De Break

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

justin

Shauna
Lid sinds
7 april 2003
Berichten
1.915
Wat moet je weten,om een lekkere(drum)break te maken in je track. Wat is de achtergrond van een break,gewoon de versnelde snare,perc of drum? Kan iemand me hier mischien meer over vertellen ook qua telling mischien? Heb het gewoon over de simpele break. Heb wel een keer een goede (drum)break gemaakt,maar om die nou in al je nummers te verwerken.

Met het maken van een track,heb ik hier nog de meeste moeite mee. Niet dat al het ander me makkelijk afgaat,maar blijf hiermee altijd vast zitten.
 
je hoeft helemaal niks te weten om een lekkere break te kunnen maken
volg je gevoel , ga muziek maken

veel vragen die je stelt hebben geen simpel antwoord
doe gewoon je ding en kom zelf achter hoe muziek in elkaar steekt zoals jij het op je af voelt komen
 
jongens luister eens. Er zijn niet echt regels voor het maken van muziek. Iets moet niet eerst dit doen, dan dit voordat je dat doet etc. Ga je gang. Ga geen muziek volgens regels maken. Dan zijn we zo door de stof heen... Muziek is iets wat je met je gevoel moet maken. Niet met een handboek... TIs geen boekenkast ofzo die je inelkaar zet...
 
Ok heren, effe dimmen. Ook Cartman met de 909 in handen (muff vind dat wel een coole ava nu:D ).
Zoek even een midifile op internet en kijk hoe het nummer met de break van je dromen inelkaar steekt. Dan weet je hoe je het kan maken.
 
Tja Justin je stelt idd veel vragen dat ik bij mezelf denk van dat kun je zelf toch ook wel uitvogelen...
Ga gewoon eens wat spelen met je apparatuur/software ,luister veel naar andere verschillende muziek,en duik er eens lekker in DAT IS MUZIEK MAKEN !! Het is gewoon een leerproces waar je nu in zit volgens mij en dat heeft gewoon zijn tijd nodig.
Misschien is het een tip om de ''Computer Music'' aan te schaffen daar staan allerhande Tutorials in zoals van ''Hoe maak ik een break'' kost je 14€ per maand en dan krijg je een dik (engelstalig) boek met een CD waar verschillende Software opstaat ! (Hebben ze bij de Bruna en van die winkels)
En dan ook natuurlijk DE ZOEKFUNCTIE op het forum kan,die kan ook wel eens makkelijk zijn.

Begrijp me niet verkeerd ik wil je best helpen maar eerst moet je er zelf wat moeite voor doen.
Je komt nu namelijk met vragen aan waarvan de antwoorden OF in een boekje staan OF die je door zelf klooien met je spulletjes ook beantwoord kunt krijgen...


Hier heb je een link naar de site van Computer Music waar je ook ONLINE tutorials kunt bekijken ook ''hoe maak ik een beat '' http://www.computermusic.co.uk
 
Inderdaad er zijn geen regeltjes voor een perfecte break. Het gebruik van een opkomende roffel is al zo vaak gebruikt. Dit probeer ik altijd beperkt te houden, omdat dit zo afgezaagd klink (is te vaak gebruikt gewoon). Eigenlijk zie ik een break als een rustpunt voor de luisteraar of danser met aan het einde van de break een climax naar het laatste refrein. Houd in je achterhoofd dat de luisteraar het refrein weer wil horen. Werkt daar dus naar toe en breid de stukken aan elkaar. Dit kan met een roffel of wat effecten, maar ook met een melodie. Wat ook vaak goed uitpakt is het laatste refrein na de break in het hoog transponeren. Veelal gebruik ik net effe andere akkoorden dan van het refrein of het couplet. Wat je ook nog zou kunnen doen is de volgorde of snelheid van spelen aanpassen. Ook kun je in de break best wel wat extra effecten toepassen. Veelal gebruik ik wel dezelfde string in mijn break, maar probeer ik een ander leadgeluid te pakken, omdat een ander geluid automatisch al voor een verandering zorgt.
Ik vind de break 1 van de moeilijkste componenten in een song, juist omdat het net effe anders moet klinken dan je couplet en break, maar ook weer niet los van elkaar moet staan. Dus niet dat je eigenlijk 2 songs zit te maken.
Ook onderga ik vaak de verleiding om de break te lang te houden. In een 12inch versie zou dit wel kunnen. Wil je een single versie maken, dan mag hij eigenlijk niet veel langer zijn dan je refrein. Mijn refrein is veelal 8 maten. Mijn break veelal ook.
 
Laatst gewijzigd:
Als je echt niet verder komt: pak een site met de manual van een 808 of 909, daar vindt je wel een break.
 
Oke mensen,zal voortaan wat beter me best doen,om de dingen eens uittevogellen. Mischien komt het,dat ik mijn vragen altijd anders opstel,dan wat ik echt bedoel.

Als break,bedoelde ik eigelijk wat houd een break eigelijk in qua drums. Ja mischien snappen jullie er nog niets van.

Had een keer een break gemaakt in een nr jaren gelden,en iemand vertelde dat hij niet klopte. Zal hem even posten,
mischien dat jullie er wat over kunnen zeggen.
 
Origineel geplaatst door justin
Oke mensen,zal voortaan wat beter me best doen,om de dingen eens uittevogellen. Mischien komt het,dat ik mijn vragen altijd anders opstel,dan wat ik echt bedoel.

Als break,bedoelde ik eigelijk wat houd een break eigelijk in qua drums. Ja mischien snappen jullie er nog niets van.

Had een keer een break gemaakt in een nr jaren gelden,en iemand vertelde dat hij niet klopte. Zal hem even posten,
mischien dat jullie er wat over kunnen zeggen.

Probeer het anders eens te zingen :)

Wat jij moet doen is meer *luisteren* naar muziek. En *luisteren* hoe bijvoorbeeld zo'n break is opgebouwd.
Onthou, er zijn geen regels waar je je aan moet houden.

Maak maar eens wat en dan maken wij het hier wel met de grond gelijk. ;)

- IF IT SOUNDS GOOD, IT IS GOOD -

R.
 
Origineel geplaatst door justin

Als break,bedoelde ik eigelijk wat houd een break eigelijk in qua drums. Ja mischien snappen jullie er nog niets van.


ik denk dat ik je vraag begrijp...
in de basisstructuur van je ritmiek zitten een aantal accenten (zoals die bij velen niet verder komt dan op 2 & 4... omdat die de sterkste zijn)...
swat, die accenten hebben het psychisch effect om een soort van hypnotische drive bij mensen op te roepen.
Zo kun je dus op't eind van elk schema, refrijn,... een break maken om het geheel wat levendig te houden.
Met een break kan je voornamelijk 3 richtingen uitgaan, bevestigen, trekken of duwen (kontschop)... als je er bv een lap op wil geven, dan anticipeer je... wat zoveel wil zeggen als je accenten van de basisritmiek naar voren schuiven... Evenals je ook het omgekeerde kan doen.

het draait allemaal rond conditionering, als je mensen een hele tijd dezelfde loop laat horen, dan hebben die allen de verwachting dat in de maten diezelfde loop doorgaat... bij een break heb jij dus de macht om een switch in je publiek hun hoofd te maken.

De reden voor sommige antwoorden die je hierboven kreeg, zal te maken hebben met het feit dat die gasten allemaal wel weten hoe ze een break moeten maken & hoe deze klinkt... maar echter nog niet hebben stilgestaan bij wat er eigenlijk gebeurt & er een verklaring aan te geven.


grz
 
Origineel geplaatst door Slipperman
jongens luister eens. Er zijn niet echt regels voor het maken van muziek. Iets moet niet eerst dit doen, dan dit voordat je dat doet etc. Ga je gang. Ga geen muziek volgens regels maken. Dan zijn we zo door de stof heen... Muziek is iets wat je met je gevoel moet maken. Niet met een handboek... TIs geen boekenkast ofzo die je inelkaar zet...

helemaal mee eens! wanneer kunnen we jou eigen nummers eens beluisteren? ;)
 
Origineel geplaatst door Slipperman
jongens luister eens. Er zijn niet echt regels voor het maken van muziek. Iets moet niet eerst dit doen, dan dit voordat je dat doet etc. Ga je gang. Ga geen muziek volgens regels maken. Dan zijn we zo door de stof heen... Muziek is iets wat je met je gevoel moet maken. Niet met een handboek... TIs geen boekenkast ofzo die je inelkaar zet...

dus een mens met een super goed gevoel & perceptie, die nog nooit van synths & de reutemeteut heeft gehoord,... die gaat achter de pc zitten & maakt een geweldig nummer...

mooie gebouwen, schilderijen,... maak je ook met je gevoel,.. je hebt voor geen meter de kennis & techniek nodig om bv mooie contrasten te maken, rechte muren te zetten ...een goede infrastructuur te hebben.

als iedereen zou weten met welke formules ze steunmurenmoeten bouwen zou elk huis er ongeveer t zelfde uitzien...kijk maar naar de Nederlandse woonwijken.

toch ?!
 
Origineel geplaatst door JazzMann
kijk maar naar de Nederlandse woonwijken.

toch ?!

logisch dat je dat zegt
in (mijn beeld van) een belgische stadswijk is elk huis verschillend en ziet het er echt onbeschrijfelijk grijs, grauw, zwart, goor en rommelig uit :D
 
yep, i v m ruimtelijke ordening kunnen we in belgie nog wat opsteken van onze noorderburen.

La belgique c'est un puzzel:kroon:
 
off topic dankuwel

slotje
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top