Studio bouwen in schuurtje

een kleine bedrijfsruimte zou je tegenwoordig voor iets tussen de 100 en 200,- moeten kunnen vinden.

een nadeel, meestal moet je er meteen uit als de verhuurder dat wil.

(hoewel da tnatuurlijk van je huurcontract afhankelijk is)
:mega:
 
Anti kraak mag elk moment van de dag je ruimte in komen, ze hebben dus ook een eigen sleutel.
En om de zoveel maanden je studio verhuizen is erg a-relaxed........ Welke regels gaan er op voor zo een korte termijn constructie? Heb je dan alle huurdersbescherming minus het opzeg verhaal?
 
Ik zou gewoon gaan voor de verbouw van je schuurtje, en ik zal komende week wel wat foto's en tips inzenden hoe dit zo lowbudget kan doen.
 
Klopt. Ik heb een lange tijd van de muziek alleen geleefd. Toen zat ik ook in een bedrijfspandje. Erg leuk.

Nu zit ik met mijn studiootje thuis in de vorm van een eenmanszaak en verdien ik er nog steeds een normale boterham mee. Ik heb er wel een bijbaantje bij voor 12 uur in de week. Puur om de vaste lasten te dekken, wat zekerheid dus. En toch leuk om collega's te hebben i.p.v. 7 dagen per week als een kluizenaar in mijn studiootje te zitten.

Maar de hoofdzaak is nog steeds de muziek waar ik van probeer te leven.

Maargoed, ik kan de huur betalen, maar een huisje kopen zit er bijvoorbeeld al niet in.
Een bedrijfspandje zou kunnen, maar dat moet niet meer dan 200 euro per maand gaan kosten anders kan ik het simpelweg niet betalen. En helaas heb je daar over het algemeen geen bedrijfsruimte voor.

Eerst een hit scoren en dan een dik pand kopen is mijn plan, maargoed... dromen mag... :P

Ik weet niet in welke plaats je verblijft maar wel dat meerdere plaatsen zogenaamde 'broedplaatsen' kennen voor mensen met artisitieke beroepen die ruimte nodig hebben om die te kunnen praktizeren. Net als met bedrijfspanden waar meerdere kleinere ondernemers in verblijven beschikken die ook vaak over gemeenschappelijke voorzieningen. Wat scheelt in de kosten. Bovendien beschikken dergelijke panden ook vaak over ontvangstruimtes, vergaderlocaties en een zaaltje voor representaties.

Heel low level kan natuurlijk nog maar daar moet je wel zin in hebben, antikraak. Er zijn tig lege panden in tig plaatsen die als zodanig gebruikt worden, veelal voor lage bedragen. Maar zoals gezegd, daar moet je wel zin in hebben. Misschien is zo'n door menigeen voorgestelde container daarvoor wel iets. Mits die zich daar in laat plaatsen natuurlijk. Je spullen moeten per slot van rekening wel veilig zijn, al was het alleen al voor je verzekeringen.

Voor je ook maar enige kosten gaat maken met de uitbreiding van je schuur zou ik eerst maar eens bij je gemeente gaan informeren wat wel en niet gebouwd mag worden op die locatie. Zou mij niet verbazen wanneer je gemeente bouwtekeningen wil hebben met de handtekening van een aannemer voor zij toestemming geven. En aangezien je een huurnuist hebt dien je ook toestemming te krijgen van je verhuurder.
 
Zo'n kelder is wel wat lastig meeverhuizen denk ik toch...

Ik zou, als ik alle reacties zo lees, dat tuinhuisje laten voor wat het is en zoeken naar een leuke atelierruimte of bedrijfsruimte. Als je wel het tuinhuis gaat uitbouwen zou ik dat vantevoren goed doorspreken met de woningbouw.

Nog een voordeel van een atelierruimte: met een beetje geluk heb je dan ook nog wat andere creatievelingen om je heen, wat het kluizenaarsgevoel ook wat vermindert.
 
yo sub.
Ik heb een drietal bedrijfjes. Elk in een aparte ruimte. Ik geloof dat elke ruimte mij 211,85 kost ex btw. Maar uiteraard volledig aftrekbaar van de belasting. Dat kan je nu niet. Aangezien je thuis zit. Ik durf met bijna 100% zekerheid te zeggen dat je belasting betaald. Dus met een beetje mazzel merk je er onder aan de streep helemaal niks van. Alleen betaal je nu elke maand huur en in april minder belasting. Woon je nog steeds in de zelfde stad als eerst? In de randstad heb je veel creative spaces. als dat er bij jou niet is dan kun je dat wel opzetten zelf. Of bij voldoende interesse en leegstaande gebouwen bij jou in de buurt, kun je huidige beheerders daar ook lekker voor maken omdat bij jou in de buurt te doen.
met het huidige financiële klimaat worden leegstaande gebouwen toch niet verhuurd of gesloopt.
 
yo sub.
Ik heb een drietal bedrijfjes. Elk in een aparte ruimte. Ik geloof dat elke ruimte mij 211,85 kost ex btw. Maar uiteraard volledig aftrekbaar van de belasting. Dat kan je nu niet. Aangezien je thuis zit. Ik durf met bijna 100% zekerheid te zeggen dat je belasting betaald. Dus met een beetje mazzel merk je er onder aan de streep helemaal niks van. Alleen betaal je nu elke maand huur en in april minder belasting. Woon je nog steeds in de zelfde stad als eerst? In de randstad heb je veel creative spaces. als dat er bij jou niet is dan kun je dat wel opzetten zelf. Of bij voldoende interesse en leegstaande gebouwen bij jou in de buurt, kun je huidige beheerders daar ook lekker voor maken omdat bij jou in de buurt te doen.
met het huidige financiële klimaat worden leegstaande gebouwen toch niet verhuurd of gesloopt.

Hey EDP. Jep, ik woon nog steeds in Roosendaal.
Ik ben hier een jaartje geleden bij zo'n 'creative space' gaan kijken. Helaas was het sfeertje er veel te VVD en was het ook nog eens erg duur (om en nabij de 500 per maand).

Voor de rest ben ik nog niet zulke ruimtes tegen gekomen hier in de omgeving.

Een pandje lijkt me op zich wel erg vet en 211 euro per maand is natuurlijk niet zo veel.
Wel meer dan ik nu aan belasting betaal, maargoed, het zou nog op te brengen zijn.


Het voordeel daarentegen van een studio in mijn schuurtje is dat het mij erg relaxt lijkt om elk moment van de dag (of avond) binnen 10 seconden in mijn studio te kunnen zijn.
Soms zit ik even chill een film te kijken ofzo en hoor ik een geluidje wat ik wil samplen en er een track mee wil maken. Dan doe ik dat het liefst gelijk, anders ken ik mezelf, dan komt het er toch weer niet meer van.
Goed, een studio iets verder weg kan ook geen kwaad, maar het moet geen half uur rijden zijn, dat schiet echt niet op.
Een studio in de tuin, toch gescheiden van mijn huis, maar toch dichtbij lijkt mij gewoon een erg vet idee!


Om op het buren/geluidsoverlast terug te komen.
Ik ben gisteren even bij de buren binnen gaan luisteren naar het te horen niveau van mijn muziek.
Ik had m'n laptopje meegenomen met remote desktop, zodat ik de mastervolume van Logic kon regelen op afstand.
Studio master volume natuurlijk op een niveau "beukstand" en dan digitaal trimmen op afstand.

Op -12dB ging het wel, in de woonkamer van de buren was het wel te horen, maar erg zachtjes. Met de radio aan viel het eigenlijk niet echt meer op.
-12dB is in mijn studiootje een werkbaar niveau voor editen etc.

Op -6dB was het al iets beter te horen bij de buren, op zich met de radio aan al wel enigszins irritant als je dit uren achter elkaar moet aanhoren.
-6dB is in mijn studiootje een werkbaar niveau om te mixen, maar niet in het laag. Het is een niveau waarvan ik denk, hmm... ik zou hem toch nog wel wat harder willen hebben.

Op 0dB (beukstand) hoorde je het inderdaad best duidelijk. Heel eventjes kan wel, maar absoluut niet langer dan een paar minuten achter elkaar.
0dB is echt standje beukstand, even horen hoe ie erin klapt na de break. Even voelen hoe de kick zich gedraagt samen met het basje in een club. Dat niveau. Dat doe ik zeker niet constant, maar soms wel een paar minuten en dan weer zacht.


-12dB hadden de buren dus op zich geen problemen mee, maar daar kan ik niet een hele dag op werken.
-6dB valt op te werken voor mij, maar dan voel ik me toch ietwat gelimiteerd. De buren vinden dit niveau toch wel wat aan de hoge kant.
0dB moet inderdaad niet langer dan 1 minuut duren vinden de buren.

Tja... :)
 
Dan zit er niks anders op dan je buren dood te schieten. En dan toekomstige huurders bij bezichting in detail Vertellen wat er is gebeurt. Eventueel in combinatie met beeldmateriaal.
Denk dat je problemen dan verholpen zijn.
 
Je wilt kunnen knallen zonder dat iemand er last van heeft? ik zou gewoon een stukje pand huren, of een ruimte die niet word gebruikt in een bedrijf voor een schappelijk prijsje. Kun je na 6uur met hart en lust muziekie knutselen.

in dat geval zou ik de boel ook commercieel gaan runnen, ik weet niet hoe de zaken er nu voor staan maar zo,n 20 jaar geleden viel er behoorlijk wat te verdienen met het opnemen van bands, muzikanten, projectjes enz. en ik had er nog erg veel tijd naast voor eigen dingen.
ik had alleen geen baan en hield de sociale dienst een beetje aan het lijntje door te zeggen dat mijn stichting waarschijnlijk volgend jaar wel genoeg inkomsten zou hebben om mezelf een salaris uit te betalen, dat heb ik nog een aardige tijd vol kunnen houden. de inkomsten gingen op aan huur, reparatie,s en nieuwe aanschaf van spullen. maar je moet een bedrijfspand hebben die geen overlast veroorzaakt dus geen verzamel gebouw of een gedeelte van een pand.. best lastig allemaal
 
Misschien ook goed moment voor bezinning?
als je nog geen 200 euro aan belasting betaald, heb je ook nog geen 1.000 euro omzet (waarschijnlijk nog fors minder)
Ik neem aan dat je vriendin/vrouw een goede baan heeft en dit jou gunt. En daarmee mag je je dan gelukkig prijzen
Mijn vrouw bestempelt dit nog steeds als hobby en zou me het huis uitschoppen om eerst maar eens fulltime baan met fulltime salaris te vinden. Dus of doorpakken en echt full time BETAALD gaan produceren in een daarvoor geschikte faciliteit, of erkennen dat het passie blijft, met een leuk zakcentje on the side en misschien je blik eens verbreden.

maar je zakcentje opbranden aan studiohuur is dan niet zo handig
 
Rapapa Rapapa zei ome Willem altijd : Heren een goede Koptelefoon doet wonderen.....als ik hier de kosten voorbij zie komen, voor 500,- eurrier heb je al een topper, en nog een goeie referentie voor het afmixen ook......en dan hoef je maar een paar keer te bonken, als de buren er niet zijn.....Al moet ik zeggen, ik heb ook nooit een koptelefoon op, maar ja ik heb buren, die zijn er echt bijna nooit.....en ik zit op de hoek op zolder.....Maar een koptelefoontje wil ik ook nog wel eens aanschaffen voor de late uurtjes ;-)
 
Rapapa Rapapa zei ome Willem altijd : Heren een goede Koptelefoon doet wonderen.....

Dat is natuurlijk het eerste dat de buren zeiden: Kun je niet met koptelefoon werken?

Eeeehmmmm.... nee!

Ik heb wel een redelijk goede koptelefoon (Sennheiser HD590), maar ik vind het echt vreselijk werken.
Ik ben wel eens wat trackjes begonnen op hoofdtelefoon, toen ik de mix daarna op speakers hoorde dacht ik, sjees, wat is dat voor lelijke kick die ik gekozen heb.

Er zullen misschien mensen zijn die goed op hoofdtelefoons kunnen werken, maar ik hoor daar helaas niet bij...
 
Back
Top