[Q&A] Secret Cinema

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.262
Locatie
Grou
Opinie

"White men cann't Funk" - Uiteraard voor muzikanten is het interessant om van anderen definities te horen. Wat is jouw definitie van Funk, ook in combinatie met Techno? [barn]

Tja...voor mij is 't griezelig doen met geluiden en ritmes die net even anders klinken dan wat gewoon is om daar zoveel mogelijk dansvloeren onveilig mee te maken. Wanneer je op de dansvloer staat en je maakt zonder dat je 't kan tegenhouden de meest swingende bewegingen, dan is 't nummer funk. Je moet 't door je hele lijf voelen. En dat is 't ok, je kan 't niet omschrijven....je moet 't voelen!!

Toen je nog een groentje was en je budget aanzienlijk minder was dan nu, spaarde je toen nét even ietsje langer door voor die net iets vettere synth? Of kocht je zo snel mogelijk iets om geluiden uit te persen? [REEDS]

Ik wist meestal wel wat ik wilde hebben en dat zijn instrumenten die meer kunnen dan alleen een basgeluid. Een MPC3000, een Kurzweil K2500 of een PC. Mijn mening werd goed uitgebalanceerd en ik liet me ook goed voorlichten door bladen en collega's. Als ik wist wat ik wilde hebben dan werd 't meteen in huis gehaald. Niet meer nadenken, vooruit,vooruit!!

Naar aanleiding van het interview dat je gaf in het Algemeen Dagblad juni 1997, was je nogal verbaasd over de "nuchterheid" van de Nederlanders, je genoot toen al internationale bekendheid, maar was van mening dat bij de
Nederlanders nogal de mentaliteit heerste van als het maar van buiten Nederland komt, dan is het goed. Mijn vraag: deel je deze mening nog steeds, of vind je dat vanaf die tijd het een en ander is veranderd wat betreft waardering in eigen land?
[mikemix]

In Nederland wordt men bang als er iemand is die even boven 't maaiveld uitsteekt. Je bent als 't ware een schietschijf en daar moet je tegen kunnen. Ik doe daar zelf in een onbewaakt moment ook wel 's aan mee. Je probeert toch ook je eigen sound te verdedigen en dan is de aanval soms de enige optie. Sinds de komst van al die forums waarop mensen anoniem hun mening kunnen geven, is dat alleen maar erger geworden. Ik vind 't best als je een mening hebt, maar iemand afmaken(niet dat ik daar veel last van heb) en dan je naam er niet bijzetten is zo laf en zielig...maar ja, het geeft
ook weer kracht en motivatie voor mij om 't tegendeel te bewijzen en de "anoniemers" in hun hemd te zetten....Ik weet wel dat Nederlanders tegenwoordig meer open staan voor sound uit eigen land.

Is er ook te leven zonder laptop? [Fuse]

Nee.

Hoe kom je aan de naam Secret Cinema? Als ik het hoor denk ik eerder aan een organisatie dan aan een artiest.[sander]

Wanneer je muziek hoort die tot de verbeelding spreekt, krijg je allerlei voorstellingen en fantasieën in je gedachten. Die voorstellingen zijn als 't ware je eigen bioscoop. Je eigen "Secret Cinema" dus...ik hoop muziek te maken die dat bereikt. Dat 't tot je verbeelding spreekt...

En ik lees net op je site dat je ook film muziek maakt. Hoe onstaat die muziek. Krijg je scenes te zien of lees je het script? [sander]

Soms krijg je wat beeldmateriaal, maar meestal werk je eerst vanaf een scenario. Je krijgt wat getekende plaatjes en wat tijden door en je gaat aan de slag. Je probeert 't beeld om te zetten in geluid. Later komt alles steeds dichter bij elkaar en dan schaaf je wat bij, totdat alles sync is en op z'n plaats valt.

Ontvang jij of jullie wel eens demo's van gemotiveerde techno producers? Hoe ga je daar mee om? Luister je ze echt helemaal af? Als een demo echt goed is, nemen jullie dan daadwerkelijk contact met die persoon op? Oftewel, zijn producers en labels op zoek naar nieuw talent? En hebben (demo) producers in Nederland talent? [Cisco]

De meeste demo's die ik krijg zijn niet zo best. Ik probeer altijd een zo duidelijk mogelijke kritiek te leveren. Iets waar je als producer wat aan hebt. Ik heb zelf alleen geen label, dus 't is puur een gunst mijnerzijds...het schiet er daardoor soms weleens in om ergens naar te luisteren, maar ja...als iets goed is, dan kom ik daar vanzelf wel achter...

Wat vindt jij van de ontwikkeling van de dj/producer opleiding op de Fontys Rock Academie in Tilburg? Is dit een goede zaak? of denk je dat dit zal leiden tot een groep producers die allemaal een zelfde sound creeren? Het moet toch voornamelijk uit het gevoel komen. [Funkadelic]

Waar 't toe leidt kan ik niet voorspellen, maar het is wel een teken dat 't maken van muziek met computers een totaal aanvaarde soort muziek is. En dat is goed. Als iedereen hetzelfde doet is 't alleen maar makkelijker om het talent te bespeuren. Gevoel kan je niet leren, techniek wel. Maar de beste leerschool ben je nog altijd zelf.


Live

Hoe zie jij live electronische-/dance muziek de komende jaren ontwikkelen?
Vind je dat je zelf hebt bijgedragen aan de ontwikkeling tot nu toe? Zijn er nog bepaalde (technische) beperkingen die overwonnen dienen te worden?

Wat vind je van de grote namen op het gebied van live dance muziek zoals Chemical Brothers, Underworld, Orbital...nog steeds goed of moeten ze plaats maken voor nieuwe acts (en zo ja, welke dan?)
[King of Snake]

Ik vind zeker dat ik heb bijgedragen aan de ontwikkeling van live optredens binnen de dance. Ik was de eerste in Nederland die optrad met 2 SU700's. Er zijn er daarna velen gevolgd. Dat is dus een onwikkeling...ik merk 't ook aan 't aantal optredens, dat zijn er veel meer geworden. Er is dus behoefte aan live artiesten die optreden als een dj-set. De interactie met 't publiek blijft voor mij een belangrijke factor. Het is ook entertainment. Ik kan optreden in een kleine club, maar ook op een groot festival en doe er soms 2 op een avond en dat is een nieuwe ontwikkeling. En die 2 optredens zijn dan ook nog verschillend. Daar heb ik altijd van gedroomd, dus daar ben ik trots op.
Bedankt Yamaha!!

Waarom kies je, net als Speedy J, nog steeds voor SU700's als basis van je live setup? Zijn er inmiddels geen betere apparaten op de markt, zoals de RS7000? Is je keuze gebaseerd op gewenning of heeft de SU700 nog steeds meer voordelen voor live gebruik? Verder ben ik benieuwd of je live echt een 100% willekeurige volgorde aan kan houden of is het toch noodzakelijk om een soort van playlist te maken? [Trigger]

De SU heeft nog steeds de beste mogelijkheden om live mee te spelen, maar tegelijkertijd ook de grootste beperkingen. Ik wacht nog steeds op een SU7000, maar die zal waarschijnlijk nooit komen. Naast de SU gebruik ik tegenwoordig ook Ableton Live, maar dat geeft toch niet dat lekkere SU gevoel.....Ik kan daardoor wel een volledige willekeur op mijn sets
toepassen, maar soms passen bepaalde nummers gewoon goed achter elkaar. Dan doe je dat wat vaker. Meestal bepaal ik m'n playlist een paar minuten voor m'n optreden. Ik schrijf dan op een notitieblok snel de volgorde van de nummers die ik ga spelen. Ik kan me dan een beetje aanpassen aan de dj die voor me draait. Mijn set zit zo in elkaar dat ik elk nummer wat ik wil spelen apart in moet laden. Het is daarom handig om te waten wat je moet laden, anders gaat het nummer wat je op dat moment speelt de mist in...


Zit er veel verschil tussen je live & studio-setup? [gemmetje]

Niet zoveel, ik probeer op dezelfde manieren muziek te maken. Dus niet teveel programmeren en alles af laten hangen van 't moment. Dat betekent veel midi controllers!! Maar met m'n studio setup kan ik veel meer, daarom zijn de livesets iets minder variabel...

Wat vind je toffer, en waarom: Live of Studio? [maxdox]

Het is me om 't even...live geeft die spanning en vaak als ik muziek in de studio maak zie ik al allerlei parties voor me...je voelt aan of 't gaat werken. Live weet je dat meteen, natuurlijk...die responskan je tot grote hoogten doen stijgen.


Productie

Wat ik me afvraag is hoe je je beats maakt. De ene keer zijn ze groovy dan weer lekker stampend techno. Maar altijd ff lekker. Hoe komen deze tot stand? Met sample ceedees, of helemaal zelf? En zijn de losse perscussiesounds samples of ook drumcomputers? En wordt er software als bijvoorbeeld ReCycle hiervoor gebruikt? [Mattijs Janssen]


Soms helemaal zelf, soms met sample cd's, maar dan onherkenbaar veranderd en naar mijn persoonlijke smaak aangepast. Maar de ritmes moeten allemaal ook reageren op de bas of de melodie, dan is 't een samenspel, dat maakt 't af. De laatste tijd is 't Fruityloops wat de klok slaat!!

Bij het eerde genoemde interview is een foto geplaats van jou studio waaruit duidelijk blijkt dat de Akai MPC toen de spil was van jou producties. Mijn vraag: is er het een ander veranderd wat werkwijze betreft, of hou je je nog steeds vast aan de MPC werkwijze? [mikemix]

In feite is er niets veranderd. De MPC is een "pattern based" sequencer. Je maakt een pattern, kopieert die naar een nieuwe en verander het een en ander. Je kan per moment bepalen welke pattern aan de beurt is. Met Fruityloops werkt 't net zo. Je maakt eerst de patterns, je schets zeg maar en maakt daarna de song. Je krijgt dan gaandeweg meer gevoel met 't nummer.

Welke synths zijn de belangrijkste in je setup? [Yawgmoth]

De Macbeth M3X, m'n nieuwe analoge bas bak, errug vet!! De rest is allemaal software. Meestal Reaktor en meer Native Instruments....maar ik blijf toch wel een sample liefhebber, vandaar Reaktor.

Heb je "iets"met vintage synths? En zo ja, is er dan nog 1 die je een keer wilt bezitten? [Yawgmoth]

Alleen de Jupiter 8 van Roland heeft me altijd geintrigeerd....

Hardware of software? En waarop is je eventuele vookeur gebaseerd? [Yawgmoth]

Nu software. Maar eigenlijk wilde ik 12 jaar geleden al 1 apparaat waar alles mee mogelijk was. M'n eerste muziek maakte ik al met de Amiga computer. Nu is dat dus m'n laptop of PC geworden...maar ik gebruik nog altijd een Focusrite Red 3 (en meer hardware saus staat gepland) voor 't eindresultaat. Mocht er een hardware apparaat uitkomen die m'n laptop kan vervangen, dus met endless rotaries, genoeg geheugen en alle gemakken van opslag, dan ga ik weer voor hardware. Een gitarist speelt tenslotte ook alleen maar op 1 instrument en wordt daar dan virtuoos in. Dat wil ik ook bereiken, met 1
instrument zo om kunnen gaan dat je er alles mee kan. Daarom mis ik m'n Kurzweil k2500 soms wel....
 
Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top