Drumcomputer voor live-set: wat zou jij doen?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.661
Locatie
Zwolle
Dag forummers,

Ik overweeg een tweedehands drumcomputer te kopen voor mijn live-set, om het interactiever te maken. Nu keek ik gisteren op YouTube filmpjes, van o.a. de Roland TR-8, Roland TR-8s en ook die kleinere versies daarvan. En begon ik ernstig te twijfelen 😆

De drumcomputer moet vooral robuust en simpel zijn. Ik denk ook niet dat het enorm zal gebruiken in producties. Is dan de (oude) TR-8 al voldoende, ondanks zijn beperkingen? Kan ik toch beter wat meer betalen voor een nieuwere versie? Of iets anders kopen dan Roland, maar wel met schuiven en veel knoppen?

Kortom: wat zou jij doen?

P.S. In de buurt biedt iemand zijn TR-8 aan voor 275 euro en het geld brandt in mijn zak 😁
 
Tr8 heeft weinig patterns. En maar 32 step.

Maar is n vermoedelijk veilige instap. Verkoop je vast met amper verlies eens ie niet meer voldoet
 
Dag forummers,

Ik overweeg een tweedehands drumcomputer te kopen voor mijn live-set, om het interactiever te maken. Nu keek ik gisteren op YouTube filmpjes, van o.a. de Roland TR-8, Roland TR-8s en ook die kleinere versies daarvan. En begon ik ernstig te twijfelen 😆

De drumcomputer moet vooral robuust en simpel zijn. Ik denk ook niet dat het enorm zal gebruiken in producties. Is dan de (oude) TR-8 al voldoende, ondanks zijn beperkingen? Kan ik toch beter wat meer betalen voor een nieuwere versie? Of iets anders kopen dan Roland, maar wel met schuiven en veel knoppen?

Kortom: wat zou jij doen?

P.S. In de buurt biedt iemand zijn TR-8 aan voor 275 euro en het geld brandt in mijn zak 😁
Ik doe mijn TR-8 in verkoop. mooie goede staat , doos incl toebehoren: 250€ + verzending. reden: overgegaan naar TR8-S & Maschine
 
Een Pioneer SP16 is erg goed voor livesets. is een sampler.
Is wel een stuk duurder. denk rond de 800 euro.
check maar eens live sets.
 
Gezien de veel bredere range aan sounds, extra opties en mogelijkheden voor samples zou ik eerder voor een TR-8s of de TR-6s gaan dan de TR-8. De TR-8 kan echt alleen maar die standaard x0x sounds. Voor rond de €250 heb je al een TR-6s, voor 400-450 moet een TR-8s ook wel te doen zijn. Ik heb zelf de TR-6s omdat 'ie vooral voor 'erbij' is, als ik een centrale drumbak voor live zou zoeken zou mijn keuze eerder de grote broer, de TR-8S zijn.

Mijn wildcard optie is de Digitakt, die klinkt superlekker en heeft prachtige sequencer. Maar wel echt een drumsampler ipv drumsynth.
 
Als ik zou optreden dan zal mijn setup totaal anders zijn...:walker:
No-way dat ik bij een optreden met 1 laptop met seq op enter druk en denk: bekijkt het ff... ik ga zuipen! :D
Laat staan de errors en dergelijke die bij zo'n optredens kunnen voorkomen...
Dan wordt het idd een hard-ware (drum)sequencers en en alles wat er om heen draait...

Enne... jaren 80 drumsound seq? Roland R5/R8?
 
R5 is een underrated cheap beestje. De goeie sounds en heel,goedkoop
 
Laat staan de errors en dergelijke die bij zo'n optredens kunnen voorkomen...
Ik heb een dikke laptop, Ableton Live, een Push 1 en een Novation Launch Control om aan knoppen en schuiven te draaien. Dat gaat op zich prima en deze set-up is nog nooit vastgelopen. Maar iets erbij zou leuk zijn.

Op termijn wil ik ook een elektronisch drumstel, dat lijkt me het allerleukste. Moet ik alleen nog wel leren drummen 😉
 
Op termijn wil ik ook een elektronisch drumstel, dat lijkt me het allerleukste.
Waarom probeer je niet een Alesis Sample Pad, kost je 127 euro en kan je in het begin rustig af en toe wat accenten geven door zo nu en dan wat te slaan ipv meteen een hele performance, veel levendiger dan een drummachine.
En naarmate het beter gaat ga je lekker los om stage als je het zelfvertrouwen hebt maar je kan ook on the fly een paar accenten leggen, gewoon wat in je opkomt en niets geen gedoe met programmeren van patterns enz.
En je kan ook wat percussieachtige dingen zoals bongo, conga enz erin stoppen of een tabla bijv, leuk voor een zomerse feel.
En wellicht nog handig ook in je studio bij het maken van je tracks.
 
Laatst gewijzigd:
De tr8s is goed, robuust, maar niet simpel. Maar wel goed voor live werk 8) De tr8 is wel simpel, bekijk de 'laatste' vids van ceephax acid crew maar.
 
Uli RD-8 II.
Hmm, nog niet aan gedacht. Dank.

R5 is een underrated cheap beestje. De goeie sounds en heel,goedkoop
Daar ga ik eens naar kijken.

Waarom probeer je niet een Alesis Sample Pad, kost je 127 euro en kan je in het begin rustig af en toe wat accenten geven door zo nu en dan wat te slaan ipv meteen een hele performance, veel levendiger dan een drummachine.
Klopt, maar een drumcomputer is ook wel te gek. Snarerolls live afspelen, spelen met effecten, gekke piepjes en bliepjes in real time. Allebei dan maar? 😀

Een Pioneer SP16 is erg goed voor livesets. is een sampler.
Hmm, zeker mooi, maar ik wil nu snel en simpel. En niet te duur. Maar hij gaat op mijn lijstje en ik slaap er sowieso nog een nachtje over.

Als ik een centrale drumbak voor live zou zoeken zou mijn keuze eerder de grote broer, de TR-8S zijn.
Goede argumenten, dank voor het meedenken.
Mijn wildcard optie is de Digitakt, die klinkt superlekker en heeft prachtige sequencer. Maar wel echt een drumsampler ipv drumsynth.
Leuk, die ken ik helemaal niet. Daar zal ik ook wat filmpjes van kijken.
 
Novation circuit rythm vond ik erg lekker om in the fly dingen erbij te rammen om t wat op te leuken en spannender te maken. Erg hands on en overzichtelijk met de grid layout.

Heb een hele set elektrons, maar vond de circuit rythm veel geschikter voor het direct inkloppen van extra spul. Rond de 230 heb je m al.
succes met de keuze!
 
RD-9 als je liever de 909 klank een beetje hebt.

Zelf zou ik voor de TR8s gaan ivm samples. Net ff meer.

Of een mpc, of een RS7000, of..
 
Dat je vooral de mutes etc. gebruikt op het ding zelf, of wil je ook de patterns gaan gebruiken van de TR8(s)?
Vooral de patterns mee laten lopen in sync, en dan live spelen met de sliders en draaiknoppen. Ik heb hier nog een oude MC-505 staan waar ik dat soms ook mee doe en dat is altijd leuk. Dat ding is alleen helemaal op.
 
Je kunt ook allerlei drumpads kopen zoals uuuh...
de Roland SPD one way percussions...
plus 2 drum stokjes...
Of de Korg Drumwave ect...

Lekker live drummen!! :okdan: :okdan:
 
Back
Top