Roland Aira

als standalone drumcomputer, maar ook wel als sequencer om drum parts van andere instrumenten mee aan te sturen.
 
Hoe gebruiken jullie voornamelijk de TR8? Gebruiken jullie het echt als hardware, of meer gekoppeld aan een DAW?

Vind DAW persoonlijk wel fijn, maar merk dan toch dat je erg beperkt bent (niet de onboard effecten gebruiken en bijvoorbeeld een pedaal effect erbij kan, zover ik weet, ook niet gemakkelijk).

Ben benieuwd :)

Aan de DAW gekoppeld kun je natuurlijk wel de onboard fx gebruiken door ook de stereo mixdown je DAW in te trekken. Je hebt natuurlijk niet echt een dry/wet control dus je hebt niet exclusief je FX return maar je hebt wel de master en kunt op die manier, gecombineerd met de mogelijkheid op de TR8 om FX te isoleren voor bepaalde kanalen, wel prima de FX gebruiken en recorden.

Dat is dus hoe ik de TR8 gebruik. Direct via USB mijn DAW in voor zowel individuele instrumenten en de mixdown van de TR8. Zo heb ik zowel de FX uit mijn DAW als de FX uit de TR8 beschikbaar. Tevens leuk voor jammen. :)
 
Aan de DAW gekoppeld kun je natuurlijk wel de onboard fx gebruiken door ook de stereo mixdown je DAW in te trekken. Je hebt natuurlijk niet echt een dry/wet control dus je hebt niet exclusief je FX return maar je hebt wel de master en kunt op die manier, gecombineerd met de mogelijkheid op de TR8 om FX te isoleren voor bepaalde kanalen, wel prima de FX gebruiken en recorden.

Dat is dus hoe ik de TR8 gebruik. Direct via USB mijn DAW in voor zowel individuele instrumenten en de mixdown van de TR8. Zo heb ik zowel de FX uit mijn DAW als de FX uit de TR8 beschikbaar. Tevens leuk voor jammen. :)


Dus je gebruikt wel de interne seq van de TR-8, anders werken die fx niet.. Dan gebruik je de DAW toch enkel
om te starten en op te nemen? :?

*edit, ah met USB.. Dat heb ik nog nooit geprobeerd. Dus dan werken de fx blijkbaar wel. Ik dacht dat je het over gewoon enkel midi enzo had.
 
Via USB heb je 11 (de individuele instrumenten) + 2 (de master out) outputs direct in je DAW. Dat geeft erg veel vrijheid op fx/dynamics gebied.

Een vervelende beperking van de TR8 via USB is de fixed 96khz sample rate. Onder OSX kun je dit oplossen door een aggregate device te maken met je normale audio interface en de TR8 en dan achter de TR8 "Drift correction" aan te vinken. Dit zorgt voor downsampling naar de samplerate die je audio interface gebruikt (in mijn geval 48khz). :)

Onder windows zou ik zo 1-2-3 even geen oplossing weten, of asio4all zou zoiets moeten kunnen.
 
Ga ik dan toch is proberen Acid. Al ben ik wel meer van de stand alone, ik zie wel voordelen in die constructie. Aggregated devices heb ik nog nooit gedaan. Maar ik kom er wel uit denk ik. :)
 
Ik gebruik de TR-8 enkel vanuit Ableton. Doorgaans heb ik geen trubbels, maar hij heeft af en toe van die momenten dat de noot op de eerste maat wegvalt. Zeker als je net bij het betere stampwerk bent aangekomen valt een geskipte basedrum nogal op. Nu bespring ik geen podium, maar on stage wil je dit toch niet hebben. Heeft iemand anders deze ervaring ook?

Ik heb het vorig jaar bij Roland Nederland gemeld en die hebben het doorgespeeld naar Japan, maar ik heb hier nooit meer wat van gehoord. Ook na de updates blijft het fenomeen zich nog steeds voordoen.
 
De plugouts (SH-2, Promars, System 100, SH-101, System-1 soft synth) zijn tot en met 31 maart te koop tegen het gereduceerde tarief dat normaal voor geregistreerde System 1 hardware bezitters geldt. Deze plugouts kun je gewoon als VST3 of AU in je DAW gebruiken als je de System-1 zelf niet hebt, of tegen gereduceerd tarief kopen als je een tweedehands System-1 hebt zonder dat je de account hebt overgenomen van de vorige eigenaar.

http://contentstore.roland.com
 
Zijn die plugout's (VST/AU) alleen via Roland te krijgen? zie hier helemaal geen info over, kom het ook niet tegen bij bijvoorbeeld Thomann
 
Je kunt ze alleen via de Roland website kopen, downloaden en autoriseren.

Overigens laten ze op de website de 'normale' prijs zien, pas als je inlogt en de cart bekijkt worden de lagere prijzen getoond.
 
Hoi,

ik kan de tb3 bespelen met een external keyboard en ik hoor de sounds die ik speel in realtime (en ik zie de knojes op het touchscreen bewegen) so far so good..

==> probleem is dat de noten niet worden opgenomen, noch in realtime rec nog in step recording lukt dit...terwijl de noten die je ingeeft op touchscreen wel worden opgenomen.

ik heb ook dit gevonden, zonder oplossing echter:
http://forums.rolandclan.com/viewtopic.php?f=56&t=51519
 
als standalone drumcomputer, maar ook wel als sequencer om drum parts van andere instrumenten mee aan te sturen.

Ik heb zelf geen TR-8, maar als dat wat jij zegt een beetje mooi werkt, ben ik misschien toch wel geïnteresseerd. Kun je uitleggen hoe je dat doet en hoe dat dan in zijn werk gaat? Kun je in 1 kit bijv de snare van een andere hardware of software synth/sampler gebruiken en verder alle andere drums van de TR-8 gebruiken?

Verder vraag ik me nog een paar dingen af:
1) Kun je drumkits die je hebt samengesteld saven inclusief alle parameter values? Dus net zoals presets in een synth? En slaat hij dan ook de fader values op?
Of kun je alleen de gekozen drumparts (bv 909 kick met 808 snare etc) opslaan in een kit?

2) Hoe werkt de DAW integratie? Ruime vraag, ik weet het - maar hoe gebruiken jullie hem in een project? Als sound module? Of nemen jullie rechtstreeks vanuit de Tr-8 op in je DAW? Of is dat niet mogelijk?
 
Ik heb zelf geen TR-8, maar als dat wat jij zegt een beetje mooi werkt, ben ik misschien toch wel geïnteresseerd. Kun je uitleggen hoe je dat doet en hoe dat dan in zijn werk gaat? Kun je in 1 kit bijv de snare van een andere hardware of software synth/sampler gebruiken en verder alle andere drums van de TR-8 gebruiken?

Verder vraag ik me nog een paar dingen af:
1) Kun je drumkits die je hebt samengesteld saven inclusief alle parameter values? Dus net zoals presets in een synth? En slaat hij dan ook de fader values op?
Of kun je alleen de gekozen drumparts (bv 909 kick met 808 snare etc) opslaan in een kit?

2) Hoe werkt de DAW integratie? Ruime vraag, ik weet het - maar hoe gebruiken jullie hem in een project? Als sound module? Of nemen jullie rechtstreeks vanuit de Tr-8 op in je DAW? Of is dat niet mogelijk?

1) Hij slaat geen potmeter of fader settings op. Je kan wel een kit samenstellen door de sounds te kiezen per part. Als je de uitbreidingen hebt kun je kiezen uit 909, 808, 7x7, 606 sounds + wat wat variaties op eerder genoemde. Hij stuurt alle hits via midi uit, dus je kan ook externe drumdozen aansturen. Als je een beetje handig bent kan je wellicht de potmeters gebruiken. Zo heb ik wel eens een VST drumdoos aangestuurd (volgens mij microtonic), waarbij de potmeters ook gebruikt konden worden (custom midi mapping). Als je de TR8 sound van een part niet wilt horen, dan kan je hem op een individual output zetten. Dan verdwijnt hij op de master output.

2) Je kan alle individuele parts via USB naar je DAW streamen. Nadeel is wel dat je op de PC normaal gesproken maar 1 soundcard tegelijk kan gebruiken. Op de MAC kan je geluidskaarten combineren met aggregated devices, maar dat werkt niet in alle gevallen vlekkeloos (bij mij dan).

Ik gebruik de sequencer en knoppen van de TR8 en doe alles live inspelen en moduleren. Daarbij gebruik ik 4 outputs die ik via mij mixer als aparte mono kanalen opneem in mijn DAW. Kick linker output, clap en snare op rechter output, percussie en toms op individual 1 en hihats en cymbals op individual 2. Op deze manier kan je wat meer met EQ en compressie doen. Alles apart is nog beter, maar dat kost teveel kanalen, is te veel gedoe en is ook niet mogelijk met de standaard uitgangen (wel via USB, maar dan mix je ITB). Oja, vergeet de external input niet. Ik heb heel veel plezier van de sidechain functie en het scatter effect. Als je deze subtiel en incidenteel toepast, dan zijn die beiden heel bruikbaar.

Succes!
 
1) Hij slaat geen potmeter of fader settings op. Je kan wel een kit samenstellen door de sounds te kiezen per part. Als je de uitbreidingen hebt kun je kiezen uit 909, 808, 7x7, 606 sounds + wat wat variaties op eerder genoemde. Hij stuurt alle hits via midi uit, dus je kan ook externe drumdozen aansturen. Als je een beetje handig bent kan je wellicht de potmeters gebruiken. Zo heb ik wel eens een VST drumdoos aangestuurd (volgens mij microtonic), waarbij de potmeters ook gebruikt konden worden (custom midi mapping). Als je de TR8 sound van een part niet wilt horen, dan kan je hem op een individual output zetten. Dan verdwijnt hij op de master output.
Jammer dat de potmeters niet worden opgeslagen... (weet iemand een andere drum machine die dit wel doet?)
Maar dus stel dat ik de snare van een andere drumsynth of vst wil laten komen, dan moet ik de snare op individual output zetten, dan zendt hij enkel nog midi uit? Verder kan ik er wel gewoon een sequence in programmeren of er live mee spelen?
Slaat hij dit ook op als je je kit samenstelt en bewaart? Hoeveel kits kun je opslaan?

2) Je kan alle individuele parts via USB naar je DAW streamen.
Ik bedoel eigenlijk meer: is het mogelijk om vanuit je project je TR-8 te laten 'recallen', dus via midi de TR-8 de juiste kit te laten laden en via midi out de potmeter values goed te laten zetten? Oftewel: kan de TR-8 ook midi CC's ontvangen, of alleen verzenden? En program (kit) changes?

Daarnaast: hoe werken jullie met het arrangeren van een track i.c.m. de TR-8? Gebruiken jullie de sequencer van je DAW die de TR-8 aanstuurt, of gebruik je de interne sequencer van de TR-8 (lijkt me onhandig?) Kan de TR-8 uberhaubt iets van 'song-mode'?

Als jullie de sequencer van je DAW gebruiken, nemen jullie de midi noten op in je DAW terwijl je live de TR-8 bespeelt, of gebruiken jullie de step sequencer van de TR-8 eerst en is dat daarna op te nemen in de sequencer van je DAW? Of hoe doen jullie dit?

Ik gebruik de sequencer en knoppen van de TR8 en doe alles live inspelen en moduleren.
Maak jij alleen live muziek? Neem je dit rechtstreeks op als audio?
Ik wil wel een drumbak die integreert in mijn studio, dus wil gewoon nadat ik alles heb ingeprogrammeerd in mijn DAW op play kunnen drukken en het kunnen naluisteren. Tuurlijk neem ik ook wel dingen live op, maar dat zijn dan altijd losse sporen en liefst alleen automation, pas op het laatst voor het renderen ook audio.

De reden dat de TR-8 mij toch aanspreekt is juist omdat deze nieuw en digitaal is, maar vind het een gemiste kans dat hij dan geen total recall functie heeft, wat je op een digitale bak toch wel mag verwachten??

Probleem is dat ik met name de kick flink ga post-processen (distortion etc), dus dan kan een kleine wijziging in de decay bijv. al een heel andere sound geven.

Ik wil mijn project gewoon bijv een week later weer kunnen laden en dat hij dan weer precies dezelfde sounds geeft, zonder dat ik het perse als audio moet opslaan. Wil namelijk ook de flexibiliteit houden, tot ik een nummer 'af' vind. :)

Lijkt erop dat dit dus ook met de TR-8 niet mogelijk is.. Dan kan ik net zo goed een analoge bak met een analoge output per instrument kiezen..

Succes!
Bedankt :)
 
Het is nu helemaal duidelijk wat je wilt. Ik zou zeggen laat die TR8 voor wat het is en ga voor een Elektron Digitakt. Die kan alles wat je wilt en meer, en hij is niet zo heel veel duurder. Straks met Overbridge ook nog eens volledig te integreren met je DAW, inclusief total recall. Hij klinkt daarnaast ook nog eens heel erg goed. Ik spreek uit ervaring, want die heb ik namelijk ook.
 
Het is nu helemaal duidelijk wat je wilt. Ik zou zeggen laat die TR8 voor wat het is en ga voor een Elektron Digitakt. Die kan alles wat je wilt en meer, en hij is niet zo heel veel duurder. Straks met Overbridge ook nog eens volledig te integreren met je DAW, inclusief total recall. Hij klinkt daarnaast ook nog eens heel erg goed. Ik spreek uit ervaring, want die heb ik namelijk ook.
Bedankt voor de tip. Had de Digitakt al eens overwogen, maar:
Digitakt heeft helemaal geen individuele analoge outs toch? Alleen digitaal via overbridge dacht ik.. plus ik had juist begrepen dat Digitakt een sampler en sequencer was, maar geen synth?
En hoe is de digitakt voor live performance? Want probeer naar een soort hybride setup te gaan die voor in de studio goed en handig werkt, maar waar ik op den duur ook live mee kan spelen (met zo min mogelijk/geen pc)
 
Back
Top