Need more inputs... (analogs to DAW)

Fifth Bot

d[-_-]b
Lid sinds
14 mei 2018
Berichten
2.706
Locatie
Nijmegen
Tja, dat zat er natuurlijk aan te komen, leuk al die nieuwe analoge speeltjes van Behringer, maar die wil je natuurlijk wel lekker kunnen mixen etc. Aangezien er al wat mensen aan het nadenken zijn in de RD-8 thread, door bv een mixertje aan te schaffen, leek het mij een goed idee om hier een dedicated thread voor te beginnen, dan kunnen we wat ervaringen en ideen hierover gaan delen.

Ik trap af. Op dit moment heb ik een Babyface Pro icm een Behringer ADA8200. Tevens heb ik onlangs een patchbay aangeschaft, dus op dit moment kan ik redelijk eenvoudig een RD-8 en 1 monosynth tegelijk opnemen. Maar.... ik heb meer gear en er komt nog veel meer leuks aan (bv de RD-9 en de K-2 gaan hier ook echt wel komen :P). Dus het wordt tijd om na te denken hoe dit alles te gaan verwerken.

Ik vond deze draad https://www.synthforum.nl/forum/de-...taal-mixen-in-je-studio-wie-doet-dat-nog-meer met zeker nuttige informatie, maar deze thread beantwoordt toch niet helemaal mijn vraag. Een Midas 32(R), Allen & Heath Qu-24 of misschien een Behringer X32 lijken me allen interessante opties, maar een dergelijke console heeft natuurlijk (naast ruimte) ook wel nadelen. Ik denk dan ook dat ik bij voorkeur toch in the box willen blijven mixen (eventueel als aanvulling een motorized controller).

Dan is mijn vraag dus, wat zijn hierin goede/betaalbare opties? Ik ga denk ik 32-48 kanalen nodig hebben (RD-8, RD-9 en nog wat synths). Ik zat zelf te denken aan bv een Motu 24i icm 3x Behringer ADA8200 om te beginnen (want MADI lijk mij te duur?). Maar ervaring heb ik niet met die dingen. Hoe zit dat dan met uitbreiden? Ik begrijp dar er ook een Motu AVB switch is om uit te kunnen breiden? Hoe werkt dat precies, iemand ervaring mee? Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar bv de betrouwbaarheid en latency van Motu, bv in relatie tot mijn huidige RME Babyface. Wie kan daar wat meer over vertellen?

Right, genoeg vragen dus, benieuwd naar jullie ervaringen!
 
Die Babyface heeft toch een ADAT I/O? Je kunt voor weinig centen bijv. een Octopre op de kop tikken (jammer, ik heb er net 4 weggedaan) en dan heb je in ieder geval +8 inputs. Zelf even checken of je de preamps ok genoeg vindt.

Er zijn natuurlijk veel meer opties, maar hangt vooral af van je workflow.
 
Kijk trouwens uit: ik heb deze route ook bewandeld (uiteindelijk 3 UAD Apollo’s aan elkaar gehangen), maar als je outboard FX via de interface laat lopen kan latency een heel vervelend probleem worden. Ik ben uiteindelijk maar overgegaan op een analoge console (waarbij ieder kanaal wel via de computer loopt), ingewikkeld verhaal.
 
Die Babyface heeft toch een ADAT I/O? Je kunt voor weinig centen bijv. een Octopre op de kop tikken (jammer, ik heb er net 4 weggedaan) en dan heb je in ieder geval +8 inputs. Zelf even checken of je de preamps ok genoeg vindt.

Er zijn natuurlijk veel meer opties, maar hangt vooral af van je workflow.

Check mijn post, die heb ik nu dus al :D, I need more inputs, 12 is niet genoeg. Btw ik zit op Windows, dus meerdere audio interfaces is ook geen optie. En preamps zijn toch alleen voor mics en Guitars enzo interessant? Volgens mij heb ik alleen line inputs nodig voor synths toch?
 
Als je er toch zo veel geld aan uitgeeft zou ik een kijken naar de Ferrofish A32: https://ferrofish.com/en/products/a32-converter/
Dit kun je combineren met bijvoorbeeld een RME Digiface USB https://www.rme-audio.de/en/products/digiface_usb.php
Of als je nog meer wilt kunnen uitbreiden de Digiface Dante of MADIface.
Bij MOTO kom je voor iets vergelijkbaars uit op de LP32 of de M64.

Wat betreft betrouwbaarheid en latency zit er weinig verschil tussen MOTU en RME, ze hebben tegenwoordig allebij dezelfde insteek met het gebruik van FPGA's. Dat betekend kortgezegd dat ze allebij langdurig ondersteuning kunnen bieden en bugs kunnen oplossen omdat ze van niemand anders afhankelijk zijn.
RME zit in duitsland, dus de support is wel dichterbij. Support op de hardware en bugs is snel en goed, maar mijn ervaring is wel dat ze stug en onvriendelijk kunnen zijn.
MOTU support heb ik geen ervaring mee.

Als je trouwens erg veel kanalen tegelijk gaat gebruiken zou je wel eens voordeel kunnen hebben van een interne pci-e interface, zoals de RME HDSP(e) Series.
 
Als je er toch zo veel geld aan uitgeeft

Tja, liever niet natuurlijk, ik besteedt mijn geld liever aan leuke gear :P! Daarom dus ook deze thread, ben dus benieuwd naar eventuele opties waar ik zelf nog helemaal niet aan gedacht heb. De MADIface en HDSP heb ik ook de revu laten passeren (en zijn ook nog steeds opties) maar je moet eea toch ook ergens inprikken, dus vooral dat stuk vind ik lastig om uit te zoeken.

BTW, ik ga dus niet voor de hoofdprijs, maar ik heb ook wel afgeleerd om voor de goedkoopste optie te gaan, ik zoek dus een goede middenweg...
 
Met RME zou dat moeten lukken volgens wat ik hoorde, maar ik heb daar geen persoonlijke ervaringen mee.

Hmm, dat wist ik niet. Thnx, ga ik eens uitzoeken.

BTW een console oplossing sluit ik ook niet uit, dus als de algemene consensus is dat dat toch de betere route is, dan hoor ik dat ook graag.
 
Die Ferrofish converters zijn de beste en zo'n beetje de enige middenweg op het gebied van converters, de kwaliteit ligt in de buurt van RME.
De Pulse16 is de goedkoopste die ze hebben, daaronder kom je al snel uit bij de ADA8200 of de OctoPre.

Ik ben ook al lang op zoek naar een goede middenweg, maar het aanbod is er gewoon niet.
AVB klinkt bijvoorbeeld leuk, maar zo'n hele setup is niet goedkoop, geeft extra latency, en vereist een speciale switch.

De goedkoopste middenweg is denk ik de RME Digiface USB + 2x Pulse 16 voor 32 inputs. Ongeveer 2000 euro.
Je kunt ook 1 Pulse16 nemen en de andere ADAT's gebruiken voor de babyface en de ADA8200.

Een X32 heeft ook genoeg inputs, maar is ook al 1600 euro en kwalitatief echt een stap lager.
 
Met RME zou dat moeten lukken volgens wat ik hoorde, maar ik heb daar geen persoonlijke ervaringen mee.
Das ook waar ja, bij RME kan dat inderdaad. Ze raden het wel af overigens, een enkele interface is altijd beter.

Hou er rekening mee als je dat doet dat je wat extra cpu overhead krijgt en mogelijk meer latency.
De interfaces moeten aan elkaar geclockt worden dus je bent sowieso je ADAT in of out kwijt op beide interfaces, dus of je d'r veel mee opschiet weet ik niet.
 
Check mijn post, die heb ik nu dus al :D, I need more inputs, 12 is niet genoeg. Btw ik zit op Windows, dus meerdere audio interfaces is ook geen optie. En preamps zijn toch alleen voor mics en Guitars enzo interessant? Volgens mij heb ik alleen line inputs nodig voor synths toch?

Ah excuseer, dat had ik niet gezien.

Preamps zijn zeker niet alleen voor mics en gitaren. Hangt er wel een beetje vanaf wat voor pre's je hebt – al mijn synths gaan via DI boxen naar de pre-amps van mijn console. Maar goed, dat is een bak met heel fijne pre's (API 1608), die bovendien een beetje kleuring kunnen geven, dan loont het wel.

Maar goed. Wil je per sé alle kanalen ITB kunnen mixen, of mogen ze ook gebundeld binnenkomen? Dan zou je namelijk ook wat line mixers kunnen halen, en kun je bijv. 8 instrumenten op 1 kanaal laten binnenkomen. Natuurlijk doe je hiermee wellicht wat concessies aan je workflow, maar in sommige gevallen is het een cheape fix die niet eens beroerd hoeft te klinken.
 
En oh trouwens, met de UAD's kun je ook op windows meerdere interfaces linken, maar als ik je requirements lees is dat niet de richting die je moet pakken. Heb je de Antelope Audio kaarten al eens bekeken? Niet de allergoedkoopste, maar voor het aantal inputs best reasonable.
 
Nog een extra ervaring hier trouwens met 2 interfaces:
Als ik mijn RME UCX aan mijn RME 802 hang(UCX als converter met word-clock) dan start de UCX de helft van de tijd niet op, reset zichzelf en wist alle instellingen.
Dan heb ik ze nog niet eens allebij aan de PC aangesloten...

Ik heb het hier ook opgelost met een analoge mixer, die dingen kosten geen reet meer 2e hands.
 
Voor een budget oplossing kan je ook eens naar de oudere Motu spullen kijken. Een 2e hands 24io met de bijbehorende PCIe kaart hoeft niet meer dan 300 euro te kosten. En voor die prijs krijg je 24 inputs en outputs, uit te breiden naar 96 met meer 24io kastjes. Solide hardware en drivers en de boel is nog dc coupled ook. Dus je kan je eurorack er mee aansturen over cv.
Disclaimer. Ik ben net aan het terugschalen dus heb van die spullen te koop staan..
 
De voornaamste reden waarom ik een mixer wil voor (in eerste instantie de rd8)) is dat ik geen zin heb om veel inputs op te offeren van mijn geluidskaart, maar ik wil ook niet heel veel sporen audio hebben met enkel losse drum sounds die zich steeds herhalen, dan kan je net zo goed samples maken en die verder itb processen.

Ik wil dus de rd8 extern processen en de stereo in daarvan opnemen, als ik dan wat extra sporen heb om wat synths aan te hangen dat is dat meegenomen omdat ik dan ook zonder computer kan spelen, maar dat is meer een leuke bijkomstigheid.
 
Oh, ik zie dat er nu een draadje is want ik had in de RD-8 draad al wat gepost maar om het compleet te maken; ik denk dat ik gewoon voor die XR18 van Uli ga.
Heel veel goede recensies ook van mensen die bijv van een Allen en Heath tafel afkomen, kost niet de hoofdprijs en kleiner dan een schoenendoos en 18 aparte outs via usb je pc in itt de 12 of 16XR.
Die hebben gewone stereo out dus die XR18 dat lijkt me prima.
Verschillende effects van Clark zitten erin en die software mixer zag er netjes uit in de clips die ik zag.
Die mixer heeft hele leuke mogelijkheden zag ik dus het lijkt me een leuk ding zo bij elkaar.
 
Das ook waar ja, bij RME kan dat inderdaad. Ze raden het wel af overigens, een enkele interface is altijd beter.
Als ik mijn RME UCX aan mijn RME 802 hang(UCX als converter met word-clock) dan start de UCX de helft van de tijd niet op, reset zichzelf en wist alle instellingen.
En oh trouwens, met de UAD's kun je ook op windows meerdere interfaces linken, maar als ik je requirements lees is dat niet de richting die je moet pakken.
Ok op windows lijkt me dat dus zeker niet de juist aanpak, ondanks dat het misschien wel kan...

Heb je de Antelope Audio kaarten al eens bekeken?
Heb je een specifieker voorbeeld? Is dat een alles in 1 oplossing of heb het dan alleen over de interface? Dus heb je daarnaast dan toch weer AD-converters nodig?

heb het hier ook opgelost met een analoge mixer,
Als het een mixer wordt, dant wordt het vrijwel zeker een mixer met een audio interface...

Voor een budget oplossing kan je ook eens naar de oudere Motu spullen kijken.
"Budget" is natuurlijk relatief, maar ik zat zelf naar een oplossing tot c.a. €2000,- te denken, misschien €2500,- als het echt een goede meerwaarde is.

is dat ik geen zin heb om veel inputs op te offeren van mijn geluidskaart
Maar ik zie mijn gear lijstje met al dus spul dat er nog aankomt de komende jaren toch nog wel behoorlijk uitbreiden. Uiteraard hoeft niet perse alles te gelijk aan te kunnen, maar gemak dient de mens he, dus 24-32 inputs zou ik toch wel graag willen kunnen verwerken.
 
Een 2e hands 24io met de bijbehorende PCIe kaart
Ik heb slechte ervaringen met verouderde pc-apparatuur. Net weer een dikke NVIDIA videokaart van 7 jaar oud kunnen vervangen omdat de driver support afgelopen was.
Wel ff nieuwsgierig naar de oude 24io vs de nieuwste 24i, weet jij zo wat de verschillen zijn (afgezien van de outs)? Zijn die nieuwe geheel nieuwe techniek, qua drivers, componenten, architectuur etc?
 
Back
Top