Drumcomputer voor live-set: wat zou jij doen?

ja joh, nu geef je te de schuld dat t zo uit de bocht vliegt. Hij is best duidelijk , en de vraag is niet zo moeilijk. Hij heeft dit; ‘laptop, Ableton Live, een Push 1 en een Novation Launch Control om aan knoppen en schuiven te draaien. Dat gaat op zich prima en deze set-up is nog nooit vastgelopen. Maar iets erbij zou leuk zijn. ‘

Dus TS; koop gewoon die novation circuit rythm zoals ik zei, dan ben je van dit gelul af 🤣🤣🤣

Haha, ik knoop het in mijn oren 😁 Ik heb de afgelopen 2 weken alleen maar gewerkt en heb er verder nog niet naar kunnen kijken. Maar dank voor alle suggesties, hoe divers ook.

En mijn vraag heb je heel goed samengevat. Optreden met Ableton Live, een Push en een LaunchControl is leuk, maar er mag nog wel een drumcomputertje bij. Niet te groot, niet te duur en stevig genoeg om tegen een stootje te kunnen. Dus dat 😉
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
ja joh laten we het ook een beetje met de mantel der humor bekleden.. daarnaast als je alles terugleest zitten er gewoon goede tips tussen en ja wellicht ook dingen waar je zelf niet aan denkt.
 
Het antwoord staat er al wel tussen, kwestie van dingen checken op yuptup, iets kopen, en proberen of ie er zn ei mee kan leggen. Zo nee, verpatsen en de volgende optie proberen. Jatoch?!
 
Bedoel je echt traktaties, of threads? 🤔
 
Mpc van de huidige reeks. Zitten al effecten en hele zwik drumsounds in plus het heeft ableton integratie. Dat laatste zou wel eens handig kunnen zijn, al heb k er zelf geen ervaring mee
 
Uuuh, threads...
(Ik met mn engels)🫣😊
En ja, akai, Roland, etc
drumsamplers, als je iets te veel geld hebt...😉
 
Haha, ik knoop het in mijn oren 😁 Ik heb de afgelopen 2 weken alleen maar gewerkt en heb er verder nog niet naar kunnen kijken. Maar dank voor alle suggesties, hoe divers ook.

En mijn vraag heb je heel goed samengevat. Optreden met Ableton Live, een Push en een LaunchControl is leuk, maar er mag nog wel een drumcomputertje bij. Niet te groot, niet te duur en stevig genoeg om tegen een stootje te kunnen. Dus dat 😉
Ik heb geen ervaring met push, maar dacht eigenlijk altijd dat je het ook op die manier zou kunnen gebruiken. Wat mis je of verwacht je uit een drumcomputer te halen wat je daar niet uit kunt halen?
 
Ik heb geen ervaring met push, maar dacht eigenlijk altijd dat je het ook op die manier zou kunnen gebruiken. Wat mis je of verwacht je uit een drumcomputer te halen wat je daar niet uit kunt halen?
Met die Push kun je heel veel, maar je moet al best snel dieper de menu's in duiken. In de studio is dat prima, maar in het donker op het podium wil ik het zo simpel mogelijk. Daarom ben ik ook zo blij met de LaunchControl. Die heeft alleen maar schuiven en draaiknoppen. Dus feitelijk wil ik alles groot, lomp en minimaal, zodat ik niet mis kan grijpen en vooraf niet (te) zenuwachtig ben 😉
 
Dus feitelijk wil ik alles groot, lomp en minimaal, zodat ik niet mis kan grijpen en vooraf niet (te) zenuwachtig ben

Dan blijf ik bij mijn eerdere antwoord, tweedehands TR8 uitproberen. Mocht ie bevallen, maar te weinig sounds hebben kan je upgraden naar een Tr8s en misschien is het wel precies wat je wilt :).
 
@bombario, Het is niet zo dat ik je moedwillig de poten onder je lijf wil zagen in tegendeel ik zien je enthousiasme hier op het forum wat ik alleen maar steun.

Het is alleen jammer dat je bij de eerste post niet duidelijk en compleet bent met de vraag waar je naar toe wil buiten dat je overweegt een drumcomputer naast je setup te plaatsen om het interactiever te maken. Het heeft meerdere posts nodig in 24 uur om het verhaal deels compleet te maken en dan nog is het niet duidelijk om welke muziek het gaat en wat het verhaal van de act is. Dit laatste speelt een belangrijke rol naar je vraag/ doelstelling en welke tools je daar voor nodig hebt en daar kan een interessante en vooral leerzame discussie uit ontstaan waar iedereen wat aan heeft.

Maar ok nu weet ik nog steeds niet om welke muziek en act het gaat wil ik je wel een technisch antwoord geven :D

1) Samples, maak een collectie met jou favoriete drum sounds in de Ableton Drummachine, hang er een controler aan bv een Novation launch control XL MK2 heb je meteen volume controle met de faders en je kan de drums nog tweaken live. Sequence kan met de Push.

2) Hardware drummachine, heel simpel als je iets met ballen wil hebben wat echt goed klinkt dan ben je met de MPC One of Live wel meteen is business. Samples inladen en gaan, programmeren en gaan. Bij deze kan je ook een Novation Launch Control XL MK2 op aansluiten als midi mixer. Voordeel van de MPC is als je Laptop stopt altijd Dawless verder kan gaan.

3) Elektron Rytm MK2, Super dikke machine ook deze klinkt als een malle en heeft een 909 sequencer stijl maar dan uitgebreid. Ook in de rytm kan je je eigen samples inladen.

Laatste genoemde ligt boven jou aangegeven budget maar de MPC One is met een beetje doorsparen haalbaar. Maar als je er nog niet uit bent zou de eerst genoemde optie de goedkoopste zijn met een goede sample pack.
 
@bombario, nu mijn analyse.

1.je wilt tijd hebben om tijdens je optreden te interactieren met je publiek (dan heb je minder gear nodig kijk naar je BODZIN filmpje)
2.Je zoekt een drumcomputer of wellicht toch iets van keys omdat je dit ook kunt. (doe iets met analoge keys, dat kun je!)
3.Ableton is je basis:

Omdat Ableton je basis is zou ik je aanbevelen om naar de push 2 te gaan omdat die veel lekkerder live werkt en een beter scherm heeft. Drumcomputers die op basis van samples werken zou ik vergeten, dat kun je net zo goed in live doen. Koop dan iets analoogs wat lekker door de mix klapt en je via mixer kunt tweaken. Dit geld ook als je net zoals Bodzin voor keys gaat. Koop 1 ding wat dik is.

Ik ben benieuwd hoe je lijstje er inmiddels uit ziet of wat je gaat kopen dan wel inmiddels gekocht hebt.
Er zijn geen foute beslissingen alleen maar leermomenten. Hoe meer gear je gehad hebt hoe beter je eigen sound naar boven komt.

Keep us posted.
 
Dit geld ook als je net zoals Bodzin voor keys gaat. Koop 1 ding wat dik is.
Dank voor je waardevolle inzichten 👍 Daarom heb ik de vraag ook bewust wat opener gesteld, want aan deze optie heb ik zelf niet gedacht. Sowieso ook helemaal niet aan toetsen terwijl dat er wel heel vet uitziet en ik kan spelen.

Keep us posted.
Dat doe ik zeker. Nog een paar weekjes buffelen en dan is het hier zomervakantie. Dan heb ik allen tijd om me hier op te storen en de live-set te verbeteren. Tegen die tijd zal ik ook eens een video delen.
 
Back
Top