Waldorf Streichfett stringsynth

Leuk nieuwtje: Waldorf komt met een stringsynth

387952d1394187261-waldorf-streichfett-image_1188.jpg


The Waldorf Streichfett combines the best of the now extinct species of String Synthesizers of the 70s and early 80s. Its dual sound engine features a fully polyphonic strings section and a monophonic solo section, which is essential for recreating how adult movies sounded thirty years ago

Waldorf Streichfett
The Ensemble Effect handles lubrication of the String Section, while the Effects section adds adjustable Phaser or Reverb. Alternatively, the Effect section can be used to animate the strings registration, allowing spectacular sound morphs.

The Solo Section offset presets named Bass, E-Piano or Clavi, and just like in your typical string machine, the sound has little to do with that name. Instead, these are shimmering and slightly percussive sounds that blend well with the string section.

Although the User Interface is simple and easy to comprehend, it controls a rather complex sound engine which is capable to delivers rich and creamy pads unlike any other instrument. Twelve patches can be stored and selected in the Memory section, USB and MIDI are of course on board.

Key Features
· Fully polyphonic Strings Section with Violin, Viola, Cello, Brass, Organ and Choir presets

· 2 nd Layer with Violin / Viola Voicing

· Ensemble Effect for String Section

· Typical String Envelope Generator with Crescendo and Release

· Monophonic Solo Section, offering Bass, E-Piano, Clavi, Synth and Pluto sounds

· Dedicated Tremolo for Solo Section

· Switchable Envelope generator with variable Sustain setting and Attack / Decay (Release) function

· Effect Section with Animate, Phaser or Reverb

· Layer or Split for Solo Section

· Dedicated balance knob for quick adjustment of layered / split sounds

· Fully programmable with 3 x 4 memory locations

Controls
· Volume Pot

· Strings Section with organic preset select, Crescendo and Release pots

· 3-state Octave switch (Base / Both / 8va)

· 3-state 2 nd voice switch

· Ensemble Effect pushbutton

· Solo Section with organic solo sound select pot

· Tremolo pot

· 3 state split switch (splitpoint low / mid / layer)

· 2 state sustain switch

· Balance pot with center detend

· Effect Section with 3 state switch (Chorus / Phase / Animate)

· Effect Depth pot

· 3 state switch for memory bank position (A, B, C)

· 4 pushbuttons for program number (1 to 4)

· Full MIDI / USB Control

Connections
· Stereo Audio out (Left / Stereo, Right / Mono)

· Headphone out

· USB MIDI

Price and Availability
Waldorf Streichfett will ship in late Springtime. List price is 235,- Euro (excl. VAT). More Info under www.waldorfmusic.de.
 
Last edited by a moderator:
Mijn exemplaar van de Streichfett werd vanmiddag bezorgd en ik ben blij.
Hij heeft mijn wens ooit een Eminent in mijn hok neer te zetten doen verdampen.
Ik voel nu ook de demo versie van de Arturia Solina V aan de tand en deze klinkt zo op het eerste gehoor ook niet verkeerd.
Misschien maken ze er nog eens een iPad versie van.

Terug naar de Streichfett.
De bediening is eenvoudig.
Ondanks het compacte design en het overzichtelijke aantal knoppen is er veel te doen met dit instrument. Mijn vrouw zat er net een uurtje mee te pielen en ik hoorde mooie klanken voorbijkomen met een hoog Vangelis en Jarre gehalte.
Ik vind er echt een mooi geluid inzitten met klanken die ik niet zo makkelijk uit de andere instrumenten hier aanwezig haal.

Het scheelt me in ieder geval weer wat hoofdbrekens over waar ik in vredesnaam nog een Eminent kwijt kan.


groet

Tom
 
Ah eindelijk.
Het ding van mij was onbruikbaar geworden na de laatste update.
 
Helemaal!
Ik weet niet wat er allemaal mis was maar hij was compleet in de war en nogmaals dezelfde firmware er op zetten hielp ook niks. Na de 1.11 upgrade is alles weer zoals het hoort.
En je kunt nu de factory presets terugzetten door bij het stroom inpluggen de presetknoppen 1, 2 en 3 ingedrukt te houden.
 
Helemaal!
Ik weet niet wat er allemaal mis was maar hij was compleet in de war en nogmaals dezelfde firmware er op zetten hielp ook niks. Na de 1.11 upgrade is alles weer zoals het hoort.
En je kunt nu de factory presets terugzetten door bij het stroom inpluggen de presetknoppen 1, 2 en 3 ingedrukt te houden.

OK Nisei, top!
:okdan:
 
Er blij mee inderdaad.
Ik had hem bijna teruggestuurd maar bij Waldorf verzekerden ze me ervan dat het weer goed zou zijn na de volgende update.
Dat klopte dus :)
 
ik heb hem nu een jaar en het blijft een inspirerende bak! (ok bakje)
Heb er mijn 2 string machines voor weg gedaan en nooit berouwd!
 
Ik heb dit ding half uit mijn hoofd laten praten een paar maanden geleden, maar het strijkvetvirus heeft zich inmiddels weer volledig in mijn brein (wunschzettel) genesteld. Es wird gekauft wurden, und schnell!
 
Zijn de mensen die eentje aangeschaft hebben nog steeds tevreden erover? Of ..
Twijfel twijfel }:|

Heb er inmiddels twee; om strings & choir mooi te kunnen mixen.
Heerlijk ding!
Niets is perfekt, maar dit kleine doosje tovert elke keer weer een glimlach op m'n gezicht.
 
Is het nu een rompler of een VA, qua synthese?
 
Is het nu een rompler of een VA, qua synthese?

Het is absoluut geen VA, misschien wel een beetje rompler. Het apparaat emuleert een set muziekinstrumenten, maar je kunt wel wat klankparameters instellen. Het doet denken aan de nieuwe Yamaha YC en CP, ook emulatiemachines, maar dan voor orgel en electrische piano.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rompler
A rompler is an electronic music instrument that plays audio samples stored in ROM chips to generate sound

Weet niet of het nu echt samples zijn, je kunt wel traploos tussen klanken heen- en weer instellen. Misschien is een 'modelling synthesizer' een mooiere categorie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Physical_modelling
 
Hoe kan je nu physical modelling doen van analoge elektronische instrumenten (die dus geen fysieke beweging gebruiken voor het genereren van klank)? Dan is het toch gewoon een VA? De Streichfett emuleert immers analoge stringsynths, geen fysieke strijkers.

Volgens mij is de Streichfett een VA met digital waveform oscillatoren. Al zou het ook kunnen dat ze voor de oscillatoren wat langere samples genomen hebben.
 
Laatst gewijzigd:
Rompler denk ik niet dat het is, althans niet voor de strings sectie, misschien wel voor de solo sectie...
Physical modeling ook niet want het is nu niet bepaald dat je de lengte en dikte van de snaren kan ingeven en dat er een realistisch snaar-geluid uitkomt.
Virtueel modeling, zoals bvb de TR8 op electronica component niveau van de 808/909 gaat kopiëren is het ook niet want ze emuleren geen enkele klassieke string synth.
VA is het ook niet echt want je kan nergens die oscs e.d. instellen...

Aangezien je de klanken van de strings sectie kan "morphen" is het misschien een 1-wavetable synth voor de strings sectie en een romplertje voor de solo sectie?
 
Grappig om ieders overwegingen hier zo te lezen.

Mijn 1e reactie zou geweest zijn om de SF een duidelijk VB van een VA te vinden.
Eigen meer een VA - VA omdat de 70's string synth in 1e instantie was bedoeld als virtueel strijkorkest.
Vervolgens probeert men dit nu, inclusief de gebreken van destijds, weer opnieuw te emuleren.

Bij de memotron zie je dat ook; die is toch wél duidelijk rompler-based?

SF vind ik zelf eigenlijk VA omdat ik het idee heb dat de belangrijkste elementen v/d string synth in stappen 'nagemaakt' worden;
1. Polyfone zaagtand opgewekt dmv freq. delers.
2. Parafone filtersectie
3. Ensemble effect dmv triple chorus

Unieke v/d SF is volgens mij de topologie waarmee die 'registration' sectie alle formanten heen en weer schudt.

Volgens mij zijn er op YT wel degelijk clips van gebruikers die het geluid van één bepaald type string synth proberen na te bootsen op de SF.
 
VA is het ook niet echt want je kan nergens die oscs e.d. instellen...

Wat je kan instellen is niet van belang, het onderliggende mechanisme wel. Een jaren '70 preset synth is onder de motorkap net zo'n analoge subtractieve synth als een jaren '70 synth die met knoppen beladen is.

Het morphen van de SF is het traploos verzetten van de EQ settings, filtersettings en blijkbaar ook oscillator tussen 2 presets. En dat laatste doet me dan vermoeden dat er iets wavetable-achtig in moet zitten voor de oscs.
 
Back
Top