Studio bouwen in schuurtje

Nou even realistisch wezen. Voor 3k doe jij hier echt geen uitbreiding van je tuinhuis + isolatie. Ik ga mee met Raphie en gok naar 10k.

Waarom? Omdat mijn ruimte (2,7*3,6) ongeveer 5k € gekost heeft voor hout, gyproc, electriciteit/licht, verwarming, geisoleerde ventilatie & deuren. En dat is dan zonder werkuren want ik heb alles zelf gedaan

Dan hebben we het nog niet over je aanpassingswerk voor je kot uit te breiden. Eigenlijk moet dat helemaal plat en op dezelfde (verlengde) betonplaat gezet worden. Hoe kan je anders stabiliteit garanderen van je gebouw? Als je twee losgekoppelde funderingen hebt

Niet doen ...

Additioneel ... die buitensteen is een zeer lichte steen en opt eerste zicht 9cm breed. Dat en een kleine spouw gaat je danig limiteren in de isolatie die je kan bereiken.

En je dak? Tenzij je van plan bent betongewelfsels te leggen, gaat een traditioneel dak absoluut niet isoleren wat jij wenst.
Indien je wel beton legt ... zeg maar doei tegen je budget van 3k

In een ideale situatie zou ik betonplaat groter maken en buitenmuur volledig in topargex zetten, 25-30cm spouw en dan 2-3 lagen gyproc db. Dat houdt in principe 45 à 50db tegen op breedband indien perfect afgewerkt.

In jouw situatie, vrees ik dat je misschien een vermindering van 30db gaat realiseren. maw je buren gaan mee kunnen genieten. Is dat de moeite om zoveel in te investeren?
 
Laatst gewijzigd:
een airco is geen ventilatie. tenzij je een ventilatiesysteem hebt met koelbatterij....
simpelste ventilatie is 2 gaten in wanden tegen overelkaar. Door drukverschil aan beide zijde ventileert dit.

Daarnaast een meter erbij bouwen, dan heb je al gauw een bouwvergunning nodig. Ik zou dat maar als eerst uitzoeken. Isoleren kan trouwens ook zonder spouw. Met dampdichte isolatie (geslotencellen)
 
een airco is geen ventilatie. tenzij je een ventilatiesysteem hebt met koelbatterij....
simpelste ventilatie is 2 gaten in wanden tegen overelkaar. Door drukverschil aan beide zijde ventileert dit.
En hoe dacht je dat te isoleren?
Isoleren kan trouwens ook zonder spouw. Met dampdichte isolatie (geslotencellen)
Inderdaad, je zal het lekker warm hebben, maar qua geluid zal je spouwloze isolatie niet veel beter zijn dan een single wall. De spouw heeft immers zijn reden in een massa-veer-massa systeem (wat de defacto standaard is voor geluidsisolatie)
 
Nou even realistisch wezen. Voor 3k doe jij hier echt geen uitbreiding van je tuinhuis + isolatie. Ik ga mee met Raphie en gok naar 10k.

Waarom? Omdat mijn ruimte (2,7*3,6) ongeveer 5k € gekost heeft voor hout, gyproc, electriciteit/licht, verwarming, geisoleerde ventilatie & deuren. En dat is dan zonder werkuren want ik heb alles zelf gedaan

Dan hebben we het nog niet over je aanpassingswerk voor je kot uit te breiden. Eigenlijk moet dat helemaal plat en op dezelfde (verlengde) betonplaat gezet worden. Hoe kan je anders stabiliteit garanderen van je gebouw? Als je twee losgekoppelde funderingen hebt

Niet doen ...

Additioneel ... die buitensteen is een zeer lichte steen en opt eerste zicht 9cm breed. Dat en een kleine spouw gaat je danig limiteren in de isolatie die je kan bereiken.

En je dak? Tenzij je van plan bent betongewelfsels te leggen, gaat een traditioneel dak absoluut niet isoleren wat jij wenst.
Indien je wel beton legt ... zeg maar doei tegen je budget van 3k

In een ideale situatie zou ik betonplaat groter maken en buitenmuur volledig in topargex zetten, 25-30cm spouw en dan 2-3 lagen gyproc db. Dat houdt in principe 45 à 50db tegen op breedband indien perfect afgewerkt.

In jouw situatie, vrees ik dat je misschien een vermindering van 30db gaat realiseren. maw je buren gaan mee kunnen genieten. Is dat de moeite om zoveel in te investeren?

Daar heb je wel wat punten ja.
Van de week komt er iemand langs die zo'n beetje heel zijn leven in de bouw werkt. Die gaat beoordelen of het überhaupt de moeite is en zo ja, wat het zou gaan kosten.
Ik zal jouw punten zeker meenemen in het gesprek.

Ik hou m'n hart vast... :)
 
Daar heb je wel wat punten ja.
Van de week komt er iemand langs die zo'n beetje heel zijn leven in de bouw werkt. Die gaat beoordelen of het überhaupt de moeite is en zo ja, wat het zou gaan kosten.
Ik zal jouw punten zeker meenemen in het gesprek.

Ik hou m'n hart vast... :)

Remember dit ...

een muurtje van 9cm buitensteen, 4cm rockwool in spouw en 1 gyproc plaatje houden je lokaaltje warm maar qua geluidsisolatie gaat dit niks uithalen, integendeel, het is zelfs mogelijk dat er negatieve isolatie optreedt (dus versterking) van bepaalde frequenties
 
Remember dit ...

een muurtje van 9cm buitensteen, 4cm rockwool in spouw en 1 gyproc plaatje houden je lokaaltje warm maar qua geluidsisolatie gaat dit niks uithalen, integendeel, het is zelfs mogelijk dat er negatieve isolatie optreedt (dus versterking) van bepaalde frequenties

Nee dat zou inderdaad ook te weinig zijn.

Ik zat zelf te denken aan buitenmuur - rockwool / glaswol - binnenmuur (gasbetonblokken of iets dergelijks) - voorzetwandje (eventueel ook geïsoleerd met wol) - gipsplaat.

Even ter vergelijking; In de vorige studio waar ik werkte bestonden de muren uit dubbele laag gips - spouw - isover glaswol - dubbele laag gips.
Als ik dan volopen zat te blazen in de studio, hoorde je aan de andere kant heel weinig meer. Je hoorde het wel, misschien nog net iets te hard voor wat ik nu zou willen, maar het kwam al aardig in de buurt, met dit simpele wandje.
 
Goeie input, maar ik wil er wel aan toevoegen dat de schuur vrijstaand is.
En dat er nogal wat meters tussen de schuur en de buren zitten.
Geluidsdruk neemt exponentieel af tov afstand.
Dus wie weet haal je toch een werkbare situatie.

De prijsopgaves die zijn gedaan zijn vast reëel, maar je kan een hoop tweedehands doen.
Een meterkast kost tweedehands 30,- euro.
Hout kost tweedehands paar euro per meter.
Dampremmende folie is ook op marktplaats te vinden voor een fractie van de prijs.
Rockwool en gipsplaat zijn tweedehands onhandig maar wie weet kom je wat tegen.
Je kan een eind komen als je wat scharrelt.
Dit lijkt me een goeie tip aangezien je geen 9 = 17:00 baan hebt die een paar duizend euro per maand oplevert.

succes
 
Tweedehandsportacabin scoren
Zit zo een bedrijf in Sliedrecht zo uit mijn hoofd.
In de tuin laten zetten en gaan......die schuur lijkt me kostbaarder en onhandiger.
Als je gaat verhuizen gaat hij gewoon mee, dus je verliest weinig van je investering.
 
De prijsopgaves die zijn gedaan zijn vast reëel, maar je kan een hoop tweedehands doen.

Klopt. Nou heb ik het geluk dat ik een mannetje ken, je kent ze wel, van die mannetjes...
Deze werkt als werkvoorbereider in de bouw en kan tegen inkoopsprijs aan materialen komen. Soms zelfs iets goedkoper als er materiaal overblijft van een bouwklus.

Naast zijn baan wil hij dit samen met mij en nog wat meer mankracht gaan doen voor een vriendenprijsje. Dus dat scheelt al een hoop in de kosten.
 
En hoe dacht je dat te isoleren?

Inderdaad, je zal het lekker warm hebben, maar qua geluid zal je spouwloze isolatie niet veel beter zijn dan een single wall. De spouw heeft immers zijn reden in een massa-veer-massa systeem (wat de defacto standaard is voor geluidsisolatie)

Ventilatie is niet te "isoleren" in feite komt het altijd neer op een gat in de gevel....dat er in sommige gevallen een afzuifventilator, wtw-unit of luchtbehandelingskast tussen zit is een ander verhaal. Hoeveel huizen hebben wel niet roostertjes in het raam? zelfde principe.

Mja het is allemaal behelpen he, in zo'n kleine ruimte. Dampdichte isolatie heeft een betere RC (is ook duurder)
 
Kamer in kamer klinkt mij het beste in de oren als je wilt blijven zitten.

je moet in de winter ook rekening houden met verwarming etc etc etc en dan hebben we het idd over een huurhuis....zonde van je geld.

ventilatiegaten lijkt me niet echt handig, dan heb je de hele buurt bij je op de stoep..... om maar niet te zwijgen van mogelijke vochtproblemen in je schuur.

verhuizen lijkt me het beste.
 
ik ken de bedragen redelijk omdat ikzelf ook net een offerte heb getekend voor 14K voor m'n tuin, 300m2 straten, betontegels en tuinhuis van 6 bij 3.

tuinhuis komt op terras, op hardhouten flonder. isolatie en timmerwerk is hier nog niet in meegenomen aangezien ik dat voor een groot gedeelte zelf kan.
denk dat een 25mm tuinhuis goedkoper is dan dit hok breken en aanbouwen, voor 1.500 euro koop je al een aardig tuinhuis, waar je gelijk kan gaan raggelen, isoleren en gipsen.

denk dat je met een tuinhuis er naast, meer hok voor je geld hebt. als je dit perse wilt doorzetten
wat je ook kan doen is een halve kamer in kamer bouwen
dus een zwevende vloer/podium met aan de buurtjes kant een isolatie wand gekoppeld aan de vloer, maar verder volledig los, zo'n 10cm van de scheidingswand met de buren. zeg maar een soort van cubicle tot het plafond, zal je overlast met zo'n 40% verminderen
 
Als je een beetje inventief bent, kun je handig iets bouwen van rond de 2000 euro.
Zelf heb ik een tuinhuis verbouwd tot studio, en werk daar nu een aantal jaren in, zonder ook maar een klacht van de buurt. Het meeste wat ik gebruikt heb qua isolatie zijn schuimrubberen matrassen, die ik er zon 20 stuks heb verwerkt, en ik gewoon gratis op kon halen bij de kringloop. dus eerst een tweedehands tuinhuisje gescoord en opgebouwd, toen aan de buitenkant geïsoleerd, en daar weer een tweede huisje omheen gebouwd met een partij afgekeurd tuinhout. Toen de binnenkant aangepakt en ook isoleert. Voor de ventilatie, heb ik een speciaal systeem gemaakt wat wel lucht naar binnen en buiten zuigt met behulp van ventilatoren, maar waar nagenoeg geen geluid door kan.
Een kabelboom naar mijn huis gelegd, en gebruik de keuken als opname ruimte.
Ik heb geen last van vocht of extreme hitte in de zomer, dus voor mij helemaal perfect zo.
en ja je moet natuurlijk niet meteen naar de bouwmarkt rennen voor spullen, want dan ben
je zo 14k kwijt. gewoon marktplaats afstruinen voor restpartijtjes.
 
Ik heb mijn studio in de garage in mijn achtertuin gebouwd 3,5m x 3m (helft van de garage). Zit op plm 10 meter van achtergevel van de buren. Enkelsteens muren, daarna dampdichte isolatie hoge r waarde. Rachels en gips, ook vloer en plafond.
Nu heb ik op alle schroef/slagplug punten een rubberring gezet, dus zowel aan de steen als de gipskant. Hiermee verminder je het contact naar buiten drastisch. Evenals de vloer, wanden, plafond elkaar niet laten raken maar vullen met kit. Dit werkt prima. Op 2 meter rondom mijn studio hoor je zo goed als niets meer. Ook op hoog volume met nogal bassheavy muziek.
Betreft frisse lucht zet ik ook gewoon de deur af en toe ff open. Verwarming in de winter doe ik met een oliegevulde radiator. Ik heb maar 1 probleem en dat is dat het nogal warm kan worden in de zomer vanwege de isolatie. Nu heb ik wel een plat dak. Ben aan het overwegen om airco te gaan plaatsen.

Ik was voor nog geen €1000,- klaar aan materialen. Alles zelf gedaan.

Contact geluid is altijd het meest storend.
 
Heb mijn eigen (inpandige) studio gebouwd. Een los hok in een grotere ruimte. Kan je vertellen dat dat ongever 25.000 euro gekost heeft. Dat is dan wel inclusief 2 airco's, akoestiek berekeningen, akoestische panelen, verlichting etc. Bovendien is mijn studio 75m2. Voor een paar duidend euro moet je dus echt wel veel kunnen doen. Zolang je maar zelf kunt klussen....
 
Kan je niet gewoon voor weinig op een industrieterrein een kleine unit huren...... tegenwoordig staat in mijn opinie toch een boel leeg, misschien kan je wat over de prijs praten, geen buren, heerlijk :) *had vroeger toen ik nog in Nederland woonde namelijk ook vanwege die redenen een kleine unit tot mijn beschikking, en echt heel veel hoeft dat ook niet te kosten. Tuinhuisje zou het ook persoonlijk niet doen, genoeg redenen zijn hier al aangedragen :) In ieder geval.... heel veel succes toegewenst natuurlijk.
 
Kamer in kamer klinkt mij het beste in de oren als je wilt blijven zitten.

je moet in de winter ook rekening houden met verwarming etc etc etc en dan hebben we het idd over een huurhuis....zonde van je geld.

ventilatiegaten lijkt me niet echt handig, dan heb je de hele buurt bij je op de stoep..... om maar niet te zwijgen van mogelijke vochtproblemen in je schuur.

verhuizen lijkt me het beste.

Regenvrije roosters FTW! Hoezo de hele buurt op de stoep??

Vroegah had elke keuken een gat in de geven van 100cm3.....voor het keuken geisertje.
Vocht krijg je juist als je niet ventileerd.....of als het steeds opwarmd en afkoeld.
je zou dus in de winter een basis verwarming moeten aanhouden.


Maargoed ik gaf het alleen maar aan omdat ik eerder las dat iemand ook gaten in zijn gevel had genomen,plaats deze dan in verschillende gevels en je krijgt trek, thats it. Het is slechts om de kosten laag te houden ;)

Hoe groot is je electische aansluiting in he schuur, is dat een groep? zou je 3600 watt aan appartuur kunnen opstellen... electische radiator is al gauw 1000W tot 2000W.......

Volgens mij is het niet zo'n goed idee.

-klein hok dat niet van jouw is
-kijk op de site van je gemeente wanneer je een bouwvergunning aan moet vragen. Vaak hoeft het niet voor een schuur tot zo veel m2. Kom je daarboven dan zou je mss een kleine bouwvergunning moeten aanvragen. Kost je op zijn minst de lege's van de gemeente. Maar je moet ook tekeningen aanleveren etc. Wie gaat dat doen voor je?
 
daar bedoel ik mee als je lekker knalt uit je speakers in je schuur, knalt je pompende compressor net zo hard door je regenvrije roosters de buurt in.
 
Back
Top