Hoe 'laag' kun je gaan. (Subwoofer in kleine ruimte)

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.008
Locatie
-
Heb al vanaf mijn jeugd een enorme passie voor geluid en met name voor boxen.. Ooit als jochie met mijn vader een box gebouwd om een losse luidspreker die ik van iemand had gekregen.. het effect van een klankkast ervaren.. heel apart. Daarna ging ik luidsprekers uit kapotte TV's en radio's slopen. Rond gat in een doos maken en de luidspreker erin.. wow.. ineens komt er bas uit?? Uiteindelijk heeft dit er oa toe geleid dat ik iets met geluid wilde en zelfs in een later stadium (en ook weer samen met mijn vader) 18" subwoofers heb gebouwd. Niet te tillen (:D) maar was zo te gek!!

Ik heb later diverse andere subs gehad en gebruik de laatste 10 jaar 4 compactere 15" subwoofers om buiten de deur te kunnen beuken.. Gaat door de constructie (band pass) erg hard maar niet zo heel diep helaas.. Nu afgelopen jaar maar eens naar een upgrade gezocht. Na een lange selectieronde 15" sub gevonden die, en te tillen waren, en ook nog laag konden (tot 32hz) maar niet heel veel rendement in dit gebied, door meerdere te gebruiken kun je dit dan ook oplossen..
Na erg lang te wachten op deze bestelling kreeg ik deze week ineens het bericht dat ze uit het assortiment zouden zijn.. Sowieso lijken subwoofers slecht leverbaar momenteel nu er weer gefeest mag worden en alles wat geluid maakt out-of-stock lijkt.. behalve wat huge, niet te hanteren exemplaren.. Het heeft misschien zo moeten zijn maar ben daardoor maar gezwicht voor 'n 18" met 20kg meer gewicht.. (leve het zwenkwiel. :D) waar er iig nog 2 van leverbaar waren.. Ook iets dieper in de buidel moeten tasten maar een super uitgave in zoveel opzichten.. :) Heb tot nu toe op een zeer beschaafd volume al zoveel plezier van één exemplaar in mijn huisje. De ruimte is 10x5m maar het is gewoon een extra dimensie die sommige tracks krijgen..

Hierdoor zit in nu ook te kijken of ik misschien niet een betere sub voor mijn studiootje kan kopen. Heb een super Synrincs 2.1 set.. M3-220 met 8"sub. Gaat ook wel laag maar is toch anders.. En.. de ruimte is véél kleiner 2,1x 4.2m.. Lees nu her en der dat je in theorie nooit echt 30hz gaat kunnen waarnemen in zo'n kleine ruimte.. Maar goed.. had gisteren dus een Yamaha HS8S geselecteerd die het tot 20hz lijkt te doen. Nu is er natuurlijk een verschil met bereik en meetcriteria. -3db vs -10db bv?? Een sub kan nooit geluid weergeven beneden zijn tuningsfrequentie maar als die dus laag is.. of bv een luidspreker met een lage Fs is in een gesloten kast kun je met behulp van versterking van de lage frequenties en 'n LP een 8" zelfs 20hz laten weergeven. Het rendement is natuurlijk wel een stuk lager als bij een 18" maar het kan wel. Het hoeft van mij sowieso niet hard open maar voordat ik een uitgave doe als dit.. heeft het uberhaupt zin om een sub die in staat is om de allerlaagste frequenties weer te geven in een ruimte van 2x4 neer te zetten?? Ik vind het 'n no-go om em op de gok te bestellen en terug te sturen.. :) (En nee, ik kan de 18" subs niet de trap op krijgen om in mijn studiootje te testen.. :D)

Hieronder nog een video over hoe een reflexpoort zijn effect krijgt.. zo ontzettend interessante materie maar ik heb helaas geen kaas gegeten van een sub in een kleinere ruimte en mijn huidige 2.1 setje Syrincs M3 ook nooit in een grotere ruimte neergezet. Ook een KRK VXT8 gebruikt in dezelfde kleine ruimte maar nooit echt wow oompfh.. ervaring gehad als met de 18" woofers.. en vraag me af of het toch niet gewoon aan de kleine ruimte ligt dan.

 
Laatst gewijzigd:
mijn ervaring is dat je zoveel druk zou kunnen ervaren dat t erg onaangenaam is. Als ik in de AB destijds een techno set hoorde en stond in die zij bar was de druk onuitstaanbaar.
Je krijgt staande golven (ik ervaar dat zelfs met mijn sub 10 van adam als ik in een hoek met kast ga staan) dus heb er uit besloten dat 'afmixen' door de hoofdtelefoon moet of door n pro. Als ik wat mezelf verplaats in de ruimte hier ervaar ik ook telkens het geluid anders... Live klinkt t vaak beter dan de opname.
Dit was mij dj set, 2 weg actief met 18 inch laag. Heb ze wel eens open gezet in de garage destijds. Ik dacht ze ook later in de woonkamer te zetten, ik was toch vrijgezel in n vrijstaand huis, maar is er noit van gekomen want de rest dat er stond was al lang genoeg. De woofers heb ik verkocht bij mijn laatste verhuis, de topjes dienen prima in de wave cave. Ik stuur ze nog steeds actief aan met dik keer een 12 inch full range die op de grond staat en enkel tot 300Hz eten krijgt.


IMG_0520.jpeg
 
Het is niet voor opnames.. puur voor het consumeren. :) Voor de letterlijke en figuurlijke kick.. en ik zoek zelf wel een lekker plekje uit dan :D
Ik weet dat de geluidsdruk van bassen kan verschillen afhankelijk van waar je staat in je ruimte. Maar wat ik me meer afvraag. Een 30hz golf is 12m lang oid.. betekend dat dat je die golf dan niet hoort in een kleine ruimte?? Of gaat ie dan juist harder klinken? Ik lees ook dat je absorbers moet gebruiken maar dat is juist om te harde frequenties te dempen volgens mij.

Ik draaide gisteren de track hieronder en dat klonk zo ongelofelijk lekker met de 18" sub.. Die lage kick die afentoe voorbij komt hoor ik dus wel met mijn hoofdtelefoon maar als ik em nu op dit setje draai klinkt het 'n beetje flubberig ofzo, als 'n slap aftreksel van wat ik voel bij de 18". Toch sommige kleinere subs kunnen deze frequentie theoretisch wel weer geven. Van de Yamaha HS8s die ik op het oog had wordt al her en der gezegd dat ze lang niet zo diep gaan als de opgegeven frequentie limiet (20hz).. maar misschien is dit ook omdat de ruimte waar het beluisterd werd het niet toeliet??

 
sub in de studio? nee bedankt. ik gebruik vaak de koptelefoon om de bas te checken
in een kleine ruimte kun je niet laag gaan. 50hz is al 4 meter.
 
onze oren zijn niet zo gevoelig voor die hele lage freq's dus als de speaker ze ook al niet zo goed weergeeft, vergeleken met de rest, hoor je ze volgens mij niet in het totaal beeld. Je buren wel.
Zet maar eens een muziekje op, zacht. Zet de stofzuiger op. Draai nu t muziekje luider tot je t hoort samen met de stofzuiger. Zet m nu weer zachter zodat je m niet hoort. Zet de stofzuiger uit.
Zo merk je het 10 db verschil: al wat 10 db zachter is hoor je niet... Dus als de low freq vd speaker afrolt hoor jij die freq niet eens ookal geeft ie ze wel.
Daarom gebruik ik actief, zodat je de lows luider kan spelen dan de mids en top.
Ik geloof dus niet zo in gewone speaker(tjes) die laag (en dan bedoel ik onder de 50 hz) hoorbaar weergeven. We worden met ouder worden ook niet beter horend. Wat presteren je oren nog?
Dit is ^^mijn mening, ik ben niet geschoold of zo.
 
Zelfgebouwd ook?? Flinke kasten iig als dat 'n 12" top is die er bovenop staat.
Ik had de reflexpoort op mijn 18" woofers tijdens de bouw op 40 hz getuned... maar wist ik veel toen dat er zoveel moois onder de 40hz gebeurde?? :D

Een maatje van me ze alle 4 overgenomen.. en eens per jaar hadden we een feest buiten.. dan stuurden we ze aan met mijn ouwe QSC PL4.0 aan.. (2x1600w RMS) en ik zette dan nog als extra mijn huidige subs erbij (ook 3600w RMS..). dan nog 4 x RX212 toppen erbovenop (2x2kw RMS). Geweldige ervaring altijd weer.. (als het weer meezat.. ) ook wel moeten dealen met regen 'n keer.. laag water in de floor monitors. :(
 
onze oren zijn niet zo gevoelig voor die hele lage freq's dus als de speaker ze ook al niet zo goed weergeeft, vergeleken met de rest, hoor je ze volgens mij niet in het totaal beeld. Je buren wel.
Zet maar eens een muziekje op, zacht. Zet de stofzuiger op. Draai nu t muziekje luider tot je t hoort samen met de stofzuiger. Zet m nu weer zachter zodat je m niet hoort. Zet de stofzuiger uit.
Zo merk je het 10 db verschil: al wat 10 db zachter is hoor je niet... Dus als de low freq vd speaker afrolt hoor jij die freq niet eens ookal geeft ie ze wel.
Daarom gebruik ik actief, zodat je de lows luider kan spelen dan de mids en top.
Ik geloof dus niet zo in gewone speaker(tjes) die laag (en dan bedoel ik onder de 50 hz) hoorbaar weergeven. We worden met ouder worden ook niet beter horend. Wat presteren je oren nog?
Dit is ^^mijn mening, ik ben niet geschoold of zo.
Volgens mij speelt het pseudo effect hier ook mee. Alles wat je hoort overstemt hetgeen wat je voelt. De buren horen dat wat jij hoort heel zacht of niet maar bassen demp je heel slecht..
Het hoog is ook hetgeen wat je gehoor verliest naarmate je oude wordt. Lage frequenties?? Nog nooit van gehoord (??) waar staat dat geschreven Klinkske??

Maar serieus. Je kunt echt 40 en wel 30hz uit een 8" subwoofer laten komen. Ik moet nog eens op zoek naar mijn oude stereotoren.. Zo'n sony met een kolossale sub eronder. Hij doet het nu niet goed meer en staat bij mijn ouders.. maar het laag wat daar uit kwam.. ongekend.. Van die dikke R&B tracks waar een sinus bas tot ver onder de 40hz in zat. Geen idee hoe die constructie was van de subwoofer maar het was geen direct loaded systeem. (dus een kast waar je de woofer aan de voorzijde hebt).

edit: was deze set: Sony Stack Stereo System Us Import For Sale in Lucan, Dublin from Swindonstephen
 
Laatst gewijzigd:
Je aambeeld slijt echt wel als t t veel,trakteert op punchy low kicks denk ik :) doe je wel eens een sweep? Ik durf niet beweren dat ik onder de 30 hz hoor
nee die topjes zijn heel klein. Kisslock. Je kan die tegen elkaar scharnieren en dan wandel je er zo mee rond in je armen. Handig voor de dj sets op verdieping.Is geen zelfbouw, een oude vriend had vroeger een bedrijf en bouwde ze. Hij deed ook discotheken en kermissen voorzien van audio. Als je ooit groene kasten ziet in België, zijn werk.
ik,heb nog een set 12inch full range van hem, die heb ik gehouden. Haha die dienden vroeger zelfs als subs in de
auto.

waarom mijn sets niet groen zijn? Klant is koning he :)
 
Oh.. ik hou meer van dikke sinus basjes.. niet hard.. gewoon een mooie balans.. :) En het is ook een combinatie van het lichaam die geluid voelt.. (broekpijpen wapper bas enzo.. :D)

Ah.. geen zelfbouw. Nog nooit 'n groen kastje gezien hier in Nederland.. Wij hadden in Hoorn Stage Accompany, die maakte blauwe boxen.. bestaat nog steeds.. ;)

Vond nog een video op YT van mijn oude stereotoren.. ik word weer helemaal nostalgisch.. :luv:
Hier de specs van de subwoofer: Sony SA-W551 Active Subwoofer Manual | HiFi Engine

 
Laatst gewijzigd:
Ik was als klein jochie ook altijd gefascineerd door idd alles met boxen. Papa hielp mee met kasten bouwen, geweldig.

Heb nog 4 x 18 inch subs met 18sound woofers staan, erg leuk speelgoed. Bedoeling was om het in een cardoid opstelling te gebruiken in combi met een dbx driverack zodat de bass richting de achterkant weg gecanceld word. Maar je wordt ouder, feestje geven heb je geen zin meer in en het staat maar een beetje in de opslag niets te doen, maar wil er geen afstand van nemen.

IMG_20221203_150533.jpg
 
sub in de studio? nee bedankt. ik gebruik vaak de koptelefoon om de bas te checken
in een kleine ruimte kun je niet laag gaan. 50hz is al 4 meter.
Ja idd.. best gek dat je het wel kunt horen op een Headphone maar toch is het met een echte sub een andere experience.. me like that.. Kost veel energie en de buren zullen het niet heel fijn vinden.. maar toch als het een beetje te horen is is zo fijn.. :)
 
Ik was als klein jochie ook altijd gefascineerd door idd alles met boxen. Papa hielp mee met kasten bouwen, geweldig.

Heb nog 4 x 18 inch subs met 18sound woofers staan, erg leuk speelgoed. Bedoeling was om het in een cardoid opstelling te gebruiken in combi met een dbx driverack zodat de bass richting de achterkant weg gecanceld word. Maar je wordt ouder, feestje geven heb je geen zin meer in en het staat maar een beetje in de opslag niets te doen, maar wil er geen afstand van nemen.

Bekijk bijlage 3829982
Ha!! Nice!! 18sound ken ik ook. Maken top drivers!! Ik had Beyma 18inchen gebruikt. Ik weet niet meer wat ze wogen in de kast maar teveel. En idd je wordt ouder. De subs die ik nu heb zijn een stuk lichter en met een maatje van me ook 'n keer gebruikt in caroïd omdat ik er 4 heb en het aan de rand van Amsterdam was.. heel aparte ervaring ook. Te leuke hobby naast muziek maken.. :)

Ik heb ook een DBX driverack PA trouwens.. mooi ding ja!! Alleen gebruik ik QSC amps.. maar zo geweldig om zo'n setje te hebben voor je weet nooit wanneer.. :engel:
 
Gisteren Vangelis - Conquest of Paradise nog even gedraaid op de 18" sub.. maar holy crap!! Het lijkt wel of er elke maat een kleine aardbeving plaatsvind op de eerste tel. Op een goeie hoofdtelefoon hoor je wel dat het heel diep zit maar op een gemiddeld setje voel je er helemaal niets van.. het zit echt tussen de 20 en 40hz..
De Yamaha HS8s heeft wisselende reviews.. en lees toch ook verhalen van mensen die zeggen dat ie vanaf 22hz weergeeft. Iemand hier daar ervaringen mee?
 
tja als je een speaker 22hz geeft en je hoort wat, zeg je dan 'hij geeft t weer' ookal is 't 20 db zachter dan dat ie op dat vermogen 1 khz (met de andere component, als ik de grafiek zo zie) weergeeft. Zo denk ik dan. Dit is vermoedelijk de weergave vd woofer:

bla.jpeg
 
tja als je een speaker 22hz geeft en je hoort wat, zeg je dan 'hij geeft t weer' ookal is 't 20 db zachter dan dat ie op dat vermogen 1 khz weergeeft. Zo denk ik dan.

Zoals ik in de OP al schreef. Het bereik wordt weergegeven in -10db of -3db. Bij de Yamaha HS8s is dat -10db en dan is 22hz dus niet ineens 20db zachter. Daarbij zorg een Low pass filter dat hij nooit 1khz weergeeft.. je mixt het gebied beneden de ingestelde X-over frequentie af op je monitoren.. Het filter in de sub zorgt ervoor dat je monitoren geen frequenties weergeven die de subs doen.. dat voorkomt ook faseproblemen.. maar aangezien het veelal een 24db/oktaaf filter is, is er altijd wat overlap. Dat maakt Subs plaatsen soms ook zo lastig.

Als een luidspreker (of woofer) een zeer lage Fs heeft kun je dmv de kast en het volume van de reflexpoort zelfs een piek creëren rondom de tuningsfrequentie. Daaronder zal er dan geen energie meer worden weergegeven omdat de de luchtverplaatsing die de woofer geeft wordt opgeheven door de reflexpoort. Kijk anders het videootje eens in de OP.
 
tja als je een speaker 22hz geeft en je hoort wat, zeg je dan 'hij geeft t weer' ookal is 't 20 db zachter dan dat ie op dat vermogen 1 khz (met de andere component, als ik de grafiek zo zie) weergeeft. Zo denk ik dan. Dit is vermoedelijk de weergave vd woofer:

Bekijk bijlage 3829993
Ik ga de volgende keer een uur wachten voordat ik reageer.. :D

Maar 1khz met andere component?? Ehm.. dit is toch het hele idee achter het actief aansturen bij meerweg systemen? juist die componenten gebruiken op het gebied waar ze goed presteren.
Ik heb in mijn toppen een 3" driver voor het hoog zitten en die werkt vanaf 700hz. De 12" woofer redt dat ook prima maar een 3" driver heeft een hoger rendement, klinkt mooier en de spreiding is meer in controle door de hoorn die ervoor staat.

Oh.. het plaatje zag ik ook nog niet toen ik postte. Maar het klopt precies. -10db. Als je wat langer dit soort grafiekjes bestudeerd hebt zal je zien dat er overal zo gemeten wordt.
 
Laatst gewijzigd:
ik wil enkel maar duiden op 'balans' in het freq spectrum. Als er iets veel minder doorkomt, kan je t gaan boosten met een EQ of zelfs een filter bouwen (ik kende iemand die dat deed) maar de vraag is dan weer of er fase en andere issues optreden enz.
 
ik wil enkel maar duiden op 'balans' in het freq spectrum. Als er iets veel minder doorkomt, kan je t gaan boosten met een EQ of zelfs een filter bouwen (ik kende iemand die dat deed) maar de vraag is dan weer of er fase en andere issues optreden enz.
Er worden nu wel heel veel factoren aangehaald die er volgens mij niets mee te maken hebben. Met de frequentie karakteristiek van de HS80s die op het plaatje staat hoef ik niet te EQen.. die gaat laag genoeg. Faseproblemen tussen de woofer en de monitoren rond de x-over frequentie had ik ook al aangegeven dat ik mij daarvan bewust ben.

Mijn vraag stond hieronder in de OP en is hopelijk redelijk duidelijk omschreven in de topictitel: "Hoe laag kun je gaan (Subwoofer in kleine ruimte"
Heb een super Synrincs 2.1 set.. M3-220 met 8"sub. Gaat ook wel laag maar is toch anders.. En.. de ruimte is véél kleiner 2,1x 4.2m.. Lees nu her en der dat je in theorie nooit echt 30hz gaat kunnen waarnemen in zo'n kleine ruimte.. Maar goed.. had gisteren dus een Yamaha HS8S geselecteerd die het tot 20hz lijkt te doen. Nu is er natuurlijk een verschil met bereik en meetcriteria. -3db vs -10db bv?? Een sub kan nooit geluid weergeven beneden zijn tuningsfrequentie maar als die dus laag is.. of bv een luidspreker met een lage Fs is in een gesloten kast kun je met behulp van versterking van de lage frequenties en 'n LP een 8" zelfs 20hz laten weergeven. Het rendement is natuurlijk wel een stuk lager als bij een 18" maar het kan wel. Het hoeft van mij sowieso niet hard open maar voordat ik een uitgave doe als dit.. heeft het uberhaupt zin om een sub die in staat is om de allerlaagste frequenties weer te geven in een ruimte van 2x4 neer te zetten?? Ik vind het 'n no-go om em op de gok te bestellen en terug te sturen.. :) (En nee, ik kan de 18" subs niet de trap op krijgen om in mijn studiootje te testen.. :D)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top