Jomox Moonwind

Nieuw filter van Jomox.

Specs:

Two real analog low noise multimode filters
OTA technology *
Per filter Q (narrowness) and Resonance are separately adjustable **
Per filter the shapes lowpass, highpass, bandpass and notch are assignable
The filters are connectable among each other ***
Per filter there is one LFO which controls the cutoff ****
Per filter there is envelope amount, the envelope is created from the audio with an analog envelope follower
Inputs are Hi-Z and can amplify guitar or bass signals directly
Digital effects chip with 15 algorithms
Analog FX Feedback in order to create tape delays and wave guides
Three parameters per FX algorithm
The effects programs include chorus, flanger, tremolo, reverb, delay and some more exiting programs
Eight effects programs can be reloaded by OS update later on
Built-in noise generator
Sequencer can record Cutoff, Q and Res seperately per step and filter
Maximum 64 steps per pattern
Maximum 16 steps per bar (then max. 4 bars), bars can be dynamically set according to the number of steps per bar

http://www.jomox.de/product_details.php?lang=2&category=2&product_id=15

moonwind.jpg
 
leuk voor op de aux send van je analoge tafel, kan je op alle kanalen lekker er mee los
 
Is er al een tijdje, leuk ding wel. Is het Jomox-filter een beetje de moeite? Heb alleen zo'n Mbase gehad(wacht heb ik die niet nog ergens?) vond ik wat minder maar dat is geen filter natuurlijk : )
 
ik vind de Mbase-01 fantastisch kan flink druk opbouwen
 
Mwah, vond hem wat plokkig. Maar hij is populair dus het zal vast binnen sommige genres bruikbaar zijn.

De Moonwind doet me een beetje denken aan wat ik met mn Monomachine doe maar dan analoog. Filters met stepsequencers vind ik eigenlijk wel een feest.
 
ziet er net zo sexy uit als een ongeopend pak potloden

lekkere duidelijke UI ook, gelukkig is het LCD scherm wel van het type jaar 2001. Stel je voor dat het overzichtelijk wordt enzo, en strak...

Maar goed, het kan leuk klinken natuurlijk.....is ook wel wat waard, soms
 
het ziet er niet super overzichtelijk uit, geen omlijningen etc om duidelijk de groepen aan te geven en de knopjes zijn net zo zwart als de behuizing... die ronde drukknopjes zijn wel erg plat waardoor de opdruk zo nu en dan ook zal worden aangeraakt wat op den duur van die doffe slijtage plekken kan gaan veroorzaken...

de naam 'moonwind' lijkt van de eerste de beste wilg te zijn geplukt...
 
Ik heb hem al een maandje of wat. Klank is goed, bediening vind ik wat minder. Leuk is dat er ook nog een FX chip inzit met delays en andere effecten waardoor hij toch veel veel dingen kan.
 
Wordt hij digitaal bestuurd zoals de air en de xbase? of is hij echt analoog ala een filterbank.
 
Wordt hij digitaal bestuurd zoals de air en de xbase? of is hij echt analoog ala een filterbank.

Een filterbank heeft toch ook MIDI? Bedoel je digitaal audiopad?
 
Ik doel meer op de besturing van het filter met de pots die er opzitten.
Bij de xbase wordt het geluid analoog gegenereerd, maar de resolutie van de draaiknoppen was toch maar 127 stapjes omdat hij digitaal bestuurd wordt.
Bij de filterbank is die resolutie veel hoger (geheel traploos) omdat hij ook analoog wordt aan gestuurd dat is meer wat ik bedoel.

Dat maakt voor mij een groot deel van het plezier in het omgaan met dit soort apparaten.
 
Ik doel meer op de besturing van het filter met de pots die er opzitten.
Bij de xbase wordt het geluid analoog gegenereerd, maar de resolutie van de draaiknoppen was toch maar 127 stapjes omdat hij digitaal bestuurd wordt.
Bij de filterbank is die resolutie veel hoger (geheel traploos) omdat hij ook analoog wordt aan gestuurd dat is meer wat ik bedoel.

Dat maakt voor mij een groot deel van het plezier in het omgaan met dit soort apparaten.

De parameters worden met CC's aangestuurd, dus 127 stappen lijkt me het meest aannemelijke.
 
nou, ik zit zo te kijken, ik denk dat ze de midi-besturing hebben opgelost ala sherman...
volgens de omschrijving (die op de site nog net ff een paar regeltjes door gaat) staat dat naast dat de cutoff met midinotes wordt bestuurd en 'de overige parameters met midiCC, de cutoff, Q en resonance OOK met classical potentio meters bestuurd worden.

Dus waarschijnlijk wordt intern het voltage vanuit de potentiometer met het voltage van de midi2cv gemixed en zo doorgestuurd naar de filter. De midi-besturing is dan wel 127 stapkes, maar die ga je via midiCC niet echt hoger krijgen (behalve door er natuurlijk 4 na elkaar te gebruiken ;) ), maar dat wil nog niet zeggen dat de rest van de besturing ook met 127 stapjes zou moeten gaan..

al met al een mooi apparaatje lijkt mij... 2 LFO's, 4 sequencers... hmm... jack's aan de buitenkant om wat CV af te tappen voor m'n sherman? :P aan de andere kant... ik heb hier nu een sherman en een akai staan, m'n 1e rack zit vol en ik heb eerst nog bekisting nodig voor alle losse apparaten.... ik wacht wel tot die in den aanbieding gaat.. en ff wachten tot ik wat fragmentjes heb gehoord..

sik
 
:D:D Nominated for the Quote of the Month!

moestr ook effe om lachuh ;-]
:okdan:

ist idd een stand alone unit ..syncable met metmidi

mis meteenweer bv de 2e lfo op soon filter per filter
1 in de breedte en 2 in de hoogte ;-]

moet zeggen jomox producyten zijn wel degelijke mooie stevige gear ; en een stepsequencer op / met filters nou nou daar kenik r niet veel van
de mfb 64 aleen eiglijktoch ?

http://www.sequencer.de/syns/mfb/FilterBox.html
pixie ook leukl ding en niet duur
 
De parameters worden met CC's aangestuurd, dus 127 stappen lijkt me het meest aannemelijke.
In de manual staat dat de cutoff een MSB en LSB heeft, dus 16384 (2^14) stappen. Dat zou wel voldoende moeten zijn. De andere parameters zijn wel gewoon 128 stappen, maar daar is dat ook minder belangrijk.
 
Leuk dat Jomox nog steeds veel energie steekt in analoge gear. Q en resonantie apart lijkt me tof; stepsequencers zijn echt dik op zo'n sequencer. Zo op de filmpjes te zien is het onprogrammeren daarvan een eitje.

De interface is van een gemiddeld DIY project, jammer... De knoppen lijken wat willekeurig geplaatst, betere labeling/omlijning zou het al een stuk beter maken. Hilarisch vind ik de labeling van het display. Die letters onder en boven het display staan dus voor verschillende parameters, en moeten je helpen het display te lezen. R = LFO rate, I = LFO intensity, etc. Maar waar F, E en L voor staan ben ik al weer vergeten.... Dat snapt toch niemand??

Voor zover ik begrijp is er geen volledige dual mono mode; gain, envelope en fx gelden voor beide kanalen? Dat is wel jammer, juist ook met die High-Z inputs is het fijn om beide filters los te gebruiken, toch? Verder lijkt me het wel een leuk ding hoor. Erg tof achter een DJ mixer of mix bus.
 
Back
Top