ISOfix beter niet kopen

sander

_
Lid sinds
17 juli 2001
Berichten
8.398
Locatie
Alphen a/d Rijn
Nou ik heb al best veel van dat spul gekocht, maar als ik op het volgende forum schrijven meerdere mensen dat je het spul beter niet kan kopen. Het zou weinig doen. Alleen te gebruiken als ontkoppel materiaal of op de vloer.

<quote> "ISOFIX is 1 van de lichtste aggloschuim (akoestiplaat) platen. En geluid isoleren doet het niet (alleen hoog frequenties). Bouw voor de gein eens een muurtje van isofix om je speaker.... hooguit dat het nu wat dof klinkt. En laat nou net laag frequentie de pijn in isolatie zijn</quote>

Deze link gaat naar pagina 5, dus je moet zelf even naar de vorige pagina's en volgende pagina's toegaan:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=81199&page=5&pp=10

edit, ook hier schrijven ze dat isofix niet werkt als isolatie in een wand:
http://www.klusidee.nl/Forum/about22321.html (is ook dezelfde auteur overigens).

Wat ik tot nu toe in mijn toekomstige studio heb gedaan, is de wand naar de muren helemaal beplakt met isofix. Daar tegen aan een raffel werk van balken. Tussen die balken wilde ik weer isofix doen, maar daar zie ik dus maar vanaf. Of ik laat het leeg of doe er van dat gele isover glaswol tussen. Dan een 2 lagen 12,5 mm gipsplaat.

Nu vraag ik me alleen af in hoeverre mijn werk voor niks is geweest ivm de volgende koppelingen met de bestaande constructie:

De eerste balk van de muur, dus de horizontale op de vloer is op/in de bestaande vloer geschroefd. Das dus een flinke koppeling. Tussen die balk en vloer zit wel 2 lagen dempend ondervloer spul(blauw). Maar ja die schroeven he. Nu is het wel zo dat de meeste of misschien wel allemaal alleen door de vloer latten gaan en mogelijk heb ik de balken daaronder, de echte vloerbalken dus, niet geraakt aangezien die om de halve meter of zo liggen. Maar ja dat weet ik niet meer(merk je wel met boren), Ik weet niet of de vloer latten de muur van de buren en de zijmuur raken, want er zit nog een een plaat hardboard of hoe dat ook heet overheen.

De 2de koppeling is dus boven aan de muur. Deze is met een schroef of 4 in de plafond balken geschroefd met weer dubbele laag ondervloer ertussen.

Is mijn wand nu echt helemaal waardeloos of dempt het sowieso wel een stuk?

Ik ben nu met plafond bezig. Deze is een stuk lager dan het huidige plafond.
De balken zitten aan mijn hierboven geschreven voorzet wand bevestigd en aan de andere kant tegen een draagbalk waar vroeger een kamer splitsing was. Ik kon het niet vermijden die balk te gebruiken anders wordt plafond te laag.
Na de draagbalk loopt mijn plafond nog een stukje door tot een scheidingswand die ik ook met houten balken heb opgebouwd. Uiteraard is die wand ook weer op plafond en vloer geschroefd.

Over dit plafond twijfel ik dus ook ivm met de koppel punten. Boven is mijn zolder. Over de plafond balken komt glaswol. Tegen de balken komt denk ik 1 laag 12,5 of 9,5mm Gips.

Misschien kan ik beter een hangend plafond kan maken zoals in onderstaande link wordt beschreven. Maar dat wordt toch lastig door die draagbalk die de plafond balken onderbreken.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=81199&page=4&pp=10

Mijn isofix platen ga ik niet meer gebruiken voor de rest van de wanden of plafond. Ik ga die maar op de grond leggen met een MDF of wat dan ook voor vloerplaat er boven op en dan vloerkleed. Deze vloerplaat leg ik los van de zijmuren met of zonder kit ertussen. Misschien beter zonder?

Het schiet ook echt niet op in mijn huis.
 
Laatst gewijzigd:
misschien kan je bevestigen met 1 of andere montagekit/vynylkit???

het is natuurlijk logisch dat wanneer je iets bevestigd met schroeven dat je er niks aan hebt. Want dan geef je net zo hard de trillingen door aan de constructie...
 
Dit soort dingen is handiger om uit te zoeken voor je begint. Maar goed.

check oa deze sites eens :

http://www.abcgeluid.com/Principede...geluidsisolerende_constructie_vloer_wand.html
http://www.perfectbouw.nl/Kennisbank/geluidsisolerende_vloeren.htm
http://www.eltherm.be/documents/oplossingen/akoestisch-vloeren.xml?lang=nl
http://www.xs4all.nl/~rigolett/GV/buren/burefr.htm

Verder zou ik steenwol gebruiken waar je glaswol zegt. (je hebt een speciaal geluidsisolerende variant volgens mij)
En als laatst heb ik nog een tip welke ik ooit ergens las, maar als je op een houten vloer zit en onder je heb je een gipsplaten plafond,
haal je houten vloer weg, strooi zand over de gipsplaaten zodat er een laagje ligt van 2 cm dik, dit dempt ca met 5 tot 8 decibel.
Wel je plafond beneden stucken natuurlijk ivm zandkorrels. Daarna je houten vloer terugleggen met een dempend materiaal tussen vloer en balk, en ruimte tussen balken opvullen met steenwol en inderdaad NIET schroeven en alles vrij van de muren leggen.

succes er mee iig! :okdan:
 
En als laatst heb ik nog een tip welke ik ooit ergens las, maar als je op een houten vloer zit en onder je heb je een gipsplaten plafond,
haal je houten vloer weg, strooi zand over de gipsplaaten zodat er een laagje ligt van 2 cm dik, dit dempt ca met 5 tot 8 decibel.
Wel je plafond beneden stucken natuurlijk ivm zandkorrels. Daarna je houten vloer terugleggen met een dempend materiaal tussen vloer en balk, en ruimte tussen balken opvullen met steenwol en inderdaad NIET schroeven en alles vrij van de muren leggen.

Bedankt vor de links en info.

Aangezien mijn woonkamer onder mijn studio is en ik er alleen woon wilde ik eigenlijk de gipsplaten woonkamer en vloer daarboven niet open maken, das 1 van de weinige dingen die nog heel is in het huis :D
Maar de demping hoef dus niet super naar beneden of boven te zijn. Uiteraard wel een beetje, anders gaat het geluid misschien via boven/onder als nog naar zij buren toe. (is een rijtjeshuis).
 
Mijn wandje zou ik misschien kunnen aanpassen op de volgende manier.
De schroeven van onderste en bovenste balk die in vloer en plafond zitten haal ik eruit en dan doe ik het volgende.

isolatiewand.jpg


De wand zit ongeveer tegen de isofix en de muur aan, dus kan ik dan alleen aan kant kamer tegenhouden.
 
Sander,

Ik heb ook mijn hele 'studio' bekleed met isofix. Op gitaarnet een heel topic gehad over de bouw van mijn blokhut en ik kreeg ook veel kritiek omdat ik isofix gebruikte. Ik heb alleen maar isofix->raggel->1 laag 9mm gipsplaat. Ondanks alle kritiek ben ik toch wel tevreden met het eindresultaat. Oke, het is niet geheel geluidsdicht, maar ik denk dat ik met ander materiaal geen beter resultaat had kunnen bereiken zonder veel van mijn ruimte in te leveren. Het is een hokkie van grofweg 4 bij 3 meter. Nu zijn mijn wanden alles bij elkaar ongeveer 10cm dik. Als ik een losse constructie met glaswol en gipsplaten had gebruikt waren de muren nog eens 10 tot 15 cm naar binnen gekomen. Dat vind ik een hoop ruimte. Als ik jou was zou ik de ruimte tussen de gipsplaten en de isofix leeg laten. Stilstaande lucht absorbeert ook, heb ik begrepen en dat is gratis. De massa voor de lage frequenties bereik je met 2 lagen gipsplaat, volgens mij. De buren zullen je nog wel bezig horen, maar geloof me het is echt beter dan dat je helemaal niets aan de wanden hebt hangen. Ik zou alleen wel proberen om het plafond en de vloer te laten zweven. Anders krijg je een soort enorme klankkast.

Succes met je bouw.

groet Emiel
 
Is dat de standaard bouwmarkt isofix? Heb je ook wel eens muziek in die ruimte afgespeeld? Stem is natuurlijk wel heel wat anders dan elektronisch gedreun.
 
Geluidsisolatie bereik je door massa (zoals een dikke betonnen muur)
en ervoor zorgen dat er geen geluidslekken zijn.

Wil je minder massa in de strijd gooien, dan :
massa - veer - massa (bestaande muur - lucht - gipsplaten)

Massa mag massa niet raken.

Veer = luchtspouw

Het geluid in je spouw absorberen betekent nog een extra verbetering van de totale geluidsisolatie.

Steenwol / glaswol is absorptie, wat je dus goed kan toepassen in je spouw.

Isofix werkt ook als absorptie, maar doordat het meer gemaakt is om te ontkoppellen van vloeren e.d. heeft het een dichtere structuur en absorbeert daardoor minder goed dan steenwol/glaswol.

Allerlei andere materialen zoals noppenschuim of andere lichte materialen met een open structuur werken ook als absorptie , maar kunnen ook op de muur worden toegepast om de akoestiek te verbeteren (zoals vervelende reflecties).



Zorg er altijd voor dat er niet meer dan 1 spouw is !
 
@michielhemmer

Als je maar beseft dat isofix geen geluidsisolatie is. Maar het helpt wel op je opnamekast te ontdoen van vervelende reflecties, wat zeker in zo'n kleine ruimte fijn kan zijn voor de opname.

Overigens heb je volgens je verslag de "vocalbooth" uitgevoerd met 18mm hout en 12,5 mm gipsplaten. Ook heb je eraan gedacht om alle kieren goed dicht te maken. Je hebt dus ten eerste gezorgd voor voldoende massa, en ten tweede gezorgd dat er geen geluidslekken zijn.
Dat is dus geluidsisoleren ! Deze constructie zal niet voldoende zijn om harde lage frequenties tegen te houden, maar daar wordt de vocalbooth ook niet voor gebruikt.
 
Back
Top