Hoe werd de eerste gabberhouse gemaakt?

Ja, bv. met sample offset kon je wel wat truukjes uithalen, alsof je aan wat knopjes aan het draaien was.


idd.
Je kon met sampleoffset ook timestretch emuleren. Hiermee keeg je soms erg vette effecten.

In die tijd kende ik niemand die ook muziek maakte, alles zelf moeten ontdekken.
 
Midi deed je bv met a.m.a.s., al vanaf '88 beschikbaar: http://www.bigbookofamigahardware.com/bboah/product.aspx?id=1719
Staat hier nog en werkt nog altijd...

Later werd met A.H.I. de 14 bit mode 'ontdekt', zodat het wat minder blikkerig klonk.



Ja, bv. met sample offset kon je wel wat truukjes uithalen, alsof je aan wat knopjes aan het draaien was.
Wow! Die AMAS is een gaaf ding zeg. Daar kun je lekker op gabberen. Was dat (relatief) duur? Weet iemand nog wat je in 1992 betaalde voor een Amiga 1200? Of in '88 voor een Amiga 500 [= wellicht off topic]?
 
Werd die 14-bit mode ook echt gebruikt om muziek mee te maken door pak hem beet Bloody Fist, Chosen Few of Neophyte?
 
Tenzij een van de geheren (later) digibooster gebruikte denk ik toch vrijwel zeker niet. Dus in die tijd gegarandeerd 8 bit shit. Had ook wel wat met hardcore en je moest het wel bijna kapot processen en allerlei truken uithalen om het acceptabel geMasterd te krijgen. 8>
 
Wow! Die AMAS is een gaaf ding zeg. Daar kun je lekker op gabberen. Was dat (relatief) duur? Weet iemand nog wat je in 1992 betaalde voor een Amiga 1200? Of in '88 voor een Amiga 500 [= wellicht off topic]?


Toevallig zit er een flyer in de doos, deze -> http://amiga.resource.cx/adcoll/adcoll.pl?id=microdealmidi&pg=1
Amas kostte toen £99.95.
Een 1200 met harde schijf (300 MB ofzo) & mbx 1200 (met fpu) 2200 gulden.
Had ook wel wat met hardcore en je moest het wel bijna kapot processen en allerlei truken uithalen om het acceptabel geMasterd te krijgen


Klopt, sommige platen klinken dan ook voor geen meter en het volume is over het algemeen vrij laag.
 
Met Symphonie op AmigaOS zijn achteraf gezien erg knappe modules gemaakt,, check aminet mss ?

EDIT:

Elke fabrikant heeft zijn manier van formatteren van floppy's. Zo ook met deze W30. Je kunt de nog verkrijgbare HD(1.44 MB) floppy's gebruiken maar je moet een truuk toepassen volgens deze W30 site.
Er bestond vroeger een appje om al die format's om te zetten. Het heette Rubber Chicken van Chicken Systems, maar ik weet niet of het nog verkrijgbaar is. Dan kon je van Akai, naar Roland en naar Ensoniq.
ja, daar heb ik al van gehoord,,

En 'k heb die SMFW30 gevonden,,,, daar kun je oa de W-30 diskette hun Samples met exporten naar wav,,
 
Tenzij een van de geheren (later) digibooster gebruikte denk ik toch vrijwel zeker niet. Dus in die tijd gegarandeerd 8 bit shit. Had ook wel wat met hardcore en je moest het wel bijna kapot processen en allerlei truken uithalen om het acceptabel geMasterd te krijgen. 8>

Ik had deze in de Amiga1200 zitten, een 12bit sampler, Aura
 

Attachments

  • aura.jpg
    aura.jpg
    28,7 KB · Bekeken: 121
Tenzij een van de geheren (later) digibooster gebruikte denk ik toch vrijwel zeker niet. Dus in die tijd gegarandeerd 8 bit shit. Had ook wel wat met hardcore en je moest het wel bijna kapot processen en allerlei truken uithalen om het acceptabel geMasterd te krijgen. 8>


Of je moest toccata / delfina / maestro pro gebruiken:
http://amiga.resource.cx/exp/toccata
http://amiga.resource.cx/search.pl?id=delfina1200
http://amiga.resource.cx/search.pl?id=maestropro

Octamed SS ondersteunt deze namelijk. Dus niet alleen 8 bit ;)
 
Ok, het is geen gabber house, maar ik zie het wel als een evolutie daar uit en er zitten duidelijke rave invloeden in die bassjes,
iemand hier enig idee wat voorn apparaten doorgaans gebruikt werden die deze sound hadden? Ik krijg de patches wel voor elkaar maar t klinkt net anders dan wat ik uit al mijn apparaatjes en soft synths kan krijgen.



Mijn persoonlijke benadering komt hier op uit;
En ja ik probeer het old school te houden ^^
https://soundcloud.com/wouter-van-asseldonk/defektt-priest
 
Ok, het is geen gabber house, maar ik zie het wel als een evolutie daar uit en er zitten duidelijke rave invloeden in die bassjes,
iemand hier enig idee wat voorn apparaten doorgaans gebruikt werden die deze sound hadden? Ik krijg de patches wel voor elkaar maar t klinkt net anders dan wat ik uit al mijn apparaatjes en soft synths kan krijgen.

https://www.youtube.com/watch?v=b9VrnCMhJsQ

Mijn persoonlijke benadering komt hier op uit;
En ja ik probeer het old school te houden ^^
https://soundcloud.com/wouter-van-asseldonk/defektt-priest
Hoe heb jij die superlage tonen gemaakt?
 
Beiden tracks klinken erg vet 8) Het oudere dnb jungle werk is zo te horen heel erg sample gebaseerd. Heb er wat cds van eind jaren 90 dnb grijs op gedraaid tijdens autoritjes :P Ik doe een gok dat het jaren 90 spul vooral tracker werk is geweest en met recycle achtige apps in elkaar is gedraaid. Ik kom ook videos tegen op yt van drumn bass tracks die uit 2 amigas gesynct komen rollen.
@Septic , die aura was een betaalbare 12 bit expansie echter de pcmcia interface is ruk- heb er leuke dingen mee kunnen doen tot mijn A1200 pcmcia port ndkl--te ging :D
 
De standaard UK dnb setup: Emu samplers, overstuurde Mackie 8 bus mixer, en resamplen. Dus bijv een 808 kick in een Emu E6400 gesampeld, een filter van de Emu erover, dit overstuurd de Mackie in en resamplen. Vervolgens de schone en geresampelde sound op aparte kanalen van de mixer layeren. Of je hier nu echt een Emu voor nodig hebt of dat de producers daar gewoon gewend waren aan Emus verschillen de meningen over.

De track die je hier post vind ik zelf echt geen drol aan trouwens maar smaken verschillen. Met gabber heeft t ook niet zo veel te maken, misschien beter een UK dnb thread aanmaken ;)

Ok, het is geen gabber house, maar ik zie het wel als een evolutie daar uit en er zitten duidelijke rave invloeden in die bassjes,
iemand hier enig idee wat voorn apparaten doorgaans gebruikt werden die deze sound hadden? Ik krijg de patches wel voor elkaar maar t klinkt net anders dan wat ik uit al mijn apparaatjes en soft synths kan krijgen.

https://www.youtube.com/watch?v=b9VrnCMhJsQ

Mijn persoonlijke benadering komt hier op uit;
En ja ik probeer het old school te houden ^^
https://soundcloud.com/wouter-van-asseldonk/defektt-priest
 
kut voor je als je er geen drol aan vind,
ik zie genoeg parallel tussen dit en jaren 90 gabber ga niet een compleet nieuw topic te openen dan.
 
Laatst gewijzigd:
Hoe heb jij die superlage tonen gemaakt?

is een bass patch op me juno die ik op me computer gefiltered heb met automation.
 
Even voor de duidelijkheid: ik had het over de track die je postte als voorbeeld, niet over de track die je zelf hebt gemaakt.

En doe er verder mee wat je wil, maar er is op UK fora echt een berg aan info over dnb productietechnieken te vinden. Vroeger Emusonacid bijv. Hier op synthforum in een gabber thread verwacht ik wat minder tips voor je.
 
Ik doe een gok dat het jaren 90 spul vooral tracker werk is geweest en met recycle achtige apps in elkaar is gedraaid. Ik kom ook videos tegen op yt van drumn bass tracks die uit 2 amigas gesynct komen rollen.

De tracker periode was nog in de jungle en "hardcore breaks" tijd (vind ik super vet, en daar zie ik wel enorme overeenkomsten met gabber - er is in de happy gabber periode flink gesampeld uit Engelse platen). Dnb in de stijl die MSK hier post kwam later (voor mij het begin van het einde van de pret uit de UK).

Hier iemand die nu nog steeds vette hardcore jungle maakt met o.a. Amiga:
 
Op de HKU (1997) klikte ik met iemand die dnb op een tracker deed, net als ik hardcore dat jaar op een tracker deed (FT2). Was leuk modfiles uit te wisselen en te kijken hoe de ander werkte. Eerder mid jaren '90 kwam ik via een vriend die mellow maakte in aanraking met FT2, die liet ook veel horen van de modfiles die hij downloade uit de tracker scene. De bekende happy is voor hobo's modfile werd toen ook verspreid. Dus direct een kijkje in de keuken van Neophyte. Toen ik daarna zelf inet had heb ik alles van een paar trackergroups gedownload en uit elkaar geplozen, ter aanvulling van mijn eigen midi hardware ervaring, want de werkwijze is wel ff anders met die codes en beperkte klank. De combinatie van die 2 zorgde m'n eerste release en uiteindelijk voor de "hit" DJ Niel - Battlefield. Daarna heb ik de trackers gelaten voor wat ze zijn, heb alles via hardware en cubase verder gedaan zoals ik dat pre 1997 al deed, waarna ik na een korte ontdekkingstocht in vst land bij Reason ben uitgekomen.

Rond 2002 heb ik 2 pogingen gedaan met gasten van tracker releases ze om te vormen naar volwaardige hardware kwaliteitsreleases, maar afspraken maken was niet mogelijk.

Volgens mij heb ik op oude backups nog hele mappen vol met die trackergroups modfiles staan, dat spul is inmiddels 20+ jaar oud, mooi man.
UCP was één van de grotere geloof ik, net als Don Brasco Recordings.

EDIT: hier wat linkjes naar ouwe meuk: https://www.discogs.com/group/thread/470026
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top