Binnenkort verhuizen. Advies nodig voor plek en akoestiek studioruimte (plattegrond included)

GZHN27

Stamgast
Lid sinds
19 mei 2016
Berichten
226
Vanaf 17 dec heb ik de sleutels van mijn nieuwe woning. Het is een 1 slaapkamer appartement waarbij de slaapkamer redelijk ruim is en als enige ruimte geschikt is als studioruimte. Hieronder heb ik de plattegrond bijgevoegd.
Zoals je ziet zit er een vreemde hoek in. Dit ga ik oplossen door de slaapkamer op te delen in twee ruimtes met behulp van een wand en deur die ik zelf ga plaatsen. Ik ben er nog niet over uit waar ik exact de splitsing/muur wil maken maar ik zit te denken dat het meest logische is om de rode lijn op de plattegrond aan te houden om de ruimte zoveel mogelijk symmetrisch te houden. de ruimte daarachter zal ik voornamelijk gebruik als berging.

Belangrijk om te weten is dat de slaapkamer ook een bed van 160x200 en een (open)kledingrek van 170x50 zal bevatten. De open kledingrek is wel ideaal om eventueel te gebruiken als een soort van diffuser.
Ik heb nog een ruime hoeveelheid akoestische foam panelen/absorbers van de vorige woning in opslag en ik maak ook gebruik van Sonarworks Reference. Daarnaast ga ik ook zelf DIY bass traps maken voor in de hoeken.
Mijn bureau is 200x90 groot en moet dus een goeie plek krijgen in de kamer. Mijn plan is om nadat het bed en de kledingrek staat, verschillende plekken in de kamer een meting te doen met Sonarworks Reference zodat ik kan zien waar de minste correctie wordt toegepast. Ik denk dat ik dan de rest van de kamer daaromheen moet inrichten.
Momenteel woon ik redelijk klein en heb daarom tijdelijk 5 inch monitor speakers. Deze zullen na verloop van tijd worden vervangen voor 6,5 of 7 inch speakers, afhankelijk van de akoestiek van de kamer nadat ik er een tijdje woon.

Ik ben absoluut geen professionele muzikant. het is een hobby waarbij ik de technische kant ook zeer interessant vind om mij mee bezig te houden. Qua muziek doe ik vooral veel met elektronisch muziek dus een zo mooi mogelijke low end response creëren in de kamer zou ik wel het liefst willen. Ik gebruik een modulaire synthesizer als sounddesign tool en Ableton als mijn main DAW. Daarnaast luister ik over het algemeen gewoon veel muziek en kan ik een goeie sound en akoestiek wel waarderen. De kamer zal niet gebruikt voor het masteren van muziek of andere zaken waarbij een professionele behandeling vereist is. Nogmaals, alles gebeurd hobbymatig.


De volgende vragen wil ik beantwoord hebben de komende tijd zodat ik straks de juiste beslissingen kan nemen.

  • Wat is jullie mening betreft het plaatsen van het wandje. Is de rode lijn een slimme plek?
  • Het wandje wat ik ga plaatsen (rode lijn), wat is hier het beste materiaal voor? En is het vereist om dit een dubbele wand te maken met isolatie ertussen of gaat dit geen verschil maken? Ik wil resonantie namelijk voorkomen dat die hoek ineens een soort van klankkast wordt of dat de wanden gaan vibreren. De andere kant van het wandje hoeft niet netjes afgewerkt te worden in principe, het wordt toch een berging. De kant die de kamer in kijkt ga ik samen met de rest van het huis mee verven.
  • Op basis van de plattegrond, wat ziet er uit als een slimme plek voor me bureau/werkplek?
  • Is het verreist om alle vier de hoeken te vullen met basstraps (in het geval van bijvoorbeeld 7 inch monitor speakers)? Of zijn alleen de 2 hoeken achter het bureau voldoende?
  • Ik twijfel tussen een laminaat vloer of tapijt. Ik neem aan dat tapijt het meest ideale is vanwege geluid absorptie Alleen vind ik een tapijten vloer niet erg mooi. Als het verschil minimaal zal zijn ga ik liever voor laminaat.

Alvast erg bedankt voor de moeite en tijd en het meedenken.




InkedScreenshot_1_LI.jpg
 
Je kunt ook een dik gordijn ophangen. Lijkt me dat het hier met name om reflecties gaat en niet om isolatie.

In ieder geval zou ik dat zelf eerst proberen alvorens een complete verbouwing met nieuwe muur te gaan doen ..
 
Je kunt ook een dik gordijn ophangen. Lijkt me dat het hier met name om reflecties gaat en niet om isolatie.

In ieder geval zou ik dat zelf eerst proberen alvorens een complete verbouwing met nieuwe muur te gaan doen ..

De nieuwe muur gaat er sowieso komen los van het feit dat ik een studio in de kamer wil. Ook omdat het een redelijk vreemd hoekje is waar je niks anders kunt dan spullen opbergen. Ik hou de boel graag netjes. Dus het is puur om de kamer vierkant te maken en een extra berging ruimte te creëren waar ik niet zoveel last van heb als het een rommeltje wordt. Het bouwen hiervan heb ik al ervaring mee van me oude woning en is niet eens een verbouwing te noemen. skeletje van houten latjes maken en wat gipsplaten tegenaan boren. Deurtje wordt even een lastige maar als ik op marktplaats een deur+kozijn op de kop kan tikken ben ik zo klaar!

Dik verduisterend gordijn is een hele goeie! dit zal al een hoop reflecties schelen inderdaad.
 
Laatst gewijzigd:
je hebt dus net een kamer met geen rechte hoeken en gaat die vierkant maken? Dat klinkt zo koppig eigenwijs... Gewoon koesteren dat ie geen 90° hoeken heeft, veel minder reflecties...
Vloer? Laminaat met tapijtje dus ;)

Sinds 17/12 he, hoe bevalt t?
 
Je kunt ook een dik gordijn ophangen. Lijkt me dat het hier met name om reflecties gaat en niet om isolatie.

In ieder geval zou ik dat zelf eerst proberen alvorens een complete verbouwing met nieuwe muur te gaan doen ..

Uiteindelijk ga ik toch voor een gordijntje. Het houdt een deel van de reflecties tegen en scheelt een hoop tijd en geld. De ruimte achter het gordijn wordt een soort van inloopkledingkast/berging.
Vloer krijg ik ergens morgen een offerte van. Het wordt hoogstwaarschijnlijk tapijt ipv laminaat.

je hebt dus net een kamer met geen rechte hoeken en gaat die vierkant maken? Dat klinkt zo koppig eigenwijs... Gewoon koesteren dat ie geen 90° hoeken heeft, veel minder reflecties...
Vloer? Laminaat met tapijtje dus ;)

Sinds 17/12 he, hoe bevalt t?
Het gaat mij niet zozeer om het vierkant maken van de kamer. Ik ging er (met mijn beperkte kennis) vanuit dat het verbergen van die hoek de akoestiek zou verbeteren. Het maken van een wandje gaat niet door, ik heb gekozen voor een gordijntje.
De woning bevalt tot nu toe prima. Nog wel aan het klussen dagelijks. Planning is dat ik aankomende maandag/dinsdag overga.

Hoe het er nu naar uitziet ga ik mijn bureau/werkplek plaatsen tegen de onderste muur, met mijn rug naar de rode lijn (gordijn). Zo hou ik ook voldoende ruimte over om mijn speakers ruim 1 meter van de wanden te plaatsen. Ik ga overstappen op 8 inch monitor speakers. Ook ga ik bass traps plaatsen in de hoeken achter de speakers. Daarna is het even kijken met een spiegeltje waar de eerste reflectie punten zitten en daar vervolgens absorbers bevestigen. Ik denk dat ik dan al een heel eind ben. Dan hou ik nog wel een aantal absorbers over. Deze kunnen eventueel achter mijn bureau op de wand geplaatst worden of op het plafond boven de luister positie.

Wat raden jullie aan? Wat zijn de essentiele locaties om absorbers en bass traps te plaatsen op basis van de hierboven beschreven locatie waar ik ga zitten?
 
Back
Top