RS7000: aanslaggevoeligheid pads

SmartBits

hodie mihi cras tibi
Staff member
Lid sinds
3 oktober 2010
Berichten
4.498
Locatie
Nijmegen
Weet iemand of het mogelijk is om de aanslaggevoeligheid van de pads op de RS7000 aan te passen of hoe je een sample op maximaal volume met de pads kunt triggeren? Wanneer ik nu een sample trigger moet ik erg hard op de pads drukken en zelfs dan is het hoorbaar nog geen maximale volume. Ik zou denken dat je anders misschien ergens de velocity van de sample aan zou moeten kunnen passen, maar zie ook dat in de handleiding nergens terug.
 
is helaas een zeer slechte implementatie in de RS7000, spijtig want zou anders wel handig geweest zijn
 
Die twee pads aan de rechteronderkant zijn wel degelijk aanslaggevoelig. I use em all the time. Je kunt de max volume niet fixen dacht ik uit mn hoofd. Als het nu heeel zacht klinkt zijn de interne sensors misschien aan vervanging toe..
 
Dan was ik in de war met de RM1X, my bad!

je hebt wel gelijk als je het over die rij met 16 drukknoppen hebt. Dat zijn gewone on-off knoppen..
Misschien bedoelde Smartbits dat ook, in dat geval, is het helaas niet mogelijk.

Ik heb er vroeger ook wel is aan gedacht.. ze hadden er die pads van de ASR-X in moeten stoppen..
 
Die 16 niet-aanslaggevoelige knoppen zouden inderdaad het handigste zijn om te gebruiken, het probleem is dat ik dan de keyboardmodus daarvoor aan moet zetten zodat ik die als toetsenbord kan spelen. De te triggeren samples zitten echter op punten in het nummer waar (tijdens het afspelen van de sample) er naar een andere sectie geswitched moet worden (dus van A naar B bv). Dat kun je dan niet doen. De 2 pads kun je altijd spelen, dus vandaar dat ik die eens wilde gebruiken.

Ik heb ook al geprobeerd om de sample te triggeren met maximale release tijd. Dat komt ook aardig in de buurt, maar op het laatste stuk hoor je 'm dan toch net iets te vroeg wegvallen.
 
Ik weet dat het velocity sensitive pads zijn, dat is idd juist de functie die ik wil uitschakelen/omzeilen. Ik wil de pads puur gebruiken om (live) te triggeren, met maximale velocity (of fixed op 100, zoals de niet-aanslaggevoelige drukknoppen, zou ook goed zijn). Dat vind ik niet terug in de manual, ik vrees dan ook dat het niet gaat...
 
Ik weet dat het velocity sensitive pads zijn, dat is idd juist de functie die ik wil uitschakelen/omzeilen. Ik wil de pads puur gebruiken om (live) te triggeren, met maximale velocity (of fixed op 100, zoals de niet-aanslaggevoelige drukknoppen, zou ook goed zijn). Dat vind ik niet terug in de manual, ik vrees dan ook dat het niet gaat...
Ja idd de handleiding is daar niet erg duidelijk in (zeker niet als je dat toestel niet hebt). Ik zie daar wel iets omtrent de sensitive settings op blz. 236 "First try slicing using the BEAT1 type. Try adjusting the slice sensitivity for finer control." Maar wat die slices juist zijn... ? Het lijkt me wel mogelijk, maar met een flinke omweg die je dan mogelijk, voor elke klank of slice, nog moet overdoen.

Wss wil je de klanken van de RS7000 alzo triggeren of heb je het over externe klanken ? Dan is er nog een mogelijkheid.
 
Dat slicen dat is een ReCycle-achtige manier van je beats op te knippen, dus helaas geen oplossing voor mijn dilemma maar bedankt voor het meedenken! :okdan:
Het gaat idd om een sample die in de RS7000 geladen is te triggeren.
 
Ik ben al enige tijd van plan om een RS7000 aan te schaffen. ben zelf in bezit van de rm1x en de su700. nou heb ik het idee dat de rs7000 eigenlijk gewoon deze 2 bakken in-1 is is het niet?
 
De RS is meer een deluxe RM1x.. eigenlijk kan dat ding alles: resampling, slicen, sequencen, per track phrase samples of transposed samples..

Naar mijn idee de beste groovebox (welliswaar in een lelijke lompe plastic verpakking) die er is..

Ik vind persoonlijk die phrases niet echt lekker.. op zich handig dat je dat kan hergebruiken per track.. maar in het overzichtje per midi kanaal is de naam amper te lezen.. maar als je de RM1x lekker vind werken dat gaat de RS je zeker bevallen..
En wat ook niet echt handig is, is dat je telkens in de root start met samples laden.. en samples laad je 1-voor-1, dus niet effe een drumkitje in totaal..
 
Laatst gewijzigd:
De RS7000 klinkt ook aanzienlijk beter dan de Rm1x.....alleen je houd wel de Yamaha saus. :)
 
Ik kan nu inmiddels wel 13 jaar aan RS7000 ervaring op mijn conto schrijven.. Tot nu toe met alle andere hardware sequencers die er zijn uitgekomen (ja, ook *alle* MPCs!), nog nooit de indruk gehad dat er betere zijn.

De kracht zit em mijns inziens in de bestemde midi effect knoppen. Live, al spelende, de hele groove ondersteboven halen is een van de sterke punten.
Niet te vergeten zijn de mute en scene geheugens!! Die onthouden namelijk alles wat je hebt ingesteld en laat je eenvoudig een 'roll back' doen met 1 druk op de knop. Heel heel heel erg handig voor live want je kent vast die situaties wel waar je vergeet hoe ook al weet terug te gaan naar je basic track..

anyway.. tot zover de reclame voor yammie. :-)
 
Ik moet wel, eerlijk als ik ben, 1 groot nadeel noemen:

De trackswitch is niet zonder delay.. Gelukkig is de midi data stroom wel okee maar zodra je switched is er een zeer korte gap, maar wel zeker goed hoorbaar.
Oplossing? 2 RS7000s naast elkaar.. ;-)
 
Back
Top