Drumcomputer voor live-set: wat zou jij doen?

Alle gear die hier voorbij komt is leuk en aardig, je moet natuurlijk iets kiezen dat bij je past en waarmee het voor jou prettig werken is. Maar het is eigenlijk maar een bijzaak. Veel belangrijker is om de vraag te beantwoorden wat wil het publiek bij een optreden van mij en hoe kan ik dat het beste realiseren, binnen mijn mogelijkheden? De gear komt bijna vanzelf wel als je het antwoord weet op die vraag.
 
Elke eerste beste sampler is toch ook te gebruiken als drumcomputer?
Waarom dan nog meer dingen aanschaffen?
Hooguit twee van de zelfde samplers waarmee je kan lezen-en-schijven zodat die twee elkaar snel kunnen aflossen in een overvloei van geluiden.
 
Veel belangrijker is om de vraag te beantwoorden wat wil het publiek bij een optreden van mij en hoe kan ik dat het beste realiseren, binnen mijn mogelijkheden? De gear komt bijna vanzelf wel als je het antwoord weet op die vraag.
Dat is de reden waarom ik zo'n samplepad noemde.
Als je zo af en toe op die pads staat te slaan dan is dat voor het publiek veel leuker dan dat je een paar toetsen indrukt of een paar schuiven verplaatst.
Je kan dan bijv de rest wat maten in een loop laten lopen en dan wat op die pads rammelen, dan geef je een soort solootje weg en je kan als het publiek er op reageert een beetje interactie met je publiek krijgen.
Maar het moet wel bij je passen natuurlijk.
 
Alle gear die hier voorbij komt is leuk en aardig, je moet natuurlijk iets kiezen dat bij je past en waarmee het voor jou prettig werken is. Maar het is eigenlijk maar een bijzaak. Veel belangrijker is om de vraag te beantwoorden wat wil het publiek bij een optreden van mij en hoe kan ik dat het beste realiseren, binnen mijn mogelijkheden? De gear komt bijna vanzelf wel als je het antwoord weet op die vraag.
Op het gevaar van OffTopic af maar je begint erover :) :

Volgens mij ben ik voor het eerst niet met je eens. Ze zijn er toch omdat ze jou willen horen? Je draait de boel om voor mijn idee :)
Het boeit mij niet wat het publiek wil, ik doe dit en anders maar niet. Het boeit me wel wat ze er van vinden. Maar ik ga me niet in allerlei spagaten en moeilijke(dus eigenlijk te makkelijke) bochten wringen alleen maar om te pleasen, dat hou je niet lang vol zonder vervlakking, zal ik maar zeggen.
Of begrijp ik het verkeerd?
 
Gewoon een TT78 kopen, meer heb je niet nodig :) vergeten drums voor jong publiek
check captain pikant maar eens op yt, zo underrated, klein en niet te duur
 
Of begrijp ik het verkeerd?

Ja. :D

Wat het publiek wil bedoel ik niet in de betekenis dat ze het maar voor het zeggen hebben. Wat je als artiest doet, in welk genre dan ook, of hoe je iets brengt tijdens een optreden, het is natuurlijk wel binnen het kader wat je zelf stelt om je artistieke ding te doen, zeg maar. Maar tegelijkertijd schept het ook wel enigszins een kader wat dat publiek verwacht. Je brengt als deathmetalband niet de show op het podium volgens het stramien van Frans Bauer. Okay, dat is wel een beetje extreem. ;) Er zit natuurlijk wel een mate van vrijheid in hoe je e.e.a. invult, maar ik denk ook niet dat je je als artiest echt alles kan veroorloven. Dat moet je misschien ook niet willen. Want het beste is waarschijnlijk een formule te vinden die, voor zover mogelijk iets van originaliteit heeft, maar vooral tegelijkertijd goed voelt voor degene op het podium en degenen die naar jou staan te kijken en luisteren. De beste optredens zijn die optredens waarbij er een klik is tussen artiest en publiek en die wisselwerking maakt het fantastisch. Heb het al 'ns eerder genoemd, het optreden van Faithless op Lowlands alweer wat jaartjes geleden was er zo eentje. Onvergetelijk.
 
Denk dat je lekker bij je eigen samples en loops kan blijven, een kale drumcomputer gaat nooit klinken als een sample pack van one shot en loops.
deze kan je via Live al aan en uit zetten.
 
Of digitale gitaren en/of sax/fluit/etc…
voor je het weet ben je een digitale multi-instrumentalist
die even zijn seq of drumbox aanzet en denkt:
waarmee zal ik beginnen? Fluit? Sax?
Ff soleren met een digitale gitaar?
Een lazerharp misschien... :D

En er zijn ladingen controllers op de markt
dat idd even moet nadenken wat je wilt bespelen
en hoe het live eruit gaat zien...

Het doet me net denken aan een circusclown
die met grote trom achter op zijn rug en daarboven
allerlei bekkens, toeters en bellen met mondharmonica
en onder zijn armen luchtzakken gekoppeld aan een trompet
en een fluit…
Boem klap boem klap en tuuuut en sjing!;)

ax-edge_red_front_gal.jpg
aerophone_pro_ae-30_front_tn.jpg
aerophone_mini_tn.jpg
 
Een theremini van Moog kan ook leuk zijn ondat je daarmee midi kan aansturen en voor je publiek ziet dat er heel leuk uit, kost zo'n 400 euro of wellicht goedkoper tweedehands.
Op die manier kan je van alles in Ableton aansturen; synths, effecten of drums wat je maar wilt, kijk hier vanaf 4.00;




Hier nog eentje hoe je 'm in Max 4 Live gebruikt met Simpler;

 
Dat idd een leuke controller!!:okdan:

Heeft Boss nog leuke drumboxen?
MFB doosje's?
behalve de 808/909
worden drumcomputers steeds goedkopen...
ff wachten nog...
 
Elke keer als het over drumcomputers gaat moet ik zo denken aan Roland. Die hebben zo gruwelijk de plank misgeslagen, ik kan het gewoon niet begrijpen.
 
Ik denk dat Bombario inmiddels meer verward is dan geholpen haha
Haha precies dit,

Maar het is ook logisch dat je zulke antwoorden gaat krijgen en deze draad om zeep word geholpen als de topic starter niet duidelijk is met zijn verhaal.

Vertel eens wat meer over je live set, wat presenteer je aan de wereld voor muziek en waarom, wat is de reden dat je het interactiever maken, waar wil je naar toe met je live set en hoe ziet deze er nu uit? Als je daar al duidelijk mee begint zullen er ook serieuzere antwoorden en adviezen komen. Ik zien in je 2de post pas waar je setup uit bestaat en en 24 uur later bedank je iedereen voor alle goede suggesties. Hoe dan?

Dit had best een leuke topic kunnen worden en ik denk dat er heel veel mensen geïnteresseerd mee had kunnen lezen en er wat van hadden kunnen leren. Het helpt ook niet echt mee dat er telkens de zelfde mensen reageren die eigenlijk niets zeggen, maar dat kan je oplossen door een juiste topic aan te maken. :D
 
Haha precies dit,

Maar het is ook logisch dat je zulke antwoorden gaat krijgen en deze draad om zeep word geholpen als de topic starter niet duidelijk is met zijn verhaal.

Vertel eens wat meer over je live set, wat presenteer je aan de wereld voor muziek en waarom, wat is de reden dat je het interactiever maken, waar wil je naar toe met je live set en hoe ziet deze er nu uit? Als je daar al duidelijk mee begint zullen er ook serieuzere antwoorden en adviezen komen. Ik zien in je 2de post pas waar je setup uit bestaat en en 24 uur later bedank je iedereen voor alle goede suggesties. Hoe dan?

Dit had best een leuke topic kunnen worden en ik denk dat er heel veel mensen geïnteresseerd mee had kunnen lezen en er wat van hadden kunnen leren. Het helpt ook niet echt mee dat er telkens de zelfde mensen reageren die eigenlijk niets zeggen, maar dat kan je oplossen door een juiste topic aan te maken. :D
ja joh, nu geef je te de schuld dat t zo uit de bocht vliegt. Hij is best duidelijk , en de vraag is niet zo moeilijk.

Hij heeft dit; ‘laptop, Ableton Live, een Push 1 en een Novation Launch Control om aan knoppen en schuiven te draaien. Dat gaat op zich prima en deze set-up is nog nooit vastgelopen. Maar iets erbij zou leuk zijn. ‘


Dat iets erbij is dus een drumbak, om er live dingen bij te doen.
dus TS; koop gewoon die novation circuit rythm zoals ik zei, dan ben je van dit gelul af 🤣🤣🤣
 
Last edited by a moderator:
fucking digitale blokfluiten en theremins is niet echt wat ie vroeg. Tis heel makkelijk…..
Maar als we bijna alle drumcomputers hebben gehad, valt het onderwerp stil en gaan we over naar de alternatieven
dan komen snel uit bij (drum)controllers en zeker als het druk is...
 
  • Duimpje
Duimpjes: JSA
Back
Top