inrichten nieuwe studioruimte

nlight

Stamgast
Lid sinds
28 april 2004
Berichten
400
Locatie
Studio Luna
Hallo,

Volgende week ga ik mijn thuis-studio opnieuw inrichten/verplaatsen.
Nu zit ik nog met twee vragen;
1. Ik zit nog te twijfelen tussen laminaat of vloerbedekking op de grond. Het gaat me eigenlijk alleen om de akoestiek, geluidsoverlast speelt geen rol. Wat raden jullie aan?
2. In mijn nieuwe ruimte zitten alleen ongeaarde stopcontacten. Gaat dit problemen geven?
Heb ook al even gezocht naar antwoorden maar daar wordt ik niet veel wijzer van...

Alvast bedankt, Nlight.
 
Over dat aarden, ik vraag mij dit al langer af, ik heb in huis ook alleen maar niet geaarde stopcontacten, behalve bij de wasmachine in de schuur.
Maar hoe aard je je stopcontacten op zolder? Nieuwe bedrading door je huis trekken naar de zolder toe?
 
vloerbedekking

en aarding is noodzakelijke.
Vanwege veiligheid, maar ook vanwege de grote kans op brom.
Je hoeft overigens maar 1 stopcontact te hebben. Daarop kan je alles aansluiten met stekkerdozen.
Pak het wel een beetje handig aan met die stekkerdozen. Dus niet eindeloos doorlussen, maar een zogenaamde "steraarde" (zie internet voor uitleg) maken.
 
en stalen pin minimaal 6 meter de grond inslaan, of aftappen van de centraleverwarming
 
Oke, dank.
Wordt dus vloerbedekking en een nieuwe aardedraad trekken...
Zal jullie op de hoogte houden over mijn nieuwe hokkie.

groet, Nlight.
 
Overigens heeft zo goed als iedere pro studio hout op de vloer en geen vloerbedekking.

Iedere pro studio houdt ook rekening met de akoestische eigenschappen van ruimte.
Als je dat niet gaat doen, dan kan je beter op safe spelen en gaan voor de materialen met de meeste demping. Zo droog mogelijk dus.
Je kan er natuurlijk ook voor kiezen een houten vloer te nemen en te hopen dat je stontmazzel hebt met de akoestiek. Dan heb je wellicht een mooier resultaat dan met vloerbedekking. Maar het is wat risicovoller.
 
Oke, Matthew. Ik heb (nog) niet zoveel verstand van akoestiek maar als ik je goed begrijp is het het beste om zo weinig mogelijk reflecties te hebben en alleen het direkte geluid uit mijn monitors te horen (en verder zo weinig mogelijk). Of heb ik het mis?
 
Als je geen verstand hebt akoestiek en geen professional in de arm wilt nemen is dat correct ja.
 
Punt is dat het niet teveel mag galmen en niet te weinig. Je kan natuurlijk ook altijd die houten vloer leggen om er daarna - indien nodig - hier en daar een tapijtje over te gooien. Dat zie je ook vaak in studio's.

Of je kan achteraf absorbers tegen de muren aanbrengen om de hoeveelheid galm in te dijken. Of gordijnen hangen.
 
Duidelijk, en wat zou het ongeveer kosten om alles uit te laten meten qua akoestiek? En is dat de moeite waard?
 
Op dat punt kan ik niet geheel neutraal antwoorden, omdat het mijn business is;-)

Maar ik zal proberen: ja, dat loont heel erg de moeite;-)
 
Het gaat over het algemeen iets verder als gordijnen en galm, zou eerder denken aan laagbeheersing, bass traps diffusors etc. maar download REW en ga eens meten....
 
Ik heb een gordijnenatelier dus gordijnen is geen probleem, maar ik wil het deze keer wel goed aanpakken. Als ik voor een paar honderd euro klaar ben met mijn akoestiek heb ik dat er graag voor over...
 
Gordijnen zijn geweldig om hoge tonen te dempen, maar ze laten de middentonen ongemoeid. Dat laatste kan je wel bereiken (dus hoog en mid) met absorbers, op voorwaarde dat ze dik genoeg zijn.

Ik zal even PM'en ivm het budgetverhaal
 
Over dat aarden, ik vraag mij dit al langer af, ik heb in huis ook alleen maar niet geaarde stopcontacten, behalve bij de wasmachine in de schuur.
Maar hoe aard je je stopcontacten op zolder? Nieuwe bedrading door je huis trekken naar de zolder toe?

Ik had exact hetzelfde probleem in mijn woning, ik heb een aparte groep laten aanleggen in de meterkast voor de zolder, geaard uiteraard. Kostte vier tientjes, heb het door een electricien laten doen.
 
Ik had exact hetzelfde probleem in mijn woning, ik heb een aparte groep laten aanleggen in de meterkast voor de zolder, geaard uiteraard. Kostte vier tientjes, heb het door een electricien laten doen.

In mijn vorige woning heb ik het vergelijkbaar aangepakt.
Ik vind dat zowiezo fijn, want dan heb je 1 zekering voor je studio.
Als die doorbrand weet je dus zeker dat er iets in de studio mis is.
Via dat contactpunt schakelde ik ook gelijk de hele studio aan en uit.
Dan wist ik altijd zeker dat er geen spanning op de studio stond als ik er niet was.
In mijn geval was dat best nodig omdat ik veel oude spullen heb.
Die zijn vaak niet zo veilig gebouwd als het moderne spul.
 
Back
Top