Sidechainen, hoe zit dat nou ?

Ik heb nog een vraagje over Side Chainen.

Op alle nederlands gesproken fora word er gesidechained met een compressor.

In Duitsland zijn er producers die side chainen door de volumeknop van een (virtuele) mixer te automaten.
Ook zit er nu in FL studio 8 een template waar ze alle te sidechainen kanalen naar 1 mixerkanaal sturen waarvan ze de volume knop automaten (op basis van een kick op een andere kanaal).

Mijn vraag is wat het verschil is tussen sidechainen met een volumeknop of met de treshold van de compressor.

Ik heb namelijk het idee dat een compressor bij sidechainen alleen maar het volume niveau varieert.Dus waarom zou je dat niet met een volumeknop doen?

dus,.. wat is het verschil?
 
Kan iemand mij uitleggen hoe de sidechain te gebruiken (met de compressors) in Ableton 6?

Ik zie nergens een kanaal waar ik de sidechain naar toe kan sturen?
 
Ik gebruik zelf al een tijdje SidekickV3 dit is een gratis plugin die (stereo!) kan ducken en keyen ..

Ik neem eigenlijk niet eens meer de moeite om met mn apparatuur te sidechainen.. ik neem bijv de bassline en kick apart op en vervolgens gooi ik die plugin over beide kanalen :)

Edit -

Zeker de moeite waard eens te proberen, deze plug maakt sidechainen echt super makkelijk :)

http://www.twistedlemon.nl/site/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=32
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb nog een vraagje over Side Chainen.

Op alle nederlands gesproken fora word er gesidechained met een compressor.

In Duitsland zijn er producers die side chainen door de volumeknop van een (virtuele) mixer te automaten.
Ook zit er nu in FL studio 8 een template waar ze alle te sidechainen kanalen naar 1 mixerkanaal sturen waarvan ze de volume knop automaten (op basis van een kick op een andere kanaal).

Mijn vraag is wat het verschil is tussen sidechainen met een volumeknop of met de treshold van de compressor.

Ik heb namelijk het idee dat een compressor bij sidechainen alleen maar het volume niveau varieert.Dus waarom zou je dat niet met een volumeknop doen?

dus,.. wat is het verschil?

Geen verschil eigenlijk. In beide gevallen creeer je een volume envelope.
 
Verder heeft ook de nieuwe TC Native Bundle een sidechain optie, maar ik heb gehoord dat die ook niet werkt. (kreeg um ook niet werkende) De Logic compressor heeft de sidechain functie ook trouwens.

Je kunt gewoon sidechainen met de TC Native Bundle, maar wel even de ' key input' aanzetten.

Maar wil je sidechainen of ducken?
 
sidechain

sidechain

als je t wilt uitproberen

db audioware heeft een erg simpele sc compressor versie. veel gemakkelijker dan met de waves c1.

klassieke toepassing;

zet op je kick als insert de db compressor met als preset sendA
dan op bass als insert de preset receiveA. ducking is 18 db geloof ik.

zet de ratio op 2,2 of zo, standaard staat ie op max en dan klinkt ie niet echt tof naar mijn idee. de compressor lijkt me niet echt super geweldig.

ik gebruik m vooral bij 16th basslines, de one note bass gedeeltes lopen dan sneller dan de stukken waarin variaties zit qua bassnotes. met de sc vertraag ik dan de one note delen waardoor de bassline meer 1 geheel wordt qua snelheid. de sc lijkt me minder vat te hebben op de bass gedeeltes met variatie in noothoogte.

met sidechain vertraag ik dan de one note parts. sc versnelt de boel niet.

erg lekker om de bass te laten pompen, met automation van de treshhold kun je lekker van galop (alsof je slechts 1 x een 16th bassnote gebruikt tussen de kicks naar full speed). maar das dus vooral een psytrance gebeuren.

probeer t ook eens met synthgedeeltes waarbij je freq clashes hebt. je moet dan kiezen wat je iets minder duidelijk hoeft te horen, das dan de receive.

ook ghost kick kan lekker werken, gewoon een kick die later niet in je project zit maar wel pompt op iets anders. je kunt met de db ook het send (vaak kick dus) geluid laten wegvallen zonder dat de pompende werking verdwijnt, ghost sc dus.

wat ik heb begrepen ist allemaal begonnen met radio waarbij de technicus geen zin meer had om steeds de plaatjes snel zachter te zetten als de presentator ging spreken. het mic signaal van de praatjesmaker duwt dan automatisch het volume van de op dat moment hoorbare track terug.
 
ik gebruik cubase studio 4 en doe het als volgt (hoop dat dit juiste manier is)

ik maak een group channel track, daarin zet ik een compressor, ik activeer de sidechain

op het kanaal van de kick zet ik die als send naar de group track

en op de track van de weg te drukken sound, zet ik de compressor als insert effect

klopt dit zowat?
 
ik gebruik cubase studio 4 en doe het als volgt (hoop dat dit juiste manier is)

ik maak een group channel track, daarin zet ik een compressor, ik activeer de sidechain

op het kanaal van de kick zet ik die als send naar de group track

en op de track van de weg te drukken sound, zet ik de compressor als insert effect

klopt dit zowat?

Ik zou zeggen probeer het uit.

Ik zou alleen de kick niet naar send "group track" doen maar naar de sidechain ingang daarvan.

Het weg te drukken geluid moet je door de compressor van de group track heen jagen.
 
Beetje een rare zijstap wellicht maar ik zit met een puzzel. Ik ben bezig met een remix voor iemand en heb een ableton live project gekregen. op dit gehele project zit een mastercompressor. Eigenlijk wil ik de losse sporen als audio, maar dan na de mastercompressie. Kan ik dit alleen oplossen door de losse sporen via sidechaining op mekaar in te laten werken of is er een andere optie? Ik heb nu Ableton iig als rewire slave aan logic hangen. Losse sporen renderen levert mooie losse sporen op, maar de mastercompressie is zeker 60% van de compositie en die mis ik dan in logic als ik de audio-sporen daar sec in importeer.En ik wil de Ableton-compressie gebruiken volgens de originele settings(het is en blijft een remix, en de originele feel wil ik behouden...)
 
Beetje een rare zijstap wellicht maar ik zit met een puzzel. Ik ben bezig met een remix voor iemand en heb een ableton live project gekregen. op dit gehele project zit een mastercompressor. Eigenlijk wil ik de losse sporen als audio, maar dan na de mastercompressie. Kan ik dit alleen oplossen door de losse sporen via sidechaining op mekaar in te laten werken of is er een andere optie? Ik heb nu Ableton iig als rewire slave aan logic hangen. Losse sporen renderen levert mooie losse sporen op, maar de mastercompressie is zeker 60% van de compositie en die mis ik dan in logic als ik de audio-sporen daar sec in importeer.En ik wil de Ableton-compressie gebruiken volgens de originele settings(het is en blijft een remix, en de originele feel wil ik behouden...)

Mooie compositie dan ;)

Maar het lijkt me niet zo lastig om er in logic een soortgelijke compressie over te gooien?
 
het is een prachttrack :)

en nabouwen kan maar is niet wat ik wil eigenlijk
 
zit nu op mn werk...helaas

het gekke is dat ik pas zag(en voelde) hoe slim het geheel in mekaar zat toen ik het ableton-project kreeg. op de masterbus staan twee compressors en die reageren zo ontzettend vet op mekaar dat ik met wat schuiven met eq en volume al snel een loop van 13 maten had die ik als loop in logic of mn MPC wil gebruiken. eigenlijk sample ik dus gewoon het origineel, maar met de optie de sporen onderling te kunnen beinvloeden.
 
Back
Top