Welke analoge sequencer moet ik nemen?

mono-poly

Cheff Noodle
Lid sinds
9 mei 2002
Berichten
12.985
Vaak zie ik mensen vragen welke analoge sequencer ze moeten nemen.
Of een vraag naar een sequencer doen die naar mijn inziens niet echt interesant is.
Dus nu probeer ik dus even wat nuttige info te posten.
Laten we beginnen met wat nuttige info en beginnen met de specs.

Steps:
Dit zijn het aantal stappen/noten wat de sequencer kan meestal is dit 8 of 16.
Hiermee kan dan de pitch aangestuurd worden van een oscilator of bijvoorbeeld een andere paramater wat voltage controlled is, bv de cut off frequency van de vcf.

Rows:
Dit zijn het aantal rijen steps wat je ter beschikking heb.
Dus 3x8 of 3x16 of soms zelfs 8x16

LFO/Interne Clock
Soms hebben de sequencers een eigen lfo voor de clock (tempo) of gewoon een eigen midi clock.

External Clock
Hiermee kan je de sequncer syncen met bijvoorbeeld de trigger output op je tr-606/tr-909 (toms).
Iedere keer dat je dan een tom programeerd in je sequencer gaat de sequencer een stap vooruit.
Soms kan de sequencer ook gewoon met midi gesynchroniseerd worden.

Reset
Via deze input kan weer dmv een trigger de sequencer ten alle tijden terug naar de 1e step gereset worden.

Direction
Deze zien we niet vaak maar daarmee kan je de sequencer richting mee veranderen van voor naar achter of achter naar voor.

Unquantized outputs / 10v out
Dit zijn de output voltages van de steps echter zijn deze niet zuiver en afgerond op halve noten.
Dit kan wel interesant zijn maar hier kom ik nog op terug.

Quantized outputs
Dit zijn de outputs van de steps afgerond op halve noten (meestal). Echter zijn er ook quantizers die op arabische schalen kunnen quantizen en nog andere schalen.

Transpose
Dit is een input waarmee je meestal met een cv keyboard of een lfo/adsr of een andere bron de outputs kan transponeren.

Gate length
Dit komt soms voor om een lengte van de gate te bepalen, hiermee kan je dus de nootlengte beinvloeden.

Select:
Dit is een input waarmee ik handmatig de nootstep kan selecteren en is heel handg voor tuning. Maar ook om de noot volgorde te veranderen 1-2-3-4-5-6-7-8 of 8-7-6-5-4-3-2-1 of 1-3-5-7-2-4-6 etc etc.

Er zijn echter heel veel analoge sequencers op de markt vooral ook nieuwe dingen.
Meestal komen niet alle functie op de sequencers voor.
Heel veel hebben tegenwoordig midi de Doepfer dingen bijvoorbeeld en de P3 van Sequentix.
Deze hebben allerij voordelen van geheugens etc maar ook weer wat nadelen.
Een echte analoge sequencer die een analoge sync input heeft is natuurlijk een onwijs goede sound bron.
Dit word vaak door velen mensen over het hoofd gezien (mits die op audiosnelheid syncbaar is).
Wanneer je de sequencer synct met een blokgolform kan je de sequencer als een soort van waveshaper gebruiken. Echter zal deze in eerste instantie een paar octaven te laag zijn maar dat is een kwestie van een paar octaven hoger spelen en dan tunen mbv je vco tuning. Hierna heb je een onwijs krachtige waveshaper en kan je allerij te gekke golfvormen maken. Wanneer je een sequencer heb met een Step Select input kan je hem met een Tri shape aansturen en is de pitch niet een paar octaven lager. Dit is wat ik zowiezo even kwijt had gewild en wat veel mensen echter vergeten. Oow dan gebruiken we de 10volt outputs (unqauntized) om een golfvorm te maken met de sequencer.

Hier is een voorbeeld van een Wiard Classic Vco die een sequencer aanstuurd met de Tri output in de Step Select input. De melodie is wat suf maar het gaat om het idee :) Als het 2e melodietje er bij komt gebruik ik ook de Step input voor een ringmod effect :) Hiermee is hopelijk meteen duidelijk dat de sequencer een krachtige geluidsbron kan zijn in de setup.

http://modular.googlepages.com/weerwiard.mp3

Ok nu kort wat info over wat er te krijgen is.
Ik begin maar met de bakken met midi.

maq16-3.jpg

Doepfer MAQ 16/3

Lekkere analoge feel dmv de 3 rijen knoppen en hij kan zowel midi als cv data versturen.
Het jammere vind ik zelf dat die weer niet als soundsource gebruikt kan worden en dat die "te" digitaal is.
Hiermee bedoel ik geen reset inputs en dat soort snufjes.

doepfer_regelwerk.jpg

Doepfer Regelwerk

Beetje het zelfde verhaal als de MAQ hij kan wel wat minder truukjes als de maq ping/pong en dat soort gein.
Echter heeft die 8 cv outputs maar die schijnen niet echt zuiver meer te zijn als je er veel gebruikt.
Dus zal je een midi naar cv moeten gebruiken in een analoge setup. En ook weer geen snufjes als op oude bakken en dus puur een sequencer.

p3-1.6.jpg

Sequentix P3

Dit is een van de krachtigste analogue feel sequencers echter is die puur voor midi gear.
De software word heel vaak geupdated (mischien iets te veel). Maar ik denk van de bovenste sequencers dat dit toch de beste van allemaal is. Je kan er hele composities mee maken en hij is al behoorlijk geliefd bij vele mensen.

Ok nu ff wat analoog oud/nieuw spul.

arp_sequencer.jpg

De arp sequencer

Dit is een hele leuke sequencer die echt heel veel opties heeft.
Reset,quantized out, unquantized out, transpose in, Clock in en dan nog een leuke bussrouting voor de gates.
Hij is selecteerbaar in 2x8 steps en 1x16 steps en prima als soundsource inzetbaar.
Echter met de prijzen van tegenwoordig is een nieuwere sequencer ook al een optie.

q960s.jpg

Synthesizers.com Q960

De Moog sequencer opnieuw gemaakt door .com
De prijs is zeer ok $800 en met een beetje knutselen heb je een eigen kast en voeding er bij.
Deze sequencer is 1 van mijn favoriete sequencers en met wat utility modules van .com is het Moroder paradijs.
Prima soundsource ook en de prijs vind ik vlijmscherp als je het vergelijk met vintage spul.

mod_seq_small.jpg

Wiard Sequantizer

Ok niemand zal deze snel kopen maar goed dit is dus mijn favoriete sequencer die ik ooit gehad heb.
Alle denkbare functies zitten er op en dus ook de Select input voor perfect synchronisatie aan mijn vco/lfo.
Ook zit er een slide op ala tb-303 en functies zoals +1 octave -1 octave en een normale transpose.

EH_sequencer.jpg

Electro Harmonix Sequencer

Dit steld eigenlijk niet zo veel voor maar hij is wel lekker klein en snel mee te nemen.
Wat overigens ook leuk is dat er een soort pad op zit waarmee drummers hem mee kunnen starten/reseten.

switch.gif

Metalbox Sequential Switch

Dit vind ik zelf ook een hele leuke sequencer dmv de direction input die deze heeft.
De outputs zijn unquantized dus perfecte waveshaper opties hier en de meeste frackrack users hebben toch wel een miniwave om hem te laten quantizen.

Verder zijn er nog dingen van Doepfer en Asol en Asys maar daar heb ik niet zo een ervaring mee daar ik geen A-100 heb. De Oberkorn en dat soort dingen zou ik zelf niet zo snel voor gaan daar ik niet zo een fan ben van de producten die deze firma leverd.
 
Laatst gewijzigd:
Hej, dit is een goed stuk!

Ik maak het sticky!
 
De KORG SQ10:
Niet gequantizde knoppen, outputs op iedere step, 3x12 rows, meerdere trigger outs, 2x portamento, CV is switcheble naar 1 of 5v

IMG_0003.jpg


Die doepfer had (volgens mij alleen op de iedere versies) een erg tekort aan cv/gate outs, toen moest ik met f&$#&$ midi-to-cv converters op die MAQ mijn analoge synths gaan aansturen...da's natuurlijk niet de bedoeling ;)
 
Naar voorbeeld van mono:

De Future Retro Mobius
mobiusfront.jpg

Een fijne sequencer ala 303. Live te switchen tussen write en play mode. Een DIN SYNC output en MIDI (geen cc).
Verder handige outputs aan de voorkant voor clock, reset, trigger, gate, accent (een apart te programmeren trigger, erg handig) en voor v/oct en hz/v een aparte cv output! Verder een regelbare glide die ook makkelijke ineens uit te zetten is (de GATE lengte van een geglide noot is anders als van een niet geglide noot, dus zo kun je leuke sequences maken zonder het (soms) zeurderige gejengel.. ;)) Verder zijn de loop punten super makkelijk te zetten en heb je veel pattern banken ter beschikking. Je kunt patterns ook SHIFTEN. Naar links en naar rechts. Dat kan ook leuk zijn, maar is vaak niet erg bruikbaar. 1 nadeeltje... de transpose (X-pose) moet je met de DOWN en UP zetten, dus je kunt niet ineens +4 of +12 doen.. Verder zullen sommige mensen de gate lengte willen varieren, maar daar heb ik minder problemen mee en met losse modules in een modular is dat ook te doen.
 
De Korg is ook best leuk en unqauntized outputs geloof ik.
Alleen heb je met de prijzen van tegenwoordig al bijna een .com sequencer.
 
Niet om mijn shit te pushen maar ik vind de Arp echt top....Hij heeft schuiven en dat vind ik echt machtig...Hij werkt voor mij in ieder geval heel creatief...
 
dennis
ik zie soms bij sequencers uit modulaire systemen (doepfer AS,dotcom, dat er andere modules bij (nodig) zijn om m compleet te maken. eerlijk gezegd heb ik me daar niet erg in verdiept, maar weet jij zo, wat dat voor modules zijnen hoe hard die nodig zijn? (je noemt zelf ook zoiets bij de dotcom.)
ik zou best zoiets willen kopen (als ik het geld heb) maar wat kost nou bv zon dotcom als je hem compleet en standalone wil hebben? en kan dat überhaupt wel?!
en de sequencer in de vostok? wat vind je daarvan? ;)
 
Origineel geplaatst door richard2000
Goeie tread Dennis,

Ben ik toch weer een stukkie wijzer, snap ik eindelijk wat er met qauntized output wordt bedoeld, thanx:) .

ik snapte er ook geen hol van maar is me nu duidelijker .. als je dus ook andere dingen zoals noten wil aansturen met een analoige seq is dat unquantized outputs dus best handig ..
 
Origineel geplaatst door Leo
dennis
ik zie soms bij sequencers uit modulaire systemen (doepfer AS,dotcom, dat er andere modules bij (nodig) zijn om m compleet te maken. eerlijk gezegd heb ik me daar niet erg in verdiept, maar weet jij zo, wat dat voor modules zijnen hoe hard die nodig zijn? (je noemt zelf ook zoiets bij de dotcom.)
Als je bijvoorbeeld bij een A-155 (2x 8 steps) van doepfer een quad sequential switch (A-151) gebruikt, dan kun je bijvoorbeeld 3 'maten' sequence A doen en dan 1 keertje sequence B. Of er 16 steps van maken. Met een A-156 kun je de sequences quantizen. Met een A-160 clock/trigger divider kun je hem eens zo langzaam laten lopen.
 
WOW 8D lekker overzichtelijk :okdan:

Ik ben zelf ook al een tijdje op zoek naar een Analoge sequencer. Of iig die opbouw. Ik zoek dan ook iets meer in de trend van die "P3".

Maar nou vroeg ik me af: Met welke van deze bovengenoemde seqeuncers kan ik, een 16stap sequence (melodie) bouwen en die dan vervolgens pitchen met mijn keys. Dan wordt dus de 16stappen sequence enkel een octaafje lager afgespeelt :confused:

Eigelijk bouw je dan gewoon je eigen arpegiator :okdan:
Dit wel graag met 1 synth (juno106,microkorg) en 1 seqcuencer
 
Ok hier komt die dan.
Ik neem even de sequencer utility modules van .com als voorbeeld.
Mischien dat Levka of JB wat dieper op het doepfer spul in kan gaan.

q961s.jpg

Q961 Sequencer Interface

Dit is eigenlijk een handige module om je gate outputs van steps te multiplen naar 1 output.
Althans als je ze in bus A stopt.
Waneer je een gate out in bus B stopt kan je weer de gate lengte varieren met de knop.
Dus best handig allemaal.

q962s.jpg

Q962 Sequential Switch

Met deze module kan je switchen tussen 3 inputs bv de 3 rijen van je sequencer.
Je kan de inputs activeren dmv een gate of switchen naar de opvolgende dmv de switch input.
Ik heb er 2 waarvan ik er eentje bv gebruik om tussen verschillende triggersnelheden te switchen.
En de andere tussen de verschillende melodielijnen.

q963s.jpg

Q963 Trigger Bus

Dit is eigenlijk een 8 steps trigger sequencer die synchroon loopt met de Q960
Je kan er meerdere aan mekaar synchroniseren.
En je kan dmv de tuimelschakelaar kiezen tussen A, geen trigger of B.
Hiermee geef je aan op welke stap er een trigger gaat nar bus A of B.

Als je zelf wat .com modules koopt kan je zelf een eigen kast maken denk ik.
En gewoon een goede +15 en -15 volt voeding kopen wat 2ehands ook wel goed moet lukken.
En als men trouwens een Q960 bestel neem dan wel de reset functie mod!
Dit is een superhandige modifcatie om snel dmv de schakelaar te switchen een reset te programeren.
Ipv een patchkabel te patchen.
Oow en een Multiple module is ook altijd handig in zo een systeem.
 
De Korg is ook best leuk en unqauntized outputs geloof ik.
Alleen heb je met de prijzen van tegenwoordig al bijna een .com sequencer.

Zekers, die wil ook wel eens keertje die .com ziet er erg ok uit.
Ik vind het overigens maar raar dat die sequencers zijn zo duur zijn. Zo een ARP sequencer gaat tegenwoordig weg voor meer dan een Odyssey...Een walhalla voor knakenpoetsers.

Nog een analoge sequencer (maar of die in deze thread hoort is twijfelig):

multivox_mx-s100_sequencer.jpg


De MXS100
 
Origineel geplaatst door MadR
ik snapte er ook geen hol van maar is me nu duidelijker .. als je dus ook andere dingen zoals noten wil aansturen met een analoige seq is dat unquantized outputs dus best handig ..

Jups inderdaad of weer quantized als je hem wil laten tracken met de pitch.

Origineel geplaatst door smackos
Zekers, die wil ook wel eens keertje die .com ziet er erg ok uit.
Ik vind het overigens maar raar dat die sequencers zijn zo duur zijn. Zo een ARP sequencer gaat tegenwoordig weg voor meer dan een Odyssey...Een walhalla voor knakenpoetsers.

Ja persoonlijk vind ik een vintage sequencer aankopen in deze tijden een beetje zonde van het geld.
Dat geld ook bijna voor een vintage modular want er is bergen nieuw spul te koop.
 
Het mooie van unquantized sequencers is dat je hele exotische rare 'scales' kan maken die nergens mee kloppen (ofwel voor de een vage teringhering ofwel voor de andere hemels mooie melodieeen ;) )
 
Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Maar nou vroeg ik me af: Met welke van deze bovengenoemde seqeuncers kan ik, een 16stap sequence (melodie) bouwen en die dan vervolgens pitchen met mijn keys. Dan wordt dus de 16stappen sequence enkel een octaafje lager afgespeelt :confused:
Welkom in de wereld van de modulars.
Als je een sequenceje mixt met de cv van je toetsen, dan ben je er..

Veel VCOs hebben zelfs twee cv-inputs.. dan gebruik je er eentje voor je sequence uit analogue sequencer en eentje voor de cv van je toetsen.. Helaas moet je die toon dan vasthouden, maar met een S&H module (cv als signaal, en gate als trigger en output in de cv-in 2 van je VCO) hoeft dat ook niet meer..
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Ok hier komt die dan.
Ik neem even de sequencer utility modules van .com als voorbeeld.
Mischien dat Levka of JB wat dieper op het doepfer spul in kan gaan.

He mono...

Die post onder mijn post in die Analoge Seq thread... Is dat antwoord voor mij bedoelt???

Ik heb zo geen verstand van modulair :confused: Ben blij dat ik die Virtual MS20 een beetje snap bij een maat van mij.

Maar iig Als het dus wel voor mij bedoelt was, ga je me dan nu dus aanraden om een Seq. uit een modulair systeem te nemen. Dan moet ik dus ook een midikit daarvoor kopen. een kast, voeding. en dan gaat de verslaving losbreken (net als mijn bankrekening :( ) Ik wilde het meer midi houden aangezien ik ook een Juno-106, en Microkorg hebt. (geenCV)

Om even op mijn vraag terug te komen: Want ik ben nog niet veel wijzer:confused: met welke kan ik Arpegio's maken en dan afspelen met mijn toetsen(keys) in verschillende toonhoogtes.

Ik hoop niet dat ik stom overkom maar ik heb gewoon niet de ervaring.

:biertje:


[EDIT] Ik was tergelijk met met Busca aan het tikken. Maar nu snap ik ook ineens die S&H van die VMS-20.
Die houdt gewoon het CV signaal vast. in dit geval een toets. Maar hoe die die stappen pitch weet ik nog niet. Die P3 kan het dus niet =(
 
Ik heb zelf ook een SQ10 en ik vind het een superding, echt iets waar je inspiratie van krijgt. Zeker als je met 1 rij de steplengte gaat bepalen, dan kan je echt de meest weirde en swingende sequences maken :W Het is wel iets waar je mee moet oefenen want bij een variabele steplengte moet het natuurlijk wel in de maat van je midi sequence blijven passen.....voorlopig heb ik in ieder geval genoeg te experimenteren.

Binnenkort ga ik eens proberen om mijn oscillators (toonhoogte) via midi aan te sturen (met een Pro Solo bijvoorbeeld) en de gate, steplengte en filter cv via de SQ10. Op die manier kun je toch "zuivere" melodien maken denk ik terwijl je voor het overige het gemak van een analoge sequencer hebt. En misschien kun je dan wel weer erg aparte resultaten verkrijgen :)

Enne....inderdaad een goede thread Dennis :okdan:
 
Back
Top