Hoe werd de eerste gabberhouse gemaakt?

@Niel: "Battlefield" heb ik net voor het eerst gechecked (vanaf '96 was ik niet echt meer aan het gabberen) - dat is wel echt een knaller man. Respect!
 
Beiden tracks klinken erg vet 8) Het oudere dnb jungle werk is zo te horen heel erg sample gebaseerd. Heb er wat cds van eind jaren 90 dnb grijs op gedraaid tijdens autoritjes :P Ik doe een gok dat het jaren 90 spul vooral tracker werk is geweest en met recycle achtige apps in elkaar is gedraaid. Ik kom ook videos tegen op yt van drumn bass tracks die uit 2 amigas gesynct komen rollen.


Vaak werd er een emu gebruikt, zoals in deze vid:
 
Gracias :okdan: Zonder fasttracker had die track nooit bestaan. Ik had een kort synth wavecycle loopje gesampled van een korg poly 61 voordat ik die doorverkocht, die scheursound deed ie erg goed (later gebruikte ik een juno 106 daarvoor). Een random een melodie ingeramd wat snel kan met een tracker, paar keer gekopieerd op rare plekken, dat is te horen in de track. Deze variatie klonk erg leuk, verder uitgewerkt als FT2 song incl. mid sweeps op de mixer (2x mono uit), maar werd afgekeurd door het label vanwege gebrek aan geluidskwaliteit t.o.v. midi hardware. Dus heb daarna een paar maanden later (tussendoor middelbare school diploma halen) even goed voor gaan zitten, exporteren van de synthloop als wave, droog in de yamaha A4000 en op de hardware mixer met midsweep heen en weer tweaken. 909 voor de meeste drums, bassdrum is een sample van speed freak - sonic mine, de versie die op zijn album staat: https://www.discogs.com/Speed-Freak-Return-To-Speed-City/master/944232 niet de hijg versie op de thunderdome 1 cd, met wat EQ erop die ik met soundforge 4 erop had gezet.
 
@Niel: Heel tof om te lezen hoe je dat nummer hebt gemaakt! Dat 'ie eerst in tracker kwaliteit werd afgekeurd bleek dus een blessing in disguise, want in de hardware versie werd het een hit. Het verbaast me ook hoe jong je was toen je dit uitbracht.

De melodie vond ik inderdaad al een beetje stepsequencer achtig klinken, wat heel goed werkt bij de industriele / PCP achtige feel van de track. Vind ik zelf veel vetter dan die feestmelodien met supersaw in de mainstream hardcore later, die vaak op een piano roll in elkaar gezet zijn.

Op welke mixer heb je de mid sweeps gedaan?

Leuk detail ook dat je de basis van de kick van Speed Freak hebt gesampeld. Ik heb in die tijd een hoop platen van hem gekocht, heb nog steeds de Sonic Mine EP. Ik heb hem ook een paar keer ontmoet, hij is nu nog steeds actief en produceert volgens mij alles in the box, maar ik heb de indruk dat hij het optreden als DJ niet altijd even leuk meer vindt.
 
Ja, uiteindelijk is de track er beter van geworden inderdaad. Het was ongeveer de tijd dat trackersongs qua geluidskwaliteit eigenlijk niet meer konden in de mainstream achtige hardcore, geschikt voor compilaties. Een paar uitzonderingen daargelaten. Neophyte was een jaar ervoor al klaar op neophyte records 001: https://www.discogs.com/Neophyte-Number-One-Fan/master/119778
Number one fan is in die zin zijn laatste amiga hit geweest in 1999.

Sweepen deed ik in 97 op een behringer mx 2004 (battlefield fasttracker versie), daarna kocht ik een donkerblauwe behringer mx 3282a waarop oa battlefield (release versie) en the cave zijn gemaakt en een rits releases met kristof.

Ik was toen een broekie van 19, inmiddels bijna 40 haha :beard:
 
ik sla even over, hehe. Wel leuk om oude files te openen :okdan:
 
Ik heb de FT2 clone ook lopen nu, ik ben er wel blij mee, het is in iedergeval erg leuk.
Ik heb na deze hele thread nog een keer helemaal door te lezen het idee dat ik wel redelijk goed zit voor old school sounds, ik heb een Akai S950 waar ik goed mee kan werken en ik krijg daar echt bijna alles mee voor elkaar,
vind het alleen lastig om de juiste dikte te krijgen in mijn synth sounds als ik echt zo'n juno geluid wil namaken, heb wat freeware er voor, maar heb verder alleen mono synths in hardware.
 
Interesant ga er eens naar kijken, thx. :)
 
Voor het Juno geluid.. probeer Roland: Alpha Juno-1/2 MKS-50 JP-8000/8080 Juno-106 Novation: Ultranova/Mininova, nog oudere monosynths zonder midi of modulair kunnen ook verbazen maar das groter budget. DJB
 
Ja ik heb een Alpha Juno gehad, heb er veel geluiden nog van opgenomen van mijn Patches, maar heb momenteel alleen nog analoge mono synths staan,
microbrute, mam mb-33, protone , en een Casio met analoge filters.. de rest heb ik allemaal niet meer omdat ik toch bijna alleen maar mijn Akai S950 gebruik (de)
 
Ben wel benieuwt wat men vind van de old school factor van deze track, 't is echt allemaal akai S950 tracks multitracken, aansturen met renoise en mixen met mijn analoge mengtafel, heel simpel, wel veel werk zo maar leuk om te doen..
Werk vaak samen met een maat van me , maar we doen veel los van elkaar ook onder dezelfde naam, dit is volledig uit mijn handen ontstaan.

https://www.youtube.com/watch?v=YppPqamD6AQ
 
Ben wel benieuwt wat men vind van de old school factor van deze track, 't is echt allemaal akai S950 tracks multitracken, aansturen met renoise en mixen met mijn analoge mengtafel, heel simpel, wel veel werk zo maar leuk om te doen..
Werk vaak samen met een maat van me , maar we doen veel los van elkaar ook onder dezelfde naam, dit is volledig uit mijn handen ontstaan.

https://www.youtube.com/watch?v=YppPqamD6AQ

Wat een leuk project! Heb alleen geluisterd op de ipad, maar dan ga je toch wel even 25 jaar terug in de tijd. Lekker tempo’tje ook haha. Persoonlijk komt voor mij de beste shit uit die tijd, draai wekelijks met een vriend nog steeds alle oude klappers op vinyl. Ik heb nog steeds een Mackie 8 bus tafel en hardware staan, met het idee om oude Hardcore te maken, alleen het komt er maar niet van. Misschien door het horen van deze track er toch maar weer aan beginnen ;)
 
Is wel leuke bezigheid vooral als je de spullen hebt. ^^
 
Back
Top