Sidechainen, hoe zit dat nou ?

Hey, dat wou 'k altijd al weten...

Hey, dat wou 'k altijd al weten...

Origineel geplaatst door DJ Fuse
maar dan gooi je de sidechain compressie (geactiveerd door de kick) ook over de kick (de hele beat) heen als ik t goed begrijp?
ik zou dan je kick iig niet door die zelfde compounder heen duwen, maar lekker los laten staan.. of eigen compressie geven als je dat wil
of gaat dat aparte kick spoor niet naar de line input van je compounder?

Maar als je de compressor op een insert hebt zitten en geen aparte groepen hebt (zoals ik dat heb met m'n simpele Behringer 1601 mixertje) kan ontkom je er niet aan dat de basdrum ook zelf door de compressor wordt gehaald. Dus dan heb je wel dat lekker pompen en zuigen, maar de bassdrum pomps en zuigt dan wel mee. Daar valt met zo'n simpele mixer niets aan te doen.
Ik praat dus voor alle duidelijkheid over een ahrdware-comfiguratie.

Dat zie ik toch goed, hè? Of kan ik toch op de één of andere manier de basdrum "losweken" uit het totale geluid en na compressie weer aan het signaal toevoegen?

Alvast bedankt voor respons.


Pjeut.
 
Hmmm, goede vraag. Ik heb namelijk ook een Behringer (1604) mixer. Hierop heb je in ieder geval de mogelijkheid om per spoor het geluid naar de aux send te sturen (maar ik weet niet of dit een aparte groep is). Ik merk in ieder geval niets aan het geluid dat de kick meepompt en zuigt. Integendeel, de kick blaast mijn buurvrouw van het balkon (inclusief katten), terwijl een basje uit mijn Sh101 lekker meepompt en zuigt.
 
Ik vergis me...

Ik vergis me...

Origineel geplaatst door Camiel Toe
Hmmm, goede vraag. Ik heb namelijk ook een Behringer (1604) mixer. Hierop heb je in ieder geval de mogelijkheid om per spoor het geluid naar de aux send te sturen (maar ik weet niet of dit een aparte groep is). Ik merk in ieder geval niets aan het geluid dat de kick meepompt en zuigt. Integendeel, de kick blaast mijn buurvrouw van het balkon (inclusief
katten), terwijl een basje uit mijn Sh101 lekker meepompt en zuigt.

Ik heb een Behringer 1602 (zie plaatje) n die heeft wel twee auxen maar geen verschillende groepen waaraan je de insert kan toewijzen. Heeft een 1604 dat wel? Maw. heb je twee verschillende geluidsstromen waarvan er één door de insert gaat en de ander niet, die dan vervolgens bij de master out weer bij elkaar komen?
 

Attachments

  • 1602.jpg
    1602.jpg
    19,5 KB · Bekeken: 81
behringer_mx1604a.jpg



Dit is de 1604. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zeker weet of er twee aparte geluidstromen zijn, waarbij er 1 door de insert gaat en ik kan het pas vanavond checken en nagaan in de handleiding (die naar mijn mening niet echt uitblinkt in duidelijkheid).

Ik kwam deze link nog tegen

Nu kan ik me wel herinneren uit de handleiding dat er over bussen gesproken werd. Kennelijk heeft de 1604 wel die aparte geluidsstroom.
 
Als je op de...

Als je op de...

...behringer-site kijkt, dan zie je meteen dat er sprak is van alt 3-4. Dit is in feite één bus waar he, naast naar de hoofdmix, het gelui kan worden toegezonden. Ik neem aan dat die mixer ook een insert heeft, maar het wordt blijkbaar anders genoemd. nou weet ik ook niet waar die insert op zit, en of je dus door te knoeien met die knopjes om alt 3-4 met de mainmix te combineren je een geluidsspoor mét insert krijgt en een geluidsspoor zónder insert. als dat zo is, doe je de bassdrum via één van de auxen nar de sitechain-in van de compressor, en laat je vervolgens alle kanalen behalve de basdrum via de insert gaan (dus naar de compressor toe), en de basdrum níet, aan de achterkant van de totale geluidsstroom komen ze weer bij elkaar.
 
Weet iemand nog VSTi compressors die sidechainen ondersteunen? Ik kan er op dit moment maar 1 vinden!
En dat is die van db-audioware. Die van TC works, wordt niet meer verkocht. Op de site staat dat die native bundle niet meer voortgezet wordt...en hij zit blijkbaar in 3.1. Iemand wellicht nog een idee hoe ik aan 3.1 kan komen?
 
Ik woon aan...

Ik woon aan...

Origineel geplaatst door Camiel Toe
Hehehe, het lijkt wel hogere wiskunde, maar ik ga dadelijk thuis eens even verder met experimenteren.

off tpoic, waarin Emmeloord woon je? Mijn vriendin komt daar vandaan.

...een buitenweg, de Pilotenweg, dus niet in de bebouwing maar tussen de piepers en de suikerbieten.
 
The Mother Of All Off Topics.

The Mother Of All Off Topics.

.
 

Attachments

  • huis.jpg
    huis.jpg
    41,8 KB · Bekeken: 74
Origineel geplaatst door bigboom
Weet iemand nog VSTi compressors die sidechainen ondersteunen? Ik kan er op dit moment maar 1 vinden!
En dat is die van db-audioware. Die van TC works, wordt niet meer verkocht. Op de site staat dat die native bundle niet meer voortgezet wordt...en hij zit blijkbaar in 3.1. Iemand wellicht nog een idee hoe ik aan 3.1 kan komen?

Deze:
http://www.kjaerhusaudio.com/gup-1.php
 
Tijdens mijn zoektocht naar een eenvoudige oplossing voor stereo ducking kwam ik het volgende tegen..

"Slim Slow Slider" heeft een gratis ducking compressor met 4 (!) ingangen die geschikt zou zijn voor stereo ducking/sidechaining. Ik heb 'm net gedownload (kwam via google op een of andere vage aziatische site uit) en zal 'm vanavond eens testen. Als dat werkt scheelt dat weer een hoop geklooi met aparte compressors op je groups :)



Slim Slow Slider Presents.. website
 
Verhip...

Verhip...

...ik zit me ineens iets te bedenken. Op mijn mixer met zeer bescheiden kwalificaties Behringer MX1601 merkte ik dat de panning het niet deed. Ik vond dit zo'n gifgroene newbie-kwestie dat ik het niet eens aan jullie heb durven voorleggen.

Maar kan dit ook door het volgende komen? Die mixer heeft dus alleen maar insert op de main mix, stereo of mono weet ik niet meer, moet ik vanavond even kijken. In ieder geval heb ik met één Y-kabel m'n behringer composer er aan hangen. Op dei composer heb ik ook nog 'ns links en rechts aan elkaar gekoppeld met dat drukschakelaartje precies in het midden van het paneel.
Kan het soms daarvoor komen dat de panning niet werkt? Alhoewel, dan werkt het nog wel,maar links en rechts worden door die compser weer bij elkaar gegooid.
Zo ja, hoe moet je dat verhelpen? Moet dat het een dubbele Y-kabel waarbij links en rechts dus uit elkaar worden getrokken?


Oef...wat een verschrikkelijke beginnersvraag. Maar goed, ik sta weer met beide benen op de grond en naast m'n schoenen. Graag reactie.


Pjeut.
 
Je hebt twee Y kabels nodig voor stereo (insert kabel) wil je stereo compressen. Dat knopje in het midden is ervoor dat links en rechts dezelfde compressie krijgen om fase problemen te voorkomen. Links en rechts worden dus hetzelfde gecompressed maar het blijft wel stereo.
 
Dat snap ik...

Dat snap ik...

Origineel geplaatst door Ytse
Je hebt twee Y kabels nodig voor stereo (insert kabel) wil je stereo compressen. Dat knopje in het midden is ervoor dat links en rechts dezelfde compressie krijgen om fase problemen te voorkomen. Links en rechts worden dus hetzelfde gecompressed maar het blijft wel stereo.


...maar kan het ook zijn dat door alleen mono insert te gebruiken het stereobeeld verloren gaat? En dus dat de panning op de mixer geen effect meer heeft?
 
Is iemand anders dan...

Is iemand anders dan...

...bekend met het fenomeen van wegvallende panning bij een behringer menger uit het onderste segment?
Misschien iets voor een andere thread.
 
Back
Top