Welke analoge sequencer moet ik nemen?

NB: ben overigens nog steeds wel benieuwd hoe ik een Dark Time kan gebruiken met de CS15 en/of Rogue. Iemand die daarbij helpende stem kan bieden en/of ervaring mee heeft?

Deze is 1V/Oct net als de Oberkorn. Van 1V/Oct naar Hz/V maken is helaas niet zo makkelijk. Het zal wel werken maar niet in het totale bereik van de CS15.
 
Tja, welke analoge sequencer moet ik nemen?
Vraagje. Ik wil inderdaad richting een analoge sequencer. Maar ben een beetje het spoor bijster met cv's en gates.
Ik heb een Yamaha CS15 (en SK30) en Moog Rogue en idealiter wil ik beide ermee kunnen aansturen.
Nu zou de Yamaha Hz/volt gebruiken en Moog Volt/oct. Zijn er sequencers die beide aan kunnen?
Zelfde voor de gate. Ik begrijp dat beiden (Moog en Yamaha) S-triggers zouden gebruiken. Zijn er sequencers die dat kunnen? (ik zie volgens mij vooral sequencers met V-trigger).

De Analogue Systems TH48 heeft 2 quantisizers, een S-Trigger uit, een gewone gate uit en een "Shape Out" (Die elke sequencer zou moeten hebben).
Ik heb nr 029 :)
 
Ben zo blij met mn Fenix II......al die andere analoge sequencers, zijn wat mij betreft bijzaak.

Van de Synton site:

Fénix III (Sequencer)
1 LFO board
3 Sequencer boards
1 CV expander boards (with potmeters)
3 gate expander 1 boards (with switches)
1 gate expander 2 boards (with switches)
1 Banana to 3,5 mm minijack connectors
LFO board has a LFO with divided outputs, delayed outputs, duplets and triplet’s outputs, attenuators, gate buffers, glide modules, quantizer, gate to S-trigger and a midi sync input (you can choose the internal clock or the midi sync).

Sequencer board is a standalone 16 steps sequencer without LFO. This board is internal connected to the main LFO and the Run/Stop and Reset input. Each sequencer board can be used as a standalone 16 step sequencer when using an externe clock. This board has control inputs (like clock, step length, mute, Run, CV to step). These inputs overrules the internal connected functions and CV Outputs with a CV input. Internal is a skip function available controlled by the switch expander. The direction of the sequencer be set normal, random and left/right.
Expander boards are connected to a sequencer board. The expander board will run sync with the sequencer board. There are 3 types of expander boards.
A CV expander board. This add an extra 16 CV step sequencer (can also be set at 2 x 8 steps).
A gate expander 1 board with 16 switches and 2 gate outputs and 1 PW input. This board can also be used for the skip function of the sequencer board)
A gate expander 2 board with 16 switches and 1 gate outputs and 1 PW input and 1 mute input.



En dan nog buffers, delers, flipflop, quantizers, cv mixers, 48 logische trigger uitgangen, cv voor step....length....., random steps, triplets, duplets....etc etc etc.....

DUS!
 
En de trigger converter kan ingebouwd worden in de Cinch-Jones plug van de Moog

Maar de Rogue heeft dan weer een jack-plug (en dan schijnbaar wel weer met een tip-ring omdraaiing?).

Anyway, de Fenix lijkt me ook mooi, maar nu even boven budget. De Darktime valt binnen budget en lijkt me mooi doorgroei scenario, mits hij voldoende werkt met mn Yammies en Rogue.
 
De TH48 is erg compleet, zeker voor z'n beperkte afmetingen (16 steps in 2U!). Volgens mij zijn er niet zo heel veel van gemaakt, jammer genoeg.
Analogue Systems heeft deze sequencer opgevolgd met de RS-200 module voor het eurorack formaat (3U), deze heeft echter 8 stappen ipv. 16 en mist quantiser functionaliteit en gate length controle.
Dat is allemaal wel te fixen, daar is het modular voor, maar het wordt al snel best duur en relatief groot.
De RS-200 werd vaak compleet in een 19" behuizing (RS-10) aangeboden samen met de RS-280 divider en de RS-150 sequential switch. Soms kom je 'm ook tegen met de RS-260 quantiser.

Hoewel de RS-200 een erg leuke sequencer is (ik heb er zelf eentje in gebruik), wordt hij vaak als minder compleet gezien t.o.v. de Doepfer A155 / A154 combinatie of de Analogue Solutions Oberkorn (die vroeger berucht stond om matige bouwkwaliteit, schijnt tegenwoordig wel wat beter te zijn geworden).
Tegenwoordig zijn er natuurlijk ook nog eens een groot aantal erg interessante (maar minder rechttoe-rechtaan) sequencers bijgekomen zoals de Make Noise Rene en de TipTop Z8000.
En dan heb ik het alleen nog maar over Eurorack, de andere formaten zoals 5U hebben ook erg veel leuke sequencers zoals bijv. die van Dotcom, Moon Modular, Modcan (B).
Ook zijn er diverse erg leuke DIY sequencers in allerlei formaten voor de gevorderde knutselaar.

De vraag is, wil je een echt modulaire sequenser (ter aanvulling van een modulair rack) of mag/moet het een standalone oplossing zijn. In het laatste geval zou ik me niet blindstaren op zoiets als de TH48, maar eerst kijken of de makkelijk verkrijgbare Doepfer Dark Time, MFB Urzwerg (Pro) of Analogue Solutions Station Q of Oberkorn wat voor je is.
 
Nee, hoeft zeker niet (perse) modulair. Maar ben wel blij met mijn set-up met moog rogue, yamaha cs15/sk30 en wat moogerfoogers, dus zou mooi zijn als de seqeuncer daar (liefst zonder allerlei converters) in zou passen.
Station Q kende ik nog niet, interessant (zat idd met een budget rond de 400-500). En wil vooral wat kunnen spelen, dus in die zin een Rene of Z8000 ook interessant. Denk overigens dat echt modulair me te snel zou duizelen (heb ik ook te weinig tijd in om me te verdiepen), maar iets semi-modulairs / uitbreidbaars heeft zeker mijn aandacht (wil ook binnenkort nog een CP251 er bij hebben bijv).
Hoe bevalt de Z8000 (heb jij toch Hanz?)
 
Nee, die heb ik niet, het werd een Make Noise Rene (ter aanvulling van de RS-200).

De Z8000 is veel meer verschillend van de Rene dan ik eigenlijk in het begin, uitgaand van specs en ook het uiterlijk had verwacht.
Waar de Z8000 het goed doet als 'automatische modulatie'-sequencer met z'n grote hoeveelheid outputs, is de Rene veel geschikter als 'interactief bespeel-instrument' door de touchpads, quantizer en programmeerbare logica.
Bij de Z8000 maak je in 1 keer een heleboel mogelijke lijntjes die tegelijk spelen (dus bijv. aansturing voor meerdere filters, vca's, oscillators etc.), terwijl de Rene in feite maar CV 1 output biedt (als je het slim doet, kan je er 2 van maken) en 2 trigger outputs.
De Z8000 heeft geen quantizer en de range is vrij grof (0-10v), dus voor melodisch werk minder geschikt, terwijl de Rene een quantizer en scale programmer aan boord heeft.
Met z'n logic modes is de Rene wel ingewikkelder om te gebruiken - Make Noise geeft zelf ook toe dat het hoog nodig is dat er een betere manual van komt. De video's van James Cigler geven wel een erg goed beeld van de mogelijkheden: zie http://vimeo.com/jamescigler/videos

Belangrijk om te onthouden is dat je bij zowel de Z8000 als bij de Rene een externe clock nodig hebt om de steps te triggeren. Hoe meer trigger generators (liefst ritmisch gekoppeld, bijv. met een divider) hoe beter.
Dat kan natuurlijk met 'n LFO als masterclock, maar een externe trigger sequencer ertussen is wel veel leuker omdat je daarmee dan gemakkelijk ritmische patterns kan maken.
Vandaar ook de bekende opmerking "1+1=3" met analoge sequencers... ;)
Losse trigger sequencers zijn er ook, van simpel tot erg interessant en uniek, denk hierbij bijv. aan de 4ms RCD (eigenlijk een divider++) of de Intellijel uStep. Let op, je blijft dan nog steeds wel een master clock / trigger generator nodig hebben!
('n externe drumcomputer als clock / trigger sequencer is ook erg cool om mee te interfacen).
 
Ik had de TH48 alleen genoemd omdat hij een S-Trigger heeft. En om op te scheppen. Maar beter als een Fenix sequencer gaat het niet worden.
Maar met een eenvoudige schakeling kan je van gate naar S-Trigger:

En nu kan je elke sequencer gebruiken om je Moog aan te sturen.

Ook een leuke module is de Pittsburgh Timetable.

Het is een klok deler en een patroon generator en dus een complete "sequencer" met verschillende trigger uitgangen en cv uitgangen.
 
Kan ik bij iemand de Makenoise Pressure Points/Brains en evt analog memory uitproberen? Een 8 rij x 8 stappen sequencer lijkt me wel wat. Maar omdat het zo anders is als een gewone sequencer wil ik het ff uitproberen of het wat voor mij is.
Dus zou het mogelijk zijn om dit setje bij iemand uit te proberen?
 
Back
Top