Studio headphones ervaringen [2017]

Ik zweer echt bij de AKG-701 (met bass mod). Meerdere koptelefoons gehad, vaak gekocht op basis van andermans mening/reviews. Viel heel vaak tegen. De AKG-701 is voor mij toe de enige die het geluid echt eerlijk weergeeft, en ook nog eens goed klinkt. Maar wel pas sinds ik bass mod door heb gevoerd. Vaak hadden koptelefoons te weinig laag, gekke mids, of raar hoog.

Kan best zijn dat AKG nu veel betere modellen heeft in die prijscatagorie, dat durf ik niet te zeggen.
 
Ik heb een jaartje of wat geleden de AKG K712 Pro gekocht en ben er zeer tevreden over. Ik mix veel op koptelefoon dus ik vind het wel belangrijk dat ik een transparant en neutraal geluidsbeeld heb. Bij mijn vorige AKG, de K240 MkII, vond ik het laag erg ondervertegenwoordigd waardoor ik te harde bassen mixte om dat te compenseren. Ik vind die balans bij dit model echt stukken beter.

En hij zit ook erg lekker.
 
Ik zweer echt bij de AKG-701 (met bass mod).

Deze heb ik recentelijk ook aangeschaft na goede ervaringen van andere gebruikers. Mijn Sennheiser HD590 viel na 20 jaar uit elkaar. Het liefst had ik dezelfde weer gekocht in verband met een prima geluid (voor mijn doeleinden) en een perfecte pasvorm. Helaas wordt deze niet langer geproduceerd. De 701 van AKG komt qua geluid heel dicht in de buurt van de 590. De pasvorm vind ik door de ronde schelpen net even iets minder goed, maar ook met deze koptelefoon kan ik uren achter elkaar werken zonder dat ik er last van krijg.
 
AKG K701 vs AKG K702

AKG K701 Reference class premium headphone
http://www.akg.com/pro/p/k701

AKG K702 Reference studio headphone
http://www.akg.com/pro/p/k702

De AKG K702 kost 10 euro meer en je kunt de kabel er afhalen. Weet iemand toevallig of er nog meer (belangrijke) verschillen zijn?


AKG K701 vs AKG K712 PRO
http://homestudiobasics.com/akg-q701-vs-k712-tricky-comparison


Ik heb dit artikel helaas nog steeds niet gelezen...

Dit topic en het vergelijken van de info hier net boven doet me terug GASSEN naar de HD600 van Sennheiser...
Spoijtig dat ze de aiaiai niet in hun curve bestand hebben, had ik graag eens gezien. En de hd25 is boomy inderdaad, dat viel me al op.
De AIAIAI TMA-2 en de Sennheiser HD 25 zijn heel bekende (gesloten!) DJ hoofdtelefoons. DJ hoofdtelefoons leveren meestal een punchy/intens geluid (waarbij je de kick heel goed kunt horen).
De TMA-2 kun je zelf naar wens samenstellen, waarbij je o.a. uit 4 speaker units kunt kiezen (S01, S02, S03 en S04). De frequentierespons curves van deze speaker units staan op de website van AIAIAI: https://aiaiai.dk/configurator (> speaker unit kiezen en klikken op 'details')
Eén van de speaker units zou een neutraal geluidsbeeld hebben voor studio toepassingen. Ik heb er zelf (nog) geen mening over.

Bij deze de ATH R70x. Grado SR80e en Grado SR125e zitten overigens ook in dit tool.
Toneboosters heeft veel goede plug-ins, maar deze kende ik nog niet. Ik gebruik ze zelf overigens niet.
TB Morphit:
http://www.toneboosters.com/tb-morphit

Dat ligt vooral aan de karakteristiek van de speakers die erin zitten maar je kan nog steeds hele goede gesloten neutrale hoofdtelefoons kopen die zeker geen luistermoeheid veroorzaken of een drukkend geluid.
Volgens mij heeft dat drukkend geluid zeker ook te maken met het volume en het soort muziek wat men afluistert.
Als je een rustige blues op een gewoon volume beluistert dan zal het wel meevallen maar als je hardcore met 110 db op je oren zet dan is het niet meer dan logisch dat je last van geluidsdruk met een gesloten systeem krijgt.
Het moet toch ergens naartoe uiteindelijk.
Wel is het tegenwoordig vaak zo dat door merken of modellen die zich op jeugdig publiek richten er specifiek getracht wordt om extra sterke basweergave te krijgen net als speakers met bass enhancers bijv.
Dat bestond vroeger niet eens en een serieus merk zal zich daar over het algemeen niet mee inlaten, alhoewel ik hier ook lees dat goedkopere Sennheisers daar last van hebben helaas.
Dit begrijp ik, maar welke gesloten neutrale hoofdtelefoons zouden er dan geschikt zijn om er mee te mixen? Zijn ze überhaupt nog wel te koop? "Elektrovolt" noemt de DT48, maar die wordt niet meer gemaakt.
 
Deze heb ik recentelijk ook aangeschaft na goede ervaringen van andere gebruikers. Mijn Sennheiser HD590 viel na 20 jaar uit elkaar. Het liefst had ik dezelfde weer gekocht in verband met een prima geluid (voor mijn doeleinden) en een perfecte pasvorm. Helaas wordt deze niet langer geproduceerd. De 701 van AKG komt qua geluid heel dicht in de buurt van de 590. De pasvorm vind ik door de ronde schelpen net even iets minder goed, maar ook met deze koptelefoon kan ik uren achter elkaar werken zonder dat ik er last van krijg.

Hoe vind jij hem klinken zonder bass mod? Mis je het laag niet?
 
Hoe vind jij hem klinken zonder bass mod? Mis je het laag niet?

Niet direct, maar dat komt waarschijnlijk ook een beetje door gewenning van de HD 590 eerder. Beiden hebben wat mij bereft een behoorlijk vergelijkbaar geluid. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik hem niet ken met bass mod, dus het vergelijken wordt wel wat lastig voor me :). Ik maak ook geen bass heavy muziek, dus daardoor wellicht iets minder belangrijk?

Heb je het idee dat je na die mod betere mixen bent gaan maken? Ben ik wel erg nieuwsgierig naar.
 
Ja die worden er idd beter door. Maar ik gebruik wel veel laag. Eerder EQ'de ik teveel laag erbij, omdat je dat minder hoorde. Nu je het beter hoort, is het makkelijker goed te krijgen.
 
Open hp zijn vrijwel altijd neutraler dan gesloten
Gesloten zijn vooral bedoeld om overspraak bij opname te voorkomen. Voor afmix lijkt me open altijd te prefereren.
Vind het trouwens een vreemd idee dat je een hp eerst nog moet modificeren voordat hij een evenwichtiger weergave geeft. Alleen al daarom zou ik voor een ander gaan
 
maar welke gesloten neutrale hoofdtelefoons zouden er dan geschikt zijn om er mee te mixen?

Ik heb zelf een Sennheiser HD 558, die vindt ik vrij rustig om te luisteren, zeker niet opdringerig.
 
Ik zweer echt bij de AKG-701 (met bass mod). Meerdere koptelefoons gehad, vaak gekocht op basis van andermans mening/reviews. Viel heel vaak tegen. De AKG-701 is voor mij toe de enige die het geluid echt eerlijk weergeeft, en ook nog eens goed klinkt. Maar wel pas sinds ik bass mod door heb gevoerd. Vaak hadden koptelefoons te weinig laag, gekke mids, of raar hoog.

Kan best zijn dat AKG nu veel betere modellen heeft in die prijscatagorie, dat durf ik niet te zeggen.

Ik heb sinds kort ook een AKG-701 en vind deze heel eerlijk klinken. Bass modificatie ga ik dan om deze reden ook niet uitvoeren.
 
Als je de testen mag geloven: Top 10 open studio hoofdtelefoons.jpg

Top 10 open studio hoofdtelefoons (precision listening, mixing en mastering)
1. Sennheiser HD 800 S
2. AKG K701
3. Beyerdynamic DT 990 PRO
4. Sennheiser HD 650
5. AKG K702
6. AKG K712 PRO
7. Sennheiser HD 600
8. Sennheiser HD 598
9. Grado SR80e
10. Grado SR125e

NB: De Beyerdynamic DT 880 PRO ontbreekt in dit lijstje!

De Sennheiser HD 800 S komt als beste uit de test, maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan van € 1.599,00

Voor treble (2.5KHz-20KHz) krijgen alleen de Sennheiser's de waardering goed.

Ik ben tevreden met mijn Grado SR125e, maar dit lijkt nu naar alle waarschijnlijkheid niet de beste keuze te zijn geweest. :)

Van AKG wordt beweerd dat de bouwkwaliteit (niet de geluidskwaliteit!) minder geworden is sinds ze in China gemaakt worden. Maar de AKG K701 lijkt me verder een hele goede keuze. Ze zijn echter niet overal leverbaar meer, en ik vermoed dat ze uit het assortiment genomen gaan worden. De AKG K702 heeft een afneembare kabel en schijnt oorkussens te hebben die zachter/confortabeler zijn dan die van de AKG K701. Wie kan dat bevestigen? Uit de testen blijkt echter dat de AKG K701 een iets betere keuze is dan de AKG K702. Of je de bass mod wel of niet bij de AKG K701/K702 moet doen lijken de meningen verdeeld. Zou dit niet een kwestie van smaak zijn? Maar de bass mod is altijd weer terug te draaien als je dit naderhand niet mocht bevallen.

Ik heb zelf een Sennheiser HD 558, die vindt ik vrij rustig om te luisteren, zeker niet opdringerig.
Ok, maar dat is ook een open (high-end) hoofdtelefoon...niet een gesloten!
 
Is de afbeelding, met daarop de test resultaten van 10 open studio hoofdtelefoons, die ik in post #72 upgeload had voor iedereen wel goed leesbaar? Ik kan het lezen, maar met het resizen naar max. 800 pixels is het helaas allemaal wel erg klein geworden.
 
Ten aanzien van de K701, bij AKG hebben ze nu ook de Q701, misschien wordt dat de vervanger? Is een stuk duurder.
 
De AKG Q701 (Quincy Jones Signature line) zou volgens een review (http://homestudiobasics.com/akg-q701-vs-k701-clear-winner) een betere keuze zijn dan de K701. De Q701 zou volgens dit review 4db meer bass hebben dan de K701. En de kabel van de Q701 is afneembaar.

Maar het is een uitlopend model. Nu nog (nieuw!) te koop bij enkele (web)winkels. En ook als B-stock of als refurbished.

En idd is de Q701 een stuk duurder dan de K701.
 
Gisteren beyerdynamic dt 990 pro gekocht. Klinkt erg goed. 880 pro en AKG K702 ook geluisterd, maar vond die minder. Ook de 770 pro getest. Die klonk vrijwel hetzelfde. 990 heeft alleen iets groter frequentiebereik. Prijs is hetzelfde dus daarom maar de 990 genomen.
 
Back
Top