Nieuw Huis, Nieuwe studio

neuromancer

Fire, walk with me
Lid sinds
1 augustus 2007
Berichten
1.441
Locatie
Maassluis
Sinds 30 januari heb ik de sleutel van mijn nieuwe huis.
Dat betekent dus ook dat mijn studio verhuis gaat worden.

Momenteel ben ik al ruim een week bezig om de zolder daar enigszins te isoleren om geluidsoverlast naar de buren en de verdieping er onder te verminderen.

De wand naar de buren heb ik momenteel al helemaal afgewerkt mbv isofix en daar 2 lagen mdf overheen.
Morgen ga ik een begin maken met de vloer.

De bedoeling is om op de bestaande vloer houten binten te maken waar ik 2 lagen topfelt ondervloer onder leg. De ruimte tussen de binten gaat opgevuld worden met steenwol.
Eigenlijk was ik op zoek naar bouwvilt van ca 1 cm dikte maar dat ben ik nergens tegen gekomen en de aannemer die een vaste trap naar de zolder maakt stond me ook al blanco aan te kijken toen ik het over bouwvilt had.
Let wel, deze aannemer heeft ook de brandweer kazerne hier in het dorp gebouwd....en was de enige aannemer welke een trap in zijn eigen werkplaats kon maken!

Ik weet dus nog niet of die 2 lagen topfelt ondervloer voldoende zijn.
De bekabeling ga ik in goten onder de vloer wegwerken en er komt nog een scheidingswand naar de overloop welke uiteraard ook weer akoestisch ontkoppeld zal moeten worden van de rest van het pand.

Momenteel ligt mijn digitale camera nog in het andere huis dus ik kan jullie nog geen foto's laten zien maar deze zal ik morgen hier plaatsen.

Bij de weg, ik heb wel eerst een aansluitschema van mijn studio gemaakt voordat ik alles loskoppelde.
 
hou ff een pix galerietje by ,...

en toch denk ik dat volledig iso maken alleen kan met kamer in kamer
denk wel datje een wand fix iso maken een hele hoop dreum weg heb wel dan ..

vriend van mij heeft een garage ... voor opname klaar / iso geprobeerd te maken ,.....te maken das soo makelijk nog niet asje egt onder een bepaald nieveau moet zitten
sc7
:doei:
 
R-Ond, ik probeer ook kamer in kamer te maken.
Isofix op de vloer vond ik geen goede optie omdat het dan veel te duur zou gaan worden.
26 vierkante meter is 10 pakker isofix wat je dus 300 euro kost.
En dan ben ik ook bang dat de isofix gaat inzakken op de plekken waar je het gewicht er op gaat zetten.
 
Ach die buren zal wel meevallen (of maak je zulke vreselijke herrie :P )
Een kamer volledig isoleren kan alleen met een kamer in een kamer wat
A heel veel ruimte gaat kosten los van de akoestiek die je daarna nog moet behandelen en B gewoon heel duur gaat worden

Buren zijn vaak niet eens je grootste probleem (behalve nachts dan) hou vooral ook rekening met geluid van buitenaf dat naar binnen wil (tram/autos/mensen/dieren etc)
 
Ach die buren zal wel meevallen (of maak je zulke vreselijke herrie :P )
Een kamer volledig isoleren kan alleen met een kamer in een kamer wat
A heel veel ruimte gaat kosten los van de akoestiek die je daarna nog moet behandelen en B gewoon heel duur gaat worden

Buren zijn vaak niet eens je grootste probleem (behalve nachts dan) hou vooral ook rekening met geluid van buitenaf dat naar binnen wil (tram/autos/mensen/dieren etc)

kzit tgenwoordig middden in mn woonkamer voor t grote brede raam
mn huisje = een langweroige flat jaren 50 zzeg maar
is welt beste
eerst galme der toch altyd muziek door zat k tegen de trappen hal met mn spulletjes 5 jaarterug hoor

en soon trappen is net een kathedraal
kreeg gewoon last van mensen drie huisen verderop
vooral t laag basslines niet een de kick ofso

en na10 en hmhmhm ooooo:duivels:

dus alle in mn woon kamer das toch onder en boven leef gedeelte
khoor mn buren ook asze dvd draaien op hun home cinema
bar !!!!:D
marcelllllllllllllllll8~ken m al zoon 98 jaartjes dat scheelt ook
as mensen net naastje komen wonen en gelijk beginnen wasjij dat gister middag ...nou ... nou
:bekdicht::gaap::gaap::gaap::gaap:

dat maatje met dei garage ..heeft m op 50+ db dich is best ok nu
wel veel reparaties moeten doen ,...
o hun spelen mty drum stel ook [klein bandje ]
 
@Champ: Ik zal toch echt iets aan de vloer moeten doen.
De huidige vloer bestaat uit houten binten met aan de onderkant gipsplaat en aan de bovenkant houten vloerdelen. Daartussen zit NIETS.
En in de kamer onder m'n studio slaapt straks een klein meisje van op het moment dat ik dit typ 15 maanden oud.

Dus een geisoleerde vloer is echt wel belangrijk.
 
Bij deze de foto's

Zoals te zien was de muur erg onregelmatig.
Op de 2e foto heb ik de muur gestuct.
Daarna begonnen met de isofix bevestigen.

MDF er tegenaan.
Detail vloerbinten.
 

Attachments

  • DSCF0338.JPG
    DSCF0338.JPG
    530,2 KB · Bekeken: 99
  • DSCF0344.JPG
    DSCF0344.JPG
    556,3 KB · Bekeken: 93
  • DSCF0346.JPG
    DSCF0346.JPG
    881,3 KB · Bekeken: 89
  • DSCF0348.JPG
    DSCF0348.JPG
    883,2 KB · Bekeken: 96
  • DSCF0349.JPG
    DSCF0349.JPG
    778,3 KB · Bekeken: 91
Nog een detail van de vloer.
En de 2e laag mdf heb ik er schuin op geplaatst.

Inmiddels ben ik begonnen met de vloer.
Hier heb ik besloten om eerst een dunne parketondervloer te leggen en dan nog rubber tussen de balken en de topfelt.
Hier heb ik nog geen foto's van gemaakt maar dat zal ik morgen doen.
 

Attachments

  • DSCF0350.JPG
    DSCF0350.JPG
    717,4 KB · Bekeken: 89
  • DSCF0352.JPG
    DSCF0352.JPG
    526,9 KB · Bekeken: 104
Even een paar dagen geen update geweest, woensdag en donderdagochtend is de aannemer bezig geweest met het plaatsen van de vaste trap.
Gisteren materiaal gehaald voor de scheidingswand tussen studio en overloop, waarvoor ik gisteravond en vandaag het skelet in elkaar heb gezet.
Morgen ga ik het electra gedeelte voorbereiden.

Blijft nog over: gipsplaat halen voor de scheidingswand en nog wat pakken steenwol.
Ik zal morgen nog even wat foto's maken om hier te plaatsen.

Bij de weg:
Ik ben geen ervaren klusser en voor mijn broodwinning zit ik in de IT.
Wel heb ik enige handigheid in het voor elkaar krijgen van dit soort dingen.
 
mbt tot de vloer zou je daar niet eerst iets onder de isolatiewol leggen?
dun plaatje hardboard of zo , en dan de naden vd hardboard afplakken.
dit ook om stof doorlaat naar onder te beperken + als extra isolatie.

een ding wat bij mij boven verwachting werkte was een dubbele deur ,met ca 50cm tussenruimte,: isoleert veel beter dan een enkele geisoleerde deur., teminste dat idee heb ik.
 
Sunny: dat is al gedaan... Eerst een dunne ondervloer, daarover steenwol en daarbovenop weer een dunne ondervloer.
 
Nieuwe foto's:

Op de eerste is de vloerconstructie zien zoals ik het nu het gedaan.
Bij de tweede is te zien hoe de kabelgoten in de vloer verwerkt zijn.
Ik heb besloten om ook stopcontacten met dekseltjes in de vloer te plaatsen waar mijn keyboards komen te staan.
De derde is het houten skelet voor de scheidingswand. De staat aan de onderkant op de isofix tussenrachels welke uit m'n oude woning komen.
Aan de bovenkant gaat de wand ingeklemd worden tussen een strook isofix aan de studiokant en een tiental hoekbeugels met isofix aan de andere kant.
In principe hoeft de muur alleen overeind gehouden te worden door die constructie.

Tussen de balken in de wand komt uiteraard ook weer steenwol te zitten met aan de voor en achterkant gipsplaat.

Alles bij elkaar ben ik nu net 2 weken bezig.
 

Attachments

  • DSCF0353.JPG
    DSCF0353.JPG
    620,1 KB · Bekeken: 96
  • DSCF0354.JPG
    DSCF0354.JPG
    742,7 KB · Bekeken: 98
  • DSCF0355.JPG
    DSCF0355.JPG
    615,8 KB · Bekeken: 95
@bliepertronic: Je kan ook een vrijstaande woning kopen zodat je niets met buren te maken hebt. Alleen die hebben als nadeel meestal een wat hogere prijs, zeker hier in de randstad.
 
Inmiddels ook al op het skelet van de wand aan een kant gipsplaat bevestigd.
Ondertussen vervloek ik wel de persoon die een stukje geholpen heeft met de vloerbinten (de korte stukjes op de foto's)
In plaats van 2 schroeven van 5x70 kruislings te doen heeft hij kleinere schroeven gebruikt en dan slechts 1 per vloerbint. En zijn 90 graden is niet de algemeen geaccepteerde 90 graden.
Afijn, dat gaat dus al dat spul weer loshalen en zelf goed in elkaar zetten, en die persoon niet meer laten helpen.
 
Doordat je de balken van de nieuwe wand vast zet aan de bestaande plafondbalk zal deze alle trillingen door geven. Dat kan je oplossen door speciaal bevestigingssysteem zoals:
7331_00001_1.jpg


En voor plafond:
7331_00002_1.jpg


7331_00003_1.jpg

Je rachelwerk hang je eraan.

Waarvoor heb je overigens gekozen voor MDF ipv 2 keer 12,5 mm gips?

Isofix is overgens in prijs/kwaliteit verhouding niet veel beter dan veel goedkoper glaswol.

Als je gips voor je plafond gaat gebruiken, gebruik dan wandplaten.
 
zou zowiezo nooit meer voor glaswol gaan: steenwol dempt beter/meer gezien de grotere massa en is veel prettiger te verwerken ( lees glaswol is ****e)
 
Sander, de wand komt niet vast te staan aan de bestaande plafondbalk.
De wand staat op een paar tussenrachels van isofix uit m'n oude studio en aan de bovenkant komt ie ingeklemd te staan tussen 2 stroken isofix.

De constructie aan de bovenkant hoeft de wand tenslotte alleen overeind en op z'n plek te houden.

Ik heb gekozen voor 2x mdf omdat ik het in m'n huidige studio totaal ruk vond dat je eigenlijk niets aan je wand kan bevestigen omdat het slechts gipsplaat is.

Bij de weg, de vloer ligt er momenteel in, steenwol zit in de wand en morgen ga ik de 2e kant verder dichtzetten met gipsplaat.
Morgen zal ik ook weer wat nieuwe foto's plaatsen
 
Hey eindelijk een nieuw huis! Werd echt wel tijd. :okdan:

En voor gipsplaten heb je gipspluggen die verankeren zich aan de achterkant van de gipsplaat en dat werkt goed zolang je de druk maar goed verdeeld en zeker niet te weinig hangpunten gebruikt.
 
Back
Top