Vloeren isoleren

Re: Vloeren isoleren

Origineel geplaatst door da goose
Volgende maand krijg ik de sleutel van mijn "nieuwe" (1921) huis in Den Haag en daar komt dan ook uiteraard mijn studio in een lekkere grote ruimte. }:|
Uiteraard ga ik de boel goed isoleren zoals zwevende wanden (heb ik nu ook) en een "verhoogde" vloer.
Over die vloer (hout helaas.. ) zit ik nog een beetje na te denken, er komt in ieder geval een vloer op van minstens 10 cm hoog.

Nou wil ik dus alleen ff weten wat het beste materiaal is om de vloer mee te verhogen, gewoon standaard vuren balken of wat anders??
Is het het beste om deze balken eerst op een laag rockwool te laten rusten of op iets anders? en stort ik de ruimte ertussen vol met rockwool?
De afwerklaag > MDF of gewoon van die houten vloerdelen die je ook vaak ziet bij bouwwerken / verbouwingen?
Ik zit ook nog te twijfelen over de vloer zelf, laminaat (extra laag isolatie) of toch vloerbedekking, een zwevende vloer gaat toch wat eerder doorhangen met als gevolg stukkend laminaat.

hellup... zeg maar..:confused:

Er worden al wat behoorlijk goede tips aan je gegeven.

Maar 1 ding moet je niet doen en dat is laminaat leggen.
Laminaatr is plastic en dat komt niet ten goede van je geluid.

Er is tegenwoordig ook hout laminaat.

heb ik zelf ook en daardoor heb je meer controle over je uiteindelijke geluid.

Je kunt nl dan nog een kleedje (persische tapijtje of zo) neerleggen.

Ook zou ik rekening houden met het plafond. Wijzelf hebben een systeem plafondf in al onze ruimtes.
Daarin leggen we dan speciale ecophone tegels met verschillende soorten hardheid.

Dus als je bijv. merkt dat je veel reflecties hebt boven je mengpaneel kun je daarboven zacht absorberende tegels leggen.

Dit werkt vrij goed en ik kan gerust zeggen dat onze ruimtes zeer goed klinken of eigenlijk nietklinken:D

succes met je verbouwing en laat je niks aansmeren door bouwmarkten want die hebben er echt de ballen verstand zoals voorma dacht ik opmerkte.
 
ik ga toevallig m'n vloer ook isoleren, aangezien ik m'n studio ga verplaatsen naar een grotere ruimte.

Na even goed nadenken en zoeken kwam ik op het idee van kinderspeelplaatstegels, met 3,5 cm rubberen bovenkant.
Dingen wegen 12 kg per stuk, veel massa + dempende rubberlaag.
Na een beetje speuren kwam ik terecht op een 2e hands site waar iemand die stenen van 30x30 aanbiedt voor 0,75 cent per stuk, dus ben in totaal 107,25 kwijt voor een oppervlakte van pakweg 13,5m2, niet duur.
Ik ga de omgekeerd neerleggen, voor de beste demping denk ik, en zodat ik een harde bovenlaag heb.

Totale vloer zal dan zijn in lagen:

laagpolige vloerbedekking
omgekeerde tegels met rubberlaag 3.5 cm
2 cm mdf plaat
zachtboard
isolatie-zilverfolie
Betonvloer

Ik heb de mogelijkheid flink op te hogen dus dat is geen probleem :)
 
ik zou zelf graag foto's willen zien van begin tot eind.. misschien een idee? zou tof zijn..
 
onderstaande bijdrage wordt niet ondersteund door enig wetenschappelijk acoustisch
onderzoek


Ik heb destijds gekozen voor een hele snelle en simpele methode. Dat moest wel, want het
was een vloer van 200 m2.
Vrachtwagen met zand voor de deur en achter elkaar de kruiwagens naar binnen. Vervolgens
twee gemeente-stratenmakers van de straat geplukt en die in hun vrije (zwarte) tijd daar keurig
netjes mooie grind-tuintegels in laten leggen. (niet helemaal tot aan de wand natuurlijk).
Omdat het allemaal losse tegels zijn, plant het geluid zich niet meer horizontaal door de vloer
voort en wat er nog overblijft wordt door het zand nog verder afgedempt.
Werkte als een trein! :okdan:

Maar in een boekje over studio isolatie zul je het waarschijnlijk niet tegenkomen. :dubbel:
 
Denk eraan dat je houten vloer niet teveel gewicht kan hebben, dus om te gaan werken met beton of (dikke?) lagen zand..

Roofmate of Floormate is een hardgeperst piepschuim wat zelf heel licht is maar enorme massa kan dragen. Dit zou ik gebruiken om je vloer van de grond te tillen. Wel moet je het Roofmate ontkoppelen van de bestaande vloer d.m.v. repen rubber van de juiste density. Creeer ook zoveel mogelijk afstand tot de bestaande vloeren en wanden (minimaal 20 cm) anders lijdt de laagabsorptie er zwaar onder. Geen idee van mij, daar zijn gewoon data over (meten = weten). Gebruik verder steen/glaswol of polyetherschuim (duur) om in de holle ruimtes de resonanties wat te dempen.

Verder is dit een erg gevaarlijke thread want als iemand zo dom zou zijn om sommige adviezen in daden om te zetten liggen de rampen op de loer. Om maar te zwijgen van het weggegooide geld en de moeite..

Groeten,

Iggy
 
Origineel geplaatst door De Voorman
Ik sluit mij volledig bij catalunya aan...
dit zijn tips die leuk zijn maar totaal geen invloed hebben...door het storten van de beton vloer kan je wel zeggen dat je isoleert maar je kan beter een cm foam en daar een hard luchtdicht materiaal op lijmen dan beton tegen je wanden aangiete(ooh hel ik wordt bij het idee al gedreven om mijn eigen askoestiek te testen door middel van heul errug hard te gaan schreeuwen...) beton isoleert wel iets maar is :

duurder

stijve materialen isoleren minder in het budgetaire circuit dan elastische

beton isoleert zeer matig( zou je anders je betonnen vloer moeten gaan isoleren met hout???neeeu)

zwaarder massa iks belangrijk in het iso proces als het wordt ondersteund door een iso mat...

en zo kan ik wel even doorgaan...

beton hoort in de nieuwebouw voor woningen...

pas als je een bunker onder je huis giet van 50 cm dik beton dan hoor je mij en karel niet meer;)


Over wat voor foam heb je het? het je een gespecificeerdere naam, of waar ik het kan halen.

polyurethaan platen? zo iets bv http://www.technisol.nl/isolatieplaten.html

Thanks
 
Laatst gewijzigd:
Hee, voorman

ik woon in een rijtjes huis en alle muren zijn van steen de kamer is 4x3 en er ligt momenteel laminaat in.

wat zou jouw manier zijn van isoleren/absorberen. (je hebt mij al vaker geholpen....Thanks).

is dit een goede manier(zie foto)

wat is "mastic" voor iets? wat ik er over kon vinden was iets met teer.
 

Attachments

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    51,6 KB · Bekeken: 87
Origineel geplaatst door arjanv
Wat is "mastic" voor iets? wat ik er over kon vinden was iets met teer.
Mastic is dat spul dat op platte daken ligt. De bouwkundige term is "bitumineuze dakbedekking".
Je kan het vervangen door neopreen, in dit geval (niet vervangen in geval van dakbedekking :D ).
 
Origineel geplaatst door arjanv
ik vraag mij ook af hoe je de 2de muur vast moet maken, zodat hij niet om valt.

en hoe met wandcontact dozen?

je hebt van dat special materiaal (schuimblokken zeg maar)strips van een cm. of 10 breed, cm. of 7 dik en 1 meter lang waar middenin een dunne metalen strip zit. (tussen die strips doe je de rest vd isolatie)
Deze strips verlijm je tegen de muur op 50/60 van elkaar (hangt er vanaf hoe breed een gipsplaat is) zodat de randen van de gipsplaten telkens precies op het hart komen van die strip.
De gipsplaten schroef je vast met schroeven door die metalen strip heen zodat deze de wand erachter niet raken.
Zo krijg je dus een losse wand voor een wand.

WCD, geen probleem, op de originele plek de WCD's eruitschroeven, aders verlengen met lasdoppen en het gat dichtstoppen en de aders door de gipsplaat/isolatie heen halen en een opbouw WCD erop zetten (kan ook inbouw maar dan verlies je op dat punt isolatie)
Schakelaars kan uiteraard hetzelfde.

nou zo dus... maar kan ook anders...
 
Origineel geplaatst door De Voorman
sorry ik had hem al verzonden was niet de bedoleing...


je hebt gelijk bouwmarkten zijn goed maar dat foam is erg betaalbaar je moet zelf maar even checken...ik ben geen por(nog niet producer>>>het is dus niet mijn main income, maar heb wel kwaliteit leren waardereren...

als je inderdaaad zoals jij schetst al helemaal een constructie hebt bedacht en aan iets of iemand hebt getoetst is dat niet zo erg...ik beschreef ook een plan van scratch af aan...waar abraham de mosterd haalt is niet waar abrahamn zijn ideen opdoet...
respect evenwel soms ga je langs elkaar heen terwijl je hetzelfde wilt...gebeurt in de beste relaties...


waar kan je dat "foam" waar jij het over heb kopen?
 
Origineel geplaatst door jes303
zeg dagoose, ik ben benieuwd wat de huidige status van je isolatieprojectje is. ben je al begonnen / klaar? foto's??
ga zelf mogelijk binnenkort naar een nieuw huis waar ik ook dit soort plannen heb.

ik woon hier morgen (de 28e dus) exact 1 jaar... oftwel... dat is al een tijdje klaar hoor...
foto's hebben er ook gestaan en alles werkt super!!
 
Back
Top