Hoe werd de eerste gabberhouse gemaakt?

too much

Thomas Vreeke
Lid sinds
11 mei 2003
Berichten
503
Locatie
Eindhoven
Hoe werd de eerste gabberhouse gemaakt? Begin jaren 90 zeg maar. Wil heel graag weten waarmee en hoe? Hoe werden TR-909 kicks bijvoorbeeld geprocesssed tot gabberkicks toendertijd, en welke synths werden er zoal gebruikt, en hoe werden die geprocessed?
En waarmee werd het zoal gesequenced? En hoe lag de verhouding tussen programmeren en handmatig inspelen zo ongeveer?
Ik ben nog steeds echt gek op die sound, vooral die dikke analoge stuff.
Ik wil ook zoiets kunnen maken op de manier zoals het toen gedaan werd.
Het zou geweldig zijn als er mensen zijn die me hierbij kunnen helpen:okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Roland R8 (of een 909 natuurlijk), Behringer MX-2642 (dikke overdive op je kick), Roland Alpha Juno hoovers en samplen in een Akai S-900, sequencen op iets als een Alesis MMT-8 ?

Neil, kom d'r maar in ? :kimono:
 
Heb ik ooit gezien ja, ik herinner me dat hij toen ook zei "bij ruffneck houden wij van effecten" :)
maar welke mixer hij dan gebruikte... iemand enig idee?
 
Probeer eens wat informatie te vinden over Neophyte bijvoorbeeld.... geloof wel dat hier een aantal stukken over geschreven zijn (ook diverse video's) die uitleggen hoe zij muziek maakten en wat zij daarvoor gebruikte.
IIG. Amiga, protracker, TR 909, Alpha en heel veel samples.
 
Heb ik ooit gezien ja, ik herinner me dat hij toen ook zei "bij ruffneck houden wij van effecten" :)
maar welke mixer hij dan gebruikte... iemand enig idee?

mackie 32.8
 
Mackie wil wel voor tafel distortion ja :D
 
Heb ik vaker gehoor ja, dat je mooie distortion op je kicks krijgt door je mengtafel te oversturen.
Kan dat geen kwaad voor je mengtafel eigenlijk?
 
Kweenie, mijn Mackie doet het nog. Maar mijn oude Mitec leende zich er nog beter voor.. die doet het ook nog prima. Analoge rommel gaat niet zo snel stuk.
 
Roland R8 (of een 909 natuurlijk), Behringer MX-2642 (dikke overdive op je kick), Roland Alpha Juno hoovers en samplen in een Akai S-900, sequencen op iets als een Alesis MMT-8 ?

Neil, kom d'r maar in ? :kimono:

Ik neem aan dat je mij bedoelt ? Dione hebben we ook nog, of Catscan hier op synthforum.

Alles is inmiddels al gezegd en ik heb al die gear ook gehad. R8 mkII met daarna TR 909, mackie 32-8 + 24-8, juno 106 (van Dione overgenomen), alpha juno 1 + 2, akai samplers.

Begin jaren 90 bestond behringer nog niet en de mackie 8 bus mixers waren ook nog niet uit, dus dan kom je snel uit bij andere oude tafels waar ik de naam niet eens van weet.
Soundcraft ghost is later ook veelgebruikt, vanwege zijn gaindistortion mogelijkheid, Dione heeft die (gehad).

Amiga heeft ook veel producers op weg geholpen, de meeste bekende is wel Neophyte die eigenlijk pas eind jaren 90 is overgestapt op midi apparatuur. Juist zijn amiga tracks hadden dat rauwe op de perfecte manier uitgewerkt met dikke rauwe lo-fi sounds. Maar zo zijn er wel meer die begonnen zijn met de amiga. Of op de pc met fastracker en dergelijke. Ik ben één jaar overstapt op fasttracker met een pentium 60 en een soundblaster geluidskaartje met een behringer mx 2004 mixer die mid sweep had en daarmee mijn eerste release gemaakt in '97 , daarna weer terug naar midi apparatuur met het voorschot wat ik toen kreeg. Geloof ik iets van 5000 gulden wat ik in 3 jaar terugverdiende. Dus de TR 909 was er binnen een week. Dat waren andere tijden ! Een paar jaar daarvoor kregen mensen nog 5000 tot 10.000 gulden (afhankelijk van hun platencontract) als ze met één track op een grote compilatie cd stonden. Dat hardware duur was maakte dus toen minder uit omdat de verdiensten ook veel groter waren. Maargoed, ik ben van net de generatie daarna.

Wat betreft sequencing was een atari 1040 ST met (een gekraakte) cubase 2.0 favoriet. Er was toendertijd bijna niks anders te krijgen behalve een dure mac of hardware sequencers. PC liep nog ver achter en de atari werkte direct out of the box vanwege zijn geintegreerde midi poorten. Ik heb dat systeem ook bijna 10 jaar gebruikt, tot de pc fatsoenlijk midi kon doen en ik eindelijk een 15" kleurenscherm voor mijn neus had in plaats van dat 13" zwart wit scherm. of 12" ik weet het niet. De SM24 iig :D

Mijn allereerste setup bestond uit een Boss BX 16 mixer, atari 1040 ST met cubase 2.0, Ensoniq mirage sampler en een yamaha RX15 drumcomputer. Dat was in 1992-1994, daarna ben ik langzaamaan gaan uitbreiden.
Ik heb mensen gesproken die rond 1993-1994 hun release deden met alleen een atari 1040 st en een akai S900/S950/S01 sampler, zelfs zonder mixer.
Of met een Roland W30 sampler/workstation, zoals de allereerste plaat van DJ Rob - 1992 is 4 you. Je hoort het vooral aan de hihats dat het een W30 was. Ik heb die W30 nog uitgeprobeerd thuis.

Gear wat ook gebruikt werd is de roland sh 101, die tegenwoordig best duur is, DJ isaac was één van de producers die op grote schaal daar bassdrums mee ging maken. Die samplede hij dan.
De zogenaamde lasergun kicks zeg maar.
Eigenlijk bijna alles wat 2e hands goedkoop was, midi had en leuk klonk werd gebruikt alhoewel de yamaha's over het algemeen wat achter zijn gebleven in de hardcore studio's vind ik.

Intekenen of inspelen verschilt per persoon, nog steeds. Dus dat was toen zo is zal ook wel zo blijven. Ik ben steeds meer gaan inspelen naarmate mijn piano skills toenamen :engel:
Maar een jongen waar ik mee samenwerk tekent nu nog alles in dus zo kan het ook.

In het boek over gabberhouse ergens uit de jaren 90 staat een interview met geloof ik paul elstak die vertelde dat ze met holy noise/euromasters gewoon (bij soort van toeval) steeds verder de gain opendraaiden op de mixer en dat de 909 bassdrum daardoor steeds vetter werd. Dat is toen steeds verder uitgegroeid.

Wil je die sound van toen tegenwoordig nadoen dan kan je het beste een analoge mixer halen, bij voorkeur mackie 8 bus, een synth (roland alpha juno en juno 106), roland TR 909 drumcomputer. Maar met wat kunde is dit ook allemaal enigzins na te doen met software dus hoeft het allemaal niet zo duur te zijn.
 
Laatst gewijzigd:
In plaats van je tafel opamps om zeep te helpen werkt een ProCo Rat of andere gitaarpedaaltjes voor distortion ook goed :)

Ik weet niet of mijn indruk juist is maar er lijkt ook een verschil in attitude te zijn; als je nu ziet hoe er eindeloos wordt doorgezaagd over brede leads en kicks die niet dik genoeg kunnen zijn; vroeger werd er gewoon gebeukt en hop.
 
Nou, dat is alvast een hoop nuttige info. Goed zeg, kei bedankt. Als er nog meer mensen zijn met dit soort interessante weetjes, laat maar komen hoor. Kan er geen genoeg van krijgen. Heb die Mackie 32.8 gegoogled, maar is nogal een bakbeest, hebben ze ook een kleinere variant?
 
ik zag wel in het verhaal van Niel wel al dat er ook een 24.8 is, da's alvast mooi een stukje kleiner lijkt me
 
Back
Top