EastWest Opus / Composercloud

rvanommen

I can haz synthesizer?
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.332
Locatie
velserbroek
Hey,

Zoals gewoonlijk als ik wat nieuws heb gekocht probeer ik wat conversatie te genereren rondom m'n meest recente aankopen en/of experimentatie richtingen.
Dat is nu dus de EastWest library, want ik heb een jaartje Composercloud afgetikt om de plugins eens te proberen.
Ik zie dat Eastwest regelmatig genoemd word, maar vaak voor losse producten, dus ik weet niuet in hoeverre er mesnen hier zijn die er ervaring mee hebben, of er iets over te melden hebben...maar niet geschoten is altijd mis... dus probeer het toch even.

Ik 'kocht' dit pakket met name omdat ik ook wel eens wat wilde experimenteren met orchestrale en akoestische sounds.
Ook zocht ik nog een top kwaliteit piano VST (en heb die nu ook wel gevonden met de EastWest Bosendorfer, klink heerlijk!).
Nou is het pakket instrumenten wat je krijgt aardig uitgebreid en dus kan ik om te beginnen wel wat aanraders gebruiken.
Ik heb dus al wat geprobeert met de Bosendorfer piano, maar ook met Hollywood Choirs. Ik ben wat minder geintresseerd in de synth sounds, want voor synth sounds ga ik liever zelf aan de knoppen draaien, maar voor 'echt' klinkende instrumenten lijkt er veel in het pakket te zitten.

Ik was in eerste instantie wel een beetje verbaasd dat de patches niet velocity sensitive waren, totdat ik erachter kwam dat dit met het modwheel geregeld werd (bij choirs in elk geval, de piano was wel velocity sensitive), waarom is dit zo? Prima mee te werken hoor, maar vroeg het me af. Is dat omdat je zo meer controle tijdens sustained noten ofzo?

Ik heb Orchestrator nog niet aan de praat. die crashed bij mij om een of andere reden, maar ik vroeg me af... heb ik dit uberhaubt nodig? wat doet die add-on?

De reverb Spaces II klinkt wel erg lekker.... goede presets!

Voor mij is nu de volgende stap eens kijken hoe ik een compleet orkest in elkaar draai...
oftewel; weer even mijn boekje over muziektheorie erbij pakken en kijken hoe zo'n orkest ook alweer in elkaar zat (sorry, ik ben een cultuurbarbaar... heb slechts 2 symphony concerten gezien in mn leven, waarvan eentje "videogames live" was hahaha, dus moet dat allemaal even terug zoeken). Want het zou natuurlijk leuk zijn als het een klein beetje 'echt' klinkt

Hoe dat precies het handigste gaat in Opus moet ik ook ff uitpluizen, vond het niet direct superintuitief. maar er staat geloof ik zat op internet/youtube, en ik zag ook al een uitgebreidde manual.
Maar als iemand ervarig heeft... ik houd me aanbevolen voor tips.

Tot zover voor nu... als er iemand is die iets te melden heeft over een eastwest product (aanrader, tip, ervaring), graag!
 
Ik heb RA en ben er tevreden mee. Goede kwaliteit samples, maar zou hem niet hebben gekocht als hij niet in de aanbieding was geweest met 60% korting.
 
Dat zijn al die 'wereld instrumenten' of niet?
Zal daar ook eens doorheen bladeren. Zit vast wel wat leuks ongebruikelijks tussen.
 
Ik heb inmiddels al een aardig stuk van de manual van hollywood orchestra gelezen en er word me al het een en ander duidelijk kwa hoe het werkt met crossfaden tussen articulaties van instrumenten.
ook nog even kijken naar dat worldbuilding met choirs... dat ze je eigen teksten kunnen zingen.

iemand daar ervaring mee? hoe goed werkt dat als je daar een beetje tijd in stopt?
Als ik er wat in typ dan hoor ik wel dat ze wat anders zingen, maar niet zo goed wat ze zingen.
Best leuk om wat tijd in te stoppen als dat tot goede resultaten kan leiden, maar anders moeten ze maar een beetje gibberish uitkramen.... zolang t maar lekker klinkt :D
 
Die Word builder werkt op zich wel goed, je kunt kiezen uit een aantal modes. 'Plat Engels' werkt soms wel, maar met de fonetische modi krijg je vaak betere resultaten.

Deze behandelt het vrij uitgebreid geloof ik



Leuke tip: zet op 1 kanaal in je DAW het mannenkoor, en op het andere het vrouwenkoor en geef ze dezelfde 'words' en eventueel ook dezelfde noten (al kun je uiteraard ook andere noten gebruiken). Pan de heren een tikkie naar links en de dames een tikkie naar rechts. Dan krijg je echt mooie kamerbrede koorzang.

Nog een tip: als je Fabfilter Saturn (2) hebt (maar met een andere multiband saturator of EQ moet het ook wel lukken) kun je de hoge delen optillen voor meer 'air' of 'breath'. Zeker in een mix komen je koren hierdoor echt naar voren toe.
 
Laatst gewijzigd:
mooie tip.
Ik heb saturn, en nog wel een aantal waarmee ik multiband saturatie kan doen. zal eens experimenteren :)
 
Back
Top