Hoe werd de eerste gabberhouse gemaakt?

jack to the sound was de reden dat ik ontslagen werd bij mn eerste discotheekje en verkaste naar een grotere disco. Draaide te vooruitstrevend vond men haha. Blijft een klapper van een plaat imho.
 
move your feet opvolger ervan is ook te gek, vooral de acid mix en ouder werk van peet als samplification ook dfe bomb.
 
Klinkt erg lekker idd, wat heb je hier voor gebruikt?

Reason 6.5 standaard modules en mijn privé collectie TR 909 samples.
De alpha juno sound is gemaakt met de Thor synthesizer module in Reason.
Reason is een muziek programma waar alles in één keer inzit. Effecten, synthesizers, drumcomputers, samplers en een dikke mengtafel.

https://www.propellerheads.se/products/reason/

Goedkoper en snel aan te schaffen: http://www.bax-shop.nl/sequencers/propellerhead-reason-6.5-produceer-software/product-details.html

Lijkt misschien een hoop geld maar er zit zoveel in dat als je iets vergelijkbaars wilt aanschaffen als vst studio je minstens net zoveel geld kwijt bent, waarschijnlijk meer. Daarnaast is Reason een makkelijk programma. [/commercial] 8o)

In die gabber docu zie je ruffneck "Zo kaal is saai, bij ruffneck houden we effecten" vervolgens gaat hij aan de mid-sweep van de EQualizer op de mackie draaien. Dat principe heb ik ook in Reason nagedaan. Dat effect op de synth.

Als je meer naar de historie wilt luisteren kan je ook de turn up the bass series nog eens naluisteren. Die hebben mij naar de house gebracht vanaf volume 7 ongeveer, toen ik een bandje mee kreeg van mijn basketbal coach :okdan: Niet alles daarop is house maar er komen een hoop klassiekers op langs.
 
Samplification kende ik nog niet, dfe bomb ken ik van naam maar ook nog nooit gehoord.
Jack to the Sound of The Undergroundis echt een opzwepende plaat, toen en nu nog steeds. Meteen toen de lp gekocht toen ie uitkwam.
Erg grappig om te lezen...te vooruitstrevend. Ik draaide ook net toendertijd maar dan in een new wave tent en dan alles doorelkaar new wave new beat ebm house rock funk etc. maar de electronische dingen waren toen wel mijn ding.
 
ik heb ooit die holy noise/euromasters DX 100 gekocht, van Faab :dubbel:

Wat leesvoer met luister voorbeelden: http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=97954

Zelfde geluid als de dx 100 komt uit een DX 21, DX 27, FB01 en dan vergeet ik er vats nog een paar. Allemaal van het merk Yamaha dus.
DX 100 ziet er alleen het vetste uit :

dx1000.jpg


ik vermoed dat de natte scheet synth op 1:54 uit de dx 100 komt, maar dat weet faab precieser.


Sowieso heldentrack en onsterfelijkheidsstatus voor betrokkenen :halleluja

En deze de UU UUU UUUU synth vanaf 3:22


Vanaf 1:57
 
Laatst gewijzigd:
I'll be damned, Reason ja? Goed man. Heb ik ook ooit een keer een track mee gemaakt. Ik denk ergens in het jaar 2000 ongeveer. Vind hem nog steeds wel leuk. Vond het eigenlijk best wel een fijn programma om mee te werken. Niet meer verder mee gegaan omdat ik alles met een mc-307 deed daarna. Was ook wel een leuk apparaat om mee te werken, maar de geluidskwaliteit was niet echt super bij nader inzien.
 
Laatst gewijzigd:


Faab, vertel eens hoe deze track precies ontstaan is, jullie zaten met z'n 3en op de zolderkamer van Paul oid? Vertel, vertel!
 
http://www.youtube.com/watch?v=6azVBF9Drl4

Faab, vertel eens hoe deze track precies ontstaan is, jullie zaten met z'n 3en op de zolderkamer van Paul oid? Vertel, vertel!

Ben ook wel benieuwd (kan het ook aan Rob Fabrie vragen natuurlijk)
Wel grappig deze plaat omdat we een naam nodig hadden voor een feest (eerste grote feest in West Friesland)(in 1991 geloof ik) en we op "The nightmare" uitkwamen. Paul geboekt en toen was Jochem Paap al te duur dus TFX en V-Room (gijs Vroom) voor het live gedeelte..... ons eerste grote feest (vanaf 1985 kleine feestjes) ..... leuk maar inderdaad, hoe is deze plaat ontstaan :)
 
Ben ook wel benieuwd (kan het ook aan Rob Fabrie vragen natuurlijk) :D
Wel grappig deze plaat omdat we een naam nodig hadden voor een feest (eerste grote feest in West Friesland)(in 1991 geloof ik) en we op "The nightmare" :kroon: uitkwamen. Paul geboekt en toen was Jochem Paap :L al te duur dus TFX en V-Room (gijs Vroom) voor het live gedeelte..... ons eerste grote feest (vanaf 1985 kleine feestjes) ..... leuk maar inderdaad, hoe is deze plaat ontstaan :)
En zit Rob stiekem weer op het SF? ;)
 
Faab = Rob Fabrie :engel: edit: lama, had eerst de indruk dat je het nog niet wist.

Ben er ook wel benieuwd naar. Die sounds zijn echt bruut ook. Die tokkelklingel en die zaag grom synth.

TFX en source code, had die niet een remix gemaakt ? Moet die plaat even opzoeken. Hele rustige chill remix.
 
Niel heeft idd een paar jaar geleden mn ouwe dx overgenomen. Schreeuwgeluidje euromasters dus niet de hoofdsound komt uit dxje idd. Sound of rotterdam is gemaakt grotendeels met sh101. Sequence invoeren in sh 101 dan via rimtrigger 909 aansturen en live bedienen zo hebben we crucify him gedaan.

Nightmare: Richard en ik kloten wel eens met wat ideeen bij richard thuis, daar ontstond met wat horror samples de allereerste versie van de nightmare, toen naar paul gegaan om het idee te laten horen, hij kwam toen met het hoofdgeluidje aan zetten dat we hebben gepakt van een onbekende whitelabel uit de uk.

Bij peter slaghuis in de studio hebben we toen de definitieve versie in mekaar gezet en hebben mc alee en ik de rap geschreven.
De vocals van alee zijn toen door een lexicon 42 heen gehaald dacht ik.

In 92 hebben we voor rotterdam records het nog eens dunnetjes overgedaan met de power mix en toen zijn we helemaal los gegaan met samples uit de nightmare films.
 
Remixer van nightmare was tfx aka rene vd weyde, hele rustige versie idd. zijn get down everybody rmx draai ik nog steeds. Rustige versie van get down is destijds gedaan door jochem paap met een onbekende alias van hem.
 
Oja final expirement is mn eigen stem door de sampler heen gehaald en een lfo erop gezet. geluidje komt idd uit dx mainriffje is gewoon een stapel gesamplede geluidje en daar een freaky sequencje van gemaakt.
 
Die hoofdsound van de euromasters vind ik iets erg vets hebben. Die heb ik daarom ook 8 jaar later gebruikt bij m'n FT2 track "sound from the deep" en de midi remake "deeper sound".
Ik heb die uit de euromasters a'dam waar lech dat dan maastunnel remix op 3:31 gesampled. Langer dan dat en schoner dan dat ben ik hem nooit tegengekomen.

De eerste plaat die die sound had was volgens mij "we have arrived" toch ? Volgens velen de eerste hardcore track 1990.



Waar hadden jullie die sound vandaan ?

Nu we toch bezig zijn, één van mijn altime favo's, Bald Terror - Rotterdam (heb ik nog remix van gemaakt voor rot rec 100)
Klopt het dat dat feedback geluidje een toevalstreffer was ? Beetje met die knoppen tweaken, samplen en loopen ?
Soort van n.a.v. hoe "alles naar de klote" door hooihouse en reefboer was gemaakt ?



Die tjirp synth op de achtergrond van 2:32 is een preset van de roland alpha juno.
 
komt idd uit Mescalinum United - We have arrived (Marc Acardipane)
 
Bald terror zat ik niet meer bij waren richard en paul, plotselinge feedbackloop was geloof ik het geluid en dat hebben ze gesampled, kwestie van happy accident : )
 
Back
Top