ROLAND FANTOM G8

Jacquelien

Stamgast
Lid sinds
6 november 2009
Berichten
107
Ik ben erg benieuwd naar inhoudelijke en technische meningen over, en ervaringen met de Roland Fantom G8. Is het werkelijk zo'n fantastisch instrument als veel mensen beweren?
 
De meningen zijn erg verdeeld.

Je kunt heel veel en goede info vinden op http://forums.rolandclan.com/ Maar let op, negatieve/kritische discussies worden hier geweerd. Ze zijn er wel maar worden al vrij snel "gelocked" waardoor ze naar de achtergrond verdwijnen en verstommen. Op deze site kom je wel meer te weten dan bij de beste dealer...

Ik heb zelf een G7 gehad en heb er positieve en negatieve ervaringen mee. Het hangt er ook een beetje vanaf wat je al hebt en waar je naar op zoek bent.

Het scherm en de bediening vond ik fantastisch. ook de aansturing van andere midi instrumenten werkt gewoon erg fijn (alhoewel een 2e MIDI OUT mooi zou zijn, maar waar vind je die wel?)

Geluiden lijken erg op die van de voorgangers XV en Fantom X. De fabrieks-patches zijn niet altijd even goed. M.a.w. door zelf te programmeren kan er veel worden bereikt. Maar mag je niet gewoon goede standaard patches verwachten. Ik had geen zin in het programmeren van een piano-patch.

Geluiden moet je uiteindelijk zelf beoordelen, de meningen hierover zijn ook sterk verdeeld.

SRX kaarten passen niet in de Fantom G. Een beperkte selectie van deze geluiden is meegenomen als standaard. Veel mooie SRX geluiden zal je echter ook niet terugvinden. De nieuwe norm is ARX. Er passen slechts 2 kaarten in, zijn redelijk prijzig en redelijk beperkt. Er zijn er nog maar 3 (drums, E-piano en brass), erg goede kwaliteit maar het aantal beschikbare kaarten schiet niet op.

Wisselen tussen patches zonder dat effecten e.d. worden afgebroken is gewoon geweldig. Het aantal effecten in serie is daarentegen zwaar tegenvallend. Leslie en overdrive achter elkaar lukt al niet. Nu is die leslie sowieso niet om aan te horen.

De sequencer werkt heel fijn. Komt echt in de richting van het werken achter een computer. Met muis!

De pads zijn handige knoppen maar de aanslaggevoeligheid gaat nergens over, heel wisselend qua response. Dus er op drummen kan gewoon niet.

En last but not least, de G8 heeft een lekkere aanslag en is heeeel zwaar...

Goed, mocht je nog iets willen weten laat maar weten
 
Laatst gewijzigd:
Hoi sh1000,

Bedankt voor je uitgebreide omschrijving. Wat ik al heb is het volgende: Een digitale piano Roland HP 107E, een oude Roland Synthesizer/keyboard E 86, en software Sonar Home Studio 7.
Ik componeer erg veel en doe ook voor de paardensport Kür op muziek schrijven. Het maximale resultaat m.b.v. bovenstaande is matig te noemen. Veel geluiden uit Sonar slaan werkelijk nergens op en zijn met effecten niet mooi genoeg te corrigeren. Ik heb in Sonar dus maar een beperkt aantal instrumenten die echt goed klinken. Ik ben dus voor het grootste gedeelte overgeleverd aan de standaard geluiden uit mijn hardware. Ik hoop dat ik het allemaal goed uitleg, want ik ben echt geen wizzkid op dit gebied. Het enige wat ik kan is spelen en ik weet precies wat ik wel en niet wil horen.

Wat ik wil is gewoon meer mogelijkheden, meer geluidskwaliteit en ben eigenlijk op zoek naar middelen waarmee ik (bijna) kan tippen aan het Amsterdams Concertgebouworkest. Ik weet niet of ik dit kan bereiken door de Fantom G8 aan te schaffen. Waarschijnlijk zal ik ook een uitgebreider softwareprogramma moeten kiezen?

Nogmaals dank voor je reactie. Ik hoop dat er nog meer mensen zijn die me op weg kunnen helpen.
 
Wat voor soort muziek componeer je en welke instrumenten vind je er belangrijk bij?
 
Ik componeer heel verschillend, eigenlijk van "lichte" neo-klassieke muziek, wel ritmisch met drumpartijen, tot de wat "zwaardere" theatrale muziek. Ik vind goede strijkers erg belangrijk. Dit gebruik ik vaak als opvulling om de muziek 'breder' te maken. Daarnaast doe ik erg veel met pianogeluid. Maar ook kerkorgel en de bandneons pas ik wel eens toe. Het hangt er helemaal vanaf voor wie ik iets moet componeren.
 
Wat ik ook vaak doe is bestaande muziek van een CD "opvullen" of versieren. Bijvoorbeeld de Air voor Strings van Bach is een erg geschikt stuk om te "pimpen".
 
Componeren op een computer blijft het eenvoudigst. De Fantom G werkt van de workstations denk ik het makkelijkst. Een echte all in one.

Bij een Yamaha Motif XS krijg je er cubase bij (voor op de computer dus). De Yamaha is lastiger te bedienen. Het duurt gewoon langer voor dat je hem echt door hebt. De samenwerking met een computer werkt wel heel goed. Om snel te componeren zijn de arpeggios ontzettend handig. In 15 minuten zet ik de basis neer met goede baslijntjes, drums, slaggitaar etc. De geluiden vind ik wat realistischer dan bij de Fantom.

Het derde grote merk is korg met de M3. Ik ken alleen de voorgangers maar de "Karma" - een soort intelligente arpeggiotor op de M3- schijnt erg inspirerend te zijn.

Als ik je zo hoor zou ik de Motif XS adviseren als je ook tijd wil stoppen in het leren van de bediening ervan. En de Fantom G als je meer voor een eenvoudig te bedienen workstation gaat

Op http://www.motifator.com/ vind je veel info over de Motif. Op vijwel iedere vraag krijg je hier snel en goed antwoord.
 
Yamaha Motif XS, dank je wel. Ik zal het onthouden. Kan hem altijd uitproberen in de winkel natuurlijk. Hoe beoordeel jij geluiden eigenlijk? Naar je eigen smaak of naar je kennis van instrumenten? Ik hoop dat je dit geen stomme vraag vind, maar ik ben gewoon benieuwd. Ik vond bijvoorbeeld de klarinet van de E 70 ontzettend mooi klinken vroeger. Ik dacht echt: wat een mooie klarinet. Totdat ik ze op het conservatorium van dichtbij hoorde... snap je?
 
Laatst gewijzigd:
Instrumenten die ik erg goed ken, kan ik inderdaad veel makkelijker beoordelen. Ik heb lang piano en hammond gespeeld dus ik ken het gevoel en het instrument. Maar zelfs daarbij ontwikkelt mijn smaak / oordeel / gehoor. Ik word steeds kritischer en veeleisender.

Ik speel sinds kort een beetje saxofoon, en dat helpt enorm bij het maken van een sax-geluid maar ook zeker bij het spelen van een sax-partij (op toetsen)

Ik heb in het begin van de samplers veel gesampled en dan moet je echt heel precies naar geluiden en de opnames luisteren. Het opnemen van een sax bleek zo ontzettend moeilijk. Ik leerde toen iig heel kritisch luisteren.

Verder maak ik vaak geluiden na vanuit een CD. We spelen met de band een bepaald nummer, en ik begin met het maken van de bijpassende geluiden. Soms zo goed mogelijk gelijkend, soms een eigen interpretatie.

Ik begin iig altijd met heel goed luisteren naar een orgineel en bij een synth begin ik met veel effecten er af te gooien. Dus clean beginnen. Meestal vind ik er te veel galm op zitten en bijvoorbeeld Korg heeft er een handje van om geluiden te stapelen om ze "mooi" te laten klinken.

Verder speel ik vaak voor de grap ook een leuk stukje na, gisterenavond bijvoorbeeld concierto de aranjuez. En dan probeer ik dicht bij het orgineel te komen.
 
Oké, je bent naar mijn mening goed bezig in de manier waarop je omgaat in het beoordelen van geluiden. Je wordt inderdaad steeds kritischer en veeleisender. Ik heb precies hetzelfde. Soms voel ik me een slaaf van mijn eigen kritische manier van luisteren. En wat betreft de geluiden van Sonar en mijn 'piano's'; ik begin ook altijd 'basic', net als jij. Grappig is dat.

Maar nu: Ik heb altijd het idee gehad dat Roland meer geschikt is voor liefhebbers van klassieke muziek en dat Yamaha gemaakt is voor de moderne muzikant. Heb ik het goed of zit ik ernaast met mijn gevoel?

Ik ben nogal een Rolandfiel, en stap dan maar eens over op een ander merk... Dat zal niet meevallen om daarvoor open te staan. Oogkleppen afzetten dus.

Concierto de aranjuez? Is dat spaans? Wie heeft dat geschreven?
 
Laatst gewijzigd:
Oh, ik ga nu slapen, het is al laat. Morgenavond hoop ik nog meer reacties te lezen. Tot gauw.
 
Misschien ook een idee als je natuurgetrouwe sounds in het hardware gebied zoekt:

Korg PCM-EXB06-07: uitbreiding voor de Triton Classic (Rack),Triton Studio en de Karma.
EMU Virtuoso: 32 midi kanalen en 2x 32mb orkestgeluiden in een 19" module
 
Laatst gewijzigd:
ok voor morgen alvast :)

Ik was/ben ook een enorme Roland fan; Juno60, S10, D50, A90, JV8080, AX1, XV5050 en even een Fantom G. Maar ik was toch niet echt helemaal tevreden over het geluid van de FG en heb de stap gewaagd naar een eerste Yamaha. Ik denk dat het nu juist andersom is. De Fantom lijkt me meer voor moderne muziek, de Motif meer voor echte instrumenten.

Een klassiek nummer, had het in mijn hoofd toen ik een gitaartje aan het veranderen was. Dus even CD opzetten en naspelen. Ik heb het toevallig opgenomen. Stelt niet veel voor en was bedoeld om het nog eens goed te beluisteren zonder dat ik het zelf speel. Moet het even omzetten naar MP3...
 
Is het geen idee om te investeren in wat leuke sample pakketjes? Garritan, Quantum Leap, etc. Je hebt wel een deftige PC nodig, maar een Phantom G8 is ook niet goedkoop...
 
Hi Jaquelien,

misschien is het ook een optie om te denken aan een Fantom X ( 8 ) en dan uitbreiden met o.a. de SRX-06 (Complete Orchestra) expansion ?

Ik weet niet in hoeverre je zelf al naar demo's van de SRX-kaarten hebt geluisterd, maar dat kun je bijvoorbeeld op deze site doen:

http://www.rolandce.com/products/demofiles/English/SRX/
 
Wauw, bedankt voor jullie reacties.

Sh1000, wat een mooi stukje muziek. Je speelt met veel gevoel, heb het nogmaals beluisterd. Ik ken het trouwens. Maar ik weet niet of juist dit het origineel is of een cover van een klassiek stuk. Hier zou je bijvoorbeeld wat subtiele strijkers op de achtergrond kunnen inspelen. Wel voorzichtig natuurlijk, anders verpest je het origineel. Daar probeer ik altijd voor te waken.

Het idee van Lacertus is een optie, al zou ik me hierin meer moeten gaan verdiepen.

Het is inderdaad handig om gebruik te gaan maken van SRX kaarten. Ik heb de demo's inmiddels beluisterd. Van Sh1000 begreep ik dat in de Fantom G8 inmiddels alleen de nieuwe ARX kaarten kunnen.

Wat kost een SRX kaart? En kan ik die ook toepassen op de Yamaha Motif XS? Ik weet trouwens niet eens of ze in mijn oude Roland E 86 kunnen, maar dat zal wel niet.

Ik ben erg blij met jullie reacties. Zoals jullie inmiddels begrijpen ben ik absoluut een stakker op het gebied van techniek. :(
 
Laatst gewijzigd:
Die SRX-kaarten kunnen alleen in bepaalde Roland-synths en modules gebruikt worden, zoals de Fantom X, XA, S, maar ook Juno-G. Ik dacht ook in de XV5080.

De winkelprijzen van de SRX-kaarten liggen zo rond de 299 euro.
Soms ook aanbiedingen van 199 of 249 euro.

En op Synthforum (ja en ook op marktplaats ;) ) vind je ze weleens zo rond de 120 (vanaf, hangt o.a. af van de populariteit van de betreffende SRX-kaart).

Ik heb de SRX-kaarten die ik heb nog niet serieus bij eigen composities gebruikt, maar bij live gigs komt de kwaliteit wel heel erg goed naar voren :okdan: . Sowieso staan er mooie SRX-presets op, maar zie het ook zo dat je er tig golfvormen bij krijgt die je naar eigen smaak kan tweaken.
 
Ik ben niet zo bekend met software omdat ik vooral live speel, maar het lijkt me een heel goed alternatief. Software werkt makkelijk en is kwalitatief erg goed.

SRX hoort bij de XV en Fantom X serie. ARX bij de Fantom G. De kaarten passen op geen enkel ander merk en ook vast niet op je E86. Ik ben zelf wel erg gecharmeerd van de SRX kaarten. ARX kaarten kosten ca. 400 euro, SRX 200 - 300 euro. Het voordeel van de F-G t.o.v. de F-X vind ik toch wel de ontzettend makkelijke bediening en de sequencer.
 
Tjee, wat zijn die kaarten duur zeg. Zou het hele probleem niet opgelost zijn als ik gewoon domweg de Fantom G8 zou aanschaffen? Nu zegt sh1000 dat er maar een beperkte selectie van de SRX zijn meegenomen in de G8. Maar als het nu precies de goeien zijn? Dan zou het opgelost zijn. Toch wil ik ook de Yamaha Motif XS gaan uitproberen.
Ik ben eerlijk gezegd een beetje aan het twijfelen geraakt nu ik deze discussie gestart ben op dit forum. Want waarmee kan ik optimale resutaten behalen in diverse genre's?
Het blijft denk ik toch een kwestie van uitproberen in de winkel en me vreselijk goed laten adviseren.
 
Back
Top