Hoe werd de eerste gabberhouse gemaakt?

Omdat de oude sound ook lekker kan zijn voor de liefhebbers (kijk eens naar al die ouwe synth eigenaars hier...)

Je kan toch iets nieuws verzinnen met de oude sound design methodes ?

Heb zelf jaren lang Gabber/Hardcore gedraaid :kroon: dus ik snap dat wel..... ging mij gewoon om het idee dat "sommige" op een oud kauwgommetje blijven kauwen en niets nieuws durven te maken of durven te vernieuwen..... (dat vind ik soms een beetje zonde)
 
Heb je wel gelijk in, ben ook niet zo voor nageaap. Maar als iemand daar van kan genieten, moet hij vooral gewoon lekker op dat ouwe kauwgommetje knauwen toch?
 
Ik vind die beginperiode van gabberhouse ook zo mooi omdat er weinig na werd geaapt, en dat ze met z'n allen volop aan het experimenteren en freaken waren. Later trok het steeds meer naar elkaar toe en begon het in zekere zin steeds meer op elkaar te lijken. Alsof er steeds meer regels waren ontstaan waar het aan moest voldoen om gedraaid te worden op feesten. Maar dat zie je wel vaker bij muziekstijlen naarmate ze langer bestaan
 
Dit is volgens mij de essentie, een paar samples en een 909, en gemaakt voor de dansvloer:

 
Onze holy noise setup begin jaren 90. Soundcraft mixer. Kick kanaal vol in de oversturing. 909 voor kick, claps en hithats en crash.. s950 sampler. se50 effecten bakje. dx100 synth, sh101 synth, juno alpha 2 synth, juno 106 synth.

909 kick overstuurd live op de tafel, clap 909 overstuurd live op de tafel. freak geluiden kwamen uit dx 100. heftige geluiden uit alpha 2 of juno 106 soms gesampled. alle breakbeats werden gesampled in s950.
stemsamples uiteraard ook s950, ook timestretching e.d.

speakers waren nog huis tuin en keuken merk, alles werd gechecked in de auto.
sequencer daw atari cubase.

o ja compressors hadden we niet.
 
dx 100 is klein fm synthje dat veel in detroit werd gebruikt net zoals de sh101. paul richard en ik waren grote detroit fans vandaar.
 
vette docu idd, maurice steenbergen komt binnenkort ook met een fantastische docu over de geschiedenis van house. dikke aanrader.
 
detroit techno, hardcore hiphop, en belgische invloeden zoals new beat en vooral hardbeat. uk is ook belangrijk geweest 808 state, prodigy e.d. in duitsland marc acardipane (pcp)
 
Nee bonzai was veel later, heb het nu over de sound van eind 88 begin 89. Nikki van lierop was hier al mee bezig.
 
Bij mij begon het pas in 1992, en nooit echt precies geweten wat er aan vooraf was gegaan. Voor die tijd luisterde ik vooral grindcore en psychedelische rock. Leuk om nou toch te horen hoe dat gegaan is toen
 
Holy Noise, daar had housepionier Peter Slaghuis "Hithouse" toch ook iets mee te maken?
Heb zijn lp destijds gekocht, nog steeds leuk om te horen en detroit hoor je idd ook al op die plaat.
 
Peter hithouse slaghuis was collega en vriend van paul. Hij startte hithouse records en bracht onze platen uit. Helaas veel te vroeg overleden.
 
Ik luisterde net naar Jack To The Sound of The Underground van Peter Hithouse. Echt cool.
Zitten ook veel samples in die later ook in gabbertracks zaten
 
Back
Top