Roland Fantom-0 en USB Audio op oude Mac

DungBeatle

Ouwe rot
Lid sinds
5 april 2015
Berichten
929
Locatie
Grimbergen, Belgie
Een schreeuw in het donker... ik zit met een 2010 iMac die het perfect doet, alleen het OS is versie 10.13 (max ondersteunde versie). Zou graag audio via USB uit mijn Fantom naar de Mac sturen. Blijkbaar heb je hiervoor een Roland-specifieke driver nodig (waarom?). De oudste versie van OS X dat Roland ondersteunt is.. "om een mens te kloten" (sorry voor mijn Frans).. 10.14. En natuurlijk weigert de 10.14 driver te installeren op 10.13.

Is zo'n Roland driver absoluut nodig? Mijn Mac ziet de Fantom perfect, vermits zichtbaar in de USB boom.. men zou denken dat USB audio dan maar een heel kleine extra stap zou zijn.

Enige tips? Zolang mijn nog-niet-gepensioneerde iMac perfect loopt probeer ik de aanschaf van een nieuwe Mac natuurlijk uit te stellen.
 
Helaas moet je voor het audiogedeelte wel degelijk een driver van Roland installeren. Jouw iMac herkent de Fantom-0 omdat het MIDI-deel USB-compliant is en dus zonder driver werkt.
Zelf heb ik een Roland FA waar dat exact hetzelfde is. Ik gebruik Linux dus ik moet een externe audiointerface gebruiken want Roland heeft geen driver voor Linux.

Voor de Roland MC-101 en MC-707 heeft Roland via een update de mogelijkheid toegevoegd om ook het audiodeel USB-compliant te maken.
Dus ze kunnen het wel :)
Ik twijfel of ze ook zo'n update zullen voorzien voor de Fantom/Fantom-0 maar dan zouden ze dat intussen al gedaan hebben maar dat is niet het geval.
 
@Hover dank je voor de feedback. Ik blijf met mijn naïeve kop botsen tegen het concept dat flagship producten feature sets hebben met gaten waardoor men een bus kan rijden. Ongetwijfeld zullen ze bij Yamaha en Korg gelijkaardige steken laten vallen in hun flagship workstations.

Heb nu al een tijdje mijn Fantom O en mijn eerste indruk is dat er verschillende teams aan gewerkt hebben, zonder veel met elkaar te communiceren. De sample pads bvb staan voor sommige functies volledig apart van de rest van het systeem (de pads kunnen o.a. voor track mute/solo gebruikt worden, maar elders in het systeem - in de sequencer - krijgt men óók mute/solo functionaliteit die de mute/solo van de sample pads totaal negeert). Ook de opslag architectuur voelt aan als een mengelmoes van verschillende interne R&D Roland projecten (drie verschillende plaatsen waar samples opgeslagen worden!).

Andere zaag opmerking: van de 512 scenes hebben er maar een handjevol demo songs, en de meeste demo songs gebruiken gelijkaardige stijlen. Ik herinner me nog mijn antieke Roland D10.. die had mooiere demo songs! Gelijkaardige opmerking voor de "duizenden preset tones".. gewoon hopen tones die quasi identiek klinken.

Gelukkig ontdek ik iedere dag wel nieuwe features die de mindere aspecten compenseren. Het is een diepe architectuur met heel veel potentieel..

> Dus ze kunnen het wel :)

Daar heb ik geen enkele twijfel over... maar in mijn ervaring zijn het meestal de marketing mensen en product owners in grote firma's die de steken laten vallen. Niet de engineers.
 
Back
Top