Volgens mij sluit dit weer aan op m'n eerdere stelling.. als het ITB is moet je liefst "binnen de lijntjes" blijven, hier kan je nog opperen dat die lijntjes sinds 24bit e.d. flink zijn opgerekt en geen belemmering meer vormen, je hoeft zelfs niet meer zo voorzichtig te zijn als je weet wat je doet.. maar als het ondanks die ruimte wel buiten de lijntjes moet/mag dan zal je het OTB moeten sturen om het daar "smaakvol" tegen de kanten te laten klotsen waar mooie afronding kan plaatsvinden ; weloverwogen hybride
Klopt!
Jij lijkt de nodige kennis en insight te hebben, maar ik heb jouw stelling alleen maar gebruikt in mijn betoog om duidelijk te maken dat vaak het meduim of de format (analoog vs digitaal) als uitgangspunt wordt genomen, terwijl als het geluid zèlf als uitgangspunt wordt genomen en bestudeerd wordt hoe het digitale of analoge meduim daarop reageren, er met beide formats de gewenste resultaten behaald kunnen worden.
Zoals jij dat zo mooi omschrijft "binnen de lijntjes"; de 'beperkingen' in de analoge wereld dwingen je als het ware om tussen de lijntjes te blijven, al heb je weinig natuurkundige kennis van audio/geluid.
Digitaal vergt inderdaad, juist omdat die lijntjes zo ruim zijn, daarentegen toch wèl die natuurkundige kennis om te weten hoe het geluid binnen die lijntjes te plaatsen èn discipline om dit ook te doen, aangezien die zachtere dwang zoals in analoog hier grotendeels ontbreekt.
Als je op analoge tape opneemt, zet je a.h.w de microfoon op en het zal snel lekker klinken, maar wil je die lekkere klank bij een digitale opname, zul je toch moeten weten wat bandcompressie is en wat het doet met de klank.
Zonder die kennis zal men gauw grijpen naar 'tape saturation plugins' wat niet hetzelfde is als bandcompressie; tape saturation is het oversturen van de band, en al je sporen/kanalen gaan oversturen resulteert niet in een warme 'analoge' klank, maar meestal in een lelijke sound.
Dit terwijl je met het juiste gebruik van de eerste de beste generieke compressor (attack & release time) en een beetje HPF je al een lekkere 'beefy' sound kunt creëren.
Dat is wat ik bedoelde met lukraak gebruik van plugins, zonder het gedrag van geluid èn de precieze werking van een plugin te kennen.
Ik ben ervan overtuigd dat, met kennis van audio/geluid en een minder luie benadering, ITB gewoon lekkere muziek geproduceerd kan worden.
En wanneer iets lekker klinkt, weet ik niet of de termen analoog of digitaal al relevant zijn.
Zoals je aangeeft, is hybride een prima optie (waarom moeilijk doen als het makkelijk kan), maar compleet ITB zou IMO ook moeten kunnen, al vergt dat meer audiomanipulatiekennis meer op DNA niveau.
P.S.
Ik weet dat ik lang van stof ben en, in mijn drang om duidelijk en compleet te zijn, mijn uiteenzettingen als belerend en/of betweterig overkomen.
Hopelijk kan daar doorheen worden gekeken; ik neem gewoon graag deel aan goede discussies.