analoog mixen vs ITB mixen

Ik ben na 18jaar analoog over aan het stappen naar 100% itb. Ik gebruik wel zoveel mogelijk hardware (system-1, Push, Console-1, Maschine, Bitstream 3x) voor het aansturen van de software. Daardoor blijft het directe handson gevoel behouden. Op het eerste gehoor klinkt analoog fijner, maar dat wil niet zeggen dat itb niet net zo goed kan klinken. Je moet er wellicht wel meer moeite voor doen en weten waar je op moet letten. Het gaat vooral om het verbeteren van je mixing skills. Je kan beter daar tijd en geld in steken.
 
Wat ik zelf heel vaak heb is dat gevoel van; WOW, moet je eens luisteren naar die track, die mix, zo warm en zo open, maar toch vol en dik en een diepte, alsof je driedimensionaal door die mix heen kunt wandelen.
Dat zijn dan tracks die bijvoorbeeld op een SSL-console gemixt zijn. Ja, zeggen al mijn muziekvrienden dan... een SSL, dat klinkt gewoon altijd goed.

Maar dáár ben ik dus juist benieuwd naar. Naar dat grijze gebied tussen wat een engineer doet en kan en wat dan daadwerkelijk door de equipment komt en niet door de engineer.
 
Die SSL is nooit alleen, er zit altijd wel voor een paar ton aan highend zooi achter.
 
Wat ik zelf heel vaak heb is dat gevoel van; WOW, moet je eens luisteren naar die track, die mix, zo warm en zo open, maar toch vol en dik en een diepte, alsof je driedimensionaal door die mix heen kunt wandelen.
Dat zijn dan tracks die bijvoorbeeld op een SSL-console gemixt zijn. Ja, zeggen al mijn muziekvrienden dan... een SSL, dat klinkt gewoon altijd goed.

Maar dáár ben ik dus juist benieuwd naar. Naar dat grijze gebied tussen wat een engineer doet en kan en wat dan daadwerkelijk door de equipment komt en niet door de engineer.

Ja dat zou ik ook wel graag willen, de realiteit is dat ik van een deel van zo'n console weer een auto kan kopen die tien jaar mee kan. En geen Total recall hè :D
 
Ik weet dat dit een eindeloze discussie is (analoog/digitaal), maar ik ben al meerdere malen verrast door uitkomsten van onafhankelijke en serieuze blind testen, waarbij het gros denkt te weten wat analoog en digitaal is, maar wel verkeerd kiest. Ik weet uit persoonlijke ervaring dat suggestie een grote rol kan spelen. Ik ben prima tevreden met mijn Console-1 van Softube. Lekker hands-on en totall recall. Ook nog eens 4000 en 9000 emulatie. Kost een fractie van een echte tafel en komt (volgens kenners) heel dicht in de buurt. Het is toch ook niet voor niets dat SSL zijn goede naam hieraan durft te verbinden. Dat gaat echt niet om die paar euro's royalty's (of wel?).
 
Het is bij mij soiezo geen ana/digi discussie. Ik heb deze keuze gemaakt met oog op gemak en mogelijkheden. Niet omdat digitaal beter kan klinken als een analoge budget tafel of omdat een dure tafel beter kan klinken als analoog. Feit is gewoon dat in een analoge tafel met outboard erg veel tijd gaat zitten en het knaagde al langer aan me. Met digitaal krijg ik er een hoop mogelijkheden voor terug en een hoop tijd.
 
Nou heb eens een testje gedaan, hoe vaak ik DA naar AD conversie kan doen en het nog netjes blijft staan.

een stereo track vanuit live direct naar de ghost via output 1 en 2 van de 2408
een clone stereo track vanuit live 12 keer doorgelust op de 24 I/O en dan naar de ghost via output 3 en 4 van de 2408

Even de latency van 99,38 ms seconden welke de track die 12 keer doorgelust werd gelijk getrokken en dan ab-en op de mixer.

Ik hoor zo weinig verschil dat het verwaarloosbaar is, ik moet echt zoeken naar de verschillen. Zou hem nog 24 keer mono door kunnen lussen in plaats van 12 keer stereo maar dat gebruik ik in de praktijk toch niet.

Dus in principe zou ik al mijn OTB gear rechtstreeks aan de motu's kunnen hangen zonder patchbays en het patchen in te box kunnen doen. Enige nadeel is dan even rekening houden met het aantal conversies wat ik op een track gebruik zodat ik dat in MS weer gelijk trek.

Misschien nog even testen met een madonna of MJ track in plaats van met mijn eigen rag track :D


Edit> en ik kom er nu achter dat ik de 12 keer doorlussen door de motu 24 juist op stereo out 12 van de 2408 naar de ghost gooide en de rechtstreekse track op stereo out 34 van de motu 2408 naar de ghost :D Dus ik heb precies andersom lopen AB-en dan ik in gedachten had. Najah ben eigenlijk wel dik tevreden zo!
 
Dat gaat echt niet om die paar euro's royalty's (of wel?).

ja toch echt wel.

maar dat maakt niet uit ,het is niet de eq die je sound goed laat klinken,als de sound goed zit kan de eq hem beter doen klinken,dus die console-1 is zeker prima om dat te kunnen doen en een andere eq plugin ook.
 
Nou heb eens een testje gedaan, hoe vaak ik DA naar AD conversie kan doen en het nog netjes blijft staan.

Dat is natuurlijk sowieso een leuke test om te doen en geeft aan dat de AD/DA-convertors van de 2408 zo slecht nog niet zijn.

Maar het zegt niet veel over hoe een mix blijft staan op een analoge mixer t.o.v. digitale mix. Dat kan hem in de kleinste details zitten. Een mix op een SSL zal beter overeind blijven staan dan een digitale summing. Maar dit is wat 'kort door de bocht'...
Wat vaak het geval is, dat men betere mixkeuzes maakt als men met high-end equipment mixt, omdat je alles beter hoort en kan spelen met de klank die analoge hardware met zich meebrengt.
Het is dus echt een wisselwerking.
 
Daar ben ik me ook bewust van, maar ik groeide echt uit de mogelijkheden op een analoge tafel. Ik kwam altijd tekort. Nabewerking en leuke truckjes uithalen ging gewoon niet zonder die sporen naar ableton te bouncen en als je alle hardware op de tafel uitmixed word het heel erg omslachtig in de workflow om even snel een spoor naar ableton te bouncen en te bewerken en vervolgens weer op de tafel te gooien terwijl ik eigenlijk alle computer outputs al in gebruik had voor samples.

Ik luisterde eens wat tracks van me terug uit mijn begin jaren en het viel me op hoe creatief ik daar was juist omdat er geen grenzen aan zat van wat ik wou. Die grenzen kom ik elke keer weer tegen nu ik al een jaar of 10 analoog mix. Ik kan wel eindeloos fx en filters blijven kopen maar daar wordt de workflow niet beter van. En even simpel een track bouncen en knippen en plakken is er niet bij. Het blijft vergeleken bij eerder veel statischer. Mijn mixen zijn er wel flink op vooruit gegaan omdat ik analoog ben gaan mixen. Maar die ervaringen kan ik meenemen naar digitaal mixen, wat ik trouwens erg relaxed vind met plug-ins zoals gliss eq.

Heb in het verleden nog vaak zitten denken om 2 x een motu 24 io op de inserts van me vorige mixer te gooien en op de ghost zodat ik op elk kanaal ook eindeloos plug-ins kon gooien maarja als ik dan toch al die kant op ben dan net zo goed helemaal in de box mixen. Kan ik ook lekker makkelijk bouncen en knippen en plakken en kan ik meteen me mixen opslaan en eens met een andere track verder werken in plaats van 6 maanden maar niks doen omdat ik de track af wil hebben voor ik aan wat anders begin.

Daarnaast vergeleken bij de ghost houd ik met digitaal mixen veel meer ruimte over, ik werk erg veel met distortion en op de ghost zit ik al snel vol. Digitaal blijft strakker viel me op. Dat was eigenlijk voor mij ook de druppel die deed besluiten over te stappen.

Keuzes he :D

Ben inmiddels al aan het kijken voor wat leuke high end compressie die ik weer kan bekostigen met de verkoop van me drawmer, Dbx en focusrite compounders compressors en al me fx van Tc en lexicon want die voegen weinig meer toe nu ik dadelijk met plug-ins kan compressen en fx kan gebruiken. Daarnaast heb ik een ssl clone gebouwd waarvan ik de frontplate nog moet laten maken dan is hij af en heb ik nog genoeg dbx vca chips om nog 3 ssl clones te bouwen met sidechain. En ik heb de mixmaster nog die altijd lekker klinkt over de totale mix.

Als ik dan weer eens geld over heb kan ik dan weer eventueel een leuke summing mixer kopen om 4 stereo bussen uit ableton te summen en op te nemen mocht dat wat toevoegen voor mij.

Veel wensen dus nog, maar het blijft hobby voor mij.

Ik ga morgen naar je maat weer eentje ophalen ;) bedankt nog!
 
Ik mix nu dus al een tijd ITB, maar wil eigenlijk wat meer me handen gebruiken dus zat na te denken om zo'n hybride mixer te halen alla Midas & ZedR16. Of om een goede interface te halen met ADAT en een analoge mixer met summing bussen. En dan me PC als recorder en insert te gebruiken, hardware FX en kleine EQ op de tafel.

Werkt dat een beetje fatsoenlijk? Qua latency, drivers, hardware sends, tegelijk terug opnemen in daw en summing dat soort dingen? Zit er dan ook veel verschil tussen een firewire en usb connectie?

Denk dat die laatste optie met interface en analoge tafel voor mij toch wel wat fijner is, met het oog op uitbreiden in de toekomst.
Tenzij ik een hoop knaken ergens win en zo'n Toft ATB mixer kan halen met digitale kaart.. Mooi ding is dat!
 
Daarnaast vergeleken bij de ghost houd ik met digitaal mixen veel meer ruimte over, ik werk erg veel met distortion en op de ghost zit ik al snel vol. Digitaal blijft strakker viel me op. Dat was eigenlijk voor mij ook de druppel die deed besluiten over te stappen.

idd, je moet al een heeel dikke tafel (dure met super specs) wil je een goede sound/cleane mix bekomen met heel veel tracks.

het grote probleem met al die oudere budget mixers EN oude niet echt budget mixers is dat de specs niet goed zijn,de THD moet zo laag mogelijk en de crosstalk zo hoog mogelijk. met een mackie maak je nog de minste soep ervan..en gezien de cleane sound van een mackie kan je evengoed ITB gaan.
 
Ik weet dat dit een eindeloze discussie is (analoog/digitaal), maar ik ben al meerdere malen verrast door uitkomsten van onafhankelijke en serieuze blind testen, waarbij het gros denkt te weten wat analoog en digitaal is, maar wel verkeerd kiest. Ik weet uit persoonlijke ervaring dat suggestie een grote rol kan spelen. Ik ben prima tevreden met mijn Console-1 van Softube. Lekker hands-on en totall recall. Ook nog eens 4000 en 9000 emulatie. Kost een fractie van een echte tafel en komt (volgens kenners) heel dicht in de buurt. Het is toch ook niet voor niets dat SSL zijn goede naam hieraan durft te verbinden. Dat gaat echt niet om die paar euro's royalty's (of wel?).

Tuurlijk gaat het om het geld. Zoveel nieuwe analoge SSL tafels worden er niet meer verkocht. Het is gewoon branding met alle voordelen in de vorm van geld in het verschiet.

Echter veel ITB mixen klinken gewoon echt slecht. Was gisteren bij DGTL en donderdag bij Ben UFO. Bij DGTL stond gewoon 200k aan L Acoustics maar ik heb zo goed als niks gehoord wat ballen had of definitie in het laag. En zo is het al jaren inmiddels.

Moet meteen weer denken aan de laatste paar weken van Trouw toen Antal daar jaren 90 house van vinyl door een rotary over een F1 heen blies in de verdieping. Heel de zaal stond te shaken zoveel bas zat erin. Alsof je weer in de buik van je moeder zat. Zo klemde die bas je vast.

En dat is echt niet allemaal met dikke ssl's gemaakt maar veelal gewoon 'crappy' analoge tafels.

Maar het probleem is dat veel hedendaagse producers het helemaal niet meer horen of iets dik of dun klinkt. Of op de dansvloer opeens roepen zo wat kinkt dit vet een rotary en vinyl. En dat was een producer die trouwens al jaren muziek maakt en er van leeft.

Het grote probleem is ook dat digitaal veeeeeeel meer kan. En mensen dus allemaal dingen willen omdat het kan. En analoog dat niet zo 1,2,3 kan. En mensen daar dus geen genoegen mee nemen.

Anyway genoeg gerant hier. :D
 
Echter veel ITB mixen klinken gewoon echt slecht. Was gisteren bij DGTL en donderdag bij Ben UFO. Bij DGTL stond gewoon 200k aan L Acoustics maar ik heb zo goed als niks gehoord wat ballen had of definitie in het laag. En zo is het al jaren inmiddels.

Hehe, ben bang dat je een flinke gehoorbeschadiging hebt opgelopen in 1994 oid. Vandaar dat vroeger alles beter klonk.

Misschien eens een keertje langs gaan bij de gratis hoortestdagen bij Schoonenberg hoorcomfort?
 
Ik mix nu dus al een tijd ITB, maar wil eigenlijk wat meer me handen gebruiken dus zat na te denken om zo'n hybride mixer te halen alla Midas & ZedR16. Of om een goede interface te halen met ADAT en een analoge mixer met summing bussen. En dan me PC als recorder en insert te gebruiken, hardware FX en kleine EQ op de tafel.

Werkt dat een beetje fatsoenlijk? Qua latency, drivers, hardware sends, tegelijk terug opnemen in daw en summing dat soort dingen? Zit er dan ook veel verschil tussen een firewire en usb connectie?

Denk dat die laatste optie met interface en analoge tafel voor mij toch wel wat fijner is, met het oog op uitbreiden in de toekomst.
Tenzij ik een hoop knaken ergens win en zo'n Toft ATB mixer kan halen met digitale kaart.. Mooi ding is dat!

Heb zelf een Mackie MCU gekocht en dat werkt toch wel heel erg lekker. Ik heb ook getwijfeld over een hybride oplossing, maar ik heb er vanaf gezien, omdat ik dat geen total recall meer heb. Met zo'n MCU voelt het toch weer grotendeels als hardware en er zitten allemaal slimme trucjes op, zoals flip. Samen met een Softube Console-1 voor de channelstrip doe ik bijna al het mixen zonder de muis. Niet verkeerd! :okdan:
 
Heb zelf een Mackie MCU gekocht en dat werkt toch wel heel erg lekker. Ik heb ook getwijfeld over een hybride oplossing, maar ik heb er vanaf gezien, omdat ik dat geen total recall meer heb. Met zo'n MCU voelt het toch weer grotendeels als hardware en er zitten allemaal slimme trucjes op, zoals flip. Samen met een Softube Console-1 voor de channelstrip doe ik bijna al het mixen zonder de muis. Niet verkeerd! :okdan:

Ja dat is inderdaad netjes! ITB is stiekem ook wel gemakske eigenlijk, maar ik ga tevaak in een of andere hyperfocus met alle mogelijkheden van ITB mixen.
Volgens mij ook de reden waardoor ik supergoed ben geworden in het leven/oorspronkelijke sfeer van de muziek eruit te filteren haha.

Daarnaast maak ik mijn muziek nog met hardware en wil het sowieso al door een mengtafel pompen om het een wat meer uiteindelijke vorm en klank mee te geven voordat het opgenomen word. Een beetje van beide is dan wel een mooie tussenweg lijkt me! :)
 
Ja dat is inderdaad netjes! ITB is stiekem ook wel gemakske eigenlijk, maar ik ga tevaak in een of andere hyperfocus met alle mogelijkheden van ITB mixen.
Volgens mij ook de reden waardoor ik supergoed ben geworden in het leven/oorspronkelijke sfeer van de muziek eruit te filteren haha.

Dat is voor velen een probleem. Teveel mogelijkheden. In principe maakt het niet eens uit ITB of OTB. Als je heel veel hardware hebt krijg je ook keuze stress, maar omdat de meesten van ons een beperkt budget hebben ben je met OTB over het algemeen meer beperkt (volg je het nog?). Op zich is dit redelijk eenvoudig op te lossen, je hebt alleen wat discipline nodig. Je moet gewoon alles structureren. Het hele proces van idee tot master kan in fasen opgedeeld worden. Ik heb zeer veel opgestoken van een Ableton trainer en blogger genaamd Subaqueous. Hij heeft een theorie ontwikkeld die erg duidelijk en zeer behulpzaam is. Als je interesse hebt, dan vind je hier meer informatie.
Er is zelfs een online course over dezelfde theorie voor $ 49,-. Erg leerzaam, had ik die maar 20 jaar geleden gevolgd, dan was ik nu een heel stuk verder geweest. Mijn producties zijn al enorm voorruit gegaan en ik ben nog maar kort op deze manier bezig. Ik vind het hele proces ook een stuk leuker nu. Voorheen vond ik alleen het pielen leuk en verzande ik snel zodra er iets afgemaakt moet worden. Nu heb ik plezier in elke stap, omdat ik veel meer focus heb en gericht naar mijn doelen werk. Op deze manier kan je gemakkelijk aan 10 of meer tracks tegelijk werken, waardoor je nooit te lang op een punt hoeft te blijven hangen. Ik kan het iedereen aanraden!

Succes!:eureka:
 
Maar dáár ben ik dus juist benieuwd naar. Naar dat grijze gebied tussen wat een engineer doet en kan en wat dan daadwerkelijk door de equipment komt en niet door de engineer
Ik denk dat vertrouwen hier een rol speelt.. vertrouwen in (de suggestie van) een SSL tafel en inherent worden beloond tijdens het mixen, geeft een mens wellicht de juiste mindset. Ik stel hier dat een deel mss puur psychologie is (getuige wellicht de vorige post van Roonan)

Anders gezegd, als iemand je influistert dat de banden onder jouw model auto weleens spontaan eraf vliegen en dat je in de bochten uit moet kijken.. en dat de motor vaak kuren heeft etc etc dan herinner je je dat als je met 140 door een bocht gaat, gegarandeerd neem je na zo'n opmerking gas terug. Als iedereen je vertelt + aantoont dat SSL de top is waar je niet fout mee kan gaan, dan geloof ik dat dat vertrouwen geeft aan de engineer om niet teveel te twijfelen bij elke stap ; en dús, een betere mix waar durf in zit, gebaseerd op dat vertrouwen. Of dat vertrouwen nu terecht is of niet, doet er dan niet toe.

Wellicht als je jezelf evenzo positief 'voor de gek houdt' (omarmd met de suggestie dat) tijdens itb mixen, dat dat 100% de bom is en je niet fout kan gaan.. dat je betere mixen maakt. De twijfel moet eruit en durf erin.
En er wordt al zoveel over getwijfeld, in al die digi/analoog discussies.. dat helpt niet mee.
 
Back
Top