Akoestiek in mijn kamer verbeteren

Kevv1990

Stamgast
Lid sinds
21 februari 2011
Berichten
205
Hey guys,

Naar aanleiding van een discussie in een ander topic hier (https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1487458), ben ik eens gaan opzoeken hoe ik in mijn kamer de akoestiek kan gaan verbeteren. Al snel kwam ik tegen om absorberend materiaal in de hoeken van de kamer en absorberend materiaal tegen de muur (d.m.v de "spiegeltruc") te plaatsen.

Nu denk ik echter een probleem te hebben: De kamer waar mijn apparatuur staat, is tevens mijn slaapkamer. Nu heb ik het geluk dat het een vrij grote slaapkamer is (5x4m ongeveer), maar de hoeken bedekken met absorbers, gaat denk ik een probleem opleveren.
Waarom? Omdat mijn kamer een dubbele dakkapel heeft, en daardoor dus een kleine wand die schuin naar binnen loopt.

Ik heb even snel in paint een schets gemaakt van hoe de ruimte eruit ziet. Op de eerste zie je de wanden van mijn kamer, waar de grijze wand de wand is met de apparatuur en het rode gedeelte is de schuinlopende wand. Deze schuine wand begint ca. 1 meter boven de vloer tot aan het plafond.
Op de tekening van het boven- en zijaanzicht zie je 2 kastjes met daar tussen mijn bureau. De schuine wand loopt over het linker kastje.

Als jullie deze tekeningen zo bekijken, hoe denken jullie dat ik het het beste aan kan pakken om mijn akoestiek wil verbeteren? Het gaat mij er niet zo zeer om de ruimte te isoleren, zodat de anderen in het huis geen last van mijn muziek hebben, maar om het geluid op mijn "werkplek" zo zuiver mogelijk te hebben.
Ik heb helaas nog geen mogelijkheid gehad (en de komende tijd zal ik dat ook niet hebben) om een meting uit te voeren. Het is dan ook niet een project voor een aantal weken, maar wat ik in de lange termijn wil gaan uitvoeren.

Eventuele andere info:
Wanden zijn gisplaten en houten constructies;
Vloer is laminaat (met daaronder een geluidsisolerende ondervloer, 15 dB volgens de verpakking);
Monitoren (KRK Rokit 6) staan in een 3-hoek opgesteld

Ben benieuwd! Thanks alvast!
 

Attachments

  • Kamer.bmp
    960,1 KB · Bekeken: 136
  • bovenzijaanzicht.bmp
    960,1 KB · Bekeken: 148
Je kunt zeker niet op de een of andere manier je apparatuur voor of tegenover je raam zetten, zodat je ruimte meer symmetrisch wordt? Nu heb je volgens mij aan een kant een rechte muur, en aan de andere kant een schuine muur, wat niet echt wenselijk is.

Die spiegeltruc gebruik je om erachter te komen op welk punt de eerste reflecties vanaf je zijmuren komen. Dus op de 2 punten waar jij vanaf je luisterplek beide monitors in de spiegel ziet. Daar plaats je een breedbandige absorber.
 
Je kunt zeker niet op de een of andere manier je apparatuur voor of tegenover je raam zetten, zodat je ruimte meer symmetrisch wordt? Nu heb je volgens mij aan een kant een rechte muur, en aan de andere kant een schuine muur, wat niet echt wenselijk is.
Klopt. Muur rechts van mijn bureau is een rechte muur, links een schuine muur.
Alles verschuiven is wel mogelijk, maar liever niet. Heb pas geleden de hele indeling van de kamer omgegooid (incl. stopcontacten etc.) om m`n bureau op zijn huidige plek te kunnen zetten. Stom van me, maar ik dacht dat je altijd je bureau op een korte wand moest zetten (i.v.m symmetrie). Helemaal niet bij dat schuine wandje stilgestaan.

Die spiegeltruc gebruik je om erachter te komen op welk punt de eerste reflecties vanaf je zijmuren komen. Dus op de 2 punten waar jij vanaf je luisterplek beide monitors in de spiegel ziet. Daar plaats je een breedbandige absorber.
Yep. Als ik mijn bureau op een lange zijde neer zou zetten, betekent dit dan niet dat de afstand tussen de wanden links en rechts te ver is? Dus de vlakte waar geluid weerkaatst is dan een stuk groter dan wanneer het een korte afstand is
 
Back
Top