Studio headphones ervaringen [2017]

Je hebt amper ervaring met de AKG koptelefoon, hoe kan je dan tot de conclusie komen dat je blij bent dat je die niet hebt gekocht? Als je ze nou beide ruim een maand naast elkaar gebruikt had en je besluit de DT880 te houden, helemaal prima, maar nu was het een momentopname en kraak je (tot op zekere hoogte) de AKG af op basis van enorm weinig ervaring.

De DT880 had in die opstelling met die track nauwelijks aanwezige bas vergeleken met de AKG. Dat was een reden dat ik twijfelde over de DT. Voor de rest was hij klankmatig beter naar mijn idee, wat betreft monitoring.

Als ik pas na maanden naast elkaar luisteren een mening mag hebben....jouw probleem
 
Je hebt idd ook de AKG K701 (en er is ook nog een AKG K702)

AKG K701 vs AKG K712 PRO
http://homestudiobasics.com/akg-q701-vs-k712-tricky-comparison

Ik heb het niet gelezen, maar het is misschien een interessante vergelijking als je een AKG hoofdtelefoon overweegt.

De DT880 had in die opstelling met die track nauwelijks aanwezige bas vergeleken met de AKG. Dat was een reden dat ik twijfelde over de DT. Voor de rest was hij klankmatig beter naar mijn idee, wat betreft monitoring.
De DT 880 is een (half open!) mixing/reference hoofdtelefoon met een zeer vlakke en neutrale respons. En de bas is idd heel mager aanwezig. Bij een DT 990 is de bas bijv. wel duidelijk aanwezig. Van AKG weet ik het niet. Maar je waarneming dat de DT 880 nauwelijks bas heeft klopt dus. Voor meer bas, indien je dat zou wensen, zou je eventueel een EQ kunnen gebruiken.
 
Ik blijf bij mijn Beyerdynemics DT-990 open model. Mede omdat ik hem, na een jaar of 10, erg goed ken.

Ik heb ook jarenlang met veel plezier een DT-990 gebruikt. Maar ik zou hem niet aanraden aan de OP die nadrukkelijk vraagt naar een model zonder boemerige bass.

De basweergave van de DT990 is weliswaar lekker, maar eigenlijk veel te veel van het goede.

Ik ben zelf nu ook op zoek naar een geschikte nieuwe headphone met een wat eerlijkere basweergave. Ik volg deze thread dan ook met belangstelling.
 
Zeker geen opgepompte boel zoals hifi koptelefoons.

???

de term "hifi" zegt toch niets over al dan niet opgepomptheid?

Tenzij jij onder hifi iets anders verstaat dan ik. HiFi staat voor "High Fidelity". Volgens mij niets meer en niets minder dan een ooit door iemand bedachte loze marketingkreet zonder duidelijk meetbare specificaties. Eigenlijk betekent het dus eigenlijk niets.
 
De Dt880 weinig bass? die mening deel ik niet hoor..
Dat kan, maar waar heb jij 'm mee vergeleken? Kun jij een hoofdtelefoon noemen waarbij de basweergave (nog) minder aanwezig is? De DT880 produceert uiteraard wel bas, maar voor jou(w) (muziek) misschien té nadrukkelijk. Ik vraag me alleen af of er een alternatief is? De DT880 heeft nl. al een zeer vlakke neutrale respons.
 
Vraag me af waarom er steeds nog topics verschijnen over studio headphones. Is een kwestie van smaak.. Ga er gewoon uitproberen en kies diegene die je best past en best vind klinken. Makkelijk toch.
 
???

de term "hifi" zegt toch niets over al dan niet opgepomptheid?

Tenzij jij onder hifi iets anders verstaat dan ik. HiFi staat voor "High Fidelity". Volgens mij niets meer en niets minder dan een ooit door iemand bedachte loze marketingkreet zonder duidelijk meetbare specificaties. Eigenlijk betekent het dus eigenlijk niets.

Was de term HiFi niet bedacht door Philips? Was puur marketing idd. Net als de term high-end? :D
 
Tips:
- Houd een hoofdtelefoon bij het proberen minstens een half uur op om te voelen of hij dan nog lekker zit.
- Overweeg - indien mogelijk - een iets duurder type. Je bezuinigt - als je serieus bezig bent met muziek maken - toch ook niet op je studio monitors?!
Het maakt echt wel (veel) uit (vind ik) of je er eentje hebt van 90 euro euro of 300 euro. De nieuwe Sennheiser HD 800 S ( http://nl-nl.sennheiser.com/hd-800-s ) van € 1.599,00 vind ik dan wat overdreven, maar iemand die daar het geld voor heeft kan daar natuurlijk heel anders over denken.

Vraag me af waarom er steeds nog topics verschijnen over studio headphones. Is een kwestie van smaak.. Ga er gewoon uitproberen en kies diegene die je best past en best vind klinken. Makkelijk toch.
Nou, veel hoofdtelefoons uit de oude topics zijn niet leverbaar meer en er komen elk jaar weer nieuwe bij. Ieder jaar een nieuw topic hierover vind ik daarom niet zo gek. Ervaringen met elkaar uitwisselen blijft belangrijk, want testen - zover die er zijn - geven vaak een vertekend (onjuist!) beeld en in de winkels ontbreekt het vaak aan (voldoende) vakkennis om jou een goed advies te kunnen geven. Net zoals met studio monitors moet je een hoofdtelefoon UITERAARD zelf in een winkel gaan proberen. En dat is nog niet zo makkelijk, want er bestaat geen winkel die alles heeft. Je zult daarom vaak meerdere winkels moeten bezoeken, tenzij je het type bent dat gauw tevreden is en genoegen neemt met het eerste exemplaar dat je in je handen hebt. En als het in die winkel rumoerig is heeft het niet eens zin dat je gaat luisteren. Ideaal is als je ze allemaal op je eigen spullen in de studio zou kunnen testen. Keuze is idd afhankelijk van smaak, maar daarnaast zijn er een aantal kenmerken van hoofdtelefoons die bepalen of een bepaald type wél of niet geschikt is voor het doel waar je hem voor wilt gebruiken.
 
Frequentierespons open/semi-open studio hoofdtelefoons (mixing en mastering!)
["Mixing en mastering" > uiteraard niet ter vervanging van je nearfield-monitors!]

De Grado SR-80e en de Grado SR-125e zijn van een nieuwe serie en daar waren helaas nog geen curves van!

En heeft iemand toevallig ervaring met de Audio Technica ATH-R70x? Laat het svp dan even hier weten!

De curves laten duidelijk zien welke hoofdtelefoons meer of minder laag hebben, waar de pieken en dalen zitten en of een curve wel of niet (vrij) vlak is. De lage frequenties zijn altijd een probleem bij hoofdtelefoons. Om die goed te krijgen heb je echt je nearfield-monitors nodig!

1k0.jpg


AKG K712 Pro > Beyerdynamic DT 990 Pro > Beyerdynamic DT 880 Pro > Sennheiser HD 650

1k0.jpg


AKG K-240 MKII > AKG K-702 > AKG K-701 > Sennheiser HD 600
 
Dit topic en het vergelijken van de info hier net boven doet me terug GASSEN naar de HD600 van Sennheiser...
Spoijtig dat ze de aiaiai niet in hun curve bestand hebben, had ik graag eens gezien. En de hd25 is boomy inderdaad, dat viel me al op.
 
Ik gebruik deze koptelefoon, zit lekker en kan er urenlang muziek op maken/ luisten.

The Phonon SMB-02 Subtonic Monitor Basic Headphone was born from the unique collaboration between one of our audiophile inventors, a 40 year veteran in the specialty audio field, and Isao Kumano, an incredibly talented and highly-respected mastering engineer.The SMB-02 uses the exclusive phonon phd concept and theory to deliver high accuracy monitoring offers excellent space definition and stunning low volume playback for headphone mixing, making it perfect for studio monitoring use.Features thick but lightweight earpads that remain comfortable even after long hours of use.

Specifications:
Type: Air-tight fully enclosed dynamic headphone.
Output sound level: 100dB/mW
Playback frequency range: 20 – 20,000Hz
Maximum input: 1,600mW
Impedance: 25Ω
Weight (including cable and plug): 271g
Plug: Φ6.3 / Φ3.5mm gold-plated screw-type stereo 2 ways plug
Cable length (wiring): 3m (4 wires-type L/R independent ground wire connection)
 
En heeft iemand toevallig ervaring met de Audio Technica ATH-R70x? Laat het svp dan even hier weten!

Bij deze de ATH R70x. Grado SR80e en Grado SR125e zitten overigens ook in dit tool.
 

Attachments

  • athR70x.jpg
    athR70x.jpg
    73,4 KB · Bekeken: 118
Voor iedereen die de AKG-701 overweegt, deze bass mod kan ik aanraden:



Sinds de mod eindelijk heerlijk laag.
 
???

de term "hifi" zegt toch niets over al dan niet opgepomptheid?

Tenzij jij onder hifi iets anders verstaat dan ik. HiFi staat voor "High Fidelity". Volgens mij niets meer en niets minder dan een ooit door iemand bedachte loze marketingkreet zonder duidelijk meetbare specificaties. Eigenlijk betekent het dus eigenlijk niets.

Tja inderdaad misschien wel wat ongelukkig woordkeuze maar je begrijpt vast wat ik bedoel met opgepompte boel.
 
Weinig ervaring met mixen/masteren/monitoren met koptelefoon, gebruik eigenlijk altijd mijn monitors, maar ik heb de volgende koptelefoons:
Grado SR-80i
Vind ik zelf vooral ene rock koptelefoon, tamelijk "enthousiast" laag, ik zou het niet opgepompt willen noemen.

Goldring DR100
goedkoop, maar heel goed! (zoek op internet maar eens naar info :D ), zit fijn, en, voor zover ik kan beoordelen, erg neutraal. Beetje flimsy beugel.

Focal Spirit One
Gesloten koptelefoons zuigen apenballen (m.i. in ieder geval), heb hem op het werk om dat de collega's zaten te zeuren over mijn open koptelefoon, maar ik heb hem wat aangepast zodat ie wat minder op mijn dikke kop klemt, hij is nog wel tamelijk strak. En ik vind het laag wat te nadrukkelijk aanwezig, ik vind ook dat je merkt dat het een gesloten koptelefoon is, aan het geluid, wat minder ruimtelijk.
Verder qua klank wel een mooie koptelefoon, maar jammer van dat gebruik aan ruimtelijkheid, beetje gezeur met de vierpolige 3.5mm stekker (je moet een adapter gebruiken om hem in een gewone stero 3.5mm aansluiting te kunnen gebruiken).

Ben benieuwd naar zo'n AKG K701 en een Senn HD600 staat ook al lang op het lijstje.
 
De meeste gesloten hoofdtelefoons hebben een relatief slechte laagweergave omdat er reflecties zijn tegen de oorschelp en de binnenkant van de hoofdtelefoon. Daarom kun je dit type hoofdtelefoon beter niet gebruiken om te mixen.
+ 1
Een gesloten hoofdtelefoon zorgt voor een wat 'drukkend' en minder natuurlijk geluid. En de (bokkende) bassweergave is vaak té nadrukkelijk aanwezig. Normaal wil je dat niet bij het mixen. Wel prima voor de DJ :dj: en voor live opnames.
 
En de (bokkende) bassweergave is vaak té nadrukkelijk aanwezig.

Dat ligt vooral aan de karakteristiek van de speakers die erin zitten maar je kan nog steeds hele goede gesloten neutrale hoofdtelefoons kopen die zeker geen luistermoeheid veroorzaken of een drukkend geluid.
Volgens mij heeft dat drukkend geluid zeker ook te maken met het volume en het soort muziek wat men afluistert.
Als je een rustige blues op een gewoon volume beluistert dan zal het wel meevallen maar als je hardcore met 110 db op je oren zet dan is het niet meer dan logisch dat je last van geluidsdruk met een gesloten systeem krijgt.
Het moet toch ergens naartoe uiteindelijk.
Wel is het tegenwoordig vaak zo dat door merken of modellen die zich op jeugdig publiek richten er specifiek getracht wordt om extra sterke basweergave te krijgen net als speakers met bass enhancers bijv.
Dat bestond vroeger niet eens en een serieus merk zal zich daar over het algemeen niet mee inlaten, alhoewel ik hier ook lees dat goedkopere Sennheisers daar last van hebben helaas.
 
ligt eraan, een DT48 heeft ook geen overdreven basweergave en is erg gedetailleerd in het middengebied. Helaas worden ze niet meer gemaakt.
 
Back
Top