Drumcomputer voor live-set: wat zou jij doen?

Elektron Rytm, omdat je met performance pads sounds en fx kan veranderen, en als je de pad los laat, is alles weer zoals het was.
Je kan het goed gebruiken voor een build up breakdown.
 
Het toffe aan de SP16 is dat ie live quantize heeft en je kunt dus zo ook strak dance beats indrummen.
is wel 64 steps per patter maar dan kun je snel patterns switchen.
Ik heb deze over de digitakt gekozen en het blijft voor mij een magisch stuk gear.
De interface is de meest intuietieve van alles wat ik tot nu ooit in mijn handen heb gehad.
Het is ook echt gemaakt voor performance. zo kun je het lowpass en highpass filter op de master bus of op een individuele track zetten.
Dat filter klinkt echt goed.

klopt allemaal, het enige issue, zeker als het voor 'erbij' is, is dat je met de SP16 (alleen) niet makkelijk wat met volumes kunt spelen. Je kunt wel een externe controller gebruiken, OF, via aparte outputs op een mixert aansluiten. Het grote voordeel van de TR8(s) vind ik wel dat je alles op een fader hebt staan.
 
niet mijn muziek maar geeft wel een goed beeld hoe dit een show kan maken.


Rond 15 minuten loopt ie wel te rommelen hoor haha

Ik heb de toraiz sp-16 ook een paar weken geprobeerd, vond het filter erg goed maar sample workflow niet top. Wie weet is het met os upgrades beter geworden is inmiddels ook niet de jongste meer. Weet niet of het nog supported wordt.
 
ja hij doe het ook echt allemaal live. on the fly beats maken. De SP16 vind ik cool hoe hij is en nee er komen geen updates meer voor.

zit zelf te denken een set met SP16 voor beats en samples, as1 voor bas en leads en de analog keys voor chords etc.
Maar goed ben de analog keys nog aan het leren.

voor beats denk niet dat een drum machine veel toevoegt aan een live set.
Drums kun je prima met bv push doen.

Ik zou dan eerder voor een synth of een meer geavanceerde performance sampler gaan.
 
Ja je hebt een goed punt, er komt natuurlijk ook een stukje audiokwaliteit en hoe klinkt het in de mix.
Hiermee doel ik op het feit dat je drum/percussie natuurlijk wel lekker moet liggen in de mix.
Als je puur een drumcomputer in een mengpaneel plugt zonder wat compressie

Toch wel belangrijke dingen om over na te denken als je een live set samenstelt.
 
Ik begin nu wel nieuwsgierig te worden waaruit de huidige liveset bestaat?
Wat voor mengpaneel? Outboard gear? welke DAW?
 
Rond 15 minuten loopt ie wel te rommelen hoor haha

Ik heb de toraiz sp-16 ook een paar weken geprobeerd, vond het filter erg goed maar sample workflow niet top. Wie weet is het met os upgrades beter geworden is inmiddels ook niet de jongste meer. Weet niet of het nog supported wordt.

De SP-16 wordt niet meer gesupport helaas. Bij mij is het hart van mijn setup en ik laad eigenlijk amper samples zelf in, ik neem wat gepiel met (drum)synths op en daarmee ga ik dan verder jammen. Als ik wil kan ik iets naar een aparte output routen en daar dan weer externe fx op gooien. Voor mij is de kracht van de SP-16 echt dat het super leuk en makkelijk om snel iets in elkaar te zetten, wat weer inspiratie oplevert om dit verder uit te werken. Tuurlijk kan je het gelijk in een DAW gooien en daar hetzelfde doen, maar voor mij was de SP-16 het missende puzzelstukje om zonder computer eerst de creativiteit op te zoeken. In de DAW beperkt ik me dan slecht tot het arrangeren en het mixwerk.
 
Ik begin nu wel nieuwsgierig te worden waaruit de huidige liveset bestaat?
Wat voor mengpaneel? Outboard gear? welke DAW?
Zo klein mogelijk. Ableton Live, Focusrite Interface, Novation Launch Control XL en een Push 1 voor Ableton. Daar wil ik nog wat kleine dingen bij hebben voor het live gevoel: drumcomputer, misschien een keyboard en wat live drumdingen. Een crash aanslaan met een drumstok lijkt me al gaaf. Of een paar toms onder midi pads.

Ik kan aardig piano spelen en dat is onderscheidend. Heb zelfs een mooie digitale piano staan, maar zie het niet zo zitten om daar enorm mee te slepen.

In een eerdere post noemde ik even het 'grote gebaar' en daar ben ik wel van. Handen omhoog, lekker bombastisch en dan later een enorme gong erachter en vuurwerk in de lucht 😁 Het publiek wil een feestje en daar werk ik graag aan mee, haha 😉

Ik keek Underworld op Pinkpop 1999 onlangs terug op YouTube. Die producers zitten achter een enorme mengtafel aan knopjes te draaien. Daar gaat niets vanuit. Maar die zanger zweept de boel zo gruwelijk op. Dat zie ik mezelf zo niet doen, maar het mag wel wat meer zijn dan alleen aan knopjes draaien. Die Stephan Bodzin doet dat op zijn manier ook. Ik wil hem alleen niet imiteren.

 
Laatst gewijzigd:
die ouwe baas heeft zover ik weet en kan zien wel een dikke custom made midi controller.
Wat je ziet dat een dikke analoge synth wel zn werk doet.

Waar ligt je talent? Drumbeats on the fly maken of een synth bespelen? iets om over na te denken.
Verder zou ik je setup zo klein mogelijk maken.

Misschien de novation en push 1 inruilen voor een push 2? al 1 apparaat minder
 
Laatst gewijzigd:
Ik keek Underworld op Pinkpop 1999 onlangs terug op YouTube. Die producers zitten achter een enorme mengtafel aan knopjes te draaien. Daar gaat niets vanuit. Maar die zanger zweept de boel zo gruwelijk op.

Ja, die deden dat goed. Andere kant van het spectrum, Chemical Brothers. Met de muziek eigenlijk niet veel mis, maar de "show" die ze hadden was saai. Heel saai. :gaap:
 
Ik heb besloten wat meer tijd te nemen en niet het eerste de beste apparaat te kopen, ook al is dat nog zo verleidelijk.
Aan de ene kant slim, aan de andere kant ga je zo -volgens mij- niet uitvinden wat voor jou goed werkt. Als je een TR8 voor een mooi prijsje vindt, kan je relatief goedkoop uitvinden of je het überhaupt leuk vindt voor erbij. ook kom je er snel genoeg achter of je genoeg hebt aan de sounds en de pattern length. Is dat niet het geval, kan je hem waarschijnlijk voor voor hetzelfde verkopen, of lever je een paar tientjes in voor wat goede ervaring en kan je weloverwogen een stapje hoger/uitgebreider gaan.

zelf ben ik er met een korg volca beats achter gekomen dat ik wel een drum doos wilde. Dat werd een TR8, toen een digitakt en uiteindelijk een analog rytm. Die laatste is echt enorm vet, maar vraagt wel wat uithoudingsvermogen om goed te leren kennen. Heb je wel wat, waarop je met slim programmeren met een pattern van 16 al heel veel kan.
 
Ik heb de Roland tr8-s nu ongeveer een jaar in mijn bezit. Tot op heden had ik hem nog niet actief gebruikt maar onlangs geleerd hoe ik het apparaat kan koppelen aan mijn Eurorack. Sindsdien ben ik hem actiever gaan gebruiken. Wanneer je eenmaal de menustructuur doorhebt werkt het prettig en kan je heerlijk jammen met dat ding. Hij voelt degelijk aan, is visueel aantrekkelijk en niet al te groot (41 bij 26). Fijn apparaat om erbij te hebben.
 
ik denk dat het idd verstandig is om wat meer tijd te nemen en wellicht een paar uur bij je favoriete hardware dealer misschien eens
handson te kijken en testen wat er allemaal te koop is. Youtube filmpjes kijken van de wat bijzondere modellen.
Alle specs en eventueel handleidingen doornemen.

Als je live optreed zou ik geen compromis sluiten en je hele set onder de loep nemen.
Zelf heb ik nu in zo'n 23 jaar alles wel zo'n beetje getest en onder handen gehad. Zelf gekocht of bij vrienden kunnen testen.
Door veel gear gehad te hebben bouw je ook kennis op. Als het niet bevalt kun je het ook weer verkopen.
Denk dat dit er ook een beetje bij hoort.
 
Ik zou idd toch ook iets met samples overwegen. Een drumbak zonder samples raak ik altijd erg snel op uitgekeken. Elke keer het zelfde soundje. Digitakt is idd leuk voor live maar niet super simpel. Als je er tijd in steekt om te leren kan je er live erg leuke dingen mee. Vereist wel voorbereiding.
 
Arturia drumdozen zijn niet gehyped en onder de €200 te krijgen.

De drumbrute bv is heel hands on voor "on the fly" live tweak stuff lijkt me. Simpel ding en toch diep als het moet.
Klank wijkt wat af van de traditionele roland bakken. Het is analoog en anders.

Ik ga er vroeg of laat wel 1tje aanschaffen voor de polyritme functionaliteit en accent mogelijkheden. Klank is voor mij en die prijs meer dan OK
 
Back
Top