Glide function
4 independent LFOs (1 for each voice) to control Vibrato
Variable Speed Depth and Delay
Vibratos and Glide can be set out of phase via the Detune (Vibrato) control
VCO autotune function
24 dB/oct 4-pole Resonating Low Pass Filter (based on the Murmux series)
Dedicated ADSR Envelope Generator to the Filter
Velocity sensitivity over the EG Attack Rate or the EG Level
Dedicated ADSR Envelope Generator to the VCA
OTA Drive circuit
Reflector: 1024 BBD Delay for Chorus/Flanger or Static Flangers
Hybrid Delay Circuit as found on the Erebus
4-stage Analog Phase Shifter
2 Analog LFOs with 4 waves each to control the Filter, Reflector, Delay, Phaser
4 Modulation Wheel Choices
Fine Tune Control
CV Control over Filter, Phaser, Delay and Reflector
Dry output (without effects)
Signal Input ( at the effect stage)
Midi In / Midi Through
Aluminum Case
 
1 vco + 1 sub oscillator per voice, maal 4 is dus 8 stuks.
 
Lijkt me een geweldige bak. En de prijs is heel correct ook geien de bbd effecten. Lijkt me een leuk 2&st eeuw alternatief voor o.a. een Jupiter 4 die onbetaalbaar zijn geworden en die ook maar 4 VCO's heeft en slechts 1 filter. Dit is echt alles X4 inclusief de LFO's. Leuke features en die Dreadbox VCO's klinken echt wel goed.
 
Nyx al op pre-order en toen kwam deze......Maar eerlijk is eerlijk, 1100 is een mooie prijs voor dit beestje!
 
Lijkt me een geweldige bak. En de prijs is heel correct ook geien de bbd effecten. Lijkt me een leuk 2&st eeuw alternatief voor o.a. een Jupiter 4 die onbetaalbaar zijn geworden en die ook maar 4 VCO's heeft en slechts 1 filter. Dit is echt alles X4 inclusief de LFO's. Leuke features en die Dreadbox VCO's klinken echt wel goed.

Ja eens.
Ik vind hem toch ook wel leuk.

Die BBD-stuff is ook tof erop
 
Mijn kleinkinderen zullen blij zijn dat Opa goed heeft geïnvesteerd :beard:
 
Zal best okay klinken, maar ik trek die 4voice synths nooit goed.

Ik begrijp dat het een compromis is tussen kosten en polyfonie, je kan er inderdaad akkoorden mee spelen, maar dan heb je het ook wel gehad....
ik vind synths pas vanaf 6 voices echt polyfoon, die 4 stemmen zijn meer een soort tradeoffs om toch chords te kunnen sequencen enzo, leuk, maar te beperkt voor wat ik met een polysynth zou willen. Ik heb een paar 4voicers gehad (PEK en mono/poly enzo) ik wordt er niet zo vrolijk van, beschouw ze meer als een monosynth met chord functie of staccato riff machines.

Dus als een synth 4 stemmig is, skip ik hem automatisch...Dan heb ik liever gewoon een monofoon voor de helft van de prijs ofzo. OF vraag gewoon 1500 voor de 6voice :)
 
Wordt mij niet duidelijk of deze synth polyfoon of parafoon is.
(btw: JP4 is toch echt polyfoon)

Bij onze Duitse vrienden van Amazona is ook niet iedereen onverdeeld enthousiast over de bouwkwaliteit van deze fabrikant.
https://www.amazona.de/top-news-dreadbox-abyss-final/

Persoonlijk lijkt mij (op papier) de Vermona Perfourmer mk.II aantrekkelijker.
Ben natuurlijk wel benieuwd ...
 
Kosten zijn al duidelijk, kennelijk 1099 euro.
Interessante feature set wel, en BBD en Phaser en Delay, wowsers. Drie LFO's (twee global, een per per voice).

Maar wel een beetje veel geld, stel dat dit eens 350-400 euro kost om hem te maken (met development kosten) dan zou ie in de winkel 700-800 euro kosten, dat lijkt me beter passen.

De Aventador van de baas moet ook betaald worden :D
 
ik vind synths pas vanaf 6 voices echt polyfoon, die 4 stemmen zijn meer een soort tradeoffs om toch chords te kunnen sequencen enzo, leuk, maar te beperkt voor wat ik met een polysynth zou willen.

voor mij werkt dat toch niet zo.. ik heb de OB6, maar ik geloof niet dat ik zou zo vaak alle 6 voices tegelijk gebruikt. Het hangt ook er vanaf wat voor muziek je maakt denk ik. Als je op een synth tegelijkertijd bas met chords wil spelen of chords met een lead erop dan is 4 wel erg weinig..

Ik geloof dat ik nooit bas, chords en lead uit een zelfde synth haal, dus voor mij zou deze ook wel werkbaar zijn. Bovendien geeft minder voices je soms juist wel weer creatieve uitdagingen
 
beetje onduidelijke info, maar van de info dat er is is dit geen echte poly maar para, nergens sprake van een filter, vca per voice, en wordt je eigenlijk een beetje in de maling genomen omdat nu poly beter ligt in de markt as term
 
Wel interessant, een poly met leuke effecten en nog wat cv control. Inderdaad benieuwd of ie echt poly is. 4 voices is best OK (meer is natuurlijk leuker) maar mn Mopho X4 is ook prima bruikbaar als poly zolang je geen te lange releasetijden gebruikt.
 
Eens.

Zal best okay klinken, maar ik trek die 4voice synths nooit goed.

Ik begrijp dat het een compromis is tussen kosten en polyfonie, je kan er inderdaad akkoorden mee spelen, maar dan heb je het ook wel gehad....
ik vind synths pas vanaf 6 voices echt polyfoon, die 4 stemmen zijn meer een soort tradeoffs om toch chords te kunnen sequencen enzo, leuk, maar te beperkt voor wat ik met een polysynth zou willen. Ik heb een paar 4voicers gehad (PEK en mono/poly enzo) ik wordt er niet zo vrolijk van, beschouw ze meer als een monosynth met chord functie of staccato riff machines.

Dus als een synth 4 stemmig is, skip ik hem automatisch...Dan heb ik liever gewoon een monofoon voor de helft van de prijs ofzo. OF vraag gewoon 1500 voor de 6voice :)
 
beetje onduidelijke info, maar van de info dat er is is dit geen echte poly maar para, nergens sprake van een filter, vca per voice, en wordt je eigenlijk een beetje in de maling genomen omdat nu poly beter ligt in de markt as term
Is wel degelijk polyfoon hoor, en niet parafoon. Staat zo in de specificaties op de site en wordt bevestigd in zowat elk filmpje op het web. Dus je wordt niet in de maling genomen.
 
op hun site staat voc + sub per voice, niet filter vca, adsr etc anders zou je toch verwachten de info anders is en veel duidelijker
i k blijf erbij dat het para is enkel de vco's zijn poly of unision of etc verder gaat die poly niet, maar men is hier echt niet duidelijk in voor de leek
verder filter en vca is er maar een
 
Paraphonic is iets anders en werkt ook heel anders. Het is sowieso een rare en ietwat verwarrende term eigenlijk. 4 tonen spelen is namelijk ook polyphony ook al doe je dat op een mono synth met 4 oscs.

Anyway, 'paraphonic' noemt men de functie op een monophonic synth waarbij elke oscillator los van elkaar getuned wordt door de toetsen. Dit gaat dan om meestal 3+ oscillatoren op 1 voice. Dit houdt in, bijvoorbeeld bij een 3 osc mono synth, dat er altijd 3 oscillatoren spelen, of je nu 1, 2, of 3 noten speelt. Dit heeft ook een zeer hoorbaar effect op de envelope(s). Je kunt niet 1 noot indrukken met een lange release laten uitklinken en dan een tweede noot daaroverheen.

Bij 4 voices werkt dit dus anders. Wanneer je 1 noot indrukt, speelt in dit geval 1 osc en een sub osc. Bij 2 noten 2 osc en 2 sub osc etc. Bij een envelope met een lange release kun je 1 noot uit laten klinkem terwijl je een tweede speelt, en een derde, Etc. Tot het aantal voices op is, dan pas krijg je Voice stealing.

Er wordt vaak gezegd dat als alles door 1 vcf en 1 vca gaat dat het geen True Poly synth is, maar dat is het mijn insziens dus zeker wel, omdat de Voice structuur dit gewoon bepaald.
 
wat je kan zeggen is that zogezegt true poly bestaat uit opzich zelfstaande voices, gehele voices osc- filter, vca
anders is het voice gedeelte beperkt tot vco's, en dan gezamelijk alls door 1 filter, vca
technisch anders
of een beter is of beter klinkt is meer smaak
maar vind wel als maker men meer duidelijk mag zijn over de manier waarop het geimplementeert is, want voor veel poly is independent voices (aka aparte mono synth voices) en blijkbaar hier met deze synth blijft de maker een beetje in de mist hangen of is het voor de consumer toch niet geheel duidelijk
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top