Multi-sampling avonturen van lange audio: tips?

Sander02

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 mei 2002
Berichten
5.103
Locatie
Hellevoetsluis
Hoi,

Veel apparatuur heeft geen presets en als iets vluchtig is dan zijn het wel sounds uit je Modular.

Heb mezelf daarom als doel gestelt:
- Het maken van Multi-Samples, noot-voor-noot opname
- Polyfoon spelen van de Modular / analog synth patch
- Bewaren van mooie sounds
- Mobiliteit, meenemen van sounds naar Jams en de modular /synth lekker thuis laten
- Aanleggen van eigen sample libraries
- Speelplezier met Kontakt, want het klinkt enorm dik en gelaagd :)

We hebben het hier dus, over 1 stereo-file met +/- 73 of 88 samples achter elkaar elk bijv 10 seconden lang.

Hierbij wil ik eens delen hoe ik zo'n multi-sample van lange audio opknip.. en hoop vurig op tips waar het nog beter en vooral korter mee kan :D want het is me een karwei!
Vele Slicer programma's die ik heb geprobeerd falen allemaal hard op lange audio-files, of lopen simpelweg vast. Als toppunt de Fruity Slicer, die kan het totaal niet handelen: als je al 1 knopje aanraakt begint hij meteen met rekenen en slicen en kan je 10 seconden wachten met als resultaat 10.000 markers op een kluitje en succes ermee. Ook de Slicex is hierin waardeloos, leuk voor korte audio/drums.

Ik heb SampleRobot gevonden maar twijfel nog met de aanschaf.. vind 249,- wel tamelijk aan de hoge kant. Reaper ben ik nu aan het onderzoeken, maar ben er nog niet uit.

Mijn werkwijze nu:
- In Cubase zet ik het Grid op "Bars and Beats"
- Het tempo op 60 <-- belangrijk, zo kan ik straks de seconden makkelijk omrekenen 500ms,1000ms,4000ms, enz
- Een simpele Midi-sequence gaat alle noten 1-voor-1 afspelen van de Synth
- De noten moeten precies op het Grid staat met voldoende afstand voor evt Release
- Ik neem de track op, dit kan wel een kwartier of langer duren.. :koffie:

- Nu open ik de file in Audition 2015 CC (of hoger)
- Ik knip de audio file aan het begin strak op de 0
- Het tempo van Audition (edit tempo) zet ik op 60
- Nu zou je de lijntjes van het Grid precies straks langs de startposities vd Audio moeten zien staan
- Ik edit een Excel File zodanig, dat ik deze kan importeren als Marker-List. Zoals in dit artikel: How to Import Markers into Adobe Audition - Prestopod
- Ik export de Excel als *.TSV en verander daarna de filenaam in *.CSV (vraag me niet waarom, dit werkt nu eenmaal voor Audition)
- Ik selecteer alle markers en klik "Merge all markers" <- nu worden het Ranges met begin en eindtijd van de stukken Audio
- Vervolgens "Export audio to single audio files"

- Nu weer in Kontakt selecteer je de files vanaf 1 t/m de laatste en zet ze in de Mapping Editor

Tot zover, het is gelukt en de rest is gewoon verder editten in Kontakt. Wat hier nog Tricky is, door die belachelijk kleine knoppen in Kontakt zijn de Zone loop settings.
Voor wie wilt kan ik evt nog uitleggen hoe je dat doet in Kontakt, ik vond het best lastig te vinden.

Zoals je kan zien, zeer omslachtig al mag het resultaat er wezen.. het is nu 2021, zijn er programma's waarin je zonder gedoe van Import van Markers, of meerdere vertaalslagen, gewoon strak kunt knippen op een Grid + Exporteren naar losse Audio? En die niet meteen vastloopt en zich verslikt in een grote audio-file door meteen overijverig beginnen te rekenen als je alleen al naar het sensivity-knopje kijkt?

Ben benieuwd hoe (of) jullie dat doen... dat multi-samplen :) zijn er SampleRobot gebruikers die mss wat ervaringen kunnen delen?

Alvast bedankt!
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top