Studio headphones ervaringen [2017]

Ik heb al jaren een DT990 Pro, ik vind het een fijne koptelefoon om op af te luisteren, hij zit lekker, maar het geluid klinkt met iets te hifi.. als ik er op afmix, dan klopt de mix gewoon niet als ik op andere apparatuur afspeel. Ik zoek dus een betere koptelefoon voor afmixen / mastering, met een budget tot ca 300 euro (minder mag ook) waar kan ik dan het best naar kijken?

Ik kwam bijvoorbeeld deze pagina tegen, maar echt wijzer wordt ik er niet van. De Shure SRH1840 komt er wel goed uit, maar vind ik wat aan de dure kant..

 
??? ADAM SP5 vergelijkbaar met DT990pro, denk dat die hun gehoor/testmateriaal is moeten nazien + bij Adam SP5 zijn er veel kwaliteitsproblemen, reden waarom ze nu reeds in promo worden verkocht. (ditzelf komende van een Adam monitors fan)
 
Ik heb sinds een paar maanden een sennheiser hd650, heel erg tevreden mee. Ook voor mastering. Ik gebruik een ProQ3 erop om hem naar de 8040's te laten leunen, gaat prima.

Mijn DT770 ligt sindsdien in de kast niks te doen.
 
Ik heb sinds een paar maanden een sennheiser hd650, heel erg tevreden mee. Ook voor mastering. Ik gebruik een ProQ3 erop om hem naar de 8040's te laten leunen, gaat prima.

Mijn DT770 ligt sindsdien in de kast niks te doen.
Hoe werkt dat ? Kan je je koptelefoon 'kalibreren' naar een bepaalde speakerset toe met die plugin ?
 
Ik heb alleen goede ervaringen met Plugin Boutique support, kan me niet voorstellen dat ze je geen refund geven.
Probeer daarna een demo van Sonicworks, kijken of het bevalt.
 
Ik heb die demo vanavond getest, ik denk dat dit wel gaat werken voor me, tenminste, ik moet een track die ik net gerenderd heb nog eerst afluisteren op wat andere verschillende luidsprekers, in theorie zou de mix dan overal goed op moeten klinken, ik ben benieuwd.

Ik zal pluginboutique morgen even mailen wat er mogelijk is. Thanks. :)
 
@demian is het nog goed gekomen met de refund?
Ik heb de koptelefoon versie van Reference, dus weet niet hoe goed dit voor monitors werkt. Ik vind het in ieder geval een verademing om op verschillende koptelefoons een vergelijkbare klank te krijgen (momenteel vooral een Beyer DT 990 250 ohm voor vast en een Sony WH-1000X versie 3 voor onderweg).
 
1640295387855.png
 
@demian is het nog goed gekomen met de refund?
Ik heb de koptelefoon versie van Reference, dus weet niet hoe goed dit voor monitors werkt. Ik vind het in ieder geval een verademing om op verschillende koptelefoons een vergelijkbare klank te krijgen (momenteel vooral een Beyer DT 990 250 ohm voor vast en een Sony WH-1000X versie 3 voor onderweg).
Ik heb nog geen reactie gekregen van Pluginboutique, ik ga ze opnieuw mailen maar denk ik. :-)
 
Hoe werkt dat ? Kan je je koptelefoon 'kalibreren' naar een bepaalde speakerset toe met die plugin ?
Zonder proberen te flexen, ik kan dat tegenwoordig op gehoor. Daarnaast heb ik, als ik wil, nog een MiniDSP e.a.r.s. staan als ik er echt voor wil zitten. Nog niet gedaan.
Als startpunt gebruikte ik deze:Sennheiser HD650 Review (Headphone)
Daarna laat ik mijn referentie track in en zorg ervoor dat het over het gehele freq gebied goed duidelijk klinkt, nergens een dip of een piek voor het gehoor.
Daarna A/B met de 8040's, accentueren waar dat past rond de 100hz, sub afregelen en het hoog hou ik fris aan de hand van de bovenstaande curve en gehoor/smaak om gebruik te maken van de details die de HD650 biedt.

Dit hele proces kostte mij iets van 3 weken om te perfectioneren, voor het gemak de waardes afgerond. Nu ben ik al maanden erg tevreden.
Daarbij moet ik zeggen dat ik sowieso altijd een spectrum analyzer gebruik, en de fijne curve overeenkomt met mijn doelcurve.
Omdat het over luisteren gaat is de curve voor de HD650 minder van belang dan dat je bv voor vinyl aan het masteren bent. Het gaat er mij om dat het lekker luistert en je alles goed kan horen.

Zie bijgevoegde PNG:
 

Attachments

  • 1640396006448.png
    1640396006448.png
    136 KB · Bekeken: 141
Back
Top