Q&A Sessie Seda

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.263
Locatie
Grou
Gear

1. Wat zijn voor jou de 3 belangrijkste instrumenten om je creaties ideeën te doen? [mono-poly]

Een goede synthesizer, liefst live drums, en live gitaarwerk. Drumcomputers zijn toch vaak een combinatie van samples tegenwoordig. Dus dat verschilt per track enorm.

2. Welk apparaat kun je echt niet missen. [fuse]

Mn computer, omdat dat het hart is van alles in de studio.

3. Wat was je eerste drumcomp? [Yawgmoth]

Commodore 64, digidrums. Alles 4 bit en 2 sporen tegelijk mogelijk. Maar het klonk zeer rauw, als-ie nog werkte die c-64 had ik em gesampled.

4. Wat voor manier gebruik je die akai sampler, in combinatie met scsi aan je pc? [C-Code]

Nee, helaas heb ik dat nooit werkend gekregen. Altijd problemen mee gehad. Dus alles via de hand indraaien etc. Daarom ben ik zeer blij met steinberg halion.

5. Ik daar de Audigy tussen je set-up staan. Word veel afgekraakt en bestempelt als niet goed genoeg. Maar als je de specificaties van de Audigy bekijkt (bv: signaal ruisverhouding) dan is daar toch niks mis met! Wat zegt u ervaring met de Audigy? [Flatron]

Heel erg goede ervaring mee, ook omdat het zeer compatible is. Ik had vroeger andere kaarten in de computer zitten, maar daar had ik met nieuwere versies direct X meteen problemen mee. Ook die drivers werden nauwelijks ge-update en als dat gebeurde werkte de oude setup vaak niet meer. Duurdere kaarten hebben vaak het probleem dat minder mensen ze kopen, en daarom hebben die bedrijven minder menskracht en geld om drivers snel en goed aan te passen.


Productie

6. Hoe verdeel jij je beats per kanaal van je mixer om het echt te laten swingen dus bv: Kick op kanaal 1 en snare kanaal 2 enzzz.. [ CoolBorders]

Het liefst zoveel mogelijk scheiden, maar als iets echt goed klinkt maak ik er wel tussenmixen van omdat het gewoon veel overzichtelijker maakt. In den beginne wel alles los.

7. Wat is er eerst? De teksten of de beats? [oxoid]

Teksten. Omdat wij vaak wat persoonlijke teksten maken is de melodie en emotie in de muziek belangrijk. Dus moet de tekst klaar zijn. Ook vaak qua tempo.

8. Doe je alles van beats echt zelf of bestaat er meer zoiets als "samenspraak"? [rvooh]

Alle beats doe ik zelf, maar het komt wel voor dat de rest het wack vindt. Dan pas het weer aan of begin helemaal opnieuw. Er worden ook nummers afgekeurd die nooit uitkomen. Ik heb de neiging om alles vaak op het laatste moment te verranderen, of dat de remix beter is. Dat valt niet altijd even goed, daarom hebben we geleerd veel te luisteren naar elkaar. Vooral de eindmix is belangrijk omdat de verhouding stem/muziek voor iedereen anders is. Daarom moet het voor iedereen goed zitten.

9. Wat is je 'verhouding' tot sample CD's. Of toch liever van platen of gewone CD's? [fuse]

Sample cd's gebruik ik nooit. Te veel mensen kennen het, en het zijn vaak niet die live samples die juist gevoel in de muziek leggen. Een sample cd vond ik de moeite waard en dat is abstract hip hop van e-lab. Juist omdat het een vinyl gevoel heeft. Ik heb ook niet het gevoel dat het van mij is als ik veel loops van sample cd's zou gebruiken. Het is namelijk ook een kunst om iets zo te gebruiken dat niemand het meer herkent en dat het een eigen creatie is geworden. Je kan bv de mond van de mona-lisa eruit knippen en er een hoofd omheen tekenen, maar dan is de essentie niet van jezelf. Maar als je het in 1000 stukjes knipt en er iets mee vormt, is het wel van jezelf geworden.

10. Ben je er misschien in geïnteresseerd om zelf een sample CD te maken (als je dat nog niet gedaan mocht hebben). [fuse]

Ik heb breakbeat cd's gemaakt, die (hoop ik) dope zijn om te luisteren en qua samples ook heel goed bruikbaar is. En uiteraard ook mag gebruikt worden, anders moet je zoiets niet uitbrengen. PWB van white wulf heeft wel een hele vette gemaakt op djax. Djax breakbeats vol 4 by PWB.
Veel snares en kicks, maar ook heel veel samples. Egenlijk alleen maar samples. Allemaal klassiekers en heel veel oude-platen breaks. Je kan em voor een prikkie bestellen via ramp records, omdat djax em niet meer verkoopt.

11. Heb je ook producties gemaakt voor artiesten buiten osdorp, ook eventueel Engelstalige producties? [C-Code]

Ja, voor de urban dance squad. Ik heb zelfs met rudeboy 3 tracks gemaakt engelstalig. Met dog eat dog. En natuurlijk in nederland te veel om op te noemen zoals green lizzard, neuk, west klan etc. Bijna iedereen in de nederhop.

12. Welke hip-hop artiesten in nederland (zowel engelstalig als nederlandstalig), zijn volgens jou mensen waar we op moeten letten? [C-Code]

Op dit moment ben ik niet zo onder de indruk van de nederlandse rappers, omdat ik het gevoel heb dat iedereen elkaar nadoet om suc-6 te hebben. Als iets in is gaat iedereen het na doen. Daarnaast willen de meeste rappers hier zo amerikaans mogelijk klinken wat ik gewoon naapen noem. Je moet muziek maken omdat je muziek wilt maken, en niet omdat je wilt lijken op .... Dat is image-building en daar heb ik een enorme hekel aan. Er is wel heel veel talent, maar nog weinig richting. Ook teveel jalousie onderling (lees niet competitie, want dat is normaal en gezond), maar helaas is dat altijd al het geval geweest in de hip-hop scene.

Opinie


13. Heb je veel samples gebruikt die gecleared moesten worden en is dat ook altijd gedaan? [bounce]

Veel gebruikt ja. Maar clearen Nooit, ze klagen me maar aan ! Onze verkoop cijfers zijn gewoonweg niet genoeg om dat risico te lopen. Ze kunnen alleen maar een slecht imago krijgen door het proces.

14. Is dat een beetje te doen of heb je ook wel eens samples niet mogen gebruiken? [bounce]

We hebben 1 keer een waarschuwing gehad toen we soldaat van oranje gebruikt hadden voor de single "ondergronds verzet", maar we hebben het gewoon uitgebracht. 700 exemplaren verkocht of zo, dus ex productie kosten kunnen ze 50 euro krijgen wat mij betreft. We hadden trouwens wel toestemming van de familie gekregen omdat de componist helaas overleden is. Maar de platenmaatschappij vond het niet o.k. het gesprek is trouwens nog opgenomen en staat op de cd kernramp. EMI was de maatschappij en wij ZATEN daar zelfs bij qua distributie.

15. Heb je veel niet-geclearde samples gebruikt en loop je nu risico dat je er eens door de rechtmatige eigenaar op aangesproken wordt? [bounce]

Nee. Ik ben er nooit op aangesproken. Verwacht ik ook niet.

16. Kan je een beetje leven van je productiewerk? Mauw. Verdient het goed? [ounce]

Tja, nee. We leven van veel optreden, maar hoe lang nog weet ik niet. Het gaat allemaal net.

17. Is het persen van vinyl lucratief? [bounce]

Nee, alleen voor een paar DJ's in nederland, maar dat is niet lucratief. Alleen voor de liveshow is het nodig omdat de scratches op 1 plaat moeten staan voor de DJ. Alles gaat slijten anders op de echte platen.

18. ik zou best nog wat osdorp spul op vinyl willen hebben, is er nog back-catolog spul leverbaar en zo ja, hoe is daar aan te komen? [bounce]

Zekerz, nu zelfs heel goedkoop bij ramp verkrijgbaar 5 vinyl voor 10 euro of zoiets. Check ramp-records.nl. Veel vinyls zoals alle breakbeats en 2 osdorp cd's.

19. Welk belgisch biertje geeft het meest inspiratie? [JazzMann]

Bellevue !!

20. Wie vind jij een goede amerikaanse producer en rapper en waarom? [Furious5]

Qua hip hop producers phil nicolo (beastie's, cypress etc.), maar Dre is natuurlijk op dit moment de shit qua sound. En allround colin richardson, gewoon niet uit te leggen vette creaties. In nederland is Oscar Holleman de beste denk ik. Qua rappers is het op dit moment non-phixion en Necro voor mij, maar dat komt omdat ze juist zo underground klinken. Iedereen klinkt tegenwoordig goed, maar helaas niet rauw meer.

21. De afdruk op cd Afslag Osdorp, wie z'n idee was dat? Heeft het ook nog een boodschap of willen jullie daarmee slechts shockeren? [Yawgmoth]

Nee, je bedoelt zeker die 2 lijntjes coke, gewoon dope op cd moet het symboliseren.

22. Wat vind je een rap klassieker? [Furious5]

Criminal minded van krs-one, in die tijd begon min of meer het sample tijdperk in de rap muziek. Daarvoor was het meer alleen drumcomputer en keyboards. Maar er zijn er veel meer natuurlijk.

23. Jullie CD Roffer dan Ooit vind ik persoonlijk erg goed. Afstappen van de vierkwarts maat. Is dat iets wat vooral jij wilde na het succes van de eerste CD? Iets anders, iets nieuws? [JohnnyBusca]

Ja, ik bent altijd op zoek naar iets nieuws, maar het was iets van Def P en mij samen. Daarom denk ik dat de meeste muzikanten geen muziek meer maken maar anderen nadoen. Vernieuwend proberen te zijn heeft vaak het gevolg dat de meesten het niet begrijpen en het daarom afkraken. Pas als iedereen het doet is het aanvaard.

24. Ik volg RAMP al een tijdje... Luister altijd nog met veel plezier naar mn RAMP collectie, De cd presentatie van Tegenstrijd was gewoon dope EN laatste concert van Def en de beatbusters werd ik zeer verrast met bijv.RUDEBOY...Mijn vraag... Waarom is het "opgehouden" bij "tunnelrats" en "toys in the attic"? Jij en RUDEBOY smaakte naar meer.... [DeLoN]

Misschien gaan we verder, maar rudeboy is op dit moment bezig met Leog. Een veelbelovende band, dus hij is nogal druk helaas. Maar aan mij ligt het niet.
 
Last edited by a moderator:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top