Geen geaarde stopcontacten voor PC, wat nu?

Bass

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
11 oktober 2002
Berichten
10.063
Hallo,

Ik heb mijn PC dus in mijn woonkamer staan.

Alleen zijn daar geen geaarde stopcontacten aanwezig, dus vaak krijg ik spanning door mn donder als ik bij de aansluitingen achterop de computer zit te klooien :duivels:

Hoe kan ik dit oplossen want een verlengsnoer uit de keuken is ook niet erg handig!
 
Schoenen met rubber zolen gebruiken.
Of rubber handschoenen.
Of de spanning eraf halen als je aan't klooien bent.
 
Gewoon even een geaarde doos kopen. Het aarde draadje verbind je met een metalen klem op een kachelbuis (desnoods het verf er even afschuren, anders werkt het niet). Ga gewoon naar de praxis, gamma, weet ik het, daar weten ze wel wat je moet hebben.
 
Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Gewoon even een geaarde doos kopen. Het aarde draadje verbind je met een metalen klem op een kachelbuis (desnoods het verf er even afschuren, anders werkt het niet). Ga gewoon naar de praxis, gamma, weet ik het, daar weten ze wel wat je moet hebben.

Ja lekker, dit is dus gewoon strafbaar he. De verwarming gebruiken als aarde, ga je schamen! Er zal iets misgaan terwijl er iemand met z'n fikken aan de verwarming zit...

Je kan 2 dingen doen, want aarde is belangrijk voor een pc:

- verlengsnoer
- aardedraad aanleggen
 
Ja ik heb niet eens CV!!

Maar een verlengsnoer vanuit mn keuken is dus de enige oplossing =( want daar zijn de enige geaarde contacten...:stupid
 
Het is idd strafbaar ja. En niet te vergeten nog retegevaarlijk ook.
Mja als je geen CV hebt dan maakt het ook weinig uit.

Maar af en toe een optater van een 15v is helemaal niet erg hoor. Schijnt erg goed voor je huid te zijn.
Beetje vent kan hier gewoon tegen hoor. ;)
 
Ik vind die schok vaak op zich niet zo erg, maar aangezien die PC onder een bureau staat stoot ik m'n kop altijd ontzettend hard van de schrik... En dan weer even flink uit de Bijbel lezen natuurlijk :stupid
 
Origineel geplaatst door mikeandrews
Ik vind die schok vaak op zich niet zo erg, maar aangezien die PC onder een bureau staat stoot ik m'n kop altijd ontzettend hard van de schrik... En dan weer even flink uit de Bijbel lezen natuurlijk :stupid

:dubbel:
 
Origineel geplaatst door fuse
Het is idd strafbaar ja. En niet te vergeten nog retegevaarlijk ook.
Mja als je geen CV hebt dan maakt het ook weinig uit.

Maar af en toe een optater van een 15v is helemaal niet erg hoor. Schijnt erg goed voor je huid te zijn.
Beetje vent kan hier gewoon tegen hoor. ;)

Tussen je niet-geaarde computer en de randaarde (van bijvoorbeeld een verwarmingsbuis) staat een spanning van 110 V. Da's ietsje meer dan 15 V. ;) Erg handig dus om je Amerikaanse apparatuur op aan te sluiten of anders een gloeilamp :eureka: (probeer dit a.j.b. niet thuis uit!).
 
Ik zou m lekker aarden, ik heb laatst m'n moederbord opgeblazen door ontbreken van randaarde: stond een spanningsverschil op een netwerkstekker tussen m'n (geaarde) server en mijn PC, netwerkstekker in t verkeerde gaatje (woops, beschermingsplaatje in de pc vergeten), POEF!

Dus lekker een verlengsnoertje trekken, heb ik nu ook gedaan tussen de keuken en mijn kamer. Geen gezicht, maar scheelt wel weer geld en optaters :)
 
Wat ik gedaan heb is de aarde draad die in het 'doosje' boven de lamp, in het plafond, zit geleid naar de PC. Kijk maar eens of er bij jou ook zo'n groen gele draad zit. Je kan dan meteen van de bruine en de blauwe je stroom toevoer krijgen.

TIP: schakel de spanning uit en gebruik een spanningszoeker. :-)
 
[offtopic]

Tussen je niet-geaarde computer en de randaarde (van bijvoorbeeld een verwarmingsbuis) staat een spanning van 110 V. Da's ietsje meer dan 15 V. Erg handig dus om je Amerikaanse apparatuur op aan te sluiten of anders een gloeilamp (probeer dit a.j.b. niet thuis uit!).


Hoe kom jij aan 110V als ik vragen mag?
 
Origineel geplaatst door Toon
Hoe kom jij aan 110V als ik vragen mag?

Aan beide 220V draden die je PC binnenkomen hangt een condensator die met de randaarde is verbonden. Deze condensatoren zijn onderdeel van het zogeheten netfilter, welke storingen van het lichtnet hoort op te vangen voordat ze de computer bereiken en andersom. Als je je computer op de randaarde hebt aangesloten, dan doet dit netfilter z'n werk zoals 't hoort. Is de computer niet op de randaarde aangesloten, dan vormen de 220V draden en de twee condensators, die naar de randaarde lopen, een spanningsdeler. De waarden van beide condensators zijn gelijk en te klein om de 220V@50Hz netspanning tegen te houden en zo kan het dat je op de randaarde van je computer een wisselspanning meet die half zo groot is als de netspanning. De metalen behuizing van je computer en alle aansluitingen waar een 'ground' bij gebruikt wordt (de aansluitingen van je geluidskaart bijvoorbeeld) hangen ook weer aan de randaarde van je computer en zo kan er dus op heel veel punten van je computer en zelfs daarbuiten een wisselspanning van 110 Volt staan als je niet je computer op de randaarde aansluit. Aarden die computer dus! :okdan:
 
wat kan er mis gaan als je je spullen (gitaarversterker in mijn geval) met de verwarming hebt verbonden? Ik heb er wel een weerstandje tussen zitten.
 
Vermarming en onder de douche staan...

Vermarming en onder de douche staan...

Wat is dan het geval als je de aarde op de verwarming aansluit en je vriendin heerlijk onder de douche staat en het misgaat?
Kan dat gevaarlijk worden?
Wil ik toch even weten groeten Sascha
 
Re: Vermarming en onder de douche staan...

Re: Vermarming en onder de douche staan...

Origineel geplaatst door NewStyleSascha
Wat is dan het geval als je de aarde op de verwarming aansluit en je vriendin heerlijk onder de douche staat en het misgaat?
Kan dat gevaarlijk worden?
Wil ik toch even weten groeten Sascha

Om je het gelijk uit je hoofd te praten:

Ik hoop dat je van warm vlees houdt dan... 8o)

Gewoon nooit en te nimmer doen. Aardedraad trekken of netjes verlengen is de enige oplossing!
 
Aha

Aha

Aha deze ietwat simpel klinkend vraag krijgt dus wel het antwoord dat dit dus een gevaarlijk onderneming kan zijn, stel je electrocuteerd door eigen schuld je buurvrouw...
Wat dan?
Blij?
:duivels:
 
Back
Top